Stulna bilder

Sv: Stulna bilder

Förr i världen när man var ett turbobarn (jag) blev det väl endel bildstölder. Till vad jag skulle ha bilderna till vet i sjutton idag eftersom det inte fanns sidor som stallet.se, horseland.com eller likn. i alla fall inte sånna som jag visste om...

Numera frågar jag alltid hemside ägaren om lov om man får använda deras bilder. Bla. i morse... Har fått svar från fyra av de tolv jag frågade, varav tre jag får låna bilder av :)
 
Sv: Stulna bilder

Ha! Nu har jag minsan råkat ut för detta själv... :mad:
Hittade min bild på en hemsida som tillhör två kända tränare. En bild jag tog på en tävling. De har en del andra flashiga bilder på sin sida, man undrar ju hur många de äger rätten till... :cool:
 
Sv: Stulna bilder

Tack tack! Har tidigare fakturerat enligt BLF.

Jag antar nästan att de tar bort bilden om jag tar upp betalning, har jag rätt att fakturera ändå? de har ju trots allt redan använt min bild...
 
Sv: Stulna bilder

marijaa skrev:
Tack tack! Har tidigare fakturerat enligt BLF.

Jag antar nästan att de tar bort bilden om jag tar upp betalning, har jag rätt att fakturera ändå? de har ju trots allt redan använt min bild...

Jajamensan! Ta och skriv ut en kopia av sidan innan så du har som "bevis" om de skulle börja trilskas. Är det så att de inte betalar så brukar det räcka med att du ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Då brukar det betalas snabbare än en tvålad ål!
 
Sv: Stulna bilder

Nu har jag inte läst hela tråden (orkade inte, för mycket text), men är det som följande:
Om jag direktlänkar en bild, är det olagligt.
Men om jag skriver en textlänk till bilden och hemsidan den ligger på, är det lagligt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stulna bilder

Ärligt talat så orkar jag inte bry mig. Får jag en riktig kanonild så kanske men annars så spelar det ingen roll.
 
Sv: Stulna bilder

Álin skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden (orkade inte, för mycket text), men är det som följande:
Om jag direktlänkar en bild, är det olagligt.
Men om jag skriver en textlänk till bilden och hemsidan den ligger på, är det lagligt?

Direktlänkning är inte tillåtet. Dvs att du infogar en bild på din sida som ligger på någon annans server.

Men att ha en textlänk till en bild som ligger på en annan sida är fullt tillåtet.
 
Sv: Stulna bilder

Love*Laika skrev:
Ärligt talat så orkar jag inte bry mig. Får jag en riktig kanonild så kanske men annars så spelar det ingen roll.

Vad är det du inte orkar bry dig om?

Nu vet jag inte dina förutsättniningar med kamera, jobb osv. men det är kanske skillnad om detta är nåt man delvis (och snart enbart) försörjer sig på. Och det är kanske skillnad om man lagt en rätt bra summa på sin kamera som man tänker ska "tjäna ikapp sig".

Dessutom tycker jag att de som har denna hemsida tjänar rätt bra med stålar och det är nog en hel del som kollar in på deras sida. varför ska jag inte få betalt av dem?
 
Sv: Stulna bilder

Brandhamstern skrev:
Direktlänkning är inte tillåtet. Dvs att du infogar en bild på din sida som ligger på någon annans server.

Men att ha en textlänk till en bild som ligger på en annan sida är fullt tillåtet.

Okej, tack :bow:
 
Sv: Stulna bilder

Silverstol skrev:
Jag kan sno bilder från internet om jag ska använda dem privat, gillar te x att rita av bilder. Så skriver jag ut dem, ritar av och sen slänger jag väl bilderna sen antagligen.

(Har så taskig fantasi själv :p )


Nu när jag läst BLF:s avtal ordentligt har jag förstått att detta också kan stå dig dyrt, ledsen, men så är det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp