Stora och tunga, ja relativt. Alla SUV:ar behöver inte en V8 bara för att va pigg. Drar mer bränsle vet jag inte riktigt.De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula.
Tänker jag på lastbilarna på jobbet så skulle nog folk säga att de drar mer bränsle än en personbil, ja 4L/milen är mer än en personbil som kanske ligger runt 0,5-1L/milen, men tänker man på hur mycket en lastbil väger, så drar lastbilen faktiskt mindre än en personbil om man räknar per ton.
Jämför jag min personbil som väger strax under 2 ton som ligger runt 0,6L/milen och lastbilen som väger runt 64 ton fullastad 4L/milen.
Det jag funderar på är om SUV:arna är något liknande, var längesen jag körde en och det var några år sedan så det lär ha hänt en hel del på marknaden sen dess, så har ingen jättekoll på bränsleförbrukningen på dom.
Sen när det gäller utsläpp, jag vet att dagens bilar släpper ut bra mindre än bilarna förr, däremot ökar mängden bilar.
Jag har mer koll på lastbilssidan när det gäller utsläpp. Sen Euro-klassningarna på motorerna infördes har lastbilarna blivit 90% renare i sina utsläpp. Vore inte helt osannolikt om det är liknande för personbilarna också.