Svag fölunge.

Sv: Svag fölunge.

Hi, hi, han reser sig som en ko;):rofl: (dvs med bakbenen först). Enligt regelboken ska väl hästar resa sig med frambenen först och liksom dra med sig bakdelen upp... Vet att det finns många undantag, tyckte bara att det var lite roligt med tanke på andra liknelser med kor i denna tråd...

För övrigt önskar jag dig verkligen lycka till ,fölis verkar ha bra förutsättningar att klara sig eftersom du har fullkoll!

Men, du har ju rätt, när jag såg bilderna var det något som inte stämde:D Min hjärna ville kasta om bilderna, som att han skulle lägga sig:D Hur som helst är det underbart att han har repat sig så fint!:love:

Fick ett varmblods föl förra våren som var mkt svagt och inte kunde resa sig de första dygnen. Fick inte i honom någon råmjölk med hjälp av flaska, utan vet fick komma och slaga i mjölk. Samt att vi fick stå med dropp en hel dag på honom. Han fick kolik vi fick ge lavemang men han blev inte bättre.
Det tog 2 dygn innan han reste sig och diade själv precis vid det tillfället skulle vet slanga honom igen med mjölk, men då hade han blivit pigg nog att dia själv och stå på benen. Var dock mkt svag och vek i alla ben gick på bakkanten på hovarna (tårna pekade upp).
Frambenen var som två ((. När han då rest sig fick det gå ut en kortis och dåkom även magen igång på honom..
Stoet var inte jätte intresserad av honom heller men hon accepterade att vi kröp omkring i boxen hos henne och fölet.
När väl fölet var piggare så blev mamman inte lika acceptant till att ha oss i närheten och blev mkt,mkt försvarande som ett lejon...
Han är idag en pigg kille och är på inkörning, benen rätade upp sig och är ok idag. Vi kommer att ta det lugnt med honom, så han får tid på sig .

Nu kan han resa sig med rätt ände av kroppen först.

dominokliveruppdag5.jpg

Härligt:bump::banana:. Han kanske blev förnärmad av min kommentar och gav sig f-sen på att han minsann skulle klara det...:rofl: Kul att det går så bra, han ser fin ut!

Det är ta mig sjuttsingen bland det sötaste jag har sett :rofl:

Han kan numera trava som en alldeles normal häst också!
No more korstölt hoppas vi.

dominodag6005pb.jpg

Tänkte att jag skulle uppdatera om någon är intresserad.
Domino är två veckor imorgon, och väldigt pigg och kry.
Så här ser han ut:

domino2v002pb.jpg

Vad fin han ser ut, har följt tråden och det är skönt att se att allt ordnat upp sig.:)

Tack.
Ja, det är verkligen skönt. När jag hittade honom helt apatisk i hagen, trodde jag att han skulle stryka med.

Japp, långa är de. Nu har han dock fått full koll på dem, och kan tom trava när mamma galopperar. Om några år får ni satsa pengar på honom! :D

Alfas Domino.
Alfa är vårt uppfödarnamn, och i år är D-årgången. Hans mamma heter Zelda, och därför döper vi hennes föl till namn som har med spel att göra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 458
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 375
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka