Styngflugan!

_Runaway_

Trådstartare
Såg idag att tre av stallets fyra hästar hade styngflugeägg på bringa/bog/framben. Har aldrig varit med om det förut så jag har ingen aning om hur man blir av med dom? Jag vet att man avmaskar, men med vad? Är det idé att göra det nu? Jag menar, flugorna lever ju fortfarande och de lär väl fortsätta lägga ägg ett tag till?

Sv: Styngflugan!

Oj, redan?!
Det senaste som jag hört ang. avmask mot styngfluga är rek. avmaskning i september med ivomec.

Om du vill ha bort äggen nu innan de kläcks, prova med en engångsrakhyvel och försök försiktigt att raka bort dem utan att ta med pälsen på hästen.

ja det tänkte jag också, har aldrig hört att de kommer såhär "mitt i" sommaren?

men ska man satsa på att hålla bort äggen nu, och avmaska först i höst?

ja det tänkte jag också, har aldrig hört att de kommer såhär "mitt i" sommaren?

men ska man satsa på att hålla bort äggen nu, och avmaska först i höst?

Du ska ändå inte avmaska förrän flugan gett sig för året, dvs vid första frosten.

Skrapar du bort ägg varje dag behöver du inte avmaska.

Du ska inte avmaska mot styngslugans larver förrän i november. Det finns ingen mening att göra det tidigare för de har inte utvecklats då. Du kan använda Bimectin, Ivomec eller Noromectin. Alla dessa har effekt på styngflugans larver.:rofl:

Du ska inte avmaska mot styngslugans larver förrän i november. Det finns ingen mening att göra det tidigare för de har inte utvecklats då. Du kan använda Bimectin, Ivomec eller Noromectin. Alla dessa har effekt på styngflugans larver.:rofl:

Nej du. Med ivermektin kommer man åt larverna redan när de borrat in sig i tungan och är på väg ner i magen. Däremot är det klart onödigt att avmaska nu när flugan ändå kommer fortsätta lägga ägg på hästarna.

Men om jag förstått detta rätt nu..
Ta bort äggen varje dag, då behöver man inte avmaska i höst?
Är det viktigt att man plockat ägg på samtliga hästar, smittar det på något sätt? Om jag plockar på mina två, är de "fria" då även om de andra hästägarna inte gör det på sina?

Det är väl ingen garanti att plocka av äggen? hästen kan ju fått i sig ändå för det är väl så att hästen får i sig äggen genom att den kliar sig på kroppen?

Plockar du bort ägg från benen nu så bör du ändå avmaska i Okt/November och då används vanligast Ivomectin. Hästen får i sig detta när de kliar,slickar sig på de ställen flugan lägger äggen.Ben,ljumskar oftast.Och ja andra hästar kan "smitta" genom att de kliar varandra.

Men om jag förstått detta rätt nu..
Ta bort äggen varje dag, då behöver man inte avmaska i höst?
Är det viktigt att man plockat ägg på samtliga hästar, smittar det på något sätt? Om jag plockar på mina två, är de "fria" då även om de andra hästägarna inte gör det på sina?

Skrapar du bort äggen varje dag behöver du inte avmaska. Det tar några dar för larverna att bli kläckta och börja röra sig så hästen vill klia sig. Kliar din häst andra hästar och slickar i sig larver kan de så klart bli smittade av sina kompisar, men hur många hästar har du sett stå och SLICKA på sin kompis ben (vanligaste stället)?

Det är väl ingen garanti att plocka av äggen? hästen kan ju fått i sig ändå för det är väl så att hästen får i sig äggen genom att den kliar sig på kroppen?

Skrapar man noga varje dag så hinner inte hästen få i sig något, och den eventuellt lilla mängd den får i sig skadar inte hästen.

Ingen garanti att de inte får i sig något genom att skrapa sin häst dagligen...

Ingen garanti att de inte får i sig något genom att skrapa sin häst dagligen...

Nej, men man får väga resistensutvecklingen som är ett MYCKET större hot, än att hästen får i sig ett par styngflugelarver som inte gör någon skada i hästen.

Dessutom kläcks inte larverna på en gång, så skrapar man varje dag är risken minimal att hästen skulle få i sig något.

Larverna utvecklas i magen på hästarna och inte innan dess. Därför kan inte några larver "tränga" sig in i tungan. Där är de än så länge bara ägg. Läs var som helst....

Larverna utvecklas i magen på hästarna och inte innan dess. Därför kan inte några larver "tränga" sig in i tungan. Där är de än så länge bara ägg. Läs var som helst....

Kanske du skulle läsa på lite bättre.

Det är när larverna börjar röra sig i ägget som det kliar på hästen. Hästen slickar på äggen och larverna hakar sig fast i tungan där de påbörjar sin vandring ner till magen där de fortsätter utvecklas.

Äggskalen sitter kvar tomma på hästen.

Från föreläsning med veterinär Katarina Gustavsson:
Styngflugelarver (är ingen mask utan en fluglarv)

Livscykel: Ett och ett fästade vid enskilda hårstrån placerar flughonorna sina ägg på hästens ben. När äggen kläckts, orsakar de klåda på hästens ben och hästen försöker klia sig med mulen. Larverna överförs då lätt från benen till läppar, nos och näsborrar. När sedan hästen slickar sig får den in larverna i munhålan där de borrar sig in i slemhinnorna på kinder, tunga och gom där de förblir i flera veckor, varefter vandringen ner till magsäcken påbörjas. Det tar larverna ca en månad att nå matsäcken, där det övervintrar fästade vid slemhinnan. De kan finnas i så stor antal att de helt täcker övre delen av matsäckens yta. När våren börjar komma släpper larverna sitt tag och följer med träcken ut och förpuppas i marken. På 3 - 10 veckor utvecklas de vuxna flugorna.

- Fullt utvecklad är larven ca 2 cm lång
- Förekommer sporadiskt
- Ger sällan upphov till symtom
- Lägger ägg på hästens framben/bringa
- Angrepp av vuxna flugor irriterar hästarna och gör dem nervösa

Från pfizerah.com (pfizer animal health)
After a three-week developmental period in the mouth, bot fly larvae of both species, Gasterophilus intestinalis and Gasterophilus nasalis, migrate and attach themselves to the mucus lining of the horse's stomach and remain there during the winter. After about 10 months, they detach from the lining and are passed out of the body through the feces.

Från Kentucky College of Agriculture:
There are three species of horse bots. Their life cycles are very similar, except in where they attach their yellow to gray eggs to the host. Common horse bot eggs most often are attached to hairs on the fore legs but can be found on the outside of the legs, the mane and on the flanks. Throat bot eggs are attached to the long hairs beneath the jaws. Nose bot eggs are stuck to hairs on the upper and lower lips. It is easy to see how horses can be spooked by flies buzzing at these areas and may injure themselves or people working or riding them at the time. Depending on the species, females deposit from a few hundred to 1,000 eggs during their life time.

Eggs of the common horse bot hatch after a 2- to 5-day incubation period, often stimulated by warmth and moisture from the animal's tongue. Eggs of the other species may hatch without stimulation. Newly hatched bot larvae enter or are taken into the mouth. They spend about 3 weeks in soft tissue of the lips, gums, or tongue. The bots then migrate to the stomach or small intestine where they use sharp mouth hooks to attach to the lining of the organ. Bots can damage the lining of the stomach or small intestine, interfere with the passage of food, or cause other gastrointestinal disorders. They spend about 7 months there before passing out in the feces. The mature larvae enter the soil below the dung pile and pupate. In 2 weeks to 2 months, depending upon the season, they emerge as adults.

The adults do not have functional mouthparts so they cannot feed. Females go to horses only to lay their eggs. Most of the egg-laying is done during August and September but may continue until the first hard frost.

Fick första äggen redan förra veckan på benen på min häst. Plockat bort dom varje dag, men idag när jag kom var han full, båda frambenen både in och utsida, bogen, framdelen av magen och upp mot manken. Tittade lite på de andra hästarna i hagen och de har också lite men inte alls lika mycket som min. Förstår inte, dras de till svarta hästar... alla andra är ju bruna. Han tyckte inte det var kul att stå i timmar medan jag plockade ägg så till sist gav jag upp. Men efter att ha läst här så ska jag köpa mig en ryktsten i morgon så kanske det går lite fortare/lättare att bli av med äggen. Men det har bara kommit nya i en veckas tid, ska det vara så här resten av sommaren fram till första frosten alltså?

En undran, kan man på något sätt hindra att det återkommer nästa år? Sprids de på något sätt via marken i hagen? Det är första året han går på bete här och han har aldrig haft det förut.

En undran, kan man på något sätt hindra att det återkommer nästa år? Sprids de på något sätt via marken i hagen? Det är första året han går på bete här och han har aldrig haft det förut.

Styngflugan kan flyga flera kilometer, så även om ni duktigt avmaskar hästarna sent i höst, så kan de komma från något grannstall.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka