Sulor/snösulor?

Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblod har hitills varje vinter haft hela sulor fram för han blir så öm när det blir fryser o blir hårt. Har en ny hovslagre som tror att det räcker med snösulor? Borde ju vara bättre för hoven att inte vara helt täckt med silicon o sula, är det nån som har nån erfarenhet om det kan räcka med en snösula istället för hel sula med silicon under?

Sv: Sulor/snösulor?

Vi har haft en häst med liknande "problem". På honom räckte det inte med snösula utan han behövde sina hela sulor när det blev hårt och knöggligt ute.

beror ju på hur knöggligt och var han är mest öm... om han är öm för att den knöggliga marken kommer åt strålen, så räcker ju inte snösulor... men om din

hovslagare kan tänka sig att komma på kort varsel för att lägga på hela sulor ifall din häst blir öm när det fryser så hade jag nog provat med vanliga snösulor... =)

Det är ett fullblod som är ganska plattfotad så det är nog själva sulan som han ömmar i, kanske ska prova med snösulor först och om det inte räcker så får hovis komma och sätta dit riktiga sulor. Vi har förut haft massor med tappskor/trasiga hovar och krångel men nu har vi flyttat till ett nytt stall och ny hovis och nu är det inga tappskor i alla fall. Tycker även att hovarna blivit bättre form och så med denna hovis, tänkte att kanske blivit bättre över lag så att det kan räcka med snösulor, vi får kanske testa om det kan funka.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 003
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 206
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka