Jag jobbar själv ibland som turledare. Visst möter man på kunder som kan vara på lite dåligt humör, men jag tycker att det är oproffesionellt av en turledare att inte vara service-minded. Dessutom är dte så att turryttarna inte har några som helst skyldigheter gentemot turledaren annat än att följa dennas regler (inte rida om, hålla sig i ledet, hålla gångarten etc)men däremot så har turledaren ett ansvar och en skyldighet gentemot kunden.
Jag ser alltid till att vara på solskenshumör när jag håller tur, visst kan jag vara på dåligt humör inåt, men det är alltid proffesionella-Ella som syns utåt. Glad och pigg, hjälper till, ger tips och råd under ridningen, berättar om hästen och svarar på frågor, småpratar. Man vill väl att turryttarna ska få en så pass bra upplevelse att de vill komma tillbaka igen och även rekommenderar oss vidare?!
Tycker dock attd et finns mycket folk som inte alls borde få vara turledare, som både saknar erfarenhet, inte känenr hästarna tillräckligt bra, saknar service-känsla och alldeles för många unga tjejer som inte ska behöva ta ansvar fr ett så stort gäng ryttare so inte är så ridvana alla gånger. Under 18 tycker jag inte att nån ska leda turer.
Ella