Svamp i örat

H

Hästbiten

Min häst har svamp i ena örat, vet inte hur länge han har haft det för jag köpte honom för 14 dagar sen. Men hade det i alla fall när jag tittade på honom för ca en månad sen. Hur påverkar det? Kliar det? Jag har aldrig märkt att han bryr sig om det... Men kan det sprida sig och bli värre?
Men ska jag ringa en vetrinär och få salva utskrivet eller vad tycker ni?

Någon som har eller har haft en häst med svamp?! :confused:

Hej!
Det där är oftast inget att oroas över. Om det inte blir värre å om hästen besväras över det. Vi hade en häst på ridskolan som hade svamp i öronen, han va väldigt känslig i öronen, tän man skulle tränsa å så. Men annars va han som en vanlig häst.
Men är du osäker kanske du ska kontakta din veterinär bara för att fråga iaf, eller så kan du ju behandla lite själv? Badda lite försiktigt med jodopax, (inte så möe då, kan ju rinna ner i örat, inte bra...) :crazy: Sen smörja med nått uttorkande?
Hoppas du får bukt med det!

Min ponny hade det i ett öra under de nästan 6 år jag hade honom, och han hade aldrig besvär av det... Dock blev den ursprungliga fläcken något större och sedan blev det två fläckar... Han kliade aldrig eller verkade ha besvär.
Min vet sa att det var ganska vanligt, och att det inte går att behandla...
Efter ett tag fick stallkompisen liknande fläck i örat, men jag tror att det beror på att någon var på och pillade i ponnyns öra och sedan i den andra hästens...
Det finns ju svampdödande salvor, det borde ju fungera tycker man...

Jo, det är väl lite smittsamt, men det är konstigt då att inte nån av de andra lektionshästarna på ridskolan än den jag berättade om hade det. Det va bara han. Å på ridskolor har man ju samma borstar till alla... osv...

Okej! Ska kanske testa nån uttorkande salva, men så länge han inte kliar sig så avvaktar jag. Det är inga problem att greja med öronen, så han har nog inte ont av det.
:bow:

Det borde ju finnas någon salva? Har för mig jag har hört att det ska finnas det...
Skönt att höra att hästarna inte verkar bry sig om det!

:bow:

Det är troligen ingen svamp utan en slags vårtor orsakade av ett papillomvirus. Kallas för aureal plaques på engelska. Båst att låta vara helt att slabba med salvor od stör bara hästen utan att göra någon nytta.
PL

Jag har en häst som också har något liknande svamp i örat. Han har samma symptom på utsidan av skapet. Det ser ut som små vita upphöjningar. kan detta alltså vara papillomviruset? Läste lite om det på nätet och det tycks vara en del av hudens "normala" innehåll. Stämmer det och är det ofarligt???

Mvh Monika

Hejsan min häst får det ibland,han har fått det två gånger under den tid jag ägt han.
jag tar violette spray (sår spray) och sprayar på bomull som jag sedan kletar på i örat. det räcker att göra det en gång sen är det borta efter en vecka ca.

lycka till

Okej, men min vetrinär sa vid besiktningen att det var svamp. Kallar man det svamp? Eller är det inte samma som de vårtorna du skrev om... :confused:

Det är sant! Men iförsig så spelar det inte mig så stor roll vad det är för något, svamp eller vårtor... Jag får be en vetrinär berätta mer för mig när jag träffar henne nästa gång. Hon kan säkert se, och förklara skillnaden.

Min lilla skrutt har sk. papilomvirus i båda öronen, enligt vet. så ska man INTE röra på det, ex. försöka ta bort det eller så, för det sprids lätt. Inte fraligt på ngt sätt och det kliar inte, och vad jag förstog det som fanns det ingen salva eller så man kunde ha på.

Okej, tackar!
Jag ska som sagt fråga min vetrinär så jag vet exakt vad han har för nått och om jag ska behandla eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 277
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka