Svag fölunge.

via

Trådstartare
I morse hittade vi ett vått föl i hagen... Visserligen på utsatt tid ( en dag efter földatum), men utan några som helst tecken på att fölningen var på gång.
Zelda "ska" stå med rinnande juver ett par dagar innan fölning, nu har hon fortfarande inte fyllt juvret, och fölet är ca 6,5 timme nu.
Hon har mjölk dock, fast inte så mycket. Från början var råmjölkskvaliteten dålig, men den blev bra efter två timmar. Han äter bra (har fått i sig knappt två liter.) men kan inte resa sig.
Han är pigg och "med", och försöker resa sig, men kommer inte upp. Han är inte ens nära att lyckas. Han kan räta ut frambenen, och jag ser inga felaktigheter i extremiterna som skulle vara orsaken. Lite svårt är det ju dock att se hurdana bakbenen är, eftersom han inte har stått upp än...
Det verkar som om han helt enkelt inte är stark nog att komma upp.
Han är som sagt pigg, även om han var rätt trött och slö från början. Han har blivit piggare och piggare hela tiden, så det går ju åt rätt håll. Han har ingen feber.
Jag har haft telefonkontakt med veterinär, som tyckte att så länge han mentalt är med, äter bra, och inte har någon feber, så är det bara att fortsätta mata, och försöka hjälpa honom upp.
Han är rätt stor, och ser inte prematur ut. Och som sagt, en dag över tiden.

Är det någon som har erfarenhet av klen fölis? Som fast att den verkar frisk och välskapt inte kan komma upp.

Sv: Svag fölunge.

Glömde.
Jag tänkte nu ha lite is i magen innan jag matar nästa gång, eftersom han nu verkar så pass pigg, för att se om han försöker lite mer då.

Det blir nog bra det.:laugh:

Se bara till att han har brea underlag för att kunna resa sig, så han inte halkar eller trasslar in sig i halm.
Släpa gärna ut honom om ni har nån trevlig hage.

Hej! Fick ett föl för en vecka sedan och upplevde lite samma som du. Han var pigg men kunde inte resa sig. Jag "fuskade" och hjälpte honom upp efter någon timme och fick göra så i ett dygn så han kunde dia. När han väl stod upp var det inga problem, och efterhand fixade han det själv. Det verkade som att han hade lååånga ben + att han var lite sned i bakkärran. Det mesta rätade ut sig efter ett par dygn och nu är han har han inga problem, är en vecka idag. Har varit inne på Buke och hittat andra som haft precis samma problem, så länge fölis inte verkar sjuk kanske man kan hjälpa till lite.

Glömde skriva att jag tog ut honom ur boxen samma dag bara för att han skulle få fastare underlag och slippa halka omkring, det tror jag gjorde susen!

Ash då!
Vi har ju släpat IN honom...:p:D
Veterinären tyckte inte att han skulle ligga mitt i solskenet.

Jag kommer nu precis från boxen, och jag har nu lyckats få honom att stå två gånger, en gång med stöd på bakdelen, då han faktiskt lyckades dia några sekunder innan han dråsade omkull. Andra gången kunde han tom stå själv i ett par minuter (!), dock utan att lyckas dia. Han sover nu den rättfärdiges sömn.
Jag ska gå ut igen om en stund, och se om han orkar försöka igen, eller om jag måste mata honom först. Nu gav jag honom nämligen inget.

Här har vi hjälp honom sedan flera timmar tillbaka, men han har äändå inte kunnat stå. Tills nu då vill säga. :)

Man får välja det minst onda. Knepigt det där. De har ju betydligt bättre underlag ute. Men är vädret inte bra så är ju inte det bra heller.
Sen är det ju lättare att mjölka och nappa om de står inne, speciellt på natten.

Hur som låter det som han är på rätt väg, och jag gissar att det nu kommer att gå ganska fort för honom att upptäcka att det är praktiskt att kunna resa sig själv och äta när man är sugen.;)

Nu står han och diar själv. :bow:
Fast lyftservice vill han fortfarande ha.

alfasdominopb.jpg

Så bra att de löste sig =) Men GUD va långa bak ben han har å så överbyggd han e.. eller e de bara bilden? annars kan de ju varit därför han haft det lite svårt. lycka till med lillen. han va söt i alla fall

Det är bilden. Han står så när han diar. Annars ser han betydligt mer normal ut. :D
Jag uppdaterar med hagbild sedan. Han är riktigt snygg faktiskt!

Mitt stoföl som föddes förra söndagen med JÄTTELÅNGA ben kunde inte resa sig helt själv på två dygn!!! Jag stöttade och agerade lyftkran i 48h.

Sedan fick hon till tekniken och nu är det nemas problemas!!!

Lycka till!

Ah! En dragster:idea:;)

Skönt att det går åt rätt håll. Dom långbenta verkar ha det lite tuffare i början... Jag har sett mina dyka på näsan ett otal gånger innan dom lyckas få alla ben åt rätt håll samtidigt. (brukar behöva lite hjälp med balansen i början)

Sen fick shettisen föl.... den ställde sej upp efter en kvart och lyckades på första försöket:grin:

En liten fråga bara. Hade han väldigt dunig och mjuk päls? Alltså ovanligt len.

Tydligen är det så att även om de är födda på utsatt tid eller även senare så räknas de som prematura om det är ett par saker som inte stämmer. Kommer inte ihåg mer än just det där med pälsen och att de har svårt att stå.

Grannen hade en sådan förra året. På ett par dagar blev han sedan som ett normalt föl. Tror hon steg upp på natten för att hjälpa honom i tre nätter. Sista natten stod han upp när hon kom ut och nu är han en jätteduktig travaråring som körs lite lätt för sulky :banana:

Nej han ser inte prematur ut alls, varken i päls eller huvudform.
Veterinären var dock inne på att han kan vara precis på gränsen till prematur, och därför inte se prematur ut, men ändå vara klen av den anledningen.
Han var ju väldigt trött från början. Vi vet ju inte alls heller hur lätt/svår fölningen har varit, eftersom hon lurade oss totalt. Stoet var ju dock helt oanfrätt av det hela, så jag tror ju att fölningen i sig varit komplikationsfri. Nu är han i allafall jättepigg. Gnäggar så fort ställförträdande lyftkran närmar sig boxen.

Han är vek i hela frampartiet, men inte extremt på något vis. Veka kotor, men han har hela sulan i marken, så det är absolut inte mycket. I övrigt är benställningen helt korrekt, både fram och bak. Han tar sig ju dock fram i någon slags dragsterposition, som föl med veka framdelar brukar. Det tror jag dock kommer att vara helt annorlunda på bara ett par dagar, eftersom det ändå är så lite.

Vi hade ett föl för ngt år sedan, där det var en tuff förlossning, tog nästan 45 minuter innan den var klar - inget felläge eller sådant, men stoet hade svagt värkarbete verkade det som.

Det fölet var lite som du beskriver, trött och lite lojt, vi lyfte den de första två dygnen, den hade lite svårt att dia ibörjan, men det rättade till sig efter några dygn.

Han är numera en fullständigt normal unghäst...

Stoet var hel och fin efteråt, så hade vi missat det hela så hade man aldrig insett hur jobbig förlossningen var för henne...

Vår kunde inte heller resa sig men vi hjälpte upp den första dagen, sedan gick det bra.

Lycka till

Gnäggar så fort ställförträdande lyftkran närmar sig boxen.

Precis så gjorde min också:D:D

Gullisar!

Min var/är också vek i sitt framställ, veka kotor och även X bent på en fram. Men dt blir bättre för varje dag som går och nu är hon snabb som en vessla på att resa sig endast 8 dagar gamal!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 458
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 375
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka