SUV-trenden

Eller så fick man avstå när väglaget var för illa, åkte med hjärtat i halsgropen osv.

Fyrhjulsdrivna bilar har funnits länge med.

Mitt första släp var ett tvåhästars med totalvikt 1200 kg. Lastvikt 730 kg. Enkelaxel och noll säkerhet.

Mitt nuvarande släp är en 1.5 hästars boogie, alusläp för att hålla vikten nere. Totalvikt 1400 kg, Lastvikt 695 kg.. Ungefär en ziljard gånger säkrare än mitt första.
Haha, gud ja! Jag har skottar hysteriskt och inte fått mig ut från gården pga tvåhjulsdriven bil ett antal gånger förut. En bil med fyrhjulsdrift vara glider genom snön med ett släp på två ton. Magiskt!
Nja... det är rätt många stockholmare med SUV i diket längs 321:an efter snöfall ;) Det finns inget i Norrlands inland som heter "dubbfria vinterdäck" :rofl:
Haha! Jag bor ju så långt norrut att jag slipper såna personer och ingen är så dum.att dom kör dubbfritt.. (eller, min sambo gjorde faktiskt det i typ två vintrar då hans dubbdäck hade gått sönder och han var lite för snål för att köpa nya. Men snacka om värdelösa däck!)
 
Förövrigt är den här tråden jättemärklig. Vad får du ut av att klaga på alla som kör SUV bara för att du har en lägre bil och inte kan se klart i rondeller? Hur långt ska vi dra det, ska vi även bojkotta skåpbilar, lastbilar, bussar? Det är ju också hög skaderisk att krocka med någon av dessa, för att inte tala om hur mycket de skymmer sikten för en.

Sedvanlig fajt med väderkvarnarna skulle jag tro :)
 
Jag tycker en modern bil med fyrhjulsdrift och antisladdsystem på sätt och vis är läskigare än en äldre bakhjulsdriven Volvo när det är halt. Det går att köra så mycket fortare utan att vara en särskilt bra förare och när däcken tappar greppet är det kört, med en bil utan dessa finesser märker man att det är halt redan när man kör ut från parkeringen och anpassar farten efter det.

Sen kör många alldeles för fort med hästtransporten, inte konstigt att en del hästar vägrar åka efter ett tag.
 
Jag tycker en modern bil med fyrhjulsdrift och antisladdsystem på sätt och vis är läskigare än en äldre bakhjulsdriven Volvo när det är halt. Det går att köra så mycket fortare utan att vara en särskilt bra förare och när däcken tappar greppet är det kört, med en bil utan dessa finesser märker man att det är halt redan när man kör ut från parkeringen och anpassar farten efter det.

Sen kör många alldeles för fort med hästtransporten, inte konstigt att en del hästar vägrar åka efter ett tag.

Fast moderna system i bilar har reducerat antal allvarliga olyckor i trafiken drastiskt. Både den passiva säkerheten och aktiva säkerheten har gjort revolution de senaste 20 åren. Antisladdsystem är en riktig livräddare. Inte ens en erfaren professionell provförare kan komma i närheten av att lösa situationer som ett antisladdsystem kan lösa. Datorer är snabba och bra på vissa saker.

Tar man ut hela ”vinsten” i dessa system i att köra fortare , uppstår problemet. För när inte ens datorn hinner reglera ut problemet så har inte föraren en chans. Och hastigheten vid kollisionen blir dessutom högre.

Men som tur är gör majoriteten av bilförare inte det.

Bakhjulsdrivna bilar är livsfarliga om man inte har kunskap om vad det innebär, mycket för att majoriteten lärt sig köra med framhjulsdrift. En del förare vet inte ens vilka hjul som är drivande på deras bil, eller hur deras fyrhjulsdrift fungerar och hur den kommer att reagera på olika åtgärder. För mig är den kunskapsbristen skrämmande, och blir lite mindre skrämmande för varje system som införs som reducerar risken för mänskliga tillkortakommandens allvarliga konsekvenser.
 
Haha, gud ja! Jag har skottar hysteriskt och inte fått mig ut från gården pga tvåhjulsdriven bil ett antal gånger förut. En bil med fyrhjulsdrift vara glider genom snön med ett släp på två ton. Magiskt!

Haha! Jag bor ju så långt norrut att jag slipper såna personer och ingen är så dum.att dom kör dubbfritt.. (eller, min sambo gjorde faktiskt det i typ två vintrar då hans dubbdäck hade gått sönder och han var lite för snål för att köpa nya. Men snacka om värdelösa däck!)

Man behöver ingen SUV för att få fyrhjulsdrift.

Sen finns det dåliga dubbfria däck och bra dubbfria däck. Ett bra dubbfritt däck är inte mycket sämre än dubbade däck ens på is. Ett bra dubbfritt däck tom bättre än ett sämre däck med dubbar.
 
Man behöver ingen SUV för att få fyrhjulsdrift.

Sen finns det dåliga dubbfria däck och bra dubbfria däck. Ett bra dubbfritt däck är inte mycket sämre än dubbade däck ens på is.

Har du testat det? Det har jag och jag håller inte med dig. Dubbfritt vill ha en yta som ger mer friktion än vad ett dubbat däck behöver. Däcken jag körde med var premiumdäck så det var inte kvalitén det satt i.
 
Man behöver ingen SUV för att få fyrhjulsdrift.

Sen finns det dåliga dubbfria däck och bra dubbfria däck. Ett bra dubbfritt däck är inte mycket sämre än dubbade däck ens på is. Ett bra dubbfritt däck tom bättre än ett sämre däck med dubbar.

Du gillar ju artiklar.
Finns hur många test som helst som visar att dubbdäck är bättre än odubbat.

Jag kör dubbfritt eftersom jag bor i söder och knappt har vinter.
Inte en chans att jag skulle ge mig ut på blankis trots att jag har riktigt bra däck.
 
Jag har kört samma moderna, bra bil med fyrhjulsdruft med bra dubbfria och bra dubbade. (Den kom med nya dubbfria, därav den ofrivilliga testen).
Det finns en orsak till att vi bara har dubbade vinterdäck i familjen.

Givetvis är dubbade vinterdäck bättre. Jag har inte sagt något annat.
Skillnaden i testet var inte gigantisk. Men jag kan tänka mig att känslan ändå är det på ren is.
 
Givetvis är dubbade vinterdäck bättre. Jag har inte sagt något annat.
Skillnaden i testet var inte gigantisk. Men jag kan tänka mig att känslan ändå är det på ren is.

I verkligheten med körning på väg är skillnaden stor, det går inte att komma ifrån.

Sedan är det ju så att är du en skicklig förare (tex de som kör testerna) klarar du dig bättre med dubbfritt än genomsnittsföraren. Men även skickliga förare väljer dubbat på sin egen bil om de bor så att det är ordentligt vinterväglag (tex Norrlands inland).
 
Man behöver ingen SUV för att få fyrhjulsdrift.

Sen finns det dåliga dubbfria däck och bra dubbfria däck. Ett bra dubbfritt däck är inte mycket sämre än dubbade däck ens på is. Ett bra dubbfritt däck tom bättre än ett sämre däck med dubbar.
Alltså, du kan väl ändå inte mena allvar med att du anser att dubbfritt är bättre än dubbat?
Jag läste för ett tag sedan att dubbfria däck inte fungerar, så länge inte dubbade däck varit där före och så att säga rivit upp. Dubbfria däck behöver den upprivna ytan för att få fäste och utan den, så är de rätt meningslösa.

Du verkar vara ett fan av länkar, så här får du en till:
https://www.google.se/amp/s/amp.myn...releases/dubbfria-eller-dubbade-daeck-2731784
Under "dubbdäck" står det klart och tydligt att dubbfritt inte är bättre än dubbat.
 
Alltså, du kan väl ändå inte mena allvar med att du anser att dubbfritt är bättre än dubbat?
Jag läste för ett tag sedan att dubbfria däck inte fungerar, så länge inte dubbade däck varit där före och så att säga rivit upp. Dubbfria däck behöver den upprivna ytan för att få fäste och utan den, så är de rätt meningslösa.

Du verkar vara ett fan av länkar, så här får du en till:
https://www.google.se/amp/s/amp.myn...releases/dubbfria-eller-dubbade-daeck-2731784
Under "dubbdäck" står det klart och tydligt att dubbfritt inte är bättre än dubbat.

Det står också...
"
Kort och gott kan man säga att det finns för- och nackdelar med både dubbat och dubbfritt, som med allt annat.

Så hur ska man då veta vad som är bäst och vad just du bör välja? Jo, det rätta svaret är: det är individuellt. Vad just du bör välja är beroende på hur din körning ser ut, vad du har för bil och var för någonstans i Sverige du kör. Rekommendationen är att du tar alla dessa aspekter i beaktande när det är dags för dig att välja nya vinterdäck. Det som passar just dig allra bäst, kanske inte alls passar någon annan, på grund av att ni har olika köregenskaper, olika bilar och kör på olika vägunderlag. Har du minsta fråga eller fundering kring vilken däcktyp som passar din bil och körstil bäst?"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp