Sv.ridponny

Bee

Trådstartare
Har ett sto som är reg. svenskridponny, men har helt okänd härstammning.
Kan jag visa henne och få henne avelsvärderad (heter det så?? är sååå dålig på sånt här) eller likn?

Sv: Sv.ridponny

Om hon är e korsningsponny med raskod 99-xx-xxxx så får du visa henne på utställning utan tävlan.

hur kan hästen vara registrerad som svensk ridponny om den inte har någon stam?? står det inte korsningsponny i hennes papper...

Det står ponny av korsningstyp under ras, så den är inte registrerad sv. Ridponny

Den är garanterat INTE en svensk ridponny om den har okänd härstammning. Däremot är den reggad hos ASRP, med raskodd 99 - vilket betyder ponny av korsningstyp.

Du kan visa den utom tävlan

ja, det stämmer hon har kod 99, så då kan hon visas bara utom tävlan...
hur är det med hennes föl då som har godkända föräldrar då, om hennes pappa är godkänd ridponny hingst??

Fölet registrerar du i ASRP och det kommer att få raskod 93.
Raskod 93 kallas i Avelsföreningen Svensk Ridponny för "korsningsponny".

Det är samma typ av namn som används inom ex welsh fast då på Engelska och heter part bred P/B. (korsning mellan welsh och någon annan ras eller okänd)
Innebörden är då med korsning att den är delvis ridponny.
Din avkomma blir en korsning mellan en ridponny och ett okänt sto.

En sådan korsning kan du visa på alla utställningar och den får även deltaga och tävla om "Best In Show".

En sådan avkomma kan deltaga i kvalitetsbedömningar och treårstest, om den kvalificerar sig får den även starta på RIKS kvalitets och treårstest.

En sådan avkomma får starta i SPAF ungponnychampionat.

Med andra ord i ridponnyavel/korsningsavel, står alla dörrar öppna oavsett vad du har för en moder till ditt föl.

Vad som krävs är att fadern är en stambokförd hingst av för ridponnyavel erkänd ras.
Halvblod, Arabiskt fullblod, Engelskt fullblod, Shaghya Arab.
Ridponny, welsh, NF, Connemara, Dart, Exm. Russ.

Jag var med en kompis igår och tittade på en svensk ridponny, men när vi kom dit så visade sig att den var Svensk Ridponny, import Danmark med okänd stam. Snacka om att ASRP förstör sitt eget varumärke!!

Men det är ju inte ASRPs fel!? ASRPs uppgift är att även registrera ponnyer med okänd härstamning & korsningar, men föreningen påstår ju för den skull inte att dessa är svenska ridponnyer.

Alla hästar som ASVH registrerar är ju inte svenska halvblod heller...

Varför är majoriteten av de svenska ridponnyer som anmäls till tävling av okänd härstamning och importer utan stam då? Tycker det är mycket sällan man ser en svensk ridponny med stam :smirk:

I passet på dessa ponnyer står det RAS; ponny av korsningstyp.
När det gäller asrp alla registreringar borde dom tacka nej till dessa och istället skulle registret för 99 läggas över centralt och överskottet delas mellan samtliga ponnyraser.
Det är helt rätt att asrp förstör sitt egna varumärke genom att likställas med alla typer av okända korsningar.

Därför passsets utsida har asrps logga! Och förmodligen är inte folk läskunniga!!!! Det höjer väl priset på ponnyerna också.

Det står ingenstans i min ponnys pass att hon är korsningsponny, trots att hon är 93:a. Det står överhuduvtaget inte "ras:" någonstans.

Så det är nog inte konstigt att folk tror att deras ponnyer är ridponnyer...

På första sidan står det Namn
under det står Födelsedatum sedan under det srtår det Ras!
jag har flera registrerade i Asrp och på samtliga står det ras.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 052
Senast: mamman
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Jag har hört att det finns något som heter merkostnadsersättning som man kan få p.g.a. sjukdom eller funktionshinder. Att jag har bil...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 966
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar