Superspararna.

Har sett första avsnittet nu.

Varför inte sluta snusa istället?

Tur att en del av de snålaste har partner som verkar spendera iaf. Vissa av tipsen är bra tips, men stölder är ju aldrig ok. Att man tar någon extra salt/socker när man är inne och äter är väl en sak, men att gå dit enkom för att stjäla???
Tror dock att de kan få lite svårare nu när de synts i tv...

Jag kan bjuda på ett bra spartips. Kolla igenom alla abbonnemang och försäkringar och avtal ni har, och gör det ofta. Ring bolagen och säg till dom om ni inte är nöjda. Kolla vad andra ger, se om de kan matcha. Annars byt.

Svarar på mitt eget svar med en extratanke. En del säger; Ja men det var så lite skillnad på avtalen, eller; ja men det var bara 69 kr i månaden osv.
Jag brukar dels tänka i timpenning när jag ringer och byter elabbonnemang tex. Säg att det tar sammanlagt 6 minuter att göra det, och man tjänar 69 kr i månaden. Det kan låta lite, men det motsvarar en timpenning för ditt utförda arbete på över 8000 kronor. Plötsligt känns det lite viktigare att utföra just det arbetet, eller?

Ett annat sätt att tänka är att räkna intjänade pengar i uteluncher. Det är ju trots allt en inte oansenlig summa vi som går ut och äter lunch lägger, och om någon sa att; nästa månad ska jag bjuda dig på lunch 10 ggr, då skulle vi ju bli väldigt glada och tycka att det var otroligt generöst. 69 kronor i månaden är 10 uteluncher.

Svarar på mitt eget svar med en extratanke. En del säger; Ja men det var så lite skillnad på avtalen, eller; ja men det var bara 69 kr i månaden osv.
Jag brukar dels tänka i timpenning när jag ringer och byter elabbonnemang tex. Säg att det tar sammanlagt 6 minuter att göra det, och man tjänar 69 kr i månaden. Det kan låta lite, men det motsvarar en timpenning för ditt utförda arbete på över 8000 kronor. Plötsligt känns det lite viktigare att utföra just det arbetet, eller?

Ett annat sätt att tänka är att räkna intjänade pengar i uteluncher. Det är ju trots allt en inte oansenlig summa vi som går ut och äter lunch lägger, och om någon sa att; nästa månad ska jag bjuda dig på lunch 10 ggr, då skulle vi ju bli väldigt glada och tycka att det var otroligt generöst. 69 kronor i månaden är 10 uteluncher.

VAR får du 10 uteluncher för 69 kronor! Och VAD består lunchen av? Vattvälling? :eek: ;)

Haha jag undrar också.-.. jag betalar oftast runt 95 kr

Sluta undra och börja räkna istället. 69 kr x 12 månader är 828. 828/ 10 är 82.80 och det är en summa man får lunch för. Jag jobbar i Stockholm och jag vet flera ställen där man får lunch för 80 kronor. Sedan var det väl inte riktigt poängen med mitt inlägg om man fick 9 lite dyrare luncher eller 10 billigare, utan att det var ett sätt man kunde värdera summan.

Sluta undra och börja räkna istället. 69 kr x 12 månader är 828. 828/ 10 är 82.80 och det är en summa man får lunch för. Jag jobbar i Stockholm och jag vet flera ställen där man får lunch för 80 kronor. Sedan var det väl inte riktigt poängen med mitt inlägg om man fick 9 lite dyrare luncher eller 10 billigare, utan att det var ett sätt man kunde värdera summan.

Då får man dock vänta ett år innan man kan få de där luncherna, och inte äta alla tio nästa månad. Nåväl, petitesser. Jag håller med om att det är smart att räkna ut vad arbetstiden blir värd. Särskilt åt andra hållet. Hur mycket pengar hade t ex personerna i TV-programmet kunnat jobba ihop på ett vanligt jobb under den tid de ägnade sig åt "fiffigt" sparande? Vad blir det ekonomiska utfallet av en dag av "fyndande" i Ullared jämfört med att jobba?

När restaurangen jag jobbade på startade så gick en lunch inkl. dryck och kaffe/te efteråt på just 69 kronor ;)

Totalt vansinne i en sån här liten stad eftersom ägaren höll det priset rätt länge = stora förluster i längden = trolig stor bidragande anledning till konkursen i slutändan

Var inte direkt så att något var färdigt eller halvfabrikat. Jag lagade allt från grunden och med bra råvaror, så varje portion var en ren förlust

Då får man dock vänta ett år innan man kan få de där luncherna, och inte äta alla tio nästa månad. Nåväl, petitesser. ?

Det är ju helt oväsentligt såvida ens tid inte är utmätt och man tänker lämna jordelivet nästa månad, men isåfall antar jag att man har annat att tänka på.

Eller är det vanligt måhända att man resonerar att det där är ju ingen större idé att spara in på, ör at man inte får återbäringen direkt, just nu?

Man får väl tänka så att om jag spar x antal hundra kronor här och x antal hundra kronor där så blir det ganska många hundralappar att göra något roligare för med tiden.

Många bäckar små..

Senast ändrad:
@Gnist Det är lite där jag faller, för att många bäckar små tar lång tid innan man eventuellt märker insparade pengar ;)

Vad gäller utemat, kaffe och/eller fika på stan är det en stor ekonomisk bov hos mig, trots 10% rabatt för studenter på vissa ställen, men oavsett vad så känns det som en post som skulle kunna generera ganska mycket på att äta hemma/laga hemma

Det där med kaffefiltret som den ena superspararen tilltog kändes ganska så snuskigt. Säkert jättebra för miljön men om han bara skall se det ur ekonomisk synpunkt lär det fortfarande handla om så minimala summar för resten av hans liv att han i stället druckit sunkigt kaffe totalt i onödan :p

Nu har jag sett även det andra avsnittet.

Peter gillar jag skarpt, kombination av att spara pengar och miljö och nöjet av att göra själv. Att barnen får jobba ihop sin egen veckopeng är inte fel det heller.

Vissa av Svennes grejer är hyffsat vettiga, sprayflaska till duschtvålen tex.

Men Linus, njeee...

vårt samhälle är på tok för konsumistiskt.

Håller med! Jag blir jätteglad om jag hittar t.ex. kläder på Tradera. Nyss köpte jag en jättesöt oanvänd rosa sweatshirt för...30 kr :)! Det känns bra att köpa begagnade saker som någon annan av någon anledning inte längre vill ha. De flesta möbler vi har är möbler som vi fått av någon annan när de har bytt ut sina. Jag är inte överförtjust i nya saker alltid, utan tycker att det är lite roligt att "ta hand om" gamla saker och göra de mina egna (t.ex. genom att måla om dem).

Glöm nu inte att nästa program är imorgon vid åtta på femman. Vill se vad det är man kan kalla för ett lån istället för snatteri som tjejen säger i reklamen :confused: :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka