Sunt "hundvett"

Sv: Sunt "hundvett"

Jag tycker det hör till vett o etikett att fråga ägaren innan om dom vill klappa hunden. Bara för att en hund sitter uppbunden utanför en affär betyder det inte att hunden är allmän egendom:mad:

Men jag skulle undvika att lämna ett ben till hunden medans man handlar, för tänk OM någon råkar gå förbi för nära hunden och den gör utfall för att försvara sitt ben:crazy:
 
Sv: Sunt "hundvett"

Nej, jag tycker inte att man skall låta sina barn gå fram till okända bundna hundar.

Dock kan man inte göra så mycket åt hur andra gör, därav att jag ALDRIG skulle bundit min hund utanför en affär.
 
Sv: Sunt "hundvett"

*kl*

Att Buke har blivit så förutsägbart alltså.

Jag hade inte ens hunnit läsa klart huvudinlägget innan jag var övertygad om att det här var en tråd som skulle förvandlas till häxjakt & skitkastning.... & så rätt jag hade *suck*.
På varje delforum här så finns det en eller ett par stycken som idiotförklarar folk till höger & vänster så fort deras åsikter inte stämmer överens med deras... Varför kan man inte bara hålla käften ibland eller åtminstone försöka fråga lite sjysst om man tänkt på de konsekvenser som kan komma ur det man gör?

Jag håller iofs med om att man inte bör binda upp en ung valp & lämna den ensam (även om jag knappast går i taket av upprördhet över att man går in för att köpa ett frimärke), men jag håller inte med om att man ALDRIG ska kunna binda upp hunden för att springa in & köpa en liter mjölk eller fixa en inbetalning på banken eller liknande... Under förutsättning att det finns en lämplig plats att binda upp den på så att folk inte behöver bli skrämda om de ska gå förbi & råkar vara hundrädda.

Själv lämnar jag endast Alabama utanför "snabbaffären" där jag ser henne hela tiden. Men det beror mest på att jag bor i ett område där det förekommit stölder av valpar & hon fortfarande är "liten".

Sedan är det ju självklart upp till var och en att bedöma för sin egen del.

Apropå huvudinlägget så håller jag med om att man blir så vansinnig på alla som tror att söta hundar är allmän egendom.
Föräldrar, lär era ungar djurvett!!!
 
Sv: Sunt "hundvett"

Apropå huvudinlägget så håller jag med om att man blir så vansinnig på alla som tror att söta hundar är allmän egendom.
Föräldrar, lär era ungar djurvett!!!

Det kan jag hålla med om, dock vet man ju att folk struntar i att hålla koll på sina barn och att hundägare struntar i att hålla koll på sina löspringande hundar det enda man väl kan göra är försöka förebygga att dessa olyckor som kan uppstå uppstår?

Dvs Ha koll på sig och sitt...
 
Sv: Sunt "hundvett"

Har inte läst hela tråden, men JAG ska lära mina ungar det!! Jag själv är lärd att fråga om lov, o är hunden bunden, låter man den va!

Arne är ju inte direkt förtjust i främlingar, o hade lätt kunnat skrämma ett barn med sitt skall, trots sin storlek:)
 
Sv: Sunt "hundvett"

Säger samma som dig..... Men jag antar att på ett internetforum behöver man inte vara trevlig eller visa någon som helst empati eller medmänsklighet om någon skriver eller tycker något som man inte själv tycker.. Suck säger jag bara.

Till TS - tycker också att man ska kunna lämna sin hund utanför affären om man behöver springa in snabbt utan att hela området ska klappa. Tillhör också den skaran som är lärd från krypålder (lite drygt) att man frågar först om man får klappa hunden. Det sitter inpräntat i huvudet och det kommer jag också lära mina barn, mest för deras egen skull!
 
Sv: Sunt "hundvett"

Egentligen tycker jag inte alls att det är konstigt att mannen med sina barn (eller vems barn det nu var) klappade din valp.
Se det med en annan människas ögon, som inte är hundkunniga:
"Titta vilken otroligt söt liten valp, jag måste verkligen få hälsa på den lille gullige..."

HUR ska de, som inte har ngn hundskunskap, kunna veta varför de inte ska gå fram till okända hundar, och vad "knasiga" möten med omvärlden kan göra med en valp?
HUR ska de kunna veta?
Lämnar du din lilla 10veckors-valp utan tillsyn ens en minut när du vet att folk utan "hundvetenskapslicens" kommer passera, undrar jag faktiskt vart ditt hundvett tagit vägen.
Som hundägare har du det fulla ansvaret för valpen, och borde kunnat förutse att risken att ngn skulle vilja klappa din söta valp utanför affären var ganska stor.

Jag har en vuxen hund och en valp på 8 månader. jag skulle ALDRIG lämna någon av dem ensamma på allmän plats utan tillsyn, pga stöldrisken och otrevliga upplevelser. Att gå ifrån en hund utanför affären är för mig likvärdigt med att lämna en hund i en olåst bil.
Det har hänt att jag gått ifrån låst bil med hundar i ngra minuter, men även det känns olustigt.

Och att du inte hade ngt annat val än att lämna valpen tycker jag är ett dåligt försvar, ofta får man tex bära med sig valpen in om man frågar personalen först, när den är så liten.Får man inte det finns flera andra lösningar.

Ledsen att låta så nedlåtande, men skriver du en nedlåtande tråd, som dumförklarar andra, tycker jag du bör tåla kritik själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Sunt "hundvett"

egentligen vill jag inte lägga mig i.. men kan inte låta bli.
Min erfarenhet är att människor som inte kan visa respekt, vare sig det gäller ett forum eller i verkliga livet, inte har många riktiga vänner. De vet helt enkelt inte hur man beter sig mot andra människor, därför tycker jag att ni som tog åt er av vad någon sa här bara ska strunta i det.. Det är helt enkelt en oförmåga. Visar man ingen respekt så får man ingen respekt, även om många tycks tro det.
Riktar mig inte till någon särskild då jag inte läst alla svar från början.
 
Sv: Sunt "hundvett"

borde väl svara på huvudfrågan också.. Jag tycker det är oansvarigt i alla situationer att gå fram och ta på annans egendom, så jag förstår att du är irriterad!
Men som någon tidigare skrev (nått likn. iaf.), det är väldigt svårt för någotnsom inte kan något om hundar att tro en liten valp skulle kunna vara farlig. Inte heller tror de att hur de beter sig skulle kunna ha någon långtgående påverkan på den lille hunden. Det är inte så svårt att sätta sig in i deras situation (om man nu undantar det faktum att det är någon annans egendom de pysslar med utan lov).
Jag tror du i alla situationer måste anta att det värsta kommer hända din valp, annars kanske du är oförberedd på vissa situationer, vilket kan komma att bli farligt.
man kan aldrig styra andras beteende, bara sitt eget.
 
Sv: Sunt "hundvett"

i mångt och mycket Tycker jag inte du kan nåt annat heller om hund, förrutom det som står i din"Bibel" SKK handbok du kan inte lära dig saker själv o ta reda på nåt själv utan det som står i SKK handbok är det som gäller.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Ja jag tycker det är korkat o sitta här o gnälla över nåt som är så enkelt o slippa.

Låt o säga så här då jag har min hundvalp lös den rusar fram till en annan hund får sig ett bett eller två av den hunden inte fan går jag hem o sätter mig här o gnäller över vilka knepiga människor som har en sån aggressiv hund mot en valp.Nej jag kallar mig själv idiot för jag inte hade hunden kopplad o får skylla mig själv.
Exakt samma här , skyll er själva om folk klappar valpen när ni inte har koll på den.

Jag har då aldrig varit med om en sådan situation själv eftersom jag har full koll på mina hundar, men är man förstagångsägare om kanske inte vet hur man skulle/ska gå tillväga och känner sig ledesn och arg och skriver av sig här så vall de väl knappast få höra hur dumma i huvudet de är och vilka idioter som får skylla sig själva.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Tycker inte du kan nåt annat heller förrutom det som står i din"Bibel" SKK handbok du kan inte lära dig saker själv o ta reda på nåt själv utan det som står i SKK handbok är det som gäller.

Men du frågar ju vart jag hittar information..Då svarar jag hundböcker, erfarenheter, andra uppfödare, instruktörer osv. och nej jag är inte troende :smirk:
 
Sv: Sunt "hundvett"

Men du frågar ju vart jag hittar information..Då svarar jag hundböcker, erfarenheter, andra uppfödare, instruktörer osv. och nej jag är inte troende :smirk:

Jo du är djupt troende i SKK. <det är därför du frågar om enkla saker här på Buke ibland så man blir ju mörkrädd att du ska vara en Sk "seriös" uppfödare. Ska jag köpa hund från nån är det ju du som ska kunna hjälpa mig som valpköpare inte tvärt om :rofl: :rofl:
 
Sv: Sunt "hundvett"

Jag har då aldrig varit med om en sådan situation själv eftersom jag har full koll på mina hundar, men är man förstagångsägare om kanske inte vet hur man skulle/ska gå tillväga och känner sig ledesn och arg och skriver av sig här så vall de väl knappast få höra hur dumma i huvudet de är och vilka idioter som får skylla sig själva.

Jo det tycker ja då kanske dom kan ta upp hjärnan ur kalsongerna/trosorna o ta sig en funderare. Nu gäller inte detta bara denna tråd så trådskaparen behöver inte ta åt sig.
Men det finns en del trådar som man blir djupt mörkrädd över o funderar starkt på o starta kampanjer för hundkörkort.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Jo du är djupt troende i SKK. <det är därför du frågar om enkla saker här på Buke ibland så man blir ju mörkrädd att du ska vara en Sk "seriös" uppfödare. Ska jag köpa hund från nån är det ju du som ska kunna hjälpa mig som valpköpare inte tvärt om :rofl: :rofl:
Skrämmande att se att vissa aldrig mognar.....:eek: vad har jag frågat här på buke som är så enkelt????? Att rådfråga hör väl till att man få erfarenheter och andra tips än vad man provat själv...
 
Sv: Sunt "hundvett"

Skrämmande att se att vissa aldrig mognar.....:eek:

håller med!
skrämmande o behöva sitta här som "seriös" uppföddare o fråga banala grejer om det mesta vad gäller uppföddning o sen sitta o kalla sig seriös. Min uppföddare, det inte han kan om hund är fan inte värt o veta.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Skrämmande att se att vissa aldrig mognar.....:eek: vad har jag frågat här på buke som är så enkelt????? Att rådfråga hör väl till att man få erfarenheter och andra tips än vad man provat själv...

kommer inte på nåt på rakarm o tänker inte leta nu för jag ska åka om 4min på o titta på skyddstävling. Mne jag vet flera gånger man höjt ögonbrynen o funderat en o två gånger över dina inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Sunt "hundvett"

kommer inte på nåt på rakarm o tänker inte leta för ska ka om 4min på o titta på skyddstävling

NEJ PRECIS!! Det var väl det jag trodde...Sitta och bara snacka men aldrig lägga fram bevis..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp