Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Så gör alltid min mamma varje år, men de brukar ha en 3-4st så att släkten oxå kan få lite :)
De slaktade förra helgen och hade fått en julskinka på ca 9kg :eek: ;)
Det är så mycket godare när man vet vart det kommer ifrån och när man får vara med och bestämma själv hur det blir... Har flera gånger haft så fin fläskfärs att den kunnat användas som blandfärs :)

Vilka sjusovare flera av er härinne har! A vaknade kvart i sju och en timme senare steg vi upp efter att jag ammat E och bytt blöja på henne. Hon och sambon ligger nämligen kvar i sängen, jag kände mig extra snäll idag och lät honom få sovmorgon :)
Han behövde inte börja jobba förrän vid middag idag istället för hela dagen så dagen blir inte så lång för mig med båda barnen.

Jag och A har varit ute och tänt i pannan, han var jättesnygg med strumpbyxor, pyjamas, gummistövlar, fleccejacka och en jättemössa :D
Under tiden började det snöa och det var inte populärt när den blåste i ansiktet!

S brukar somna vid 20.30-21 och sover sen fram till ca 8.30-9.00 men då brukar hon vakna vid 7-8 och vilja ha en flaska välling. Sen sover hon två timmar mellan ca 14-16.
Fast igår var hon vaken till 22 :o

Vad gott med hemmaslaktat kött :d Är det egen uppfödning eller köper ni?
(eller är den nån som jagar så det är vildsvin?)
Vi brukar köpa oss en liten gris, föda upp den och slakta själva. Äter den med bättre samvete än industrigrisarna.

Vi och grannarna (totalt fyra hushåll/varsin gris i år) brukar köpa varsin liten på sommaren som vi göder upp bakom stallet. Sen är det storslakten på gårdsplan i en dag... Ena grannen är bonde och gammal slaktare så han är med och hjälper till (de har oxå en av grisarna, såklart)

Vi har precis fixat klart kvigorna. Då är vi tre hushåll (bonden födes själv upp slaktdjur, så han har hemma...) som köper varsin liten kviga i feb. Där får de gå i lösdriften tills det är dax att flytta över till sommarbetet tillsammans med hästarna!

Det är sådan lyx att få äta hemproducerat kött som är hängmörat och bara gått och betat hela sommaren :love: Men det är lite jobb att processa allt på hösten, men sen är frysen full och man får truga i sig hängmörad ungnöt var och varannan dag :d Varvat med fläsk förstås!

Vi provade att föda upp kycklingar men det blev sådant svinn när våra hundar hann före, då kycklingarna smet ut från sin gård. Men det var underbart gott. SÅ när vi inte har terriers längre kanske vi gör ett nytt försök :)

Senast ändrad:
Grattis till en pojk!!!!

Vi ska på nytt UL den 9 jan, för att kolla blodflödet till livmodern (något man gör ifall man har risk för havandeskapsförgiftning el högt tryck) och då kanske jag ska ta mod till mig och fråga ifall de såg rätt senast...

*kl*

Fy faaaan, sov som en hink skit i natt och vid 5 så vare bara upp å på toa å kräkas :( Tack å lov så kräks jag bara än så länge men det är ingen lek. Men nu var det några timmar sedan men jag tror det kommer en omgång till, känns som så eller om det bara är halsbrännan som driver med mig.

Hade inte alls lust att vara sjuk idag, jag och Theo skulle på julmarknad på min gamla skola och titta på grisar ju. Gissar att julstämmningen är på topp där också eftersom vi fått ca 45 cm snö i natt :bow: :love:

Fy din stackare :( ingen lek att vara sjuk och höggravid. Krya på dig och hoppas T klara sig!
Kul att ni fått en massa snö! :)

*kl*
Nu är jag tant agda, 97 resten av dagen. :crazy: Har skrubbat toan och sen storstädat resten av nedervåningen. Dekorerat pepparkakshus, tvättat och slagit in alla julklappar så nu ger mina fogar upp. Hoppas att Milton vill leka med farmor ikväll när dom kommer över och blir bjudna på mat så jag kan sitta ner och ta det lugnt. Sambon får fixa maten.
Hua! Nu fick jag värsta sammandragningarna så gissar att det blir en sån kväll också då.
Får se om det lugnar sig efter duschen jag ska ta nu. Hoppas ni andra har en trevlig lördag! :)

Nej, sammandragningar ska öka, inte sluta ;) Det passar ju bra ikväll om farmor ändå kommer :)
annars får du vänta till lucia, 111213 är ju ett rätt häftigt datum ;)

Fast dom smärtfria kan sluta dom är bara dryga. Dom onda är varmt välkomna. :D Vill hålla mig till imorn iaf för 111211 funkar det med. Eller 111212. Men tror aldrig att jag kommer lyckas föda på nått av dom datumena tyvärr :( tisdag är lite dålig dag för då är det först lucia fika på dagis och sen ska sotarn komma och godkänna kassetten så vi kan få börja elda! Tisdag em funkar dock! :p tänk om man kunde få bestämmd dag! :)

Vad härligt! Att ni kan ha det så! Vi föder ju upp nötkreatur, men slaktar tyvärr inget hemma. Har inte utrymmet för att hängmöra och slakta upp ett sånt stort djur. Vi brukar ta tillbaks lite ifrån slakteriet istället.

Jag tror det är ganska stor skillnad på olika högskoleutbildningar och olika högskolor, hur tufft det är. Det finns högskoleutbildningar som är knappt halvtid, och det finns de som är mer än heltid.

Jo så är det garanterat, stor skillnad mellan olika utbildningar och universitet. Jag bara talade utifrån mina egna erfarenheter =)

kl

men jisses vad ni skriver! Bara för jag varit iväg hela dagen
Har varit på RUL idag och allt såg bra ut, blev framflyttad några dagar så nu är det den 2/5 som gäller... men vi hoppas Lillebror kan titta ut i April så de får varsin födelsedagsmånad iaf

Åååååhh, grattis till blivande pojken!! Jag förstod att du "egentligen" ville ha en flicka till. Missförstå mig inte, jag hoppas du förstår hur jag menar. Så hur känns det att det blir en pojke? Du behöver givetvis inte svara, jag är bara nyfiken för jag själv ville så gärna ha en tös men fick en pojke :p

Vad gulliga ni är hela högen! Efter att ha skrivit till er så fick jag faktiskt halvsova i några timmar, medan sambon har sprungit upp och ned till toan, men kl 2 vaknade jag och så var det min tur att få sitta vid toan. Jag hinner knappt (alla äckelmagade kan ju sluta läsa här... ) få ur det ur det ena hålet, innan jag måste byta. Har aldrig varit med om något liknande. Nu förstår jag varför inte S har velat äta något, man är inte så sugen på mat precis. Skulle ha gått på julbord imorgon, men jag tror jag ställer in det...

Tappra du!! Är så imponerad av dig och ditt positiva sätt att skriva!!

Vi och grannarna (totalt fyra hushåll/varsin gris i år) brukar köpa varsin liten på sommaren som vi göder upp bakom stallet. Sen är det storslakten på gårdsplan i en dag... Ena grannen är bonde och gammal slaktare så han är med och hjälper till (de har oxå en av grisarna, såklart)

Vi har precis fixat klart kvigorna. Då är vi tre hushåll (bonden födes själv upp slaktdjur, så han har hemma...) som köper varsin liten kviga i feb. Där får de gå i lösdriften tills det är dax att flytta över till sommarbetet tillsammans med hästarna!

Det är sådan lyx att få äta hemproducerat kött som är hängmörat och bara gått och betat hela sommaren :love: Men det är lite jobb att processa allt på hösten, men sen är frysen full och man får truga i sig hängmörad ungnöt var och varannan dag Varvat med fläsk förstås!

Vi provade att föda upp kycklingar men det blev sådant svinn när våra hundar hann före, då kycklingarna smet ut från sin gård. Men det var underbart gott. SÅ när vi inte har terriers längre kanske vi gör ett nytt försök

Men åååååhh precis så vill jag också ha det!! Hade vi haft egen mark och utrymme så hade jag velat ha ett par grisar gående här. Jag tycker inte om att köpa kött i butik, just eftersom jag inte vet hur djuren har haft det etc. Vi äter ju massor av viltkött och det känns så bra att äta det. Så när vi flyttar (, ja det är faktiskt tanken, konstigt nog, men vi ska ju ta över sambons morfars föräldrahem i framtiden :D ) så vill jag verkligen ha det så som ni har det! Vi kommer då bo granne med ett viltslakteri som en man driver som sambon känner genom jakten, och det hade ju varit fantastiskt om man kunde "utnyttja" honom lite :angel:

Då bestämmer vi kl 14.15 den 13
då blir det 11 12 13 14 15:D

Jag pepp-dansar lite för dig, aneka, och detta datumet med den tiden :bump::banana::bump::banana::bump:

Oregano förresten: har tänkt på dig om amningen, hur fungerar det?

Vad härligt! Att ni kan ha det så! Vi föder ju upp nötkreatur, men slaktar tyvärr inget hemma. Har inte utrymmet för att hängmöra och slakta upp ett sånt stort djur. Vi brukar ta tillbaks lite ifrån slakteriet istället.

Grannen backar ut sin traktor och så hänger vi kvigorna där:D
Vi har tyvärr ingen mark själva men bor mellan två storgårdar (ca 130 hektar var i stockholmsområdet!) Så där jag har hästarna uppstallade har vi även kossorna, vi har då mycket bete (ifall inte grannen tar in för många sommarhästar) så det året bestämde vi att hästarna behövde lite hjälp med betet :idea:

Senast ändrad:
Den dagen vi skaffar egen gård ska vi ha så vi kan har djur för hemslakt i alla fall. Köttet smakar så mycket bättre och det är rätt mysigt att mata smågrisar med lite matrester!

Oregano förresten: har tänkt på dig om amningen, hur fungerar det?
Det funkar faktiskt bra nu! :laugh: Visst, det gör ONT när han suger tag, men det släpper helt efter några sekunder. Sen måste jag vara jätteförsiktig när jag duschar och framför allt när jag torkar mig, för det är jätteömt. Fast det kan jag leva med, det är faktiskt himla praktiskt att slippa ersättning och att behöva diska och sterilisera flaskor. Det var bara några gånger under den första veckan som han fick ersättning.

Jag sitter och matar Albin nu och jag tänkte faktiskt precis innan jag läste ditt inlägg att det liksom är annorlunda den här gången. Med V fick jag nästan panik av att sitta i soffan och amma så himla mycket. Nu har jag en betydligt bättre kudde och så är det faktiskt skönt att få ta det lite lugnt ett tag och slippa fara efter V som ett skållat troll. :o Iaf när maken är hemma, är jag ensam med båda är det bara stressande.

*kl*

Åh vad jag är trött.
Var på "julbord" igår, italiensk avsmakningmeny på 10 rätter. Hela sittningen pågick i 4h och så länge skulle det inte behövt vara om de inte prompt skulle servera alla sällskap med samma rätt samtidigt i lokalen (även om jag förstår vitsen med det). Väldigt opersonligt kändes det och blev mer som en bespisning. Blir nog inga fler besök där för nog har man ätit godare mat för mindre peng än vad de tog.

Kom hem vid midnatt, sov dåligt hela natten och sedan fick jag pallra mig upp 8. Åkte till åsby och tittade på tomtar och sedan till svärföräldrarna och hämtade hö. De höll (på tal om kött) att ta hand om en halv kossa, 140kg kött. Vi fick med oss lite drygt 2kg nötfärs och lite grytbitar av innanlår hem.

Blev en lite mer aktiv dag än vad jag hade tänkt mig idag.

W_I: Roligt att få gå på ul, en liten pojke dessutom :)

Emmah & Lottch: Usch vad jobbigt med magsjuka. Lider verkligen med er nu när jag själv har det i färskt minne från förra helgen :crazy:

Oregano: Vad skönt att amningen fungerar bra :) Jag har funderat men inte vågat fråga dig hur det går :o

Vad skoj med en lillebror :)
Om du vill, så kan jag nog avvara lite kläder sen. Om ni tar emot beg.kläder så klart.

Men Lottch och Emma.S fy vad jag tycker synd om er alltså. Det är så vidrigt att jag nästan kräks bara av att tänka på det. Jag och sambon hade vinterkräksjukan för ett antal år sedan, på juldagen slog det till, precis när vi skulle ut och festa. Fy fan vad dåligt vi mådde. Å jag håller med Lottch om att det är så jobbigt när det kommer åt alla håll. Usch usch usch. Krya på er tjejjer!!

Ni som har FB har ju sett, men jag kan ändå berätta.. Min lilla kissemiss är nu i himlen :cry: :cry: :cry:
Han hade en stor svullst runt njurarna, och hade tappat mycket muskler samt fått början till frätskador på slemhinnorna (= njurarna lägger av, och toxiner från urinen kommer ut i kroppen) Det fanns verkligen ingenting att göra, men fy fan vad hemskt det var. Usch vad jag har gråtit. Att en så liten kisse kan lämna ett sånt stort hål. Fan vad det är jobbigt.

Vad jobbigt med katten, har varit ett tungt slut på det här året för din del. Många förluster på så kort tid :( Skickar över lite kramar till dig!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar