Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Problemet är att vi har inga nära och kära som skulle ställa upp på att last hö. Än mindre ifall vi flyttar ut i landet.

Stackarn är hon ännu inte frisk??? S brukar bara vilja ha välling när hon är dålig. Men proviva skulle jag prova med, de ska ju klara av allt nu! Annars är det dutta i vätskeersättning som gäller, ifall du inte får i annat. Vi gav det till S förrut när hon var diarreig hela tiden och åt dåligt. Tog en 10 ml sprita som hon faktiskt gillade att snutta ifrån. Detta gjorde vi ca var 10 minut i början.

Nu verkar hon konpencera att hon varit sjuk. fyra korvar till lunch hela helgen, två korvbröd. Vill bara ha mer och mer mat! (ok jag vet, jag är dålig på att komma på annan lunch än korv med bröd till hela falijen på helgerna...) Äter säker fem clementiner på det!!! Sen är hon hungrig till middagen oxå och äter bra där med! Så snart har hon nog gått om era barn i vikt :p Fullproppad av mat.

Ja det är väl ytterligare en sak som säger emot den gården, det är mest skogsmark till så man måste köpa fodret.

3,5 börjar dessvärre bli rätt vanligt här uppe. Dyraste huset som sålts i vår by gick för 4,5 :eek: en friliggande villa, visserligen sjöutsikt, men 25 minuters bilfärd från stan....normalt ligger en sån villa på kanske 1,5-2.

*kl*

Slänger in en snabb fråga. Sambon fyller 40 nu i början på februari så jag tänkte överraska honom med en weekend i huvudstaden och samtidigt träffa några av våra vänner som bor där. Hur tar man sig enklast och smidigast (och helst så billigt som möjligt ;) ) från Arlanda och in till Stockholm city? Har jämfört tåg och flygpriser och det skiljer ytterst lite i pris. Fördelen med flyg är att det tar 55 min från Göteborg. Tåget tar ca 5 timmar och SJ är ju som de är vintertid och jag blir helt svettig av tanken bara att ha Iggy på ett tåg så länge plus att vi förlorar galet mycket tid i bara resväg. Ju mer tid som kan spenderas i Stockholm desto bättre :)

Några mammor och barn som vill ses? Vi åker upp fredag den 10:e februari och åker hem söndag den 12:e. Den 10:e är vi eventuellt upptagna med lör och sön träffas vi gärna. Någon som har tips på bra boende förresten?

Absolut enklast och snabbast är att åka Arlanda express. Det är inte jättebilligt, men väldigt smidigt, pålitligt och tar bara 20 minuter. Tågen går varje kvart.

Andra alternativ är flygbuss (billigare men långsammare, går också till stockholm city) eller upptåget (byte till pendeltåg för att ta sig till centralen). Har inte koll på priserna, men de lär nog vara billigare än arlanda express i alla fall.

Detvar mycket pengar i era trakter.

Bostadsmarknaden i Umeå är helt galen så snarare låter det som ett "billigt" utgångspris med tanke på läget :crazy: Våran lilla gård ligger omkring 2,8 mil från centrum, enligt "de som vet" hade den gått på någonstans mellan 4-5 miljoner om den legat i något av de mer attraktiva, stadsnära områdena. Tyvärr följer inte lönerna samma nivå som huspriserna so to speak..

Kl
Måste snart göra välling åt H och söva. Snyft! Avskyr verkligen att träffa honom så lite. Och så var jag tvungen att vara arga mamman när han sparkade mig i ansiktet på skötbordet. Vill bara vara snälla, glada och busiga mamman på vardagar.

oj! Viste inte att Umeå var så dyrt. Trodde det var ganska billigt norröver. Så fel jag kan ha. För det priset kan man få en skaplig liten gård ett par mil utanför Stockholm till och med.

*kl*

Någon av er som gjort en slutbesiktning efter att ha satt in en kasset/kamin? Måste man ha en stege då eller kollar dom bara inne?
Är själv hemma imorgon när sotaren kommer och vi har inte "hunnit" skaffa någon stege än och kan ju bara bra att veta ifall dom behöver den. Provtryckning är redan gjort så dom har redan kollat skorstenen och vägen upp dit. Någon som vet?

Ni är så rara som engagerar er :love: skulle vilja svara er alla var för sig men det skulle ta hela natten och jag måste sova för att vara en bra och snäll mamma.

Vi kan tyvärr inte göra ridbanan på andra sidan vattnet pga att det lätt blir vattensjukt när det regnar mycket. Vi har ingen borrad brunn utan det är en naturlig källa = mkt vatten i rörelse med en liten damm m.m.. Tanken har nämligen förespeglat även mig/oss men det fungerar inte riktigt och marken där är lite för smal för att det ska bli en bra ridbana.

Ridvägarna när vi flyttade hit verkade ganska lovande tills vi började utforska dem på riktigt och just nu röjer bonden för fullt i skogen så de stigar som fanns är borta nu. Inga fina traktorstigar eller så utan de tar bara slut. De går upp i rök och där står man mitt i skogen och har man otur även mitt på ett "kalhygge" (det är ju inte det men principen).
Grusvägen utanför är välriden. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Michelle har fått träna mycket på rakställning (jo hon har ju lättare att gå böjd än rak och det beror nog på sneda jag). Jag har inga problem att träna dessyr på grusvägarna men folk började titta konstigt på mig och det är tråkigt att aldrig kunna jobba på böjt spår. Jag har helt enkelt tröttnat på att rida på grusvägarna, det är inte jag att rida utanför banan. Jag köpte inte häst för att skogsmulla och ändå står jag där nu.

Att sälja gården är något som vi har luftat men vi är mer sugna på att köpa loss en bit mark av bonden. Huset är bra och vi trivs i vårt hus. Det är bra planlösning och nu är ju köket så fint :D
Stallet är okej, Devlins box är godkänd men liten och sadelkammaren ska bli fin men en Isabella kom mellan :angel: inget möglar där nere i sadelkammaren iaf och det håller vattendunkarna isfria.

Jag har en tanke sedan i natt hur vi skulle kunna göra ridbana men ändå det är lite pengar som ska pungas ut och vi har en del som ska betalas tillbaka nu efter köks och altanbygge.
Det blir ju som flera av sagt att kapa vinterhagen i framtiden. Det tar emot men jag vill vara lycklig men lyckan ligger många år fram. Har nog kanske inte ens Michelle i livet när vi har råd att bygga min efterlängtade ridbana.

Har säkert glömt att svara på något nu och då får ni säga till så får jag väl försöka ge ett svar :)

Vi är sjuka... Både jag och Vilgot är tokförkylda och jag känner redan nu att det här kommer att bli en mardrömsdag. :crazy: Hoppas verkligen att min man kan komma hem lite tidigare idag.

Blä... Hatar att vara sjuk.

Hur har dagen gått? Kunde sambon komma hem tidigare?
Blir V hemma imorgon också eller är han frisk nog för dagis?

Generellt sett är det billigt i norr, men Umeå sticker ut :) Ser man tex till Kalix, där jag är född och här mycket släkt, får du riktigt fina hus för bara 5-600 tusen. Såg en liknande gård som våran fast med mer mark för halva priset. Så inte konstigt att släkten där sätter kaffet i vrångstrupen när de hör vad vi betalat, trots att vi gjort ett fynd med Umeåmått räknat!

Btw, fick mitt SS-paket idag :) Känner stressen nu, har kollat runt efter klapp till min SS utan att hitta rätt. Är som jäktigt att hinna på stan på lunchen nu när jag kursar mån-ons, får göra ett försök och annars sätta allt hopp till torsdag.

Jag tror att flygbussen är det billigaste alternativet från Arlanda, du har förresten inte kollat flyg till Bromma? Då hamnar ni ju betydligt närmare stan.

Ang hotell har jag dåligt med tips tyvärr :( Clarion Sign är det enda jag tänker på sådär spontant. Jag ses förresten gärna då, en tripp till fjärilshuset på lördagen kanske vore något?

Låter ju super om ni kan köpa loss lite mark i framtiden! Det är våran plan också. Vi har betet på arrende nu och det funkar bra, skönt att slippa bruka jorden själv, men vill ändå äga det själv i slutändan. Då ska jag smälla upp trästaket så att skoterjäklarna inte kan köra på min djupsnö :devil: Och så slipper jag bygga upp och riva ner stängslet varje säsong!

*kl*

viv: Sambon brukar inte vara omöjlig till en sthlms tripp! Ska kolla upp hur han jobbar lite senare och är han ledig så skulle det vara jätte kul att få träffa er igen! :)

Vi lånar också mark till sommarbetet men vi behöver inte riva staketet. Vi har gjort enligt önskemål grindöppningar i båda ändarna av hagen (ja i ena änden lär man ju ha om man öht ska få in ngn häst i hagen).

Ja det är en stor dröm att få köpa loss mark och vi har ögonen på en skogsbit (drygt 0,5ha) som passar vår mark väldigt bra. Den är avstyckad redan med hjälp av vägar mot vår mark så den passar tomten bra och ser redan ut som att den tillhör oss pga vägarna. Skulle inte svida lika mycket då att ta minst 20x40 från vinterhagen för då skulle de kunna gå i skogen också.
Ja, vi har många drömmar för vår lilla gård.

Japp! Ni får nog ordna fram en stege, de gör en superdupernoggrann besiktning av precis allt. Om skorstenen/kaminröret går igenom en övervåning/vind så kollar de där med.

Fast det har dom ju redan kollat supernoga när vi provtryckte hela öppna spisen i april och då va allt helt och fint.
Har ring och fixat så det kommer hit en stege imorgon iaf så behöver jag inte oroa mig.

Hur har dagen gått? Kunde sambon komma hem tidigare?
Blir V hemma imorgon också eller är han frisk nog för dagis?
Dagen blev hyfsat bra tack vare oväntat besök på eftermiddagen och att maken kom hem redan kl 17! :love: Men det höll på att gå åt skogen, för Vilgot ville inte sova middag. :crazy: Han totalvägrade och när Albin vaknade och började skrika gav jag upp. Kände paniken komma, för jag behöver ha den timmen för att ge Albin lite närhet och gos. Har ständigt dåligt samvete för att den lilla stackarn ligger i sin lift och får nappen istoppad när han blir missnöjd. :( Dessutom vet jag ju att eftermiddagen blir ännu jobbigare med en övertrött Vilgot.

Grannen kom över med sin lilla tjej, så de räddade situationen och bara 45 min efter att de gått hem så kom maken hem. Då var Vilgot så trött att han sov ståendes!! :eek: Alltså jag luras inte. Han somnade hela tiden och eftersom det började bli kväll så ville vi hålla honom vaken. Vi ställde honom på golvet och där stod han och blundade och rörde armarna som nyfödda gör ungefär. Han höll dom i ansiktshöjd och nästan gjorde simtag. Vi fick honom att vakna till iaf och han somnade i vanlig tid på kvällen.

Vilgot hade lite feber (37,6) direkt på morgonen, men när jag tempade vid 9:30 var det bara 36,9 och så har det varit resten av dagen. Så det blir förhoppningsvis lucia på dagis imorgon. :)

Clarion Sign kan jag också tipsa om. Inte det billigaste hotellet, men det bästa jag har bott på. Vi var ju där i oktober och frukosten var helt fantastisk!

För bondens del behöver vi inte ta ner staketet men eftersom jag inte vill bekosta ett trästaket på annans mark ;) kör jag med mestadels plastpinnar (blandat med trä för att staga upp) och elband. Och det far så illa av att stå ute under vinter.. Visst är det kul med drömmar - synd bara att jag är så otålig och vill göra allt nununu :D

..på tal om potatis så känns det lite krystat på kursen. En stor del av dagen har gått åt till att ge varandra feedback/göra personlighetsanalyser osv. Och hur lätt är det för mig att ge någon feedback som jag kanske har skakat hand med en gång? Eller tvärt om, de känner ju inte mig heller. Jag (vilket bekräftades av min personlighetsanalys :D) tycker det är lite waste of time med sådant svammel, men men. Det blir bra att lägga till CV:t, och jag får väl lyssna mer på de andra delarna.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2