SUV-trenden

Det står också...
"
Kort och gott kan man säga att det finns för- och nackdelar med både dubbat och dubbfritt, som med allt annat.

Så hur ska man då veta vad som är bäst och vad just du bör välja? Jo, det rätta svaret är: det är individuellt. Vad just du bör välja är beroende på hur din körning ser ut, vad du har för bil och var för någonstans i Sverige du kör. Rekommendationen är att du tar alla dessa aspekter i beaktande när det är dags för dig att välja nya vinterdäck. Det som passar just dig allra bäst, kanske inte alls passar någon annan, på grund av att ni har olika köregenskaper, olika bilar och kör på olika vägunderlag. Har du minsta fråga eller fundering kring vilken däcktyp som passar din bil och körstil bäst?"
Ja men har du insett att saker är individuellt och att allt inte passar all nu? Grattis! Det verkade du inte gjort för några dagar sedan när det lät som att du ville banna alla SUVar för att du ska se bättre från din (låga) bil.

Det med bilval, är lika individuellt som däckval :)
 
Det står också...
"
Kort och gott kan man säga att det finns för- och nackdelar med både dubbat och dubbfritt, som med allt annat.

Så hur ska man då veta vad som är bäst och vad just du bör välja? Jo, det rätta svaret är: det är individuellt. Vad just du bör välja är beroende på hur din körning ser ut, vad du har för bil och var för någonstans i Sverige du kör. Rekommendationen är att du tar alla dessa aspekter i beaktande när det är dags för dig att välja nya vinterdäck. Det som passar just dig allra bäst, kanske inte alls passar någon annan, på grund av att ni har olika köregenskaper, olika bilar och kör på olika vägunderlag. Har du minsta fråga eller fundering kring vilken däcktyp som passar din bil och körstil bäst?"

Men det handlar om körning på is, det var du själv som tog upp det 😅

Jag kör mestadels på barmark, lite snö och slask, därav odubbat.
Hade jag bott norröver där det är mycket is och snö hade dubb varit en självklarhet.
 
Jag förstår vad du menar. Du är säkerligen bättre än mig på att läsa av trafiken som yrkeschaufför. Naturligtvis så kör jag när SUV:en också kör i vänsterfilen. Men jag kör inte före SUV:en när jag inte jag har sikt. En rondell är svår att läsa då vissa har träd , monument osv som kan skymma en bil i rondellen. Sen kan vissa bilar komma in i hög fart. Så även om du är duktig att läsa trafiken låter det vanskligt att köra ut utan någon sikt.
Övning ger färdighet. Man lär sig hur trafiken uppför sig och vilka signaler/beteende som genererar en viss typ av fordonskörning.

Inte alltid jag ser genom rondeller trots att jag sitter högt upp när jag jobbar. Det jag gör är att ha koll åt vänster, det är bara bilarna som kommer från vänster i rondellen jag ska lämna företräde, om någon bil kör in på andra sidan som jag ej ser får den göra det. Värsta som kan hända är att den får vänta lite, då jag redan hunnit in i rondellen när den kommer runt. Tror det är då som vill krocka, det man kommer längst på i trafiken är hänsyn och sunt förnuft. 🙂
 
Blev nyfiken på vikt på min så kollade regbevis. Den väger nästan 2 ton! Vi tog iofs all extrautrustning som fanns och det väger väl lite det med. Trodde inte den vägde så mkt.
 
Blev nyfiken på vikt på min så kollade regbevis. Den väger nästan 2 ton! Vi tog iofs all extrautrustning som fanns och det väger väl lite det med. Trodde inte den vägde så mkt.
Vad hade du för bil?
Den extrautrustning som påverkar vikten mest brukar vara fyrhjulsdrift.
 
Det står också...
"
Kort och gott kan man säga att det finns för- och nackdelar med både dubbat och dubbfritt, som med allt annat.

Så hur ska man då veta vad som är bäst och vad just du bör välja? Jo, det rätta svaret är: det är individuellt. Vad just du bör välja är beroende på hur din körning ser ut, vad du har för bil och var för någonstans i Sverige du kör. Rekommendationen är att du tar alla dessa aspekter i beaktande när det är dags för dig att välja nya vinterdäck. Det som passar just dig allra bäst, kanske inte alls passar någon annan, på grund av att ni har olika köregenskaper, olika bilar och kör på olika vägunderlag. Har du minsta fråga eller fundering kring vilken däcktyp som passar din bil och körstil bäst?"

Vad vill du säga med det där citatet? Har du någon egen erfarenhet i frågan och därmed en egen tanke om det hela?
 
Övning ger färdighet. Man lär sig hur trafiken uppför sig och vilka signaler/beteende som genererar en viss typ av fordonskörning.

Inte alltid jag ser genom rondeller trots att jag sitter högt upp när jag jobbar. Det jag gör är att ha koll åt vänster, det är bara bilarna som kommer från vänster i rondellen jag ska lämna företräde, om någon bil kör in på andra sidan som jag ej ser får den göra det. Värsta som kan hända är att den får vänta lite, då jag redan hunnit in i rondellen när den kommer runt. Tror det är då som vill krocka, det man kommer längst på i trafiken är hänsyn och sunt förnuft. 🙂
*få ska det stå inte då. Tjocka fingrar på litet tangentbord. 🙈😅
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?
Bekvämt! Bekvämt att ta sig i och ur. Ofta stadiga på vägarna och säkrare än en liten personbil. ...och långt ifrån alla SUVar är stora - bara högre och bekvämare.
 
Alltså, du kan väl ändå inte mena allvar med att du anser att dubbfritt är bättre än dubbat?
Jag läste för ett tag sedan att dubbfria däck inte fungerar, så länge inte dubbade däck varit där före och så att säga rivit upp. Dubbfria däck behöver den upprivna ytan för att få fäste och utan den, så är de rätt meningslösa.

Du verkar vara ett fan av länkar, så här får du en till:
https://www.google.se/amp/s/amp.myn...releases/dubbfria-eller-dubbade-daeck-2731784
Under "dubbdäck" står det klart och tydligt att dubbfritt inte är bättre än dubbat.

En fördel med odubbade vinterdäck på dragbilen är att man kan köra hästtransport med sommardäck även under vinterhalvåret - om väglaget är som det varit nästan hela den här vintern.

En annan är bullernivån och vägslitaget.

På snö utan is skulle jag som gammal provförare säga att dubbfritt är minst lika bra som dubbat. På is är bra dubbade däck bättre än bra odubbade. Usla dubbdäck är sämre än bra odubbade. Det går inte att dra gränsen vid bara huruvida däcken hade dubbar när de tillverkades eller inte. Många kör med däck de tror är dubbade, men som har fler hål än dubbar kvar efter något år.
 
En fördel med odubbade vinterdäck på dragbilen är att man kan köra hästtransport med sommardäck även under vinterhalvåret - om väglaget är som det varit nästan hela den här vintern.

En annan är bullernivån och vägslitaget.

På snö utan is skulle jag som gammal provförare säga att dubbfritt är minst lika bra som dubbat. På is är bra dubbade däck bättre än bra odubbade. Usla dubbdäck är sämre än bra odubbade. Det går inte att dra gränsen vid bara huruvida däcken hade dubbar när de tillverkades eller inte. Många kör med däck de tror är dubbade, men som har fler hål än dubbar kvar efter något år.

En liten anekdot: Jag letade en ny bil efter Röda Faran (en gammal Saab) och ville ha en till Saab. Vi valde ut några lämpliga objekt att titta på, varav ett i Arlanda. När vi kommer dit är säljaren totalt ointresserad men vi hittar bilen som ser ut att ha illa översminkade finkalibriga kulhål i sig O_o Säljaren inser att vi faktiskt vill köpa bil, kommer över och hävdar bestämt: "Det följer med helschyssta dubbdäck" varpå vi vill se dem. När vi ser dem tittar vi först på varandra och sedan på säljaren som då ser lite tveksam ut och säger: "Ja, ni var från Norrland, va? De kanske inte duger då...". Det var kanske fem dubb kvar per däck, max!
 
En liten anekdot: Jag letade en ny bil efter Röda Faran (en gammal Saab) och ville ha en till Saab. Vi valde ut några lämpliga objekt att titta på, varav ett i Arlanda. När vi kommer dit är säljaren totalt ointresserad men vi hittar bilen som ser ut att ha illa översminkade finkalibriga kulhål i sig O_o Säljaren inser att vi faktiskt vill köpa bil, kommer över och hävdar bestämt: "Det följer med helschyssta dubbdäck" varpå vi vill se dem. När vi ser dem tittar vi först på varandra och sedan på säljaren som då ser lite tveksam ut och säger: "Ja, ni var från Norrland, va? De kanske inte duger då...". Det var kanske fem dubb kvar per däck, max!
Köpte ni bilen ? :D
 
Köpte ni bilen ? :D

Nej :laugh:

Vi tittade på en till 9-3 i Stockholm där det inte ens följde med vinterdäck och hon (eller rättare sagt hennes pappa, det var en ung tjej som hade bilen) vägrade pruta. Vi hade sett en okej 9-3 på Blocket i Katrineholm men som låg lite för högt i pris men vi åkte och tittade på den istället. När vi åkte på motorvägen mot Katrineholm ringde ägaren av den andra Saaben och ville pruta men då sa jag att det var försent och lycka till med försäljningen. Det blev den i Katrineholm och jag prutade ner den rätt ordetligt så det blev ett bra köp.
 
Ja men har du insett att saker är individuellt och att allt inte passar all nu? Grattis! Det verkade du inte gjort för några dagar sedan när det lät som att du ville banna alla SUVar för att du ska se bättre från din (låga) bil.

Det med bilval, är lika individuellt som däckval :)

Alla som kör SUV har inget behov av en SUV. Många lämnar knappt storstan. Möjligtvis en resa till fjällen en gång om året och det går utmärkt utan en SUV, kanske tom bättre. Jag förstår att valet är individuellt men jag kan fråga varför ? Vad är nyttan? Inte visa trosorna när man ska kliva ur bilen ?
 
Alla som kör SUV har inget behov av en SUV. Många lämnar knappt storstan. Möjligtvis en resa till fjällen en gång om året och det går utmärkt utan en SUV, kanske tom bättre. Jag förstår att valet är individuellt men jag kan fråga varför ? Vad är nyttan? Inte visa trosorna när man ska kliva ur bilen ?
Nu antar jag att du är en man som inte bär varken kjol eller klänning. I så fall har du inte det problemet.

Men de flesta kvinnor har mens ca en gång i månaden. Hur kul är det att behöva visa främlingar att man har mens? För ja, har man en lite större binda med "vingar" så syns det. Dessutom kan det blöda igenom. Även om mens inte ska behöva vara något att skämmas över, så skäms många över det.

Eller skulle du vilja visa kalsongerna varje gång du går in och ur bilen? Skulle inte tro det, av samma anledning vill inte vi kvinnor visa trosorna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp