Svängd dressyrgjord, funkar dom?

A

AnetteJT

Såg när jag var på Eko sist att de hade svängda dressyrgjordar.
Är det någon som har en sådan och kan säga både possitivt o ch negativt om dom.

Tycker när jag sadlar att jag skulle behöva en sådan eftersom jag inte kan lägga gjorden rakt ner när sadeln ligger rätt på plats. Tycker att sadelgjorden som jag har nu drar fram sadeln, därför väldigt spänd på att höra om dessa svängda gjordar fungerar.

När du skriver svängd gjord, menar du då en som typ har ett "U" i mitten? De fungerar tyvärr ofta bra, och anldeningen till att de fungerar bra är att U-formen gör att allt tryck hamnar på en mycket liten yta under hästens mage. Tyvärr ökar ju därmed också risken för sadeltvång och annat ont... Det är inte alla hästar som visar hur obehagligt detta är tyvärr...
Det är lite svårt att förklara med ord, men om ni PM:ar er emailadress så ska jag maila över en bild som visar hur det blir.
Jag skulle istället rekommendera en gjord som har en "platta" undertill, då fördelas trycker över en så stor yta som möjligt. Det finns också gjordar (tex Willabs Aerborn) som har spännen som sitter fast på ett speciellt sätt, så att gjorden inte ska glida så mycket på runda magar :o

Nej inte den sadelgjorden. (Tror jag???)
Den sadelgjord jag sett var i läder och såg ut så här:
CLARIDGE HOUSE® DRESSYRGJORD Nr: 34141
(bilden finns på hööks, men det gick inte att länka in den)

Min email: anettejt@hotmail.com

jag kallar dom för framskuren sadelgjord. min häst har en sån, fast ej i dressyrmodell.
Dom är jättebra, sadeln ligger mycket bättre och glider inte iväg. Rekomenderar varmt.

Tack!
Ja de ser faktiskt ut att kunna fungera det var min första tanke då jag såg den.

Min sadelmakare (själklart utbildad!) rekomenderar dessa gjordar till lite bukigare hästar som sadlarna gärna glider fram på. Då jag har en sådan häst ska jag köpa en sådan. Ska även köpa en ny sadel, en Dominus. Och enligt sadelmakaren går det att bygga om den, flytta stropparna utan att rubba balansen på den.
Så för oss blir det en ombyggd sadel och svängd gjord.

Sent inlägg... men jag ville bara säga att jag också har en sådan dressyrgjord, dock ännu lite mer svängd. Den är framtagen av min sadelmakare i samarbete med Jaguar och utan den skulle jag inte kunna använda min dressyrsadel. Min häst är också lite bukig, därav problemet...

Ok, nej det var inte en sån som jag menade... fast jag måste säga att jag är lite skeptisk till den där också... ska ta en sväng förbi hööks å känna på den :)

Varför tror alla att min häst är bukig :D
Nja lite då, men hon är i fint hull för övrigt.
Men hon har vad man kallar ett omöjligt sadelläge.

Skall till Eko i morgon o inhandla gjorden, skall inte köpa den Hööks har tycker den ser plastig ut, o så vill jag ha en i ebony.

Jag kan fota min gjord i morgon o länka in den om du vill ge en bedömmning. Vill absolut inte använda något som trycker fel.
Som det är i dag reagerar hon inte på sadelgjorden och så vill jag att det ska förbli.

Vad kostar Ekos's variant? Billigare än Hööks?

Jag har också funderat på en sväng gjord, men vill inte lägga ut för mycket pengar om den mot all förmodan inte skulle 'göra sitt jobb'.

Det vore jätteintressant! Inte för att jag är värsta superexperten, men detta med "anatomiska" gjordar fick jag lära mig när jag blev diplomerad sadelinprovare.. och jag tycker att det låter vettigt.. :)

GGGGGGRRRRRRRRRRRRRRR!!!
Slutsålda!
Kan det vara inläggets fel kanske :D
Hojta gärna till om du råkar kolla o godkänna Hööks gjord. :)

Ja jag har sett den för någon månad sedan när jag var på Hööks i västerås. Jag har länge funderat på att köpa den men gjorde inte det just då eftersom jag letat sadel så ville jag ha den först. När man håller i den som den skall sitta på hästen så tycker jag inte att "svängen" blir så stor så den borde inte åstadkomma någon smärta för hästen. Spännena är ju också lite vinklade.

Ursäkta en okunnig fråga men ska svängen sitta mot magen eller mot frambenen? Har också funderat på att prova en pga att min häst har lite mage och sadeln kasar fram en aning när jag sätter mig ner i trav. (Kan ju iofs också vara för smal). Har själv en anatomisk gjord som jag ska prova men den är svängd på båda sidor. Vad är skillnaden på en sådan och på Hööks ?
Mvh Aker

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 869
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka