Men du menar väl rimligen 25-23 december med paus för knäck på julafton.Exakt. Kanelbullar äts rimligen bara 23-25 december.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men du menar väl rimligen 25-23 december med paus för knäck på julafton.Exakt. Kanelbullar äts rimligen bara 23-25 december.
... Jag har aldrig ätit stuvade makaroner. Menar ni på allvar att sådant existerar?
(med eller utan vatten och muskot)
Standard i skolmatsalen till falukorven.
Stabbigt kletigt helvete.
Den stuvade spenaten var som tapetklister med grön karamellfärg i. Långt senare lärde jag mig att spenat faktiskt är ätbart - om man tillagar det annorlunda.
Jag har aldrig sett det vi kallar makaroner i sverige i något annat land. När jag bodde i Tyskland hade jag alltid med mig ett paket snabbmakaroner i resväskan när jag varit hemma i Sverige
Blev jävligt sugen på stuvade makaroner nu alltså (Jag kör snabbvarianten där makaronerna kokas för sig och stuvningen gör för sig för att sedan blandas ihop, tycker det blir godare och mer ”såsigt” då).
Det skulle ju kunna er på att de i din omgivning besparat dig det det äckliga vita kladdet i de andra stuvningarna *ryser* .Jag har tydligen levt under en sten. Det enda stuvade jag ätit är svamp
Snacka om att förstöra en god rätt.På tal om tråden. Jag lagar/äter aldrig pasta. Jag saknar mjölkstuvade makaroner! (Bara mjölk, salt och vitpeppar!) Tillsammans med köttfärssås. Så gott! (Och som det snabba barn jag var, en perfekt middag, bara att ösa in utan att behöva tugga )
Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?
Bakgrund: middagsbestyr efter skidskytteguld
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."
Så kära Bukefalos - inte fan kan en väl göra på dette viset?
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).
Finns det fler (till synes vettlösa) som gör såhär?
Är det läge att slå upp förlovningen? Eller för kompanismisk?
HJÄLP!
* Hel sant. Igår förtärdes ölåpilsner som kvällsmål.
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.
Inte sockerMjölk och muskot! (och salt, peppar, smör och en liten gnutta socker)
Kanel har man ju på gröt!
Tror ni får testa lite olika versioner för att förhoppningsvis hitta en lösning som fungerar i framtiden!
(blir dock liiite sugen på att testa med kanel i, men då får det bli direkt på tallriken. Vågar inte riskera en hel kastrull...)
Vill du stuva makaronerna ska du önska gammeldags makaroner. Snabbamakroner göres icke stuvade.Nu är jag lite rädd att mitt hemliga påskharepaket kommer att anlända fyllt av snabbmakaroner!
PS. Till min hare; det är helt okej med snabbmakaroner. Ds.
Det tar ju sådan tid! Tror aldrig jag köpt någonting annat än snabbmakaroner, även till stuvning.Vill du stuva makaronerna ska du önska gammeldags makaroner. Snabbamakroner göres icke stuvade.
men har du provat STUVAD BLOMKÅLVet inte vad som är godare, stuvade makaroner, morötter eller potatis!
Åh, faktiskt inte! Vet dock inte varför jag glömde nämna stuvad vitkål...men har du provat STUVAD BLOMKÅL
Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).
HJÄLP!
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.
Från en som förvånat första gången stötte på fenomenet stuvade makaroner när hon var 15 år gammal på en lunchmatsrestaurang och sedan förundrade sig då och då i många år och försökte återskapa detta runt 30 kan jag säga att det finns recept på båda modellerna och de verkar jämnt fördelade över internätet. Kanel har jag dock inte sett någonstansBukeoraklet,
HJÄLP!
Tänk om det var kanelen som gör att du inte kan få till detFrån en som förvånat första gången stötte på fenomenet stuvade makaroner när hon var 15 år gammal på en lunchmatsrestaurang och sedan förundrade sig då och då i många år och försökte återskapa detta runt 30 kan jag säga att det finns recept på båda modellerna och de verkar jämnt fördelade över internätet. Kanel har jag dock inte sett någonstans
Även fast den senare snarare beskrevs som att man egentligen häller ett slags béchamelsås över makaronerna när de är klara, och det är det lättaste att få till utan att det bränns vid, enligt uppgift. Jag lyckades inte med någondera experimentet. Min man har gjort det två gånger och använt olika modeller, tycker effekten var ungefär jämförbar
Antagligen är det så men nu fick jag ju intryck av att folk äter risgrynsgröt året om med kanel i och jag känner att jag hellre hakar på det! Älskar risgrynsgröt och har lidit lite av att man bara får äta det på jul.Tänk om det var kanelen som gör att du inte kan få till det
Nu skall vi inte kasta sten i glashus. Pasta behandlas ju dåligt på många ställen! Vi har väl alla åkt på en riktigt dålig mac n’ cheese åtminstone en gång för mycket i detta stora röd-och-blåa land. Knallgul pulverost i klimpar och makaroner så tunna att de slemmigt bryts till småslamsor på tallriken. Usch!Lyckliga du!
Yep, precis sa. Jag larde mig faktiskt att spenat kan vara supergott pa (imagine that!) Sabena airlines. Man kan ju fundera pa nar man far god spenat (eller vad det nu ar) men skolmatsalen inte kunde prestera nagot atbart av matvaran.
Jag fick ocksa stuvade makaroner i skolmatsalen och har total vagrat det (till min mors sorg och forfaran) sedan 3dje klass eller sa. Sa vitt jag vet ar det bara i Sverige man behandlar pasta sa illa