Sv.ridponny

Sv: Sv.ridponny

Nope, ingen ras.

Det står namn, ID-nummer, Födelsedatum, orginalnummer, kön, märkning, signalament, Uppfödare och stammen på första sidan. Ingen ras, det ända man kan läsa ut rasen av är ID-numret.

Märkligt! Mellan födelsedatum och kön finns i mína pass Ras. Jag har sett pass på 99:or där det står Ponny av korsningstyp. Har du ett nytt pass?

ja, det är ju ganska märkligt. :confused: Men jag kan verkligen inte hitta det någonstans i passet och jag har bläddrat från pärm till pärn flera gånger. Passet är ifrån 2002 så det är ju ganska gammalt, skaffade nästan så fort man kunde. :)

Ja inte blir man klok på ponnyavel idag, när man inte ens kan se vad det är för ras i passet!!!! Jag håller med inte undra på att folk tror att det är en sv Ridponny när det inte framgår!

Rumpnissen skrev:
ja, det är ju ganska märkligt. :confused: Men jag kan verkligen inte hitta det någonstans i passet och jag har bläddrat från pärm till pärn flera gånger. Passet är ifrån 2002 så det är ju ganska gammalt, skaffade nästan så fort man kunde. :)

Nej det du nu letar efter i passet och som inte står där, är helt enkelt att passet är felaktigt. ASRP producerar ca 2000 pass/år och det finns ingen form av "egenkontroll". Vilket i slutändan blir att en viss procent av de pass som utfärdas är felaktiga.

ASRP utfärdar pass för alla ponny i Sverige som INTE går under någon ponnyrasförening.
ASRP skiljer i sin register på ponny som produceras av sina egna hingstar i raskod 43.
Korsningar som produceras av hingstar ekända för ridponnyavel i raskod 93.
Ponny som är buskavlade i raskod 99.
Så långt är väl det hela helt OK och är inget märkvärdigt.

Felet som blivit är att ponny som är okända också registreras som raskod 99 och får ett ASRP pass.
Hade föreningen varit något mer klartänkta skulle okända ponny inte överhuvudtaget haft någon raskod, föreningen hade kunnat utföra registreringarna i raskod 00 och haft pass utan logga på framsidan.
På baksidan hade det kunnat funnits text med utfärdat av Svensk Ridponny.

Det här misstaget är så stort att det trots om man skulle ändra är skadan redan skedd, ASRP har utfärdat flera tusen ASRP pass till okända hästar. I princip ingen ponnyköpare vet att Svensk ridponny egentligen är en prestationsstammad i Sverige framavlad sportponny utan majoriteten tror att så kallas okända importponny.

Bra svar! ;) Det är ett stort dilemma för samtliga ridponny uppfödare.

Mycket bra svar! :banana:

Ja, det måste ju helt enkelt bara var något fel i passet, har aldrig tänkt på att det inte står någon ras.

/Kerstin som alltid säjer och skriver att hon äger en korsningsponny. :)

Jag har också en ponny passad i ASRP, där står ingen ras, ska man skicka in detta då för ändring??

Jag har fött upp några ridponnyer (gröna), i det ena passet står det att ponnyn är ansluten till ungponnychampionaten, men det står det inte i dom andra, samtliga har samma mamma och är efter svenskgodkända hingstar. Är detta också något som ASRP har gjort fel vid registreringen, ska man skicka in det och få det ändrat?? :confused:

Jag tycker du ska ringa registratorn, dom borde rimligen vara anslutna även de andra ponnyerna!

Ryttaren skrev:
Jag har också en ponny passad i ASRP, där står ingen ras, ska man skicka in detta då för ändring??

Jag har fött upp några ridponnyer (gröna), i det ena passet står det att ponnyn är ansluten till ungponnychampionaten, men det står det inte i dom andra, samtliga har samma mamma och är efter svenskgodkända hingstar. Är detta också något som ASRP har gjort fel vid registreringen, ska man skicka in det och få det ändrat?? :confused:

Hej !!!
Du behöver inte ta kontakt med registratorn. Att det inte står utskrivet ras har ju egentligen ingen praktisk betydelse. Raskoden är ju samma sak som ras.
43= Svensk ridponny
93= Svensk korsningsponny
99= ponny av korsningstyp eller något sådant ospecificerat. (Egentligen bara ett bla-ha, bla-ha namn)

När ungponnychampionatet startades fanns ett system med anslutningsavgifter. Detta system var så konstruerat att om man anmälde sin ponny som föl kostade det en summa, summan stegrades därefter för varje år äldre ponnyn blev. Ville man starta med en låt säga 5 årig ponny som inte var ansluten så blev intrångsavgiften rätt hög.

ASRP som är en förening med gott om pengar betalade några år anslutningsavgiften för hela fölomgången efter sina hingstar med RP-nummer.
Övriga ponnyraser som inte har motsvarande pengar lät uppfödarna själva betala anslutningsavgifterna.
Detta ledde förstås till att det blev mycket orättvist, alla ridponny anslutna--och en bråkdel av korsningsponny, NF, Con. o.s.v.

Så förra året tror jag det var togs anslutningsavgifterna bort. Tidigare hade anslutningsavgifterna finansierat vinstpengarna, men från 2004 trädde istället in en Sponsor i form av Folksam hästförsäkringar som sponsrar championatet med en större summa pengar under tre år.

Av den anledningen finns det i avkommor efter ridponnyhingstar födda under några år i början på 2000-talet, i passet infört att ponnyn via ASRP har betalat anslutningsavgiften till ungponnychampionatet.

Jag tror men är inte helt säker på att pengar inbetalade till systemet har betalats tillbaka till antingen ponnyägaren om man anslutit själv, eller till ASRP om ponnyn var companiansluten.(är osäker på detta)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 055
Senast: mamman
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Jag har hört att det finns något som heter merkostnadsersättning som man kan få p.g.a. sjukdom eller funktionshinder. Att jag har bil...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 966
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar