Sur hanhundsägare

elmelts

Trådstartare
Vi köpte för ett år sen en gråhund för praktisk jakt. Uppfödarna bryr sig inte om hon visas på prov eller ej, de vet att hon kommer användast till det som hon är avlad för och det räcker för dem.
Tidigt nu i höstas ringer hanhunds ägaren och vill att vi ska starta henne på prov och då ska de visas på utställning först. Jag sa att det skulle jag väll kunna och anmäler till en älghunds utställning. Men denna dag som utställningen är så kan vi inte åka pga av sjuka barn. Då tycker herrn att min man kunde ju åkt (chansen att han visar hund är minimal, tycker det är pest o pina bara att vara med) eller så om vi hade ringt så kunde herrn kommit och tagit med hunden dit och visat åt oss. Det tycker inte jag var ett bra alternativ då hunden inte är så förtjust i främmande.
Sen föreslog han att jag skulle visade henne på SKK utställningen i Växjö, men jag har inte möjlighet att åka dit den dagen och min man gör det inte. Då blev hanhundsägaren sur. Tyckte vi kunde offra oss: "Med en hund som allaredan ställer och skäller på älg över en timme så skulle ni kunna ha en jaktchampion redan i år". Inget vi bryr oss om. Hunden ska inte användas i avel. Och ett championat gör henne inte bätter på praktisk jakt. Mkt möjligt att vi testar henne på jaktprov senare, men hon är bara 1,5 år så hon har tiden på sig.
Klart han vill att så många som möjligt av valparna ska meriteras. Men ringa och pressa på på detta sätt tycker jag är "ofint". Jag visar gärna hund och tar de gärna på prov, men just älg jaktsbiten är inget jag kan och tänker inte pressas till att göra det heller. Hunden ska visas men vi planerade först nästa år att visa, då jag nöjer mig med en ras /utställning att visa, blir inte så stressigt då och just nu så är det taxen som ska meriteras färdigt.
Är detta ngt som ni också råkat ut för, att uppfödaren kan sätta krav vet jag men hanhunds ägaren??

Sv: Sur hanhundsägare

Ring uppfödaren och tala om för honom hur hanhundsägaren beter sig, för det är inte ok!

Ring uppfödaren och tala om för honom hur hanhundsägaren beter sig, för det är inte ok!

Min man har gjort det, uppfödaren sa att vi inte skulle bry oss, men det är svårt att inte bry sig när man får klagomål. I hans sätt att säga till oss så är det nästan som om vi inte sköter hunden bra om inte hon får gå jaktprov.
Hon får praktisk jakt både här nere och uppe i Härjedalen flartalet ggr per år + släpps för tränings skull så fort tillfälle ges. Hon bor i en kuperad inhägnad på 400-500 kvm , tillsammans med en pensionär (gråhund han också) och om dagarna är mina småhundar (taxar och sheltie) ute där också och härjar. Hon lever ett bra liv. Hela familjen älskar henne. Detta borde ju vara viktigar än en merit.
Finns det ngn anledning till varför han så gärna vill att hon ska meriteras, är inte så inne i älghunds sidan.

Fast som hanhundsägare gör man ju bort sig totalt om man ringer och är otrevligt/uppfattas som otrevlig av valpköpare till avkommorna efter hanen.

Vem vill anlita den hanen, eller köpa valp efter den om man får en otrevlig och tjatig hanhundsägare på halsen liksom?? :crazy:

det verkar ju inte riktigt normalt att ringa o skälla o bråka - jag som hanhunsägare ringde runt till vår valpkull här nyligen och berättade att det var en utställning o att flera andra skulle vara med o det vore jättekul om de kom o ville de ha hjälp o visa så ordnade vi det´o inte 17 ringde jag o gnällde på de som INTE kom

nej ta inte åt er-ni gör som ni vill med er hund OM det inte finns skrivet i nåt kontrakt eller så

mvh prillan

Känns som om anledningen skulle vara ngt annat, kan ju inte bete sig så bara för värdet på hanen. Ringer han runt till alla valpköpare och pressar så?

Varför gör han det då?
Att hans hund stiger i värde om ni meriterar dess avkomma betyder ju inte att han automatiskt försöker få detta till stånd på ett trevlig sätt... Hans syfte kanske är gott men hans metod mindre bra.
Om du verkligen undrar så fråga honom, "varför är det här så viktigt för dig?"

Nästa gång han tjafsar så svara *Jag trodde jag hade köpt min hund av min uppfödare och att jag sen gör vad jag vill med min hund*

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 225
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 366
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025