Få verkar ju alla som kör SUV vara skickliga förare.Hamnar man i diket har det nog mer med föraren att göra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Få verkar ju alla som kör SUV vara skickliga förare.Hamnar man i diket har det nog mer med föraren att göra.
Så man kan sammanfatta det du har skrivit hittills med att de som kör SUV är bättre/säkrare bilförare, samt har bättre vinterdäck på sina bilar. För det är helt omöjligt för dig att tänka sig att SUV:arna helt enkelt generellt är bättre i vinterväglag. Du tycker inte att detta känns lite konstigt ?
Nu provocerar du ju baraHamnar man i diket har det nog mer med föraren att göra.
Nu har du upprepat detta citat ett otal gånger i tråden. Men det är väl ändå körupplevelsen hos den individuella bilen som är viktigast? Min SUV är toppenbra på snö och is. Folk kommer till jobbet samtidigt som jag och förfasar sig över hur halt det var att köra, och då har jag oftast inte märkt ett dugg i min bil. DET måste väl ändå vara det som är viktigt i sammanhanget?"Suvar är bra vinterbilar
Nja... Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv"
Nu har du upprepat detta citat ett otal gånger i tråden. Men det är väl ändå körupplevelsen hos den individuella bilen som är viktigast? Min SUV är toppenbra på snö och is. Folk kommer till jobbet samtidigt som jag och förfasar sig över hur halt det var att köra, och då har jag oftast inte märkt ett dugg i min bil. DET måste väl ändå vara det som är viktigt i sammanhanget?
Så man kan sammanfatta det du har skrivit hittills med att de som kör SUV är bättre/säkrare bilförare, samt har bättre vinterdäck på sina bilar. För det är helt omöjligt för dig att tänka sig att SUV:arna helt enkelt generellt är bättre i vinterväglag. Du tycker inte att detta känns lite konstigt ?
Behöver det ena utesluta det andra? Jag vet då många(!) hästmänniskor som regelbundet drar släp med sina bilar. Detta trots att de bor i Stockholm och till vardags använder sin bil för att ta sig till/från jobb, och likt andra människor passa på att handla lite mat ibland.Hästmänniskor som drar tunga släp hör ju inte till majoriteten av SUV köparna. De flesta bor i stora städer och kör den till och från jobbet eller till affären.
Och vad konstigt att man får dra upp Saabar och bmv ur snödrivor när man har en SUVJa, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.
Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.
En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
eller har man aldrig kört i vinterväglagFinns ju inget som slår en riktig 4 hjulsdrift med lågväxel på vintern. Den som påstår att en vanlig 2 hjulsdriven bil är bättre måste vara helt världsfrånvänd! Det är som natt och dag!
Min Audi A6 Quattro med V6a väger 1740 kg i tjänstevikt.Allt är ju relativt. Alla SUVar väger inte 1500 kg idag.
Jämför vi med den som körde en Dodge pickup på 2,4 ton så är jag däremot rätt miljövänlig.
Dessutom har jag tankat mycket etanol på sommaren.
Jag har kört fast med min Audi Quattro när jag skulle köra vatten till hästarna. Volvon, XC70, tar sig dock fram.Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab
Det har aldrig påstått.Finns ju inget som slår en riktig 4 hjulsdrift med lågväxel på vintern. Den som påstår att en vanlig 2 hjulsdriven bil är bättre måste vara helt världsfrånvänd! Det är som natt och dag!
Jag älskar låga bilar, tycker de förbättrar körupplevelsen, men varje gång jag ger mig ut på t.ex. ojämna grusvägar saknar jag en högre bil. Det är lätt att min låga bil tar stryk och går sönder.Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.
"Suvar är bra vinterbilar
Nja... Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv"
Så gör jag i mina SUVar, nästan i alla fall, även om det inte är fullt så smidigt där heller. I vanliga bilar är det ett ben ut, vrida runt så gott det går, ducka för att få ut huvudet också och sedan försöka resa mig upp. Gärna kombinerat med att försöka hålla i dörren och klämma mig ut på små p-rutor, vilket gör övningen ännu roligare. Med normal ”stövlettklack” stökigt nog, med pumps eller liknande med högre klack stört omöjligt. Men så är jag både lång och klumpig också. Med klackar på drygt 1,85m, varav en då ganska påfallande stor del är ben, givet klackarna.Alltså ni som lyckas visa underkläderna när ni går ur bilen hur gör ni?
Extremt kort kjol eller?
Jag svänger runt och sätter båda fötterna i backen samtidigt och reser mig upp.
Grejen med att sitta högt är att man ser bättre.Vad är grejen med att sitta högt ? SUV:ar skymmer sikten för oss som sitter i en låg bil. Extra drygt i rondeller med två körfält.