Suck, dessa hästförsäljare.

Sv: Suck, dessa hästförsäljare.

Så länge man inte har ett någotsånär okej kontaktnät så kanske man helt enkels skall låta bli att köpa häst. Då är det kanske för tidigt att skaffa egen häst.

:bow::bow:
Exakt har man inte själv tillräcklig kunskap så skall man inte köpa häst om man inte har duktiga hästmänniskor att ta hjälp av,

Det är ingen rättighet att ha häst

Redan när jag var 15 år så kände jag flertalet veterinärer. Hade jag haft en halshäst så hade jag åkt till en veterinär, hade jag haft problem med en diffus hälta så var det en annan osv. Så jag fattar inte vad folk håller på med? Är det verkligen så att de bara rider en dag i veckan i fem år och sedan köper en egen häst? Utan någon som helst kunnig backup?

Om man nu inte har det här kontaktnätet själv så ser man väl ändå till att man har en nära bekant som har ett sådant kontaktnät, eller?

Hur ser man till att ha en nära vän som har en sådan kontakt? Annonserar eller? Och kanske många mil hemifrån? Alla köper inte hästar nästgårds. Flertalet är förmodligen tvungna att gå på andras åsikter och omdöme om veterinären inte sina egna, åtminstone när det gäller första hästen. Många människor flyttar till ny ort och det tar tid att bygga upp ett nytt lokalt nätverk.

När jag var 15 red jag på en ridskola i andra änden av landet och hade jag haft goda kontakter hade det inte varit till någon som helst nytta här 60 mil bort.

Senast ändrad:

Halvt knapplån .

Visst är det så idag att det köps häst väldigt tidigt och mkt kunskap saknas osv . Det i sig är ett problem , men jag förstår ändå fullt ut reaktionerna att man måste kunna lita på en veterinär . Samtidigt är det inte så enkelt som "att kunna lita på" i sig innebär en för häst ägaren full och tydlig bild alltid . Svar blir ofta till stor del beroende på vilka frågor som ställs . För att ställa tillräckligt många frågor krävs en viss kunskap . Tror ofta problem hänger i just den bristen .

Sen för att vrida på diskussionen om att köpa häst långväga osv ... Jag ser ofta tvärtom . Ju mindre Erf desto större benägenhet att köpa ngt som står nästgårds . Man anpassar sina köpekrav efter utbud som finns nära - även om det nog inte alltid är helt medvetet eftersom den kategorin jag ser , inte har en tydlig bild i sig vad de egentligen söker .

Senast ändrad:

Så länge man inte har ett någotsånär okej kontaktnät så kanske man helt enkels skall låta bli att köpa häst. Då är det kanske för tidigt att skaffa egen häst.

Men igen då, vem avgör hur kunnigt det här kontaktnätet är? Vilkas åsikter ska man gå på om man är okunnig och inte fått någon egen erfarenhet än? hur vet man?

Det är ju bara att se i olika stall om alla olika sortes råd folk får av folk som anses sig vara duktiga och kunniga och som mycket väl kan verka kunniga för en som är relativt ny och naiv när det gäller första hästköpet.

Man måste få lära sig efterhand och skaffa sig kontakter efterhand som man har häst också, man måste inte ha fullt kontaktnät och ett helt företag med människor runt sig för att kunna köpa första hästen för att inte bli lurad, det är ju löjligt. Någon gång måste man ge sig in i det och lära sig.

Man måste ha lite tur och man måste kunna träffa en ärlig veterinär som säger vad den tycker och inte håller undan små detaljer även om dom kan vara obetydliga. Det är ju löjligt att man inte ska kunna lita på att en veterinär kan titta på om hästen är fräsch och ridbar eller inte. Att säljaren ljuger och har sig visst, men inte en veterinär.

Senast ändrad:

Om man vill skaffa häst utan kunskap får man ha en stor plånbok. Och antingen betala andra för att kunna, eller betala för att inte kunna själv (genom dåliga köp, mycket behandling och rehabilitering etc).

Som Gylle konstaterat: kan man inte avgöra elementära saker som t ex rörelsestörningar på en löpargång, då kan man ju heller inte diskutera på ett vettigt plan med sin veterinär.

Var och en avgör själv hur kunnig och modig man är, men det är ju inte förvånande att så många anser sig lurade, när de inte förstår vad de köpt.

Jag hade aldrig i livet vågat/orkat äga häst utan ett vettigt kontaktnät. Som jag fått genom att umgås och andas, leva och sova häst. Quick fix är ju alltid bara nödlösning.

Om man vill skaffa häst utan kunskap får man ha en stor plånbok. Och antingen betala andra för att kunna, eller betala för att inte kunna själv (genom dåliga köp, mycket behandling och rehabilitering etc).
Ja visst, betala andra men igen då, vem ska man lita på? Vem vågar man lita på när man inte har kunskapen själv? Det är en chansning att köpa häst, det kommer man inte ifrån. Man måste ha lite tur i hästlivet oavsett kunskap eller inte. Man lär sig efterhand vad man ska reagera på och inte osv. Vad man ska söka veterinär för och inte. Vilka säljare man vågar chansa på är ärliga och inte osv.
Som Gylle konstaterat: kan man inte avgöra elementära saker som t ex rörelsestörningar på en löpargång, då kan man ju heller inte diskutera på ett vettigt plan med sin veterinär.
Det är inte heller den biten som är det svåra med hästköp, det är hur hästen ser ut inne i kroppen som inte syns utåt som blir problem för dom flesta. Saker som säljaren inte vill säga och hoppas inte kommer komma fram inom den närmsta tiden. Då gäller det främst att lära sig att pressa säljaren så mycket det bara går om hästens bakgrund och se igenom säljaren.

Dom flesta gör dåliga köp pga att dom är så dumma och naiva och litar på säljaren, man ska alltid ifrågasätta varför hästen vilat, varför den inte är igång eller varför den reagerar som den gör etc. Aldrig gå på saker som att den är avställd pga tidsbrist osv.
Jag hade aldrig i livet vågat/orkat äga häst utan ett vettigt kontaktnät. Som jag fått genom att umgås och andas, leva och sova häst. Quick fix är ju alltid bara nödlösning.
Jag har stått i många stall och mer eller mindre bott i stallet och träffat väldigt många hästmänniskor och tränare och "duktiga" människor. Kan ju säga att det är otroligt få av dom som jag skulle vända mig till vid problem. Det är liksom ingen garanti att man träffar vettiga människor bara för att man håller till i stallen.

Senast ändrad:

Men då är det ju inga duktiga människor, om du inte vänder dig till dem. Det är ju bara folk som håller på med häst. Varför omge sig med sådana?

Ju mer praktisk erfarenhet man får av något (inte bara hästar) desto lättare är det att sålla agnarna från vetet. De som tycker och de som kan. Vill man lära sig gäller det att hitta guldkornen, titta t ex på hästhållningen. Är det ett stall som delar mina värderingar? Om inte, kommer du inte att hitta någon där att lära dig av.

Men då är det ju inga duktiga människor, om du inte vänder dig till dem. Det är ju bara folk som håller på med häst. Varför omge sig med sådana?
Jag äger inte stallen jag stått i och jag vet inte om det är tillåtet att kasta ut folk från andras stall...

Måste man undvika folk som man inte håller med hela tiden och som man tycker inte är så duktiga? Jag kan umgås även med folk som jag anser har lite brist i kunskap..

Sen har jag min häst i stall han trivs i oavsett vad det är för människor där för jag kan stå ut med dom flesta om han trivs. Hitta bra lösdrift är liksom inte det lättaste och jag flyttar inte pga människorna där. Hästhållningen kan faktiskt vara bra även om inte stallägaren och stallkompisarna är särskilt kunniga när det gäller hältor och sår osv.

Som sagt, man träffar då och då folk med vettiga åsikter och som jag anser vara trovärdiga när jag jämför med vad jag läst och vad jag hört och vart med om. Inte så att jag bryter kontakten med dom för att jag byter stall och jag träffar dom relativt sällan, dock så kan man ringa och diskutera saker och ting om man är osäker.

Senast ändrad:

I min Erf så ju mer "okänt " folk erbjuder kunskap desto okunnigare är dom .
Folk med kunskap förstår problematiken i att ge råd åt mindre kunnigt folk om det inte är efterfrågat specifikt dessutom . Är det inte frågat om lägger man sig inte i så mkt om man inte ombedes . I de frågor vi diskuterar .

Jag har aldrig sett ngn inackorderad dom trivs om de inte själva trivs . Även om hästen gör det .

Senast ändrad:

Nej, men jag vill omge mig med folk som delar mina värderingar. Det är himla trist att se hästar fara illa, och det är inte mina värderingar.

Jag delar inte stall med folk som inte delar mina värderingar, det har inte mina hästar heller trivts med. Trivs inte hästen, stannar inte jag.

Hur ser man till att ha en nära vän som har en sådan kontakt? Annonserar eller? Och kanske många mil hemifrån? Alla köper inte hästar nästgårds. Flertalet är förmodligen tvungna att gå på andras åsikter och omdöme om veterinären inte sina egna, åtminstone när det gäller första hästen. Många människor flyttar till ny ort och det tar tid att bygga upp ett nytt lokalt nätverk.

När jag var 15 red jag på en ridskola i andra änden av landet och hade jag haft goda kontakter hade det inte varit till någon som helst nytta här 60 mil bort.

Men är man helt i sin egna bubbla när man är i stallet? Tränar man inte för någon? Åker man aldrig med på något? Tar man aldrig kontakt med någon?

Men det är ju det som är så bra med nätverk. De sträcker sig inte bara 5 mil ifrån där man bor. Jag har en bekant som bor i Sundsvall (hon köpte en häst av mig för länge sedan, såg den bara på video). Hon skall flytta ner till Halmstad. Jag känner inte en människa där men jag vet någon som gör det. Och denne vet vilka tränare som finns, vilka stall som finns osv.

Återigen, är man totalt avskärmad från andra människor som har kunskap så är det nog lite för tidigt för att skaffa egen häst. Flyttar man till ett nytt ställe och saknar kontakter så är det ju bara att se till att fort få det. Prata med folk i stallet. Gå och titta på träningar. De tränare man gillar tar man kontakt med och så är snöbollen i rullning. Det finns ju hur många sätt som helst.

Nej, men jag vill omge mig med folk som delar mina värderingar. Det är himla trist att se hästar fara illa, och det är inte mina värderingar.
Kan inte hästhållningen vara bra ifall inte människorna kan allt om hältor och sår? Min erfarenhet är att det är otroligt svårt att hitta ett vettigt stall med vettiga människor, man måste kompromissa för att det ska bli bra. Min häst stortrivs i sitt stall nu, jag trivs också även om inte dom andra är särskilt kunniga men jag lägger mig inte i vad andra gör sålänge inte hästarna far illa.
Jag umgås med min häst när jag är i stallet, får jag problem så ringer jag veterinärer/kiropraktorn/hovis osv och vänner som jag känner som också har erfarenhet av olika saker. Alla har ju erfarenhet av nånting.
Jag delar inte stall med folk som inte delar mina värderingar, det har inte mina hästar heller trivts med. Trivs inte hästen, stannar inte jag.
Min häst struntar fullkomligt i om jag inte tycker jättemycket om dom andra i stallet. Jag umgås inte med dom mer än att jag hälsar när dom är där. Jag umgås med min häst när jag är i stallet för jag har inte häst för att träffa människor.

Nä, jag tycker faktiskt inte att det är god hästhållning när folk inte känner/ser att deras hästar är halta. Utan envisas med att de bara är lite stela, det är nog vintern, nya skor, gamla skor, annat täcke - you name it.

Vissa saker kompromissar jag inte med. Stall där de inte ens kan avgöra hur illa hästen är skadad när de tar in den från hagen - går fetbort. "Det blöder lite, men det ser ju alltid värre ut än det är" - hästen hade pumpblödning och fick iltransporteras till klinik för dropp ("oj, jag trodde att det alltid såg ut så, jag har inte sett hästar blöda innan")

Det är en fara att låta andra (som inte kan något) hantera ens häst.

Kl

Det skrivs att man ska ifrågasätta och det är ju jätte bra att man frågar. Men tänk på att inte börja frågan med Varför. Varför-ordet gör att man börjar försvara sig - säger de som lär ut hur man blir en bra pedagog och intervjuare på högskolan jag pluggat på i alla fall och jag vet själv att jag blir i försvarsställning när jag får en varför fråga i vissa lägen eller att andra blir det, och då blir det ofta "därför" till svar. Fråga Hur kom det sig att.. Eller när gjordes det, eller vad gjorde att du gör si eller så. Vad, hur och när är bra frågeord.

Det hade ju även hjälpt hon i Plus, istället för att fråga "Varför gjorde du..." Kunde hon frågat "hur kom det sig att..." "Hur tänkte du när du såg röntgenplåtarna" eller "visste du om att... Och vad tänker du om detta" och så vidare.

Nä, jag tycker faktiskt inte att det är god hästhållning när folk inte känner/ser att deras hästar är halta. Utan envisas med att de bara är lite stela, det är nog vintern, nya skor, gamla skor, annat täcke - you name it.
När jag tänker hästhållning så tänker jag stallet osv, alltså hur folk håller hästarna. Vad folk har för kunskaper om olika hältor är en helt annan sak för mig. Sålänge stallägaren har vett att veta hur den ska sköta ligghallen och höt och vatten och hagen, så är jag nöjd.
Vissa saker kompromissar jag inte med. Stall där de inte ens kan avgöra hur illa hästen är skadad när de tar in den från hagen - går fetbort. "Det blöder lite, men det ser ju alltid värre ut än det är" - hästen hade pumpblödning och fick iltransporteras till klinik för dropp ("oj, jag trodde att det alltid såg ut så, jag har inte sett hästar blöda innan")
Det löser man genom att be folk ringa när det är någonting och aldrig ta egna beslut själva. Jag har bett folk i stallet jag står i att ringa mig för minsta lilla såfort hästen inte beter sig eller rör sig som den brukar. Jag åker dit direkt och tar hand om det själv. Jag är i stallet varje dag och har koll på saker och ting, vid akuta stora saker så är inte folk så blinda att dom inte ser att någonting är fel.

Nu får du bestämma dig.
Ja, skriver ju hela tiden att hästhållningen kan vara bra även om inte folket är kunniga inom hältor.

Som jag skrev, vad har hästhållningen med vad folks kunskap och erfarenhet om hältor att göra?

Vad är det jag ska bestämma mig om?

Senast ändrad:

Nej de sim tycker mest ska man nog akta sig för om man själv inte har koll . Det tycker jag definitivt .

Hästhållning handlar väl i högsta grad om hästens välbefinnande? En häst som förvaras hos en stallägare som inte kan se om hästen haltar på väg in eller ut från hagen kommer ju inte att rapportera till hästägaren.

Jag vill absolut inte att min häst som blivit akut halt under natten ska gå ute i hagen en hel dag, för att ingen har kompetens att se att den haltar.Eller har kolik. Eller på annat sätt mår dåligt.

DET är usel hästhållning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 745
Senast: Milosari
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 650
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar