SUV-trenden

Så man kan sammanfatta det du har skrivit hittills med att de som kör SUV är bättre/säkrare bilförare, samt har bättre vinterdäck på sina bilar. För det är helt omöjligt för dig att tänka sig att SUV:arna helt enkelt generellt är bättre i vinterväglag. Du tycker inte att detta känns lite konstigt :confused:?

"Suvar är bra vinterbilar
Nja...
Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv"
 
"Suvar är bra vinterbilar
Nja...
Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv"
Nu har du upprepat detta citat ett otal gånger i tråden. Men det är väl ändå körupplevelsen hos den individuella bilen som är viktigast? Min SUV är toppenbra på snö och is. Folk kommer till jobbet samtidigt som jag och förfasar sig över hur halt det var att köra, och då har jag oftast inte märkt ett dugg i min bil. DET måste väl ändå vara det som är viktigt i sammanhanget?
 
Nu har du upprepat detta citat ett otal gånger i tråden. Men det är väl ändå körupplevelsen hos den individuella bilen som är viktigast? Min SUV är toppenbra på snö och is. Folk kommer till jobbet samtidigt som jag och förfasar sig över hur halt det var att köra, och då har jag oftast inte märkt ett dugg i min bil. DET måste väl ändå vara det som är viktigt i sammanhanget?

Däcken är det som avgör greppet mest. Min gamla Saab hade hakkapeliitta och fantastiskt grepp. Den nya har betydligt sämre däck och inte många dubb. Men jag har aldrig kört i diket. Även om man har bra däck så kan det vara bra att bromsa in för att känna efter om det är halt. Så man inte får en övertro till bilen när det är riktigt halt.
SUVar hamnar i diket också. Jag har sett det mer än en gång.
 
Så man kan sammanfatta det du har skrivit hittills med att de som kör SUV är bättre/säkrare bilförare, samt har bättre vinterdäck på sina bilar. För det är helt omöjligt för dig att tänka sig att SUV:arna helt enkelt generellt är bättre i vinterväglag. Du tycker inte att detta känns lite konstigt :confused:?

I mina trakter körs väldigt många SUV av pensionärer. De är ju sällan kända för att vara några våghalsiga förare. Så det säger inte så mycket om säkerheten hos bilen i sig.

KL
Har fått använda vår gamla Citroen XM för att dra upp SUV ur diket...
Kan man alltså då, enligt tidigare resonemang, dra slutsatsen att just Citroen är en osedvanligt säker bil? Ffa på vintern.
 
Har för övrigt en Citroen C5 än nyare modell nu som går som ett lok oavsett snö och is, bilen är för snäll tycker jag. Så man behöver ingen SUV för att få den känslan.
Provkörde däremot en SUV nyligen och kan absolut förstå känslan av bättre sikt och kontroll. Dock liten dragvikt och dåligt bagageutrymme på just den modellen.
 
Hästmänniskor som drar tunga släp hör ju inte till majoriteten av SUV köparna. De flesta bor i stora städer och kör den till och från jobbet eller till affären.
Behöver det ena utesluta det andra? Jag vet då många(!) hästmänniskor som regelbundet drar släp med sina bilar. Detta trots att de bor i Stockholm och till vardags använder sin bil för att ta sig till/från jobb, och likt andra människor passa på att handla lite mat ibland.

Annars kan vi ta mig som exempel. Jag hade gärna haft en Lotus Elise eller BMW Z3. Vet du inte hur små de är, googla. Framförallt Lotusen får min första bil, en gammal Micra, att framstå som hög och hyfsat stor och praktisk ;) Till vardags hade en Lotus Elise fungerat utmärkt för mig. Jag hade kunnat åka själv i den samt ha med lite mat från affär och väskan med träningskläder. Men. Jag har hundar. De måste få plats i bilen. Jag har absolut inte råd att ha två bilar och i hyrbilar får man ytterst sällan ha med hundar på ett vettigt sätt. Alltså måste jag ha en större kombi eller liknande. Pga det har mina bilar varit något större och miljöovänligare än vad som behövs till vardags. Men så är det, jag kan inte välja annat.
 
Ja, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.

Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.

En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
Och vad konstigt att man får dra upp Saabar och bmv ur snödrivor när man har en SUV
Finns ju inget som slår en riktig 4 hjulsdrift med lågväxel på vintern. Den som påstår att en vanlig 2 hjulsdriven bil är bättre måste vara helt världsfrånvänd! Det är som natt och dag!
eller har man aldrig kört i vinterväglag
 
Allt är ju relativt. Alla SUVar väger inte 1500 kg idag.
Jämför vi med den som körde en Dodge pickup på 2,4 ton så är jag däremot rätt miljövänlig.
Dessutom har jag tankat mycket etanol på sommaren.
Min Audi A6 Quattro med V6a väger 1740 kg i tjänstevikt.
Det är mer än en SUV.
Och det är en ganska så liten bil.
Torsen 4WD är tung.
 
Helst hade jag viljat ha en golf igen, älskade min gamla golf från -91. Tror inte det görs golfar som får dra särskilt mycket😕, kör alltså inget mastodont släp så räcker med 1500.

Bor inte i ödemarken så här räcker det med 2 hjul som driver.
 
Alltså ni som lyckas visa underkläderna när ni går ur bilen hur gör ni?
Extremt kort kjol eller?
Jag svänger runt och sätter båda fötterna i backen samtidigt och reser mig upp.
 
Finns ju inget som slår en riktig 4 hjulsdrift med lågväxel på vintern. Den som påstår att en vanlig 2 hjulsdriven bil är bättre måste vara helt världsfrånvänd! Det är som natt och dag!
Det har aldrig påstått.
Men det är ju annan diskussion och har inget med SUV:ar att göra.
Jag vill gärna ha x-drive på min nästa bil. Men det är inget krav då jag tar mig fram bra med en tvåhjulsdriven bil.
 
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.
Jag älskar låga bilar, tycker de förbättrar körupplevelsen, men varje gång jag ger mig ut på t.ex. ojämna grusvägar saknar jag en högre bil. Det är lätt att min låga bil tar stryk och går sönder.

Förövrigt är den här tråden jättemärklig. Vad får du ut av att klaga på alla som kör SUV bara för att du har en lägre bil och inte kan se klart i rondeller? Hur långt ska vi dra det, ska vi även bojkotta skåpbilar, lastbilar, bussar? Det är ju också hög skaderisk att krocka med någon av dessa, för att inte tala om hur mycket de skymmer sikten för en.
 
Alltså ni som lyckas visa underkläderna när ni går ur bilen hur gör ni?
Extremt kort kjol eller?
Jag svänger runt och sätter båda fötterna i backen samtidigt och reser mig upp.
Så gör jag i mina SUVar, nästan i alla fall, även om det inte är fullt så smidigt där heller. I vanliga bilar är det ett ben ut, vrida runt så gott det går, ducka för att få ut huvudet också och sedan försöka resa mig upp. Gärna kombinerat med att försöka hålla i dörren och klämma mig ut på små p-rutor, vilket gör övningen ännu roligare. Med normal ”stövlettklack” stökigt nog, med pumps eller liknande med högre klack stört omöjligt. Men så är jag både lång och klumpig också. Med klackar på drygt 1,85m, varav en då ganska påfallande stor del är ben, givet klackarna.
 
Jag hade tidigare en Skoda Fabia, men har nu bytt upp mig till en Nissan X-Trail.

De första två vintrarna jag bodde där jag gör nu hade jag Fabian, och den lyckades ta sig fram varje morgon även om det var på gränsen i något fall med mycket snö under natten - vägen plogas inte förrän runt lunchtid normalt sett. Det var en hel del gånger den sladdade på grusvägen när det var isbana. Den klarade knappt av att köra den mindre grusvägen ut till stora vägen (jag har två alternativ), om jag minns rätt skrapade växtligheten emot en hel del även om bilen inte var riktigt hela vägen ner i backen.

X-trailen jag var nu har aldrig haft några problem med varken snö eller markfriheten vid sämre vägar (vilket är en del med hundträningar mitt ute i skogen och parkeringar på inte precis optimal terräng), och med hjälp av 4-hjulsdriften har den hittills aldrig sladdat även om däcken är lika dåliga som på Fabian (håller på att köra slut odubbade vinterdäck).

Båda hundarna och full packning för en tävlingsdag får utan problem plats, och med X-trailen kan jag nu också dra hästsläp med B-kort och behöver inte åka 20 mil för att hämta och lämna hyrbil om jag ska någonstans med hästarna (utöver kostnaden).

Det är lättare att ta sig ut och in i bilen (liksom packningen), den känns robustare att köra (vilket i mitt fall är samma sak som att den känns roligare att köra), och under en dag iväg kan bagaget med luckan öppen användas som extra sittplats med regnskydd under fikastunder.

I mitt fall är det dock definitivt så att X-trailen drar mer bränsle än Fabian gör, vilket har gjort att jag dragit ned på körmängden - jag tänker mer på hur mycket jag kör och försöket undvika att köra om det går. Jag har nu efter jag skaffat X-trailen börjat cykla till tåget istället för att ta bilen som jag gjorde tidigare, jag har testat ta tåget ner till Skåne för att hälsa på släkte, och jag försöker pricka in en storhandling i månaden i grannkommunen för djurmat, byggmaterial och annat sånt som inte finns här.
 
Vad är grejen med att sitta högt ? SUV:ar skymmer sikten för oss som sitter i en låg bil. Extra drygt i rondeller med två körfält.
Grejen med att sitta högt är att man ser bättre.
Jag är yrkeschaufför och kör lastbil dagligen, ser mycket bättre i lastbilen där jag sitter högre än i personbilen.
Ett exempel kan vara rusningsköerna i Göteborg, även om du kör en vanlig "låg" personbil bakom andra "låga" personbilar kommer du aldrig se långt fram i kön om de bromsar, sitter du högre ser du längre fram i kön när de börjar bromsa och kan planera sin körning därefter.
Hamnar man bakom en stort fordon räcker det att ha koll på det fordonet och anpassa avståndet, sen bara flyta med.

Däremot har jag inga problem att köra en personbil bakom en lastbil, man får anpassa sig och planera långt i förväg. Gör man rätt är det inga problem att köra igenom en rondell med två körfält även om det finns högre fordon i närheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp