Witcher
Trådstartare
https://www.expressen.se/motor/larmet-nya-dieselbilar-slapper-ut-mer-an-tillatet/Men det där handlar ju inte om miljödiesel det var ju om en viss bil...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
https://www.expressen.se/motor/larmet-nya-dieselbilar-slapper-ut-mer-an-tillatet/Men det där handlar ju inte om miljödiesel det var ju om en viss bil...
Som ägare till en gammal Saab - som väger lika mycket som flertalet SUV:ar - kan du väl ändå inte tycka att du kör särskilt miljövänligt?!
Det där handlar fortfarande inte om miljödiesel som du påstod tidigare i ett inlägg skulle vara boven, snarare verkar det vara fordonen än bränslet som är boven.
Snö som är djupare än frigången under bilen, som hindrar, har inte så mycket med däcken att göra. Inte heller lera eller ojämna grusvägar. En vanlig framhjulsdriven bil, t.ex. en SAAB (jag äger fortfarande 2 st, även om de står undanställda på logen numera) som är extra låg är en otroligt dysfunktionell bil i sådanan sammanhang.Har nog inte med din SUV att göra utan dåliga vinterdäck på dina tidigare bilar
Snö som är djupare än frigången under bilen, som hindrar, har inte så mycket med däcken att göra. Inte heller lera eller ojämna grusvägar. En vanlig framhjulsdriven bil, t.ex. en SAAB (jag äger fortfarande 2 st, även om de står undanställda på logen numera) som är extra låg är en otroligt dysfunktionell bil i sådanan sammanhang.
Bor man i de delar av Sverige, som normala vintrar har snö och is, bor ute på landet, och drar tunga släp, så har man dubbade vinterdäck.
Återkommer till min tidigare fråga: Vad är det som är gör en bil "rolig" att köra enligt dig?
Jag är övertygad om att din SAAB, liksom mina SAAB:ar, drar mer bränsle än mina SUV:ar...1548 kg om jag inte minns fel.
Men luftmotståndet är oftast högre på en SUV.
Sen finns det såklart små och stora SUV:ar. Mindre SUV:ar är ju inte lika stora miljöbovar givetvis.
Ja, bor man ute i bushen där det sällan eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.
Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinter väglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.
En låg bil , med styvt chassi och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
Behöver du verkligen en egen bil? Kan du inte hyra bil när du ska på semesterresa, och ta taxi när du ska handla mycket?Ja, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.
Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.
En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
Om man bor och jobbar på landet känns det ju som en annan sak. Men jag ser ju även dessa Dodge RAM 1500 inne i stan och man får se till att hålla sig på sidan då de tar upp större delen av körfältet . De måste ju sluka ordentligt med soppa i stadstrafik.
Vad konstigt att alla bilar jag passerar som ligger i diket efter ett snöfall ALDRIG är SUVar, utan vanliga mindre personbilar..Ja, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.
Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.
En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
Vad konstigt att alla bilar jag passerar som ligger i diket efter ett snöfall ALDRIG är SUVar, utan vanliga mindre personbilar..
Jo, jag har alltid med en bogserlina i bilen, jag har ställt upp ett antal gånger..SUVarna är de som brukar hjälpa till att dra upp bilarna som kört ned i diket....
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.
Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...
Japp. Hände min chef strax innan jul.SUVarna är de som brukar hjälpa till att dra upp bilarna som kört ned i diket....
Men du @Witcher aka @Hero, som älskar att använda tidningsartiklar som faktaunderlag, vad säger du om dessa då? Här listas ju nästan bara suv:ar som de bästa vinterbilarna?
https://www.expressen.se/motor/11-begagnade-bilar-du-kan-lita-pa-i-vinter/
https://www.expressen.se/motor/begagnade-bilar/10-basta-bilkopen-infor-vintern/
https://tjanstebilen.se/1414/den-perfekta-vinterbilen/
Jag kör en XC70 som enligt vissa definitioner tydligen är en suv, och den är amazing på vinterväglag. Tar sig fram oavsett om det är plogat eller inte, bra väghållning, säkerhetssystem och höga siffror i krocktester. Dessutom med den fantastiska uppfinningen rattvärme med 3, snart 4, hundar i 20-25-kilosklassen och med jakt och hundträning som intresse är det en helt suverän bil. Året om.
Om man har ekonomin och behovet för en större bil ser jag inga problem med att man skaffar en sådan. Jag tror att de allra flesta anpassar sin bil efter sitt liv och sin livsstil.
Jag hade inte velat sitta i en småbil i det här läget t ex...
https://www.mestmotor.se/automotors...-krock-med-lastbil-visar-hur-saker-volvon-ar/
Vad konstigt att alla bilar jag passerar som ligger i diket efter ett snöfall ALDRIG är SUVar, utan vanliga mindre personbilar..
Så man kan sammanfatta det du har skrivit hittills med att de som kör SUV är bättre/säkrare bilförare, samt har bättre vinterdäck på sina bilar. För det är helt omöjligt för dig att tänka sig att SUV:arna helt enkelt generellt är bättre i vinterväglag. Du tycker inte att detta känns lite konstigt ?Hamnar man i diket har det nog mer med föraren att göra.