Magiana

Trådstartare
Jag är skitdålig både på att känna igen svamp och att använda det, men känner i alla fall igen trattkantarellen. Såna har jag sett en bit hemifrån så jag tänkte gå dit och se om det finns där i år också. Förra året fick de vara kvar i skogen för jag kunde inte komma på vad jag skulle göra med dem.

Och det är väl det som är kruxet, jag vet inte hur man förvarar svamp bäst och inte hur man tillagar det. Att bara steka och lägga på en macka uppskattar jag tyvärr inte riktigt. Det går att äta men är ingen delikatess, då jag inte riktigt gillar svampens konsistens.

Några tips?
 
Trattkantareller är bäst att torka och sen ha i såser/grytor mm

Annars tror jag förvälla och frysa in för att användas i t.ex stuvningar.

Ett år när vi hade rejält med kantareller så förvällde vi dem, Frös in och använde i köttfärssås.

Bra som utfyllnad och smaksättare :)
 
Vi steker upp dom till vätskan är borta och sen fryser in i mindre förpackningar.
Sen använder vi dom i såser och grytor.
 
Hm, jag som aldrig gör varken sås eller grytor. Hur gör man och vad äter man det till?
 
Trattkantarellsoppa är underbart gott. Då mixar man svampen så gillar man inte konsistensen är det ju perfekt. Annars säger jag som övriga med tillägg för omelett, både direkt i äggsmeten (de ska förstås stekas först) och i stuvning som hälls på en ungsomelett.
 
Jag är skitdålig både på att känna igen svamp och att använda det, men känner i alla fall igen trattkantarellen. Såna har jag sett en bit hemifrån så jag tänkte gå dit och se om det finns där i år också. Förra året fick de vara kvar i skogen för jag kunde inte komma på vad jag skulle göra med dem.

Och det är väl det som är kruxet, jag vet inte hur man förvarar svamp bäst och inte hur man tillagar det. Att bara steka och lägga på en macka uppskattar jag tyvärr inte riktigt. Det går att äta men är ingen delikatess, då jag inte riktigt gillar svampens konsistens.

Några tips?

Jag torkar eller kokar in/av (dvs. lägger rensade trattkantareller i panna som får vätska ur sig tills merparten vätska är borta) för infrysning. Vanligen så torkar jag eftersom det är mer platsbesparande, men jag tycker faktiskt att smaken bevaras bäst vid infrysning. Du kan även torka och mixa till pulver och ha som krydda.

Jag använder trattkantareller till svampsoppa, pastasås, sås till kött, till fyllning (blandat med ricotta, timjan och lök) i cannelloni, fyllning i ravioli, osv. I samtliga fall så kan du hacka svampen väldigt fint. Soppa kan du även mixa lätt före servering för att få mindre bitar.
 
Oj, så jag känner mig tappad bakom en vagn. Jag vet inte hur man gör en omelett. Jag vet inte hur man gör soppa. Jag vet inte vad ricotta är eller var man hittar det. Jag måste liksom ha recept för allt. Att svänga ihop något på måfå känns helt uteslutet. Jag får väl googla på trattkantareller + recept nån dag när jag orkar.

@bettysmatte Pastasås? Den enda sås jag använder till pasta är en färssås.

Jag hittade cirka en liter trattisar idag när jag var ute och nu har jag i alla fall fräst dem i stekpannan så vattnet försvann. Jag vet inte om jag ska frysa in dem nu eller om jag ska torka dem. Jag vet inte hur man torkar svamp.

Alltså, allt som har med mat att göra är som en annan planet för mig. Ett under att jag har överlevt hittills.
 
Oj, så jag känner mig tappad bakom en vagn. Jag vet inte hur man gör en omelett. Jag vet inte hur man gör soppa. Jag vet inte vad ricotta är eller var man hittar det. Jag måste liksom ha recept för allt. Att svänga ihop något på måfå känns helt uteslutet. Jag får väl googla på trattkantareller + recept nån dag när jag orkar.

@bettysmatte Pastasås? Den enda sås jag använder till pasta är en färssås.

Jag hittade cirka en liter trattisar idag när jag var ute och nu har jag i alla fall fräst dem i stekpannan så vattnet försvann. Jag vet inte om jag ska frysa in dem nu eller om jag ska torka dem. Jag vet inte hur man torkar svamp.

Alltså, allt som har med mat att göra är som en annan planet för mig. Ett under att jag har överlevt hittills.
Åh - jag tror du skulle ha nytta av en grundläggande kokbok. Inte en med flashiga finrätter utan en grundläggande. Som Rutiga kokboken eller Vår kokbok. Brukar finns nästan gratis på loppisar ibland.

I dem står precis hur du gör sås, hur du gör soppa X etc etc etc.
Jag överlevde mina tidiga ungdomsår med hjälp av Rutiga kokboken. Den var min köksskola. Vill man koka pepparrotskött så står det där. Vill man göra gulaschsoppa finns det också. Plus all möjlig bakning. Och "finrätter"
1538453806011.webp
 
Åh - jag tror du skulle ha nytta av en grundläggande kokbok. Inte en med flashiga finrätter utan en grundläggande. Som Rutiga kokboken eller Vår kokbok. Brukar finns nästan gratis på loppisar ibland.

I dem står precis hur du gör sås, hur du gör soppa X etc etc etc.
Jag överlevde mina tidiga ungdomsår med hjälp av Rutiga kokboken. Den var min köksskola. Vill man koka pepparrotskött så står det där. Vill man göra gulaschsoppa finns det också. Plus all möjlig bakning. Och "finrätter"
Visa bifogad fil 19982
Jag äger den där boken sedan många år.

Det hjälper inte att äga en bok om man tycker det är tråkigt med matlagning och inget fastnar i huvudet så man måste läsa innantill varje gång.
 
Jag förväller och fryser in i lagom portioner.
Finns ju mycket gott att göra med kantareller och trattkantareller!
Soppor, såser, ha i grytor.
Och kantarellpasta :love:
 
Jag äger den där boken sedan många år.

Det hjälper inte att äga en bok om man tycker det är tråkigt med matlagning och inget fastnar i huvudet så man måste läsa innantill varje gång.
Borsta tänderna är också skittråkigt. Riktigt jävla tråkigt. Men jag gör det varje dag. Till och med minst två gånger.

Matlagning är ett måste om du ska få i dig bränsle för at torka din dag. Än sen då om du måste titta varje gång?
Jag har aldrig sett det som nån form av nederlag. Jag slår upp den stup i ett.
Sluta försöka vara så perfekt kära du!!!
:heart
 
Jag äger den där boken sedan många år.

Det hjälper inte att äga en bok om man tycker det är tråkigt med matlagning och inget fastnar i huvudet så man måste läsa innantill varje gång.

Jag gillar inte heller matlagning.
Så jag gör enklast möjliga.
Idag har jag som medhavd lunch en ugnslåda jag gjort (ugnslåda i brist på definition):
Kycklingfilé, klippt i lagom bitar. Lagda i ugnsfast form.
Ovanpå kycklingen: färska ängschampinjoner (går att välja kantareller, trattisar, soppar eller annan valfri svamp).
Kryddat med salt, peppar, timjan och rosmarin.
Var för lat för att klippa ner purjolök men det hade inte varit så tokigt.
Hälla på massor av grädde.
In i ugnen i 200grader, vänta tills det är klart.
Enkelt och smakade faktiskt inte så tokigt men det hade varit bättre om jag faktiskt hade tagit med purjo också.
 
Borsta tänderna är också skittråkigt. Riktigt jävla tråkigt. Men jag gör det varje dag. Till och med minst två gånger.

Matlagning är ett måste om du ska få i dig bränsle för at torka din dag. Än sen då om du måste titta varje gång?
Jag har aldrig sett det som nån form av nederlag. Jag slår upp den stup i ett.
Sluta försöka vara så perfekt kära du!!!
:heart
Jag har en eltandborste men ändå missar jag att borsta tänderna titt som tätt.

Matlagning tar betydligt längre tid än 2 minuter.

Att slå upp i boken är jobbigt, och det är därför det inte blir gjort. Om jag vet vad jag letar efter är det en sak, men att bläddra omkring och leta och sedan försöka bedöma om det är rätt recept är liksom inte min grej. Att försöka göra nya krångliga recept är också jobbigt. Och krångligt är det för mig redan vid ganska låg nivå, d.v.s. det är ansträngande att hacka eller skära mer än 3 ingredienser. (Och jag måste ju först köpa ingredienserna. Sen blir det alltid en massa ingredienser över som jag inte vet vad jag ska göra med. Jag har just nu en massa gammal mat i kylskåpet och skulle behöva städa där).

Jag gillar inte heller matlagning.
Så jag gör enklast möjliga.
Idag har jag som medhavd lunch en ugnslåda jag gjort (ugnslåda i brist på definition):
Kycklingfilé, klippt i lagom bitar. Lagda i ugnsfast form.
Ovanpå kycklingen: färska ängschampinjoner (går att välja kantareller, trattisar, soppar eller annan valfri svamp).
Kryddat med salt, peppar, timjan och rosmarin.
Var för lat för att klippa ner purjolök men det hade inte varit så tokigt.
Hälla på massor av grädde.
In i ugnen i 200grader, vänta tills det är klart.
Enkelt och smakade faktiskt inte så tokigt men det hade varit bättre om jag faktiskt hade tagit med purjo också.
Jag gör också det enklast möjliga, men har vissa krav. Kyckling äter jag men har dåligt samvete av att äta, så det händer inte så ofta. Rött kött äter jag inte. Grädde går bort då det ger för många kalorier. Det funkar bara i undantagsfall någon enstaka gång om året.
 
Jag gör också det enklast möjliga, men har vissa krav. Kyckling äter jag men har dåligt samvete av att äta, så det händer inte så ofta. Rött kött äter jag inte. Grädde går bort då det ger för många kalorier. Det funkar bara i undantagsfall någon enstaka gång om året.

Du ställer krav som krånglar till tillvaron och livet för dig själv.
välj något annat än grädde till sås, då.
Inte för att jag vet hur smaken skulle bli, men sojamjölk eller havremjölk eller matlagningsgrädde som inte är lika fett. Eller mjölk som du reder med vetemjöl eller vad du vill.
 
Du ställer krav som krånglar till tillvaron och livet för dig själv.
välj något annat än grädde till sås, då.
Inte för att jag vet hur smaken skulle bli, men sojamjölk eller havremjölk eller matlagningsgrädde som inte är lika fett. Eller mjölk som du reder med vetemjöl eller vad du vill.
Jag är helt enkelt rädd för att bli ännu fetare än jag är. Och det finns ju anledningar till kraven så dessa är inte tagna från luften som någon fix idé.

Visst kan jag laga tråkig mat men problemet är då att jag inte är sugen på att äta det och det motiverar mig inte att laga det heller. Det vore nog drömmen om man slapp äta för även ätandet är ganska trist.
 
Det blev svamp till lunch idag. Jag hade en klutt smör i en karott, blandade ner 1/3 av gårdagens skörd, hade i cirka en msk mjöl, blandade runt och hällde på mjölk så det täckte. Sen i med salt och peppar och sen fick det puttra upp.

Jag åt det med färdig falafel som jag bara värmde i stekpannan och potatis jag tillagade i ugnen för några dagar sen som jag nu bara värmde.

Vad smakade det då? Tja, det gick att äta. Men som vanligt blir det inga ovationer över min mat.

20181002_142706.webp
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 048
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 884
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp