SUV-trenden

Grejen med att sitta högt är att man ser bättre.
Jag är yrkeschaufför och kör lastbil dagligen, ser mycket bättre i lastbilen där jag sitter högre än i personbilen.
Ett exempel kan vara rusningsköerna i Göteborg, även om du kör en vanlig "låg" personbil bakom andra "låga" personbilar kommer du aldrig se långt fram i kön om de bromsar, sitter du högre ser du längre fram i kön när de börjar bromsa och kan planera sin körning därefter.
Hamnar man bakom en stort fordon räcker det att ha koll på det fordonet och anpassa avståndet, sen bara flyta med.

Däremot har jag inga problem att köra en personbil bakom en lastbil, man får anpassa sig och planera långt i förväg. Gör man rätt är det inga problem att köra igenom en rondell med två körfält även om det finns högre fordon i närheten.

En lastbil har väl lite längre bromssträcka också ? Så då kan det ju vara bra att se över andra bilar.

Nja , jag måste ju vänta in att SUV:en kör även om det råkar vara fritt för man ser ingenting. Men det är inget jätte problem direkt. Bara ett störningsmoment.
 
En lastbil har väl lite längre bromssträcka också ? Så då kan det ju vara bra att se över andra bilar.

Nja , jag måste ju vänta in att SUV:en kör även om det råkar vara fritt för man ser ingenting. Men det är inget jätte problem direkt. Bara ett störningsmoment.
Nu var det inte det som var poängen här, men det verkar som du gillar att tolka in saker som inte står skrivna. Det jag skrev och menade var fördelen med att sitta högre upp, inget om några bromssträckor hit eller dit, hålla avståndet gäller oavsett fordon du sitter i.

Då har du mycket att lära i trafiken, ut och kör i den varje dag 10 timmar om dan ska du se att det inte kommer va några problem senare. För då har du lärt dig läsa av trafiken och kan förutse vad andra trafikanter är på väg att göra. 😇
 
Nu var det inte det som var poängen här, men det verkar som du gillar att tolka in saker som inte står skrivna. Det jag skrev och menade var fördelen med att sitta högre upp, inget om några bromssträckor hit eller dit, hålla avståndet gäller oavsett fordon du sitter i.

Då har du mycket att lära i trafiken, ut och kör i den varje dag 10 timmar om dan ska du se att det inte kommer va några problem senare. För då har du lärt dig läsa av trafiken och kan förutse vad andra trafikanter är på väg att göra. 😇

Jag förstod poängen med att sitta högt. Men jag menar bara att det är lite viktigare när man sitter i en tung timmerbil tex...

Nej, inga problem att läsa trafiken. Ser jag att det är rött vid nästa trafikljus rullar jag dit så att jag kan köra iväg med fart när det slår om till grönt. Men har jag inte sikt i en rondell pga SUV:ar så chansar jag inte. Man ska aldrig chansa i trafiken...
 
Jag förstod poängen med att sitta högt. Men jag menar bara att det är lite viktigare när man sitter i en tung timmerbil tex...

Nej, inga problem att läsa trafiken. Ser jag att det är rött vid nästa trafikljus rullar jag dit så att jag kan köra iväg med fart när det slår om till grönt. Men har jag inte sikt i en rondell pga SUV:ar så chansar jag inte. Man ska aldrig chansa i trafiken...
Nja viktigt å viktigt vet jag inte, du ser ändå inte så långt fram om du har en annan lastbil framför dig. Det är snarare den bakom ratten som är den viktigaste.

Om du har problem pga sikt med en SUV då kan du inte läsa av trafiken korrekt. Jag kan ge dig ett exempel om jag kommer i personbil till en rondell har SUV/lastbil till vänster om mig. Jag har stenkoll på trafiken i rondellen och vilka fordon som är på väg in och vart de tar vägen, sen om nu SUV/lastbilen kör in i rondellen kan jag haka på då den blir extra "buffert" (dvs den som tar smällen först om det kommer nån). Handlar inte om att chansa, det handlar om att ha läst av trafiken långt i förväg och planera därefter, visst ibland blir det inte alltid som man planerat men då får man justera lite fint.

Jag märker väldigt ofta trafikanter som ej kan läsa av trafiken och i princip väntar på att hela rondellen ska bli tom innan de kör, man får läsa av trafiken och planera. Jag brukar se en lucka och sen tar jag den och anpassar min hastighet m.m. för att det ska funka.
Det är inget man lär sig över en dag, det kommer ju mer man kör i trafiken och vågar ta för sig lite inom rimliga gränser.
 
Nu kom en buköppnad katt emellan så bilbyte har skjutits upp lite. Men jag var på väg byta till just en SUV. Jag bor i stan. Centralt. Med gångavstånd till arbetet.

Just därför så tänker jag köpa en SUV som nästa bil. Då slipper jag kompromissa pendlarbil och dragbil. Utan då blir det dragbil som går först. Och en säker bil att kunna ta sig fram både till stallet och med hästsläp I alla väglag och väder.
 
Nja viktigt å viktigt vet jag inte, du ser ändå inte så långt fram om du har en annan lastbil framför dig. Det är snarare den bakom ratten som är den viktigaste.

Om du har problem pga sikt med en SUV då kan du inte läsa av trafiken korrekt. Jag kan ge dig ett exempel om jag kommer i personbil till en rondell har SUV/lastbil till vänster om mig. Jag har stenkoll på trafiken i rondellen och vilka fordon som är på väg in och vart de tar vägen, sen om nu SUV/lastbilen kör in i rondellen kan jag haka på då den blir extra "buffert" (dvs den som tar smällen först om det kommer nån). Handlar inte om att chansa, det handlar om att ha läst av trafiken långt i förväg och planera därefter, visst ibland blir det inte alltid som man planerat men då får man justera lite fint.

Jag märker väldigt ofta trafikanter som ej kan läsa av trafiken och i princip väntar på att hela rondellen ska bli tom innan de kör, man får läsa av trafiken och planera. Jag brukar se en lucka och sen tar jag den och anpassar min hastighet m.m. för att det ska funka.
Det är inget man lär sig över en dag, det kommer ju mer man kör i trafiken och vågar ta för sig lite inom rimliga gränser.

Jag förstår vad du menar. Du är säkerligen bättre än mig på att läsa av trafiken som yrkeschaufför. Naturligtvis så kör jag när SUV:en också kör i vänsterfilen. Men jag kör inte före SUV:en när jag inte jag har sikt. En rondell är svår att läsa då vissa har träd , monument osv som kan skymma en bil i rondellen. Sen kan vissa bilar komma in i hög fart. Så även om du är duktig att läsa trafiken låter det vanskligt att köra ut utan någon sikt.
 
Det här är väl inte rätt forum för att undra varför folk i (stor)städer kör SUV? En stor del av användarna är häst- och hundfolk som kör mycket på små vägar, både grus, asfalt och rena traktorvägar.
Jag tror du har en poäng. Men hur klarade sig hästfolket innan SUV trenden ? Det gick ju uppenbarligen att ta sig till stallet och dra hästsläp då också ...
 
Men pickup och jeepar har ju funnits i 100 år?
Så alla med häst eller hund körde jeep eller pickup på 80 och 90-talet? Jag finner det lite svårt att tro. Pickups var mindre vanliga på vägen förr med...
Också en trend som kommit mer och mer ifrån USA.
 
Jag tror du har en poäng. Men hur klarade sig hästfolket innan SUV trenden ? Det gick ju uppenbarligen att ta sig till stallet och dra hästsläp då också ...

Det var var vanligare med små, enkelaxlade släp som inte väger lika mycket som dagens stora boggievagnar.

Jag har kört med vanlig kombi och det är enorm skillnad på att dra jämfört med min suv
Sen finns det såklart kombibilar idag som drar bra tex Subaru Outback, Passat alltrack och liknande. De är dock lika tunga och stora som min suv.
 
Så alla med häst eller hund körde jeep eller pickup på 80 och 90-talet? Jag finner det lite svårt att tro. Pickups var mindre vanliga på vägen förr med...
Också en trend som kommit mer och mer ifrån USA.

Eller så fick man avstå när väglaget var för illa, åkte med hjärtat i halsgropen osv.

Fyrhjulsdrivna bilar har funnits länge med.

Mitt första släp var ett tvåhästars med totalvikt 1200 kg. Lastvikt 730 kg. Enkelaxel och noll säkerhet.

Mitt nuvarande släp är en 1.5 hästars boogie, alusläp för att hålla vikten nere. Totalvikt 1400 kg, Lastvikt 695 kg.. Ungefär en ziljard gånger säkrare än mitt första.
 
Nja... det är rätt många stockholmare med SUV i diket längs 321:an efter snöfall ;) Det finns inget i Norrlands inland som heter "dubbfria vinterdäck" :rofl:

Vill minnas att jag läst en artikel där det stod att suvar är vanliga när det gäller avåkningar och att anledningen till det är att folk får en falsk trygghet och överskattar bilens och sin egen förmåga vid dåligt väglag.

Det är något som kan oroa mig lite med moderna bilar med tusen olika hjälpsystem. Att förarna blir sämre och sämre, fokuserar mindre på körningen och överlåter allt till bilen.
 
Vill minnas att jag läst en artikel där det stod att suvar är vanliga när det gäller avåkningar och att anledningen till det är att folk får en falsk trygghet och överskattar bilens och sin egen förmåga vid dåligt väglag.

Det är något som kan oroa mig lite med moderna bilar med tusen olika hjälpsystem. Att förarna blir sämre och sämre, fokuserar mindre på körningen och överlåter allt till bilen.

Det håller jag verkligen med om. En 4WD stannar inte snabbare och bättre än en 2WD och det enda 4WD gör om du kör för fort när det är halt är att du hamnar längre ut i spenaten...

Jag är glad att jag lärde mig köra i gamla skitbilar, då får man lära sig att läsa av bilen och väglaget ordentligt.
 
Det håller jag verkligen med om. En 4WD stannar inte snabbare och bättre än en 2WD och det enda 4WD gör om du kör för fort när det är halt är att du hamnar längre ut i spenaten...

Jag är glad att jag lärde mig köra i gamla skitbilar, då får man lära sig att läsa av bilen och väglaget ordentligt.

Jag med, gillar min bil som är ganska analog ändå.
Har backkamera men en enkel modell som bara visar bilden bakåt.
Blir galen på de nya med pilar och som låter vid minsta störning.
Låt mig vara! Jag kan backa 😅

En kollega körde på en sten med sin bil. Frågade vad som hände.
Bilen varnade inte.
Nej okej, och själv är du blind?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp