Stulna bilder

Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Kaffepannan eller tepannan?
Kaffe finns det alltid tillgång till då maken måste ha sina koppar 3 gånger om dagen och tevatten är lätt att koka upp.
Värmepanna råder vi dock brist på för här var vi fjärrvärme och kommunalt vatten.
Du är så välkommen så.
Kaffe utan socker och grädde blir finemang. Adressen har jag ju, och folkbokföringsnummer, skonummer, kragnummer och allt det andra plus innehållet i hårddiskarna. Va sa du nu då? Snopen? Lugn du, det blir värre,,,,,,,,,,,,, :devil:

*nu ska vi vara snälla* :angel:
 
Sv: Stulna bilder

Hade för mig att det bara var när det var barn med på bilden som man ska fråga. Om man tar en bild på ett folkhav är det ju omöjligt att gå och fråga varenda person om lov.

Och om jag tar bilder på ryttare på en tävling och publicerar, måste jag fråga dem om lov? :crazy:
 
Sv: Stulna bilder

Ett folkhav är mer osäkert för OM man kan se och utpeka en viss person i folkhavet och denna person ser bilden så har jag faktiskt för mig att personen i fråga kan begära få bilden nedtagen. Däremot tror jag det inte är så vanligt att folk säger till en att ta ner bilden så länge det inte är en osmickrande bild.
Det är om man på bilden kan identifiera personen som det faller under PUL oavsätt ålder på personen.
På tävlingar är det faktiskt också osäkert och även där kan personen begära att få bilden nedtagen. Själv blurrar jag ansikterna för att man inte skall kunna identifiera dom den vägen.
Bilder som visas i tidingar (även klubbtidningar av olika slag) odyl på personer går under andra paragrafer och är därför tillåtet utan tillåtelse.
Det gäller bilder på folk bofasta i Svergie eller har svensk anknytning.
Vad andra länder har för regler där vet jag inte.
 
Sv: Stulna bilder

Sedan kan man ju säga samma sak om leksaksbyttorna med leksaker som står utanför affären med saker tillsalu. "Om man ställer den där får man räkna med att någon tar för sig utan att betala". Är det samma om blommor i rabatten, äpplen på träd mm?
Bara för att det finns tillgängligt så alla kan se och inte hemma inlåsta så får man skylla sig själv om någon tar för sig?
Nej, jag tycker inte att det är jämförbart.

Att tro att ingen stjäl något man inte låser in är naivt för det finns fullt av människor som bryter mot lagen avsiktligt och oavsiktligt oavsätt om det gäller bilder på nätet, blommor i rabatten eller en cykel.
Ja, absolut. Tex så har "någon" stulit en skylt för mig nu! En egentillverkad skylt som jag hade spikat fast på ett träd på min tomt?! Kanske som en souvenir?
 
Sv: Stulna bilder

Pippi skrev:
Nej, jag tycker inte att det är jämförbart.

Principen och inställningen är den samma.
Lämnar/lägger man något man äger offentligt så får man skylla sig själv om någon använder den på ett olagligt sätt.
 
Sv: Stulna bilder

Lägger man ut en bild på nätet så får man skylla sig själv om den blir använd så mitt råd är: radera alla era hemsidor på allt material, både text och bilder så får ni ha det som blev kvar i orört skick och behöver inte vara oroliga sen.
 
Sv: Stulna bilder

Ride on skrev:
Lägger man ut en bild på nätet så får man skylla sig själv om den blir använd så mitt råd är: radera alla era hemsidor på allt material, både text och bilder så får ni ha det som blev kvar i orört skick och behöver inte vara oroliga sen.
Vad ni än säger så har ni fel, upphovsrättslagen gäller precis lika mycket för internet som för något annat medium. Läs gärna det här:
http://www.blf.se/dykarklubb.htm
:idea:

/Erica
 
Sv: Stulna bilder

Hur är det egentligen med inlägg i forumet där bilder är djuplänkade för direktvisning? Det finns ju en massa inlägg där skribenten djuplänkat till bilden, precis som jag gjort. Är det olagligt så tycker jag det är dags att ta bort bildlänkningsfunktionen på forumet så det bara går att skriva texten själv och inte kunna ens kopiera vare sig text eller bilder eftersom det är vanligt förekommande. Länka till en annan hemsida är lagligt vet jag, så att man kommer in på dess startsida och sen kan navigera vidare men innehåller den då olagligt material så är det ju lika illa, Kanske lika bra att ta ett snack med Gunnar om att lägga ner hela forumet för säkerhets skull.
 
Sv: Stulna bilder

Det är inte olagligt så länge bilden är ens egen eller man har tillstånd att göra så. Många länkar till sina egna bilder på det viset.
Det har det faktiskt varit så att den funktionen med direktlänkning tidigare varit avstängd här (minns inte när det ändrades). Det är mycket tråkigare att behöva ha det så pga av att vissa inte kan låta bli att göra sådant man inte får. Dom som bara visar sina bilder drabbas av det och Bukefalos blir mindre surfvänlig.
Textlänk direkt till bilden är tillåtet om man nu känner att man behöver visa upp andras bilder men vill hålla sig inom lagens gränser och inte riskera Bukefalos varande på servern den ligger på nu.
Gunnar har gjort jättejobb för att hitta servrar som orkar dra Bukefalos med den trafik den har.
Denna diskussionen är heller inte den första om detta ämnet. Jag har varit här tillräckligt länge för att ha varit med några sådana innan.
Med andra ord är det varken den första och lär inte vara den sista.

Nu erkänner du ialla fall att det är möjligt att direklänkning utan lov kan vara olagligt och jag ser att budskapet jag ville ha fram har gått fram. Då har jag gjort mitt (dvs få dig att förstå så du inte agerar av okunnighet) och tycker att jag inte har så mycket mer att komma med.
 
Sv: Stulna bilder

Råd och tips har du inte efterfrågat utan du ville bara ha rätt i att du fick direktlänka och att det var lagligt.
Ingenstans har jag sett dig be om råd eller få tips.
Nu skall du slippa fler inlägg i denna fråga från mig, jag lovar.
Vill du inte se mina svar alls finns blockfunktionen alternativ låt bli att läsa.
 
Sv: Stulna bilder

Ride on skrev:
Är den här bilden länkad eller stulen? Försedd med copyright eller fri att använda? Finns den i Sverige eller var kommer den ifrån? Vem är fotografen? Har jag frågat om lov? Ska han ha betalt? Och sist men inte minst, går det att avgöra om den är laglig eller inte?

Många frågor blir det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ok, sätt i gång och leta för den finns ju nånstans eftersom ni ser den.

regnbage.jpg

Direktlänken : http://hem.wtnord.net/k01474/bilder/regnbage.jpg
Huvudsidan: http://bredband.webtechnord.com/


WebTech Nord bör alltså ha rättigheterna till bilden.
Äger du företaget, eller är du fotografen?

Om inte så har du ingen rätt att använda bilden.
Och när du direktlänkar till bildens ursprungsplats så gör du det dessutom otroligt lätt för andra att spåra vart den kommer ifrån.
 
Sv: Stulna bilder

SessCa skrev:
WebTech Nord bör alltså ha rättigheterna till bilden.
Äger du företaget, eller är du fotografen?

Om inte så har du ingen rätt att använda bilden.
Och när du direktlänkar till bildens ursprungsplats så gör du det dessutom otroligt lätt för andra att spåra vart den kommer ifrån.
Du kan inte ens vara säker på om bilden verkligen ligger där länken pekar för det går faktiskt att fejka länkningar om man är väl insatt i internets snårskog av udda och fejkat. Jag kan meddela dig att servern som bilden ligger på står i ett bergrum någonstans i sverige. Huruvida jag äger företaget eller är fotografen kan vi låta vara osagt.

Sen har vi en annan aspekt som nog ingen riktigt tänkt på ännu: hur är det med alla avatarer här på forumet? Är inte det en salig blandning av egentaget, stulet och hopklippt? Vad gäller där då? Vem blir lynchad när det uppdagas?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stulna bilder

Ride on skrev:
Hur är det egentligen med inlägg i forumet där bilder är djuplänkade för direktvisning?
Vad gäller Bukefalos så citerar jag ur forumreglerna:

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.
...
Administratären och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst.

Bukefalos har även rätt att stänga av användare som bryter mot dessa regler. Användarens IP-nummer lagras i samband med att inlägg skrivs för att säkerställa detta.
Det är inte upp till oss att avgöra huruvida personen som länkat till en bild eller dylikt har rätt att göra så. Man måste gå med på att följa reglerna för att få bli medlem. I uppenbara fall kan vi ta bort tråden och skulle anledning finnas så kan Gunnar stänga av användaren.

/Erica
 
Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Principen och inställningen är den samma.
Lämnar/lägger man något man äger offentligt så får man skylla sig själv om någon använder den på ett olagligt sätt.
Inte riktigt ändå tycker jag. Om jag ställer en bytta med leksaker utanför en leksaksaffär, så är ju ändå byttan så placerad att jag måste färdas dit för att ta någonting ut den. Om leksaksaffärsägaren istället kom hem till mig med byttan, ställde den mitt på golvet i vardagsrummet, och sen pekade på den och sa, "aj, aj!" Och samtidigt hyttade med pekfingret. (Det betyder att man inte får röra), det vore mer jämförbart tycker jag. Om sen leksaksaffärsägaren placerade ut leksaksbyttor i miljoner olika hem, och sedan for därifrån, hur kan man då förvänta sig att inte bara skall ingen leksak vara borta, utan också, att inte en enda leksak skall ha varit upp ut byttan och sedan blivit "tillbakastoppad"?

(Kanske skulle leksaksaffärsägaren stå bakom knuten, och sen när man inte kan motstå frestelsen längre, utan plockar upp en leksak, bara för att titta, då kommer leksaksaffärsägaren som ett jehu! AHA! Nu skall du få skaka galler din usla råtta! Du din vedervärdiga männiksovarelse! Har du ingen respekt för vad som är ditt och mitt!? Tvi vale, säger jag dig....)
 
Sv: Stulna bilder

Och när du direktlänkar till bildens ursprungsplats så gör du det dessutom otroligt lätt för andra att spåra vart den kommer ifrån.
Det har hänt att jag också gjort så. Och nog har jag förstått att det går att spåra var bilden kommer ifrån. Jag har också förstått att alla bilder på internet inte är allmän egendom. Men jag har tänkt, äsch, det kan knappast spela någon roll i det här sammanhanget. Men det är tydligt att många retar sig väldigt på just sådana saker. Ni har väl era skäl.

Jag tror att min avatar är en tillåten bild. Men jag är faktiskt inte riktigt säker...
 
Sv: Stulna bilder

Om jag fattat dig rätt så gäller det även avatarerna men ponera att ägaren till bilden ser avataren och blir fly förbannad, avatarbilderna/länken läggs ju upp på Bukefalos server, hur går det då?
 
Sv: Stulna bilder

Ja, det vore ju tråkigt så vi får väl hoppas att folk använder sitt sunda förnuft i val av avatarer!

/Erica
 
Sv: Stulna bilder

Och om man gör broschyrer då? går det under samma som tidningar?
 
Sv: Stulna bilder

Samma sak som med all hantering av andras bilder - kolla med fotografen först! :)

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp