Sv: Sv.ridponny
Ryttaren skrev:
Jag har också en ponny passad i ASRP, där står ingen ras, ska man skicka in detta då för ändring??
Jag har fött upp några ridponnyer (gröna), i det ena passet står det att ponnyn är ansluten till ungponnychampionaten, men det står det inte i dom andra, samtliga har samma mamma och är efter svenskgodkända hingstar. Är detta också något som ASRP har gjort fel vid registreringen, ska man skicka in det och få det ändrat??
Hej !!!
Du behöver inte ta kontakt med registratorn. Att det inte står utskrivet ras har ju egentligen ingen praktisk betydelse. Raskoden är ju samma sak som ras.
43= Svensk ridponny
93= Svensk korsningsponny
99= ponny av korsningstyp eller något sådant ospecificerat. (Egentligen bara ett bla-ha, bla-ha namn)
När ungponnychampionatet startades fanns ett system med anslutningsavgifter. Detta system var så konstruerat att om man anmälde sin ponny som föl kostade det en summa, summan stegrades därefter för varje år äldre ponnyn blev. Ville man starta med en låt säga 5 årig ponny som inte var ansluten så blev intrångsavgiften rätt hög.
ASRP som är en förening med gott om pengar betalade några år anslutningsavgiften för hela fölomgången efter sina hingstar med RP-nummer.
Övriga ponnyraser som inte har motsvarande pengar lät uppfödarna själva betala anslutningsavgifterna.
Detta ledde förstås till att det blev mycket orättvist, alla ridponny anslutna--och en bråkdel av korsningsponny, NF, Con. o.s.v.
Så förra året tror jag det var togs anslutningsavgifterna bort. Tidigare hade anslutningsavgifterna finansierat vinstpengarna, men från 2004 trädde istället in en Sponsor i form av Folksam hästförsäkringar som sponsrar championatet med en större summa pengar under tre år.
Av den anledningen finns det i avkommor efter ridponnyhingstar födda under några år i början på 2000-talet, i passet infört att ponnyn via ASRP har betalat anslutningsavgiften till ungponnychampionatet.
Jag tror men är inte helt säker på att pengar inbetalade till systemet har betalats tillbaka till antingen ponnyägaren om man anslutit själv, eller till ASRP om ponnyn var companiansluten.(är osäker på detta)