Svag fölunge.

Sv: Svag fölunge.

Sedan klockan 01:30 inatt kan han resa sig själv. Han är nu ute i hagen med sin mamma, och praktiserar en gångart som bäst beskrivs som korstölt i dragsterposition. Det går rätt fort iallafall. :D Ska fotografera om en stund.

Vi hade ett föl för ngt år sedan, där det var en tuff förlossning, tog nästan 45 minuter innan den var klar - inget felläge eller sådant, men stoet hade svagt värkarbete verkade det som.

Det fölet var lite som du beskriver, trött och lite lojt, vi lyfte den de första två dygnen, den hade lite svårt att dia ibörjan, men det rättade till sig efter några dygn.

Han är numera en fullständigt normal unghäst...

Stoet var hel och fin efteråt, så hade vi missat det hela så hade man aldrig insett hur jobbig förlossningen var för henne...

Visst kan det vara så. Hormonpåverkan på stoet verkar ju ha varit väldigt låg iallafall. Hon var heller inte speciellt intresserad av fölet i början. Hon stod hos honom och vakade, men rörde inte vid honom mer än någon enstaka gång. (När jag mjölkade.) När kvaliteten på råmjölken gick upp, blev hon mammigare. Han blev ju iochförsig piggare ungefär samtidigt, så det kan ju lika väl vara hans mer normala beteende som triggade igång moderskänslorna. Detta är normalt sett ett mycket mammigt sto.

Vår kunde inte heller resa sig men vi hjälpte upp den första dagen, sedan gick det bra.

Lycka till

Tack så mycket! Nu går det jättebra. Skönt att det går bra för er fölunge med, speciellt med tanke på allt krångel som var innan fölningen.

Sedan klockan 01:30 inatt kan han resa sig själv. Han är nu ute i hagen med sin mamma, och praktiserar en gångart som bäst beskrivs som korstölt i dragsterposition. Det går rätt fort iallafall. :D Ska fotografera om en stund.

:rofl:
Tack för dagens skratt

Tack så mycket! Nu går det jättebra. Skönt att det går bra för er fölunge med, speciellt med tanke på allt krångel som var innan fölningen.

Ja det är skönt, dock skall vi imorgon in till Helsingborg med stoet för att kolla henne. Svullnaderna har gått ner men hon har en svullen has nu istället :crazy:

Jag är mest orolig över att köra dit med fölis och allt

Här kommer då en bild på dragsterunge i full fart:

alfasdomino001.jpg

Jobbigt att hon inte blir bra. Vi har också åkt med ett sto och föl till Helsingborgstrakten idag, men för seminering. Det brukar gå bra att åka med de små, så försök att inte oroa dig.

Jag har sett gångarten "live" för ett par timmar sedan, och det var nog den roligaste gångstil jag någonsin sett!
Korstölt, som sagt.
Den "elaka" mamman motionerade honom för fullt, och han springer ju riktigt fort, fast det inte alls liknar galopp!

Är korstölt godkänt på travbanan.....

Har du varit här i lönndom din fuling?

Jag misstänker att domarna inom travet har en del att säga om dylika gångarter. Vi får väl hoppas att han har sorterat ut benen från varandra till dess.

Sitter du också och Bukar medan familjen sover?

Visst kan det vara så. Hormonpåverkan på stoet verkar ju ha varit väldigt låg iallafall. Hon var heller inte speciellt intresserad av fölet i början. Hon stod hos honom och vakade, men rörde inte vid honom mer än någon enstaka gång. (När jag mjölkade.) När kvaliteten på råmjölken gick upp, blev hon mammigare. Han blev ju iochförsig piggare ungefär samtidigt, så det kan ju lika väl vara hans mer normala beteende som triggade igång moderskänslorna. Detta är normalt sett ett mycket mammigt sto.

Stoet är fortfarande inte så intresserad av fölet som hon borde vara. När jag nyss gav henne kraftfoder, kom hon glatt strosande för att få mat, och såg sig inte ens om efter fölet som hon lämnade. (Han låg och sov.) Hon beter sig som om han var mycket äldre än vad han är. Hon är som den förvirrade förstföderska vi hade förra året: Tolerant och snäll mot fölet, men bekymrar sig inte så värst mycket om honom. Kan det bero på att vi har hållit på så mycket med honom, att han var så klen från början, hormonnivåer eller vad?

Jag vill absolut inte verka negativ, eller skrämma upp er eller så, men så brukar djur behandla ungar som de ej anser livsdugliga nog.

Jag hoppas verkligen det inte är så i erat fall men....

Håll koll!

Jo, jag vet ju det...
Samtidigt tycker jag ju att han nu beter sig som vilken fölunge som helst. Från början däremot, trodde jag att han skulle stryka med. De första decilitrarna mjölk fick jag i honom tack vare en tämligen omild behandling. Han ville bara sova.

Sedan i eftermiddag har stoet börjat bete sig mer normalt. Inte fullt så mammig ssom vanligt, men hon ville i allafall springa och gömma sig med fölet när hon såg en människa som hon inte kände.
Fölet är jättepigg.

Det var skönt att höra, får verkligen hoppas att det löser sig...

Vilket det förmodligen kommer att göras. Ju äldre han blir ju mer lär han sig och kan ta för sig själv...

I vår köttdjursflock händer det ibland att en ko lämnar sin kalv. De brukar ganska snart lära sig att sno mjölk från en annan kossa, hur envisa som helst, rätt som det är kapitulerar kon och kalven har hittat vägen till överlevnad:laugh:'

Vad som du kanske ska tänka på i framtiden är ju hur mkt hon präglar/uppfostrar fölet positivt - om inte det fungerar tillfredsställande så vore det kanske en ide´att låta honom gå med en annan, stark märr/valack längre fram i livet...

Bara en fundering.

Senare i sommar, när alla är färdigseminerade, släpps ju alla fölston ihop på bete. Vårt ledarsto heter Hillary Clinton, och är en lika tuff donna som sin namne. :D Nästa sommar släpps hingstarna (två hingstföl so far) med en valack, som är vår proffessionelle hingstfostrare, så den biten ska nog fungera hoppas vi.

Därefter säljs han, så sedan har vi ju ingen kontroll på vad som händer, men då ska han ju förhoppningsvis redan vara en socialt välanpassad individ, inkörd och allt.

Intressant med kossorna!

Senast ändrad:

låter som om du har koll på läget...

Jag är kanske lite präglad av vårt liv här på landet, med kossorna ochså, men det är så väldigt intressant att kolla och reflektera över hur det fungerar i olika flockar, hos olika djurslag...

Sååå söt !
Men med den nackföringen så kanske han blir en dressyr mästare ist *asg*

Liknande trådar

Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 458
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 375
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka