Stuvade makaroner - ej mjölk?!

Mjölk, salt och vitpeppar och en gnutta socker. Muskot kan man ha ovanpå om man vill, jag har aldrig haft det i själva stuvningen.
Jag latmansstuvar dock oftast och kokar pastan i vatten innan jag stuvar den i mjölken, annars bränner jag alltsammans. Vadå stå där och röra?! :D
Jag har inte läst alla sidorna ...

Men jag måste inflika här att URK för socker i mat! Inte ens lite, ingen socker i mat!

och lite kl kanske

Den jag gifte mig med kokte makaroner i vatten och hällde i mjöl och socker och serverade som stuvade makaroner på vår första middag i samboskap. Kan väl säga att jag faktiskt inte åt något och att jag tydligt markerade hur oätligt det var. Han gjorde visst middag till oss några gånger under vårt liv ihop, men aldrig mer stuvade makaroner i alla fall....

Jag var 20 år gammal och uppvuxen med stuvade makaroner genom att mamma kokte makaroner och gjorde stuvning bredvid och vände i makaronerna i den och kryddade med salt och peppar. Mycket god. Enda sättet jag, som suger på matlagning, kan göra stuvning på.
 
Jag har inte läst alla sidorna ...

Men jag måste inflika här att URK för socker i mat! Inte ens lite, ingen socker i mat!

och lite kl kanske

Den jag gifte mig med kokte makaroner i vatten och hällde i mjöl och socker och serverade som stuvade makaroner på vår första middag i samboskap. Kan väl säga att jag faktiskt inte åt något och att jag tydligt markerade hur oätligt det var. Han gjorde visst middag till oss några gånger under vårt liv ihop, men aldrig mer stuvade makaroner i alla fall....

Jag var 20 år gammal och uppvuxen med stuvade makaroner genom att mamma kokte makaroner och gjorde stuvning bredvid och vände i makaronerna i den och kryddade med salt och peppar. Mycket god. Enda sättet jag, som suger på matlagning, kan göra stuvning på.
Fast en nypa socker i t ex en sås kan ge ett smaklyft utan att det smakar sött.
Men jag har full förståelse för att du är skeptisk efter att ha blivit utsatt för den makaron-chocken!
 
Fast makaroner och ketchup är väl ingen maträtt, det är väl resultatet av barn som vägrar äta det som egentligen serverades till makaronerna? :p :D

Formodligen i normala hushall ... Hos oss var det de 2 barn som bodde i Sverige som sma som gick over till "Pasta Rosso" nar de var for lata for att gora nagot mer ordentligt. Eller, i och for sig, nar de brande falukorven. :angel:
Nar den yngste blev bjuden pa anrattningen var han oerhort chockad och vagrade att ata ketchup med makaroner ... vilket tycks vara helt naturligt for Amerikaner nar de hor talas om tilltaget.:p
 
Fast en nypa socker i t ex en sås kan ge ett smaklyft utan att det smakar sött.
Men jag har full förståelse för att du är skeptisk efter att ha blivit utsatt för den makaron-chocken!
Jo, det har jag också hört faktiskt, och kan någonstans köpa att det är så.
Men så häller folk (i min närhet då) i så pass med socker att det
1. smakar sött
2. eller neutraliserar det som var den ursprungliga smaken, så att man förväntar sig att det man äter ska smaka det det är, men i själva verket har det .... tja, inte alls en sådan smak utan en mer neutral/förlorad smak.

Inget av det har jag förstått, men i båda fallen hävdar man (de i min närhet då alltså) att "smaka, det är godare", men jag tycker verkligen inte alls att det är godare utan snarare förstör smaken på mat.

Å andra sidan älskar jag filmjölk som den är, helt utan socker, syrligheten ska komma till sin rätt, medan tex min syster inte kan äta det utan att hälla ett halvt sockerkar på eftersom det är, i hennes tycke, för surt.
 
Jo, det har jag också hört faktiskt, och kan någonstans köpa att det är så.
Men så häller folk (i min närhet då) i så pass med socker att det
1. smakar sött
2. eller neutraliserar det som var den ursprungliga smaken, så att man förväntar sig att det man äter ska smaka det det är, men i själva verket har det .... tja, inte alls en sådan smak utan en mer neutral/förlorad smak.

Inget av det har jag förstått, men i båda fallen hävdar man (de i min närhet då alltså) att "smaka, det är godare", men jag tycker verkligen inte alls att det är godare utan snarare förstör smaken på mat.

Å andra sidan älskar jag filmjölk som den är, helt utan socker, syrligheten ska komma till sin rätt, medan tex min syster inte kan äta det utan att hälla ett halvt sockerkar på eftersom det är, i hennes tycke, för surt.

Socker pa filmjolk? 🤢

Jag ar den som nar jag var barn inte at nagonting med socker ... Inte godis, inga efteratter, inget sott. Jag alskar, an i dag, syrligt, salt, och det har hant att jag pa restaurang bestalt en forratt som efterratt da ovriga salskapet nodvandigtvis skulle ha efterratt och allt kandes for sott. :p

Om vinsasen smakar sott ar det WAY for mycket socker, men det behovs ett uns socker for att gora det hela lite mjukare och for att vinet ska komma till sin ratt. Prova ... det blir garanterat battre, men man maste smaka av ofta och bara ha i valdigt lite i taget.:)
 
Socker pa filmjolk? 🤢

Jag ar den som nar jag var barn inte at nagonting med socker ... Inte godis, inga efteratter, inget sott. Jag alskar, an i dag, syrligt, salt, och det har hant att jag pa restaurang bestalt en forratt som efterratt da ovriga salskapet nodvandigtvis skulle ha efterratt och allt kandes for sott. :p

Om vinsasen smakar sott ar det WAY for mycket socker, men det behovs ett uns socker for att gora det hela lite mjukare och for att vinet ska komma till sin ratt. Prova ... det blir garanterat battre, men man maste smaka av ofta och bara ha i valdigt lite i taget.:)

Socker och ingefära på filmjölk. Nu slog nostalgin till med full kraft här!
 
Min man älskar mjölkstuvade makaroner. Det som blir över i grytan strör han socker på och äter som efterrätt! Tänk så praktiskt - samma mat till både huvudrätt och efterrätt :D
 
Jag har inte läst alla sidorna ...

Men jag måste inflika här att URK för socker i mat! Inte ens lite, ingen socker i mat!

och lite kl kanske

Den jag gifte mig med kokte makaroner i vatten och hällde i mjöl och socker och serverade som stuvade makaroner på vår första middag i samboskap. Kan väl säga att jag faktiskt inte åt något och att jag tydligt markerade hur oätligt det var. Han gjorde visst middag till oss några gånger under vårt liv ihop, men aldrig mer stuvade makaroner i alla fall....

Jag var 20 år gammal och uppvuxen med stuvade makaroner genom att mamma kokte makaroner och gjorde stuvning bredvid och vände i makaronerna i den och kryddade med salt och peppar. Mycket god. Enda sättet jag, som suger på matlagning, kan göra stuvning på.
Jag säger som resten att socker kan vara en fantastiskt smakhöjare i mat. Det är ju inte för inte det är 'tillsatt socker' eller sötningsmedel i så många produkter, ibland riktigt överraskande sådana.
Använder mycket honung i min matlagning. :)
 
Jag gör mjölkstuvningen vid sidan av och kryddar med svartpeppar och salt bara. (Och så ska de vara stark grovkornig skånsk senap, ketchup, massa ärtor och Perssons vegetariska middagskorv. Tadaaa! :d)

20210306_121716.jpg


Visste inte ens att det skulle vara muskotnöt eller att man kan stuva makaronerna i mjölk eller helt utan mjölk?! :eek:
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp