Stulna bilder

Sv: Stulna bilder

Jag tror broschyr går under samma som tiding men är inte helt säker för den frågan har jag inte tänkt på innan.
Rent logiskt borde det väl vara samma sak.
 
Sv: Stulna bilder

Ja, det är mina bilder så det är lugnt!! :)
Tänkte om jag måste fråga personerna som är med på bilden...

Stollan: Vart kollar man upp det här med broschyrer? vet du?
 
Sv: Stulna bilder

Håller med dig i det du skriver och tycker att jämförelsen med sakerna utanför leksaksaffären funkar!
Fast det kanske är bättre att jämföra med en livboj eller en livbåt. Bara för att den finns på stranden räknar man inte med att någon ska missbruka den...

Liksom jag inte "räknar med" att nån ska sno mina bilder för att jag väljer att visa dem. :mad:
 
Sv: Stulna bilder

Jag är inte så inne på just PUL då jag alltid tar det säkra före det osäkra med mina bilder.
Däremot så är ju http://www.pul.nu/ verkligen inne på vad som är och vad som inte är.
På hemsidan har dom ett telefonnummer du kan ringa.
Då kan du få ordentliga svar istället för en massa gissningar från min sida som kanske är fel dessutom.
 
Sv: Stulna bilder

Jag tycker, att om man "lånar" bilder på nätet ska man utgå med vart den kommer ifrån, så man inte tar åt sig credds för något man inte har rättigheter till.

Folk får gärna låna mina bilder eller texter.
Men då vill jag även att mitt namn eller länk till min sida ska lämnas.
 
Sv: Stulna bilder

Oki, då förstår jag! :) För säkerhets skull, fråga dem som är på bilden/bilderna!

Mvh Cissi
 
Sv: Stulna bilder

Egentligen så är väl det bästa att folk lär sig att alltid fråga innan dom använder någon bild (foto, teckning etc) över huvud taget :).

Det kan mycket väl vara så att man får använda gratis, bara man frågar först. A och O är givetvis att alltid ange fotograf eller dylikt.

Mvh Cissi
 
Sv: Stulna bilder

Jag ska lusläsa, men en fråga till: (inte säkert du kan svara på den, men det slog mig:) Hur är det med andras hästar? Får man plåta dem hur som helst? Utan ryttare på alltså... Har tvärstannat :angel: längs med vägen flera gånger när jag sett nåt läckert... :D
 
Sv: Stulna bilder

Den kan jag svara med total säkerhet.
Hästar kan du plåta hur mycket du vill och använda hur du vill. Du behöver inget som helst tillstånd för det.
Det är bara människor som går under PUL.

Kom på. Om du fotar med människor på kan du göra precis som dom gör i tidningar och tv när dom inte får lov att visa ansiktet.
Blurra ansiktet så här:

normal_hast3.jpg


Det behöver man bara ett fotoprogram för men kom ihåg att spara orginalet intakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stulna bilder

vilken funktion använder du?

Nu hade vi kanske inte samm program men det finns kanske nåt liknande i PhotoShop? (som jag har)
 
Sv: Stulna bilder

Vet du var lassot är för verktyg?
Man använder den och ser till att dra runt ansiktet så att ansiktet blir markerat dvs det är bara ytan där markeringen sluter runt som blir markerat.
Sedan går du till Filter/Oskärpa/Gaussisk oskärpa.
Gaussian blur heter den på engelska om det är engelsk version du har.
Sedan avmarkerar du (tror det kan heta select och unselect om det är engelsk version).
Förstod du inte riktigt av den anvisningen så hojta så kan jag försöka hitta någon tutorial på internet alternativt sätta ihop ett själv.
 
Sv: Stulna bilder

marijaa skrev:
..tycker att jämförelsen med sakerna utanför leksaksaffären funkar!
Fast det kanske är bättre att jämföra med en livboj eller en livbåt. Bara för att den finns på stranden räknar man inte med att någon ska missbruka den...
Ja, jag vet inte det. Det får mig att tänka på handikapparkeringsplatser. Sådana skall man inte missbruka heller. Det brukar finnas en eller två platser alldeles vid ingången på tex en matvaruaffär. Jag brukar titta på dom där platserna, men nej, där skall man inte parkera. Jag såg nämligen en tvprogramm en gång om en som var handikappad och skulle ut med bilen och handla mat. Och personen i fråga anlände sålunda till mataffären men gissa vad? Jo, handikapplatsen var upptagen. Och detta troligen av en som INTE var handikappad. Så den handikappade fick åka vidare till nästa affär. Och där var det samma sak! Upptaget! Så bar det iväg till nästa affär och samma visa där. Upptaget. Ja, för att göra en lång historia kort, så fick den handikappade hålla på så där, och fick till slut åka hem UTAN ATT HA FÅTT HANDLAT! Och detta enbart för att folk inte kan ge f-n i att missbruka dessa särskilt reserverade parkeringsplatser.

Efter den dagen så bestämde jag mig för att ALDRIG MER! Aldrig mer skall jag parkera på handikapp. Och varje gång jag skulle handla så tittade jag på de åtråvärda parkeringsplatserna närmast ingången, och jag tänkte, där skall jag inte parkera. Nu är det bara så här, att dom där platserna tycks alltid gapa tomma. Det står aldrig någon där. Och jag är ju på det här sättet, det skall jag erkänna, att jag vill gärna parkera alldeles bredvid ingången. Så är jag alltid, var det än är. Det kanske är en vana man drar på sig när man är glesbygdsbo. Ska man någonstans så kör man bil fram till dörren. Allt annat känns för mig otroligt ineffektivt. Så en dag när jag kom till affären och såg återigen den tomma parkeringen vid ingången, så tänkte jag, äsch! Äsch, tänkte jag, jag skall bara in en kvart, ungefär. Ock så ställde jag min bil på handikapparkeringsplatsen. Sen gick jag in i affären och handlade och allt gick bra. Men ändå så gnagde det ju en tanke i bakhuvudet när jag åkte därifrån. Tänk om någon handikappad person hade varit där när jag var inne och handlade? Nej, tanken lämnade mig ingen ro. Det priset blev för högt att betala. Så efter den gången har jag faktiskt aldrig mer ställt min bil på handikapparkeringen.
 
Sv: Stulna bilder

Självklart vill man alltid bli tillfrågad först om man har material publikt.
Men vissa klarar vist inte av det, och så då är det minsta man kan begära att de länkar till ens bilder. :)
 
Sv: Stulna bilder

Nu fattar jag att det inte var just det du ville åt, men jag ställer mig väldigt frågande till varför en fullt frisk person ens skulle fundera på att ställa sig på en handikapp parkering för att spara 5-10 sekunder?
Har aldrig ens funderat på det. De du tjänar i tid förlorar du ju redan när du sitter och tänker på "ska jag göra det eller inte". :rofl:
 
Sv: Stulna bilder

Olius skrev:
Nu fattar jag att det inte var just det du ville åt, men jag ställer mig väldigt frågande till varför en fullt frisk person ens skulle fundera på att ställa sig på en handikapp parkering för att spara 5-10 sekunder?
Har aldrig ens funderat på det. De du tjänar i tid förlorar du ju redan när du sitter och tänker på "ska jag göra det eller inte". :rofl:
Min målsättning är alltid, så nära dörren som möjligt. Det är någonting inbyggt, liksom. Hjärnan är programmerad så. Nog är det mer än 10 sekunder som sparas. Men det handlar egentligen inte om sekunder eller minuter. Ibland kan det också göra det, om man istället får parkera jättelångt borta, kanske tom i ett parkeringshus.

Herregud, ett jobb jag hade, jag fick parkera i andra änden av stan, nästan. Det tog säkert en kvart, 20 minuter extra. Och en kvart, när det är morgon, det är väldigt mycket det. Jag kom ju en halvtimme för sent varje dag. Det spelar mig ingen roll, dom satt ändå bara och fika, jag började ändå jobba före alla, men du vet hur det är. Skall man börja jobba klockan åtta, då skall man också det. Även om man sitter och snackar till klockan nio. Man skall ändå vara på plats.

Om inte annat så att man kan sitta och storögt lyssna till de snacksaliga. Så då känns det hur missnöjd dom är med en. Och jag blir så orolig när dom är missnöjd med mig. Särskilt på ett jobb. Fast jag var också missnöjd. På nått sätt så tycker jag att skall man anställa folk då får man också se till att det finns möjlighet att ta sig till arbetsplatsen. Inom rimligt tidsperspektiv.

Men nog har jag upplevet irritation också, över detta att jag vill stå bredvid dörren. Ha, ha! Jag minns en dust jag hade med några finska svetsare. Jag som kvinna och tjänsteman hävdade att det var min rätt att ha tillgång till parkeringen nämast ingången. Om jag minns det rätt nu så ansåg svetsarna att den som var först på plats hade rätten att fritt välja parkeringsplats. Men jag menade då att så inte alltid var fallet. Ho, ho, dom där svetsarna hade inte bara svarta kläder tillslut utan var lika svart i ögonen! Men jag kan inte rå för det! Det är inprogrammerat!
 
Sv: Stulna bilder

Japp, det hängde jag med på!! :D
Tack och lov har jag PhS på svenska också!
 
Sv: Stulna bilder

Jag har fått bilder på min häst "stulna" och upplagda på en annonssida där det stog att "han" (jag har ett sto) var till salu. :mad:
Jag kontaktade den som lagt ut annonsen och sa att om den inte raderades omgående skulle jag polisanmäla henne/honom eller värre.......
Det tog en timma så var annonsen borttagen!

:D :rofl: :D
 
Sv: Stulna bilder

gisses, försökte människan verkligen sälja din häst eller försökte han försköna den som egentligen var till salu... :devil: :smirk:

*ursäkta urspårningsfrågan*
 
Sv: Stulna bilder

Jag skulle gissa att det var en unge som lekte hästägare och trodde att jag aldrig skulle hitta just den annonsen.....men det gjorde jag!
:devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp