Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Måste bara berätta, sambon ringde FK idag för att ta bort hans timmes FP igår och idag eftersom jag är hemma. Nä men då skulle det plötsligt inte gå att ändra i hans begäran?! Till råga på allt slänger kärringen på luren i örat på honom när han börjar ifrågasätta, hon hade liksom inte argument utan tyckte att vi skulle förlora 6 timmar på dessa två dagar (man kan välja att ta en 1/8 fp, men när man vabar kan man som mest göra det till 75% vilket innebär att han förlorar en timme och jag skulle förlora två eftersom jag inte får ta TFP när M tar FP.)

Jag sa dock åt honom att ringa till någon annan och säga hur han skulle göra och då var det inga problem...

Vilka nötter det finns!! Väldigt konstigt beteende :eek:

Kl

Då har jag alltså lämnat Vilgot på dagis 10:15 idag istället för kl 9 pga morgondagen. Verkligen konstigt eftersom jag fick ha honom fulltid i nästan 3 veckor precis innan Albin föddes. :confused: Men enl räkningen är det ju två olika avgifter, en för 1-15 h och en 15-X h. Vi går ju på den lägre, men det skiljer som sagt 130 kr för oss. Jaja, jag klandrar inte den stackars fröken, utan det var chefen/dagiset ägare som sa så och det finns säkert en anledning eftersom de såg mellan fingrarna förut. Då ver det heller inga problem att hämta t.ex en halvtimme senare pga bm-besök. Jag är inte den som ifrågasätter, utan bara accepterar...

Livet som tvåbarnsmamma börjar sätta sig nu iaf. Jag blir iofs bara tröttare och tröttare, men jag har inte längre samma panik som för några veckor sedan. Vi har ju haft sån himla tur med att båda två sover så himla bra, jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att behöva vara uppe i flera timmar varenda natt. :crazy: Lider verkligen med alla som har det så. Han äter lite oftare nu, oftast vid 01 och 04 ungefär och det är precis vad jag klarar av när jag inte har möjlighet att sova på dagen.

Som jag fått det förklarat så får man ha syskonet ordinare tid på dagis fram till en månad efter bf, därefter är det 15 timmar pga fl. För små barn (som våra) beräknas det mera personal än till äldre barn när de går vanligt, när de övergår till schemat för fl får de knappt räkna någon personal extra till de barnen oavsett ålder. De får säkert svårare med extra personal vid sjukdom osv då. Därför var personalen på vårt dagis krångligare när jag ville byta dag för att handla julklappar.

Ja, men helknäppt! Och när sambon sa att vi har gjort så förut så sa hon bara att då har det blivit fel... Nu var det ordnat iaf :)

Oregano, vad skönt att du får sova så mycket! Det är faktiskt det som oroar mig mest med att skaffa syskon, jag börjar äntligen känna mig som en människa igen och kommer fortfarande väldigt väl ihåg hur knäckt jag var när M var runt 6månader och jag aldrig fick sova. Nu sover hon eoner bättre, men det är ju inte lättare att ha två barn... Här får man dock ha syskonet på dagis 35 timmar/vecka när man är FL och det är ju positivt :)

Skönt att vardagen börjat komma i ordning igen! :laugh: Jag hoppas att bebis är lika duktig som T på sova om natten.

Ang 15h syskonplats så kan jag faktiskt förstå dagiset. Finns säkert föräldrar som skulle utnyttja det annars.

Men vad har V för tider nu? Jag klurar på vad T ska ha för tider sen, vi får välja fritt så länge barnet inte är först eller sist hos dagmamman. Funderar på 9-13.30 2 dagar i veckan, så vida det inte krockar med hans lunchsovning och 9-15 en dag i veckan. Vet inte om han ska få fortsätta med samma dagar (tis, tor-fre) eller om vi ska ta tis-tor. Dom äter mellis kl 14 annars hade 9-14 varit optimalt, men det känns så taskigt att "slita" honom från mellisen. Vill heller inte komma så mycket senare än kl 9 på morgonen eftersom dom ofta går på promenad innan lunch. Dagens I-landsproblem :angel:

Här får vi inte ha barnet full tid fram tills syskonet är en månad gammal. Det skiljer mellan kommunerna och egentligen fick han inte vara där full tid då jag var hemma före bf heller. Dagen efter Albin föddes var det kl 9-14 som gällde.

Är det 35 timmar till och med!!?? :eek: Jag som trodde det var 30 h och var grymt avis på det. :crazy: Jag tycker faktiskt synd om lilla Albin som knappt får någon närhet och gos. :( De få timmar V är på dagis behövs till mycket annat också. Visst sitter han i Becon ibland, men jag orkar inte bära honom alltför länga stunder...

Han går 9-14 tis, ons & tors. De äter mellis strax efter 14, så han hinner aldrig se att de andra barnen ska få.

Har lekt med tanken att låta honom gå 10-14 tis-fre istället, men jag vet inte ens om det är möjligt. Fördelen är att det bara blir en hemmadag/v för V, men på 4 h blir dagen ännu mer upphackad och det blir stressigt om jag måste åka iväg nånstans.

Märkligt vad det kan skilja mellan kommunerna!!

Vi börjar med komma in i livet med två småbarn. Esther sover längre pass på nätterna och jag sover med bättre. Vi har fortfarande skilda sovrum, både jag och sambon behöver sova de timmarna vi kan och det fungerar bättre att ha det uppdelat som det är nu, iaf så länge som han jobbar såhär mycket. Visst är det trist att inte ha sambon bredvid sig varje natt, men just nu prioriterar vi sömnen.

A uppförde sig exemplariskt hos doktorna idag. Vi var där i god tid för att han skulle hinna kolla in stället ordentligt och läkaren var med smart och van vid egensinniga barn så han kollade hur H gick medan han lekte i väntrummet och när han sprang i korridoren efter leksaksbilarna. Han kunde inte se något aavvikande och att det syns mest på kvällarna kan helt enkelt bero på att koordinationen inte hänger med när han är trött. Han kommenterade att han hade iaf väldigt runda fötter :D Jo tack, vi vet. Det är svårt att hitta skor.

E vägde nästan 5 kg och var 57.5 lång. Hon ligger nu över sin kurva både på längd och vikt :)

T går 5,5 timmar om dagen nu, och ibland känns det nästan lite lite faktiskt för hans del därför skulle jag gärna vilja att han kunde få vara lite längre iaf 1 dag i veckan så han hinner leka lite mera efter mellis.

*kl*
Har föräldrafika i dag hos dagmamman. Ska bli trevligt. Har bara träffat dom andra barnens föräldrar 1 gång tidigare, ja förutom dom 3 vi redan "känner". De andra föräldrarna har nog inte ens sett T. Han är ju nästan alltid sist dit och först hem.

Sen ska banne mig jag och sambon åka ner och fixa dom sista klapparna. Vi får väl äta i stan men noga då. Nu vill jag inte behöva gå runt och fundera på dom något mera. Känns som att det aldrig kommer bli mindre folk i stan nu innan jul..

Vad ska ni ge era föräldrar?! Om ni nu ger något? J

ag och brorsan funderade över att ge våra päron en middag på restaurang och sen låta dom gå över på ett "spa" som ligger bredvid restaurangen och få bada och ha det gött. Det skulle då jag bli glad över om jag fick av Theo :D

Vad kostar dagis runt om i landet då? Maxtaxan alltså. 1260 kr har vi betalat under hösten.

Vi har så lyhört hus och dessutom ligger alla sovrum vägg i vägg, så det hjälper inte att byta rum. Jag vaknar om Vilgot i rummet bredvid vaknar, men det är alltid maken som får gå upp. Och han vaknar såklart när Albin är hungrig... Så det är nog minst lika jobbigt för honom som måste upp tidigt varje dag och åka till jobbet.

Jag vet inte vad maxtaxan ligger på här men vi ska betala 1008kr för 15h i nov. Men vi har varken fått några papper med info från kommunen om dagis eller fått några papper att fylla i om inkomst som andra fått. Vet inte riktigt vad kommunen håller på med faktiskt.

:banana: Min vigselring sitter på fingret!!! :banana: :love: Äntligen!!! :banana: Förlovningsringen är en halv storlek mindre och hänger fortfarande i halskedjan, men nu börjar det hända grejer! :banana: :banana:

Jag vet inte vad maxtaxan ligger på här men vi ska betala 1008kr för 15h i nov. Men vi har varken fått några papper med info från kommunen om dagis eller fått några papper att fylla i om inkomst som andra fått. Vet inte riktigt vad kommunen håller på med faktiskt.

SHIT :eek: Jag klagar på dom 850 som vi hade förra månaden för 16,5h. Får ni faktura trots att ni inte skickat in något papper, eller ja jo det får man väl på maxtaxan isf.

Inkomstuppiftspapperet fick vi själv gå in på kommunens hemsida och fylla i för att sen skriva ut och posta. När Theo gått 1 månad så kom ett nytt papper som vi fick fylla i och skicka in om vår inkomst.

Woho va härligt!!
Jag har fortfarande inte tagit av min. Här är det allt annat än fingrarna som tjockar på sig. :)

Nej så moderna tror jag inte att våran lilla håla har blivit. Men ska slå en kik. Men tycker att jag borde hört talas om det ifall det va möjligt.

Vi vet ju som sagt inget då kommunen inte hört av sig för fem öre. Det va dagis som hörde av sig om hembesöket när det närmade sig starten. Tycker faktiskt inte att det är dagis uppgift att informera om sånt. Iaf inte när det är ett dagis som styrs av kommunen.

Vilken tur du har då! :laugh: har för mig att det tog 5-6 veckor sist också innan jag fick på mig ringarna. Eller ringen ;) då hade jag bara en. Har verkligen saknat dom på fingret och dessutom är de tunga att ha i halsband.

Nu är det prioritering som gäller. :crazy: Har massor kvar att göra, men jag måste gå och hämta min gullunge om 20 min.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024