Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Highland cattle? Våra grannar har sånna på lösdrift, de är verkligen grymt goda. :d vi har pratat om att ta två kalvar över sommaren och sen slakta till hösten/vintern, men vi får se, jag är så grymt rädd för kossor... :o

Ja! De är underbara! Du kommer nog inte vara rädd för småkalvarna, och slaktar ni dem såpass tidigt hinner de nog inte få såna monsterhorn :laugh:
Vill så gärna ha ett par gåendes här hemma på lösdrift, men sambon är inte lika intresserad.

viv: Vad mysigt det låter! Oscar fick en godispåse i en fiskedamm nu i höstas, den va god tyckte jag :angel: Samma när han är med och hämtar pizza, då får han en klubba. Den är med god:angel:

Jag har också sådana perioder. Just nu är det tvärt om. Jag rider, rider, rider.... Ska packa in hästen i transporten och ta mig till Skästa på tisdag för dressyrträning.

Men jag måste erkänna att tanken på att ha stora hästen inackorderad igen och sälja ponnyn. Men maken vägrar. Han vägrar att jag ska vara borta 3 timmar varje kväll, han vägrar att ens tänka tanken att sälja ponnyn (utom när de har bråkat i hagen :D), han vägrar att behöva höra om allt tjafs som blir i stora stall... så nej, så länge jag vill hålla på ed hästar så är det hemma de ska vara.
Jag håller egentligen med honom. Men så här mitt i värsta halkan så känns det tråkigt. Ridbanan har spolats för att bli skridskobana, halkigt att ta sig till "min" gräsbana, jobbigt att åka till ridhus flera gånger i veckan.

Jag har till och med sneglat på ett hus i Surahammar :eek: för då skulle jag kunna stalla upp på Skästa, betala mer men inte behöva göra så mycket. Fast jag vet att min häst inte trivs i stora stall...... Så det fungerar ju inte :grin:

Men nu är det inte många månader kvar innan det blir varmare (snälla låt mig intala mig själv det :angel: ).

Samtidigt så letar vi ju efter större hästgård så ibland så blir tankarna bak och fram :D

Men nej, du är inte ensam!

Känner att jag vill svara dig med vet inte vad jag ska skriva. Nu skulle Bellan varit 4 år äldre för det har precis kommit ut en kanonfin shettis till salu på hästnet.

Vet inte riktigt vilket råd jag ska komma med, förstår att det på sätt och vis tar emot att stalla upp Michelle när du både har stall hemma och dessutom Bellan. Gissar att fodervärdar inte är något alternativ? Alternativt ta bort Delvin och skaffa en inackordering?

Jag och Michelle kommer från Skästa och aldrig mer att jag ställer henne där igen. Det var jätte trevligt där med förra ägarna, sedan tog Louise över och stämningen blev hård och kall. Inte pga henne utan pga de bortskämda snorungarna som kom dit med sina "fina" hopphästar. Som dressyrryttare är man inte vatten värd.
Nåväl, din man är klok. Vad ska man stalla in för? Folk lånar ens saker och har man tur får man tillbaka dem och ännu mer tur om de är hela. Små elaka meddelande på tavlan och ständig tävlan om vem som är den bästa hästägaren. Jag trivs inte alls installad men jag intalar mig själv at ridsuget skulle komma tillbaka om träningsmöjligheterna fanns. Jag passar inte alls som skogsmulle ryttare. Vi flyttade hit för att kunna ta hem Michelle men det blev bara fel. Hur kan man bosätta sig på ett ställe utan möjlighet till att kunna fixa ridbana? Vi har extremt dåligt planerad tomt/mark att jätte mycket är outnyttjat. Känner mig så jävla dum som köpte den här gården ibland. Huset är trevligt iaf och det är ju tur.

Jag vet inte, känns inte som att jag någonsin kommer vilja rida igen. Det var ju inte så här det skulle bli :(

Vilket tråkigt slut på en, vad det låter som, i övrigt fin dag. Jag blir så trött på folk som tar sina egna liv. Konstig sak att säga kanske, men det känns som att allt för många i tråden fått uppleva det. Och med vetskapen om hur hårt det tar på efterlevande, hur kan man göra det? Äh, jag vet att det inte är så svartvitt och enkelt, men just nu blir jag bara trött.

Finns det inget ställe som passat till ridbana? Jag kände precis som du innan vår ridbana stod klar.

Våra grannar avverkade en massa skog och använde massor från andra ställen på deras mark till deras ridbana, men den blev kanon! Nu gjorde grannen slut med sin sambo sen 10 år som den byggdes till, hehe, men nu står de där med ett tomt nyrenoverat litet stall med en 60*20 bana iaf... :p

Ni känner ingen med grävare eller kan M ratta en grävare på egen hand och gräva och dränera själv?

Vad tråkigt att du känner så. Varför går det inte att lösa ridbaneproblematiken? Förstår att det tär på ridsuget, hade blivit knäpp utan ridbana tror jag.

När vi kom hem möttes vi av beskedet att en av sambons barndomsvänner tagit livet av sig i natt :(:cry: Fan med!

Men nej usch vilket otroligt tråkigt besked på en fin dag :(

Vad gulligt av honom!!! Det är sånt man uppskattar!

Ja helt underbart snällt :love: Jag blev så himla glad alltså, det gjorde min dag lite!

Vad skönt att ni fick det kollat ordentligt. Tråkigt bara att föröka lura i medicin, Synd att M blev tvungen att vänta en dag extra bara för att de inte orkade kolla. :(

Ja, så himla onödigt av dem igår, att inte kolla öronen direkt liksom.. Men idag så blev det iallafall av, och det kändes superskönt!

Vad sa läkarna idag då om att de från igår vägrat kolla? Känns verkligen som att ni skulle anmäla bemötandet ni fått både av första läkaren och nötterna igår till högre instans.

Ja, igår på sjukhuset så tog jag faktiskt en broschyr från patientnämnden och jag ska läsa igenom den nu i dagarna och vända mig dit. Kanske låter överdrivet, men jag tycker att behandlingen faktiskt är under all kritik. Och nu fick vi det ju bekräftat idag, att det faktiskt inte var "bara" ögoninflammation. Tack liksom.. Och så gäller det ett litet barn, 1,5 år gammalt, som inte själv kan tala om hur det känns, var det gör ont eller vad som känns fel. Som förälder känner man sig där lite liten i samhället..

Och denna medicin, jag kan förstå Milton att han inte vill äta kåvepenin, den smakar väl inte hallon direkt. Nu har han lärt sig att man kan spotta ut medicinen, även när man ligger ner, suck...... Vi tvångshåller det stackars barnet och sprutar in medicinen i munnen på honom, men idag har han inte fått i sig hela dosen, eftersom den spottas ut :cool: Vad göra??

Vad tråkigt att du känner så :( Jag känner också så, jätteofta... Det bär emot att erkänna, även om det blivit bättre sedan jag fick hem dem, så är det inte helt bra och det gör ont att känna så :(
Är så glad över att jag har min lilla medryttare, det underlättar jättemycket. Det finns ingen som kan avlasta dig eller som skulle vara intresserad av att rida lite ett par gånger i månaden eller så?

Går det att blanda i något gott? :( Jag var grym på att undvika medicin när jag var liten och alltid på min vakt så det var svårt att lura mig :cool: Men tänker typ blåbärssoppa eller liknande, något sött och medicinsmakdödande.

Går det att blanda i något gott? :( Jag var grym på att undvika medicin när jag var liten och alltid på min vakt så det var svårt att lura mig :cool: Men tänker typ blåbärssoppa eller liknande, något sött och medicinsmakdödande.

Det har jag inte ens tänkt på, tack för tipset!! Ska köpa blåbärssoppa, eller proviva eller nåt sådant imorgon, tack!

+ Lottch & Modett

Jag har bara fånen att surfa på så jag slår ihop svaren.

Nej fodervärd är inte direkt något alternativ. Michelle har jag haft längre än Mikael och henne skulle jag kunna leva på nudlar för att kunna ha henne kvar ekonomiskt. Att ha inackordering skulle jag nog inte vilja ha för jag gillar inte att hamna i situationer jag inte kan hantera. Skulle troligen inte kunna ta mod till mig att säga upp stallplatsen om det inte skulle fungera.

Går inte att riktigt förklara hur vår gård ser ut. Huset står på ett litet berg mitt på det går en väg rakt igenom gården och stallet står i ett hörn. Mycket sly och mycket små mark som delad av av diverse olika vägar och syrenhäckar. Så gården hade varit perfekt om man kunde tänka sig ha hästarna i små rasthagar och gjort ridbana av vinterhagen. Så vill jag ha ridbana är det mycket av vinterhagen som ryker. Det skulle gå men jag prioriterar nog hellre bra hage 14h om dagen än knappa 1 timmen på ridbanan. M kan inte heller köra en maskin utan vi skulle få hyra in någon.
Så visst skulle det gå att göra, rider i hagen på sommaren förutsatt att det är torrt men senaste tiden har man ju haft annat för sig på sommaren.

Jag vet nog inte vad jag vill mer än att jag är trött på att ha det knapert pga hästarna som bara drar benen efter sig i hagen. Har inte motiveringen att hålla på med mina fina djur.

Tja... Mina hästar har inte blivit regelbundet ridna sedan -09 så att någon kom ibland för att rida lite skulle inte tillföra så mycket :(

Inte för att det säkert är så mycket tröst men jag har haft häst i 10 år och aldrig haft någon ridbana, jo 1 år då jag var inackorderad. Fanns en kanonfin i byn förr men hon som hade det separerade från sin man och då försvann ridbanan, är nu mera en stugtomt.
Har en plan utanför fårhuset som dock är långt ifrån optimal, men där tränade jag för tränare 1 gång i veckan minst annars var/är det mest ridning i skog och mark. Dom sista 2 åren har jag haft anläggningskort men jag trodde jag skulle nyttja det mera. Självklart skulle vi vilja ha en ridbana idagsläget finns varken tid, pengar eller mark. Tycker att det fungerat bra att träna i skogen, fd grannen tävlade dressyr på hög nivå och hon red nästan uteslutande i skogen. Tränade på bana ibland.

Nu har jag aldrig och kommer aldrig bli någon tävlingsryttare så det är ju min syn på det hela. Du har inte möjlighet att åka in och träna på någon anläggning 1-2 ggr/vecka?! Att bara ta sig igång brukar göra rätt mycket tycker jag. Man får ett mål att uppnå och då tycker jag ofta det kvittar om man tränar på bana eller i skogen.

Sorry att jag var lite trög i mitt första inlägg, förstå mig rätt, men jag fattade nog inte vars skon klämde riktigt. Hade fått för mig att du var en skogsmulle med dressyrinriktning :o

Hmm, det är ju alltid svårt att spåna utan att ha sett gården, men det kan inte vara ett alternativ att arrendera mark i närheten för bana? Något stall i närheten som har bana du kan rida på/skulle vara intresserad av att gå ihop med bana? Anlägga en mindre yta, säg 20x30, på egna gården bara för att ha en upplyst plätt?

Kanske för att jag benämner mig själv som skogsmulle sedan vi flyttade hit ;)
Ja om vi säger så här skogen är mer eller mindre avverkad och nu har de kört sönder ännu mer av skogen så det går inte rida där och det finns inga ridvägar. Grusvägen utanför är en återvändgränd och järnvägen ser till att vi håller oss på denna sida. Enda sättet att ta sig över jv är en bro som går rakt upp och sedan rakt ner. En bro med tåg under och stor risk att möta lastbilar, traktorer, bussar och fartdårar på.
Min häst är inte lastbar och känslig för miljöombyten så det är inte så lätt att bara åka någonstan eftersom det tar en vecka för henne att anpassa sig till den nya miljön och bli ridbar.

Så nej inte en dugg tröst att du har klarat dig utan. Hade det funnits en plan mark att rida på så hade det inte varit några problem men nu finns det inte ens en ängsbit att rida på. Hagen kan jag rida i på sommaren förutsatt att det är torrt för den är full med stenar som jag inte vill ramla av på.

Skulle tillägga på mitt förra inlägg, men hann inte, att jag själv är en skogsmulleryttare med inriktning mot dressyr!

Vilket tråkigt slut på en, vad det låter som, i övrigt fin dag. Jag blir så trött på folk som tar sina egna liv. Konstig sak att säga kanske, men det känns som att allt för många i tråden fått uppleva det. Och med vetskapen om hur hårt det tar på efterlevande, hur kan man göra det? Äh, jag vet att det inte är så svartvitt och enkelt, men just nu blir jag bara trött.

Du jag håller med precis! Den här mannen har dessutom barn i skolåldern som mycket väl vet vad det innebär att pappa har tagit sitt liv. Och inte för att det finns någon bra tidpunkt att ta sitt liv, men två veckor innan jul?! :mad: Blir förbannad också för jag tänker på min vän C vi begravde i somras som ville leva. Det går ju inte att tänka så heller egentligen men just nu är det många känslor här hemma - chock, sorg, ilska. De flesta vännerna är chockade, ingen kunde se det här komma. Han hade pratat så sent som igår kväll med en annan vän och hans sista FB-uppdatering var igår natt 23.55. Då la han upp en youtubelänk till sitt favoritband Mötley Crue med orden "God natt". :crazy:

Ja det är ju hagen som ligger närmast till hands. Så många gånger jag har suttit och skissat på ridbana. Men samtidigt vill jag ju inte sno mark från hagen. Synd att vi har vårt vatten på andra sidan hagen annars hade man kunnat förlänga hagen utan problem. Nu kan jag inte påstå att jag vill ha kiss och bajs monster vid vårt vatten :crazy:

Nej men fy, det blir ju sju resor värre när det dessutom finns barn i bilden :crazy: Okej, det går väl inte för oss "normalstörda" att förstå hur nattsvart det är för någon som ser självmord som enda utvägen men så egoistisk får man inte vara. Undrar hur många jular som är förstörda för hans barn..

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar