Surrogatmödraskap

A

Amber

Är det någon här som vet VARFÖR det är olagligt i sverige?
Vad tycker ni om surrogatmödraskap? Borde det vara lagligt i sverige?
Någon som har någon erfarenhet från det?

Sv: Surrogatmödraskap

Ett problem dag är att det är den kvinna som föder barnet som juridiskt räknas som barnets biologiska mamma.

Sedan ligger väl största motståndet till surrogatmödraskap i att kvinnor inte ska utnyttjas som inkubatörer.

Jag personligen tycker att möjligheten borde finnas i Sverige.

Jag läste på en del om det här för något år sen. Och såvitt jag förstod finns inget förbud mot surrogatmödraskap i Sverige. Det är därmed alltså inte olagligt. Men det är inte reglerat i lag. Vilket gör att alla barn som föds av en viss mor är den moderns biologiska barn enligt svensk lag. Oavsett om de skulle vara icke-biologiska (vilket ju ofta gäller om det är surrogatbarn).

Om man som svenskt par skaffar sig en surrogatmor; en svensk sådan; t ex en släkting, så får man inte behandling/hjälp i Sverige. Det får man skaffa sig utomlands (t ex Cypern, England, USA mfl länder). Om surrogatmodern sen när graviditeten är fixad åker med hem till Sverige och föder barnet här så blir alltså barnet rent juridiskt hennes "biologiska" barn.

Jag läste en del om det för egen nyfikenhet. Vi var i ett läge där en läkare sagt att min livmoder inte tålde påfrestningen av ytterligare en graviditet. Med andra ord hade vi fungerande ägg och fungerande spermier, men ingen livmoder åt ett foster att växa i. Så jag läste på en del för att jag var nyfiken (men i praktiken hade vi aldrig valt den vägen). I vårt fall hade det alltså varit möjligt att inplantera vårt biologiska embryo i annan kvinnas livmoder. Sen skulle det alltså ha hängt på att hon stod vid sitt ord för att det barnet verkligen i praktiken skulle bli vårt - sambon skulle kunnat uppges som fader och få ensam vårdnad. Och jag skulle fått ansöka om närståendeadoption efter x antal år.

Nu sitter jag ju här, rätt så höggravid för att vi hörde oss för med annan läkare och fick "klartecken". Men just denna episod och mina tankar kring vår situation fick mig att tycka att vi verkligen borde lagstifta/reglera kring surrogatmödraskap i Sverige. Det går liksom inte att undvika/förhindra/blunda för att det sker. Om vi reglerar det hos oss så slipper vi de problem som kan uppstå just för att det är icke-reglerat här. Förhoppningsvis slipper vi också i högre grad eventuella mindre nogräknade personer som utnyttjar en surrogatmamma i ett fattigt land som säljer sin "livmoderplats" för väldigt låg ersättning...

Personligen skulle jag endast och enbart kunnat tänka mig att ens egen mamma eller syster är de enda jag skulle lita på fullt ut som surrogatmödrar till ett eget barn.

Jag är principiellt emot surrogatmödraskap. Det kan finnas enskilda omständigheter där det skulle kunna vara gångbart (på samma sätt tema som att närstående kan donera organ), men som industri och marknad är jag helt emot att kvinnors kropp ska exploateras på ytterligare ett plan. Det är moraliskt orimligt, anser jag, att köpa den tjänsten av andra.

Jag är principiellt emot surrogatmödraskap. Det kan finnas enskilda omständigheter där det skulle kunna vara gångbart (på samma sätt tema som att närstående kan donera organ), men som industri och marknad är jag helt emot att kvinnors kropp ska exploateras på ytterligare ett plan. Det är moraliskt orimligt, anser jag, att köpa den tjänsten av andra.

Just därför kan jag tycka det vore bra med en reglering i svensk lag. Så kanske vi åtminstone i viss mån undviker just "industri" omkring det hela.

Men just nu har vi väl ingen industri? Menar du att det finns en industri att lagstifta bort, att detta pågår i Sverige?

Men just nu har vi väl ingen industri? Menar du att det finns en industri att lagstifta bort, att detta pågår i Sverige?

Nej, men det försiggår ju utomlands. Eftersom det inte är reglerat i Sverige så vänder sig de som vill/behöver nyttja surrogatmödrar utomlands. Där det i vissa länder är väldigt diskutabelt ur vår etiska synvinkel hur det hanteras (stod för inte längesen i AB om någon "industri" i något asiatiskt land... var det Thailand kanske?)

Om det vore reglerat i Sverige så tänker jag att fler skulle våga/kunna genomgå processen på hemmaplan med bättre kontroll osv. så att det inte riskerar bli just utnyttjande av t ex tredje världens kvinnor.

Denna fråga har jag funderat länge på, då jag känner flera bland oss ofrivilligt barnlösa som funderar på den vägen. Jag har landat i att jag är för ett altruistiskt surrogatmödrarskap, dvs att surrogatkvinnan inte får betalt för det. Men det ÄR en svår etisk fråga, verkligen. Men att jämställa med prostitution som Ekis Ekman gör, tycker jag är att gå för långt. Mer då att det handlar om att t ex skänka bort sin ena njure. Och "surrogatfabrikerna" i Indien etc är väl varje förnuftig människa emot.

Jag har landat i att jag är för ett altruistiskt surrogatmödrarskap, dvs att surrogatkvinnan inte får betalt för det.

Ja, då är man ju på något vis mer säker på att det inte handlar om ett ekonomiskt beroendeförhållande i alla fall. Även om det för vissa förstås försvårar att finna någon som vill ställa upp som surrogatmamma i det läget.

Har sett något reportage någon gång om surrogatmödrar i England och USA och de får betalt. Men verkar samtidigt väldigt nöjda med sin situation och det handlade inte om några extremt fattiga människor utan medelklasskvinnor som helt enkelt hade det som en extra inkomst.

Tendens i P1 har just nu en serie om detta, hörde programmet igår om ett par i skåne som använt sig av en amerikansk surrogatmamma, och hon var mycket mycket nöjd och gjorde det inte - som man skulle kunna tro- för pengarna utan av altruistiska skäl. Hon var inte heller fattig, utan mer medelklass. Såklart kan man inte dra några långtgående slutsatser av detta enda program, men det var helt klart intressant att höra. Nästa vecka skulle det vara en barnmorska som också var för.

Men att jämställa med prostitution som Ekis Ekman gör, tycker jag är att gå för långt.
Hur resonerar du då? Om man som jag anser att det är fel att använda kvinnor som objektifierade redskap, behållare och verktyg för egen tillfredsställelse så känns det värre med 9 månaders graviditet än 10 minuters sex.

Sen tycker jag att man ska akta sig för att fokusera analysen på de som säljer sin kropp och i stället fokusera på de som köper en kropp. Vilka är de och med vilken rätt? Hur kan någon, altruism eller inte, anse sig ha rätten att göra sådana anspråk på andras kroppar?

Hur kan någon, altruism eller inte, anse sig ha rätten att göra sådana anspråk på andras kroppar?

Jag skulle tro att de lägger ansvaret på den kvinna som fattar beslutet att genomföra detta.
Någon ställer upp - de betalar.

En del anser att det är mer ok om surrogatkvinnan ställer upp av andra orsaker än ekonomi.
Jag är på en annan linje.

Om en kvinna lyckas skaffa sig bättre levnadsvillkor och slipper leva öga mot öga med fattigdom/sjukdom genom att sälja sin kropp sexuellt eller som surrogatmamma eller som organdonator - fine.

Jag tror jag personligen hade föredragit all möjlig skit, inkl döden, framför att sälja min kropp/sälja delar av min kropp. Men det är jag och uppenbarligen kryllar det av människor som resonerar annorlunda.
Är det rätt att sitta i Sverige med guldsked i munnen och låta moraliska principer styra andra människors (utsatta människors) möjlighet till att kunna välja? Är det en god tanke? Är det en hjälpande eller stjälpande tanke?

Senast ändrad:

Ska kanske klargöra att jag är inne på att använda mig av en surrogatmamma.
Detta är en svensk kvinna och HELST hade vi velat genomföra detta i Sverige då det är helt frivilligt från hennes sida osv. Men nu går ju inte de eftersom att jag vill stå som mor till mitt barn då det ändå är mitt ägg..

Det vi har pratat om är att hon får ersättning för sin förlorade inkomst de månader hon behöver vara hemma. INGEN annan ersättning har vi pratat om.

Vad tycker ni om de?

Men att jämställa med prostitution som Ekis Ekman gör, tycker jag är att gå för långt.

Jag tycker snarare att det är för lindrigt att jämföra surrogatmödraskap med prostitution. En graviditet plus förlossning uppfattar jag som något som snarare går "djupare" i kvinnans person och kropp än vad sex gör. Hon är ju också gravid "hela tiden", medan den prostituerade kvinnan troligen inte tar emot kunder oavbrutet dygnet runt.

För mig är surrogatmödraskap en extrem när det gäller att utnyttja kvinnor(s kroppar) för än det ena än det andra syftet.

Är det rätt att sitta i Sverige med guldsked i munnen och låta moraliska principer styra andra människors (utsatta människors) möjlighet till att kunna välja? Är det en god tanke? Är det en hjälpande eller stjälpande tanke?
Det är ju i det fallet du beskriver just de rika som väljer, inte de fattiga. Resonerar du på samma sätt vad det gäller barnarbete?

Jag håller helt med!

Mino och Petruska > ni förutsätter ju då att allt surrogatmödraskap nödvändigtvis måste handla om utnyttjande? För det kan ju finnas andra former; t ex en mor som hjälper sin dotter som inte kan bära ett barn. Eller en syster som hjälper sin bror och svägerska. Eller en syster som hjälper sin bror och hans pojkvän att få bli föräldrar.

Eller ser ni det som lika extremt och utnyttjande i dessa fall?
Även om kvinnan ifråga själv erbjuder sig att hjälpa sin närstående (släkting eller vän)?

Nej det gör jag inte, se inlägg #5. Sen tycker jag att det finns en skillnad mellan de situationer du beskriver och surrogatmödraskap, en uppenbar skillnad är väl att modern i så fall även bidrar med ägget, iaf vad det gäller bögarna. Det känns som att risken för att det ska uppstå en problematisk situation kan bli ganska stor om biomamman ska leva så pass nära sitt barn utan att vara dess förälder. Men det är möjligt att man kan skapa visst utrymme inom adoptionslagstiftningen för detta.

Men principiellt så ska man inte ha rätten att anlita en surrogatmamma. Ibland reagerar folk på att man säger "skaffa barn" om att bli gravid. Att boka upp nåns livmoder är väl den mest extrema formen av "skaffande" man kan tänka sig. Möjligtvis är det orättvist mot vissa grupper, tex just bögpar eller manliga singlar, men livet är inte rättvist och det är orimligt att förvänta sig att allt ska vara tillgängligt, för mig går gränsen där. Jag ser inte barn som en rättighet, åtminstone inte biologiska barn.

Nej det gör jag inte, se inlägg #5.
Aha! Ja.

Sen tycker jag att det finns en skillnad mellan de situationer du beskriver och surrogatmödraskap, en uppenbar skillnad är väl att modern i så fall även bidrar med ägget, iaf vad det gäller bögarna. Det känns som att risken för att det ska uppstå en problematisk situation kan bli ganska stor om biomamman ska leva så pass nära sitt barn utan att vara dess förälder. Men det är möjligt att man kan skapa visst utrymme inom adoptionslagstiftningen för detta.
Ja, oftast är det väl så att ett bögpar och en kvinna skaffar barn tillsammans. Eller ett bögpar och ett lesbiskt par. Då brukar kanske ofta kvinnan ifråga också vara förälder. Men jag var otydlig för jag menar inte att det skulle vara kvinnans ägg utan tvärtom. I fallet med syster eller mor menar jag att det skulle vara kvinnans eget eller ett donerat.
Jag tror generellt (också utifrån vad jag läst om saken på surrogatmödra-sällskap i t ex England) att det är bättre att det INTE är just surrogatmoderns ägg. För då vet både hon och föräldrarna att det inte är hennes biologiska barn.

Men principiellt så ska man inte ha rätten att anlita en surrogatmamma.
Rätten...? Nej, talar vi inte om möjligheten? Så ser jag på det i alla fall.

Ibland reagerar folk på att man säger "skaffa barn" om att bli gravid. Att boka upp nåns livmoder är väl den mest extrema formen av "skaffande" man kan tänka sig. Möjligtvis är det orättvist mot vissa grupper, tex just bögpar eller manliga singlar, men livet är inte rättvist och det är orimligt att förvänta sig att allt ska vara tillgängligt, för mig går gränsen där. Jag ser inte barn som en rättighet, åtminstone inte biologiska barn.

Fast, återigen; om vi talar om att erbjudas en "livmoderplats" från någon annan så är det ju ändå surrogatmödraskap det också om än i en annan form än vad du talar om. Det jag menar är att om det finns en lagreglering omkring det hela så kan faktiskt de som erbjuds en sådan möjlighet just också våga/få ta emot den gåvan.

Som du säger är livet orättvist i sig själv, men om det finns en möjlighet där alla parter är med på saken så verkar det väl kanske lite dumt att inte kunna få ta den möjligheten?

För vår del (om nu min livmoder inte hade funkat) så hade vi ju i princip kunnat "tillverka" ett barn som vore mitt och sambons biologiska, men skulle vi haft en surrogatmamma (en släkting t ex) så skulle fortfarande barnet; om det föddes i Sverige; rent juridiskt kategoriseras som hennes biologiska barn. Även fast det inte skulle vara det i praktiken. Så ser lagen ut idag. Just den saken kan jag tänka mig vore vettigt att reglera i de få sådana fall som faktiskt finns redan idag.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 152
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 539
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar