Svängningsdämpare

Fredag

Trådstartare
Är det någon som har det på sitt släp? Tycker ni att det gör stor skillnad?

Har funderat på det i omgångar, men det skulle i sådana fall vara för hästens skull. Kör en stadig boggievagn, men den är stor så är det väldigt blåsigt är det klart lite vingligt ibland.

På husvagnar har ju var och varannan svängningsdämpare på, men jag känner att där är kanske anledningen större eftersom husvagnarna är så himla stora vindfängen?

Sv: Svängningsdämpare

Hej !
Har precis köpt ett nytt släp och min chaufför (sambo) vill ABSOLUT ha detta.....
Skulle kosta 3-4000 kronor, alldeles onödigt och dyrt. Det tyckte även återförsäljaren till släpet. Det går inte heller att backa med, utan då måste det kopplas ur.....

Så mitt svar är nej det behövs inte, har du en stadig boggi så räcker det alldeles utmäkt;)

Tycker att det fungerar utmärkt utan!!! o som någon annan skrev verkar det jobbigt att behöva koppla ur vid backning.

Ähum, vad är en svängningsdämpare?

Det är en tingest som sitter på draghandsken som dämpar "svängningar" i ekipaget, ger en stadigare gång vid t ex hårda vindar eller passerande långtradare.
Väldigt vanligt på husvagnar.

Måste den kopplas ur vid backning??? Låter helt barockt... :eek:

Nä, då får det vara.

Ah, då har vi väl en variant; vårt släp levererades med ett sånt här drag: http://www.winterhoff.de/english/inhalt.html

Verkar som det funkar alldeles ypperligt, men vi har då inte testat nåt utan. All körning hittills har varit med "handtaget" helt nerfällt, har man det något vinklat har man inte dämpningen.

Skillnaden mot förra släpet går inte att jämföra direkt; det var ett äldre enaxlat, nu är det ett nyare + tyngre med samverkande boggie så det blir lite "äpplen och päron" över en sån jämförelse. Den största nackdelen hittills med denna lösning är att man måste ha en ren krok. Ingen olja. Att byta och köra vanliga släpvagnen gör att man måste göra rent igen. Blä. :crazy:

Jag undrar om det inte var den som Boj saluförde också? Tror det var Winterhoff...

Om den redan satt på ditt släp vet du inte vad den kostade förstås?

Kan du backa med din utan att koppla ur den?

Jepp. Inga problem att backa med winterhoff;en alls. Kostnaden var som sagt inbakad i transportpriset för oss, men vi blev varse det vid leverans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Redfox
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar