Stulna bilder

Sv: Stulna bilder

Knapplån.

"Många lagar blir det...."

När blev det så HÄR komplicerat att existera?! Måste ha hänt när jag var på toa. Förmodar jag....

Ähh, det är väl inte så farligt. Om man lånar någon bild här och där.
Dom skall ju vara glad om någon är intresserad av deras bilder.
För det finns ju en j-vla massa bilder, alltså. Det måste röra sig om miljoner? Miljarder? Och direktlänkar stör inte mig, generellt. Eller heter det så, när bilden kommer direkt. Är det för stor bild så brukar det gå att avbryta? När man länkar till olika bilder eller sidor hit och dit så brukar det ofta ta en riktigt lång tid att komma fram. Jag brukar oftast strunta i sådana länkar. Det verkar alltid vara för lång väg att gå.
 
Sv: Stulna bilder

Finns olika syn på detta.
Visst ska man vara glad att folk verkligen gillar den bild man har tagit men man blir mer glad om personen frågar om lov så man inte upptäcker att någon använder en bild genom att tjänar pengar eller något annat.

Det finns ju vissa som direekt länkar bilderna till sitt eget favorit galleri och det är inte så farligt för mig bara man informera besökaren vem som har tagit bilden och var den kommer ifrån.

Det de menar med bandbreddstöld är att om det är många bilder på en hemsida och många länkar direkt till sidan så tar det ju kraft och varje konto har sin begränsning per månad för hur mycket trafik få gå, överstiger det så får man betala.
 
Sv: Stulna bilder

Laban skrev:
Det de menar med bandbreddstöld är att om det är många bilder på en hemsida och många länkar direkt till sidan så tar det ju kraft och varje konto har sin begränsning per månad för hur mycket trafik få gå, överstiger det så får man betala.
Då gäller det fruktansvärda mängde högupplösta bilder-per DYGN, året runt om nån ska börja reagera. Dom uppgifterna fick jag av min ISP för nån timme sen.
Stollan skrev:
om den ligger på egen hårddisk kan man troligtvis bli av med sin internetuppkopplning pga olaglig användning.
Det kan man inte alls om man inte är föremål för polisutredning för ett brott som genererar fängelse i straffskalan, vilket knappast länkade bilder ger.

Har jag länkarna från en knapp på min hemsida som jag kallar "Mina bilder" däremot, då är det olagligt eftersom jag då utger mig för att ha copyn på bilderna. Kallar jag däremot knappen "Länkade bilder" då är det fritt fram.
 
Sv: Stulna bilder

Knappast sedan du var på toa då upphovrättslagen har existerat sedan 1960.

Då blir du inte ledsen om en arg fotoägare skickar dig en räkning på X-antal tusenlappar för användning av deras foton?
Inte heller blir du ledsen om dina tilltag med direktlänkning kan beröra tredje part så som

1 Öka på kostnader för bildägaren. Beroende på webhotel så kan den räkningen stjuta i höjden snabbt om många med din inställning gör samma sak.
2 Stänga ner hela websajten (i detta fall Bukefalos om det är direktlänkning som gäller här)

Vad ligger farligheten att fråga om lov?
Är det så jobbigt egentligen att skicka iväg en e-post om förfrågan om det går bra?
Är det så jobbigt att lägga in textlänkar för det är faktiskt tillåtet rent lagligt även om jag själv inte gör så med andras bilder då jag tycker det är oartigt. Alla vill inte att bilder visas utanför hemsidan dom ligger på och det respekterar jag även om jag rent lagligt får göra så.
Du får jättegärna lägga ut egna bilder och dela med dig precis som du vill och det finns folk som gör så men respektera att vissa inte vill ha på det viset.
Bilder på enskilda hemsidor är som enskilda gallerier i verkligheten och jag anser bör behandlas likadant oavsätt vad som är lag och vad som inte är lag.
Ägarna till fotona är inte skyldig dig en förklaring till varför dom tycker och tänker som dom gör lika lite som du är skyldig dom en förklaring varför du tycker och tänker som du gör. Du är däremot skyldig att följa lagen oavsätt om du tycker den är löjlig eller ej.
Själv har jag mycket svårt att förstå svårigheterna i att fråga först men det är jag det.
 
Sv: Stulna bilder

Pippi skrev:
När blev det så HÄR komplicerat att existera?! Måste ha hänt när jag var på toa. Förmodar jag....

Ähh, det är väl inte så farligt. Om man lånar någon bild här och där.
Dom skall ju vara glad om någon är intresserad av deras bilder.
För det finns ju en j-vla massa bilder, alltså. Det måste röra sig om miljoner? Miljarder?
Då är vi två som tycker likadant, och är man så j...la rädd om sina bilder så publicerar man dom definitivt inte på nätet utan då är det bankvalv som gäller. Ska man hårddra allting så blir det ju rena natta,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det är ju en viss skillnad på om man använder bilden kommersiellt, på sin egna hemsida eller om man visar den i ett publikt forum där ingen tjänar pengar på den..
mane.jpg
 
Sv: Stulna bilder

Man kan visst bli av med sitt abonnemang för det står i kontraktet du skriver på. Du gör ett kontraktsbrott om du använder ditt abonnemang till olagligheter.
Detta var ett senario utifrån att du hade din hemsida (webhotell) på din egna dator och visade andras bilder (utan tillstånd) du hade där offentligt på internet.
Inget annat.
Vet inte om du har missuppfattat något där?
Kan vara att jag inte var tydlig nog i att nämna att det var när man hade valt att ha hemsida (webhotellet) på egna datorn det gällde och hade olagliga saker på hemsidan så som stulna bilder som antingen ligger på servern eller är direktlänkade.
Trodde det var glasklart när det var hemsidor som diskuterades men kom på att det kanske inte är så självklart för dig.
Ber om förlåtelse där om du fattade fel.
Hemsida genom egen dator är vad som gällde inte dina privata mappar där ingen annan har tillgänglighet till.

Hur mycket kostnaderna ökar beror på vad för webhotell man har och vad för regler dom har samt hur generös dom är med trafikstorlek per månad och det antar jag du fick reda på i ditt svar du fick?
Stortrafikerade sidor ligger sällan hos internetleverantörenas hemsidor då utrymmet brukar vara för snålt. Stortrafikerade sidor ligger oftast på stadiga servrar och dom kostar extra. Speciellt trafik kostar extra.
Vissa webhotellsäljare begränsad trafik vilket gör att sidan inte syns under resten av tiden om trafikmängden har uppnått max.
Geocities gratissidor är ett exempel även om dom bara begränsar för en kortare period.
För att öka upp tillgängligheten på trafikmängden måste man ofta uppgradera hela kontot om man inte redan blivit av med den för weblevernatören anser att det blivit för stor trafik.
Vissa webhotell leverantörer gör så att dom lägger på den extra kostnaden som tillkommit under månaden (lite som att ha rörlig el) och det kan bli dyrt om det är för varje 1G som går åt.
Min info jag har fått är förstahandas info av folk som blivit drabbade.
Om du väljer att tro mer på din ISP (som inte varit drabbad uppenbarligen) är upp till dig och jag bryr mig inte så mycket egentligen. Om du tror att det jag säger är sant eller inte är inget som jag bryr mig om.
Vad sa ISP om direktlänkade bilder förutom trafikmängd?

Efter mycket funderingar och efter att ha tittat på nätet så kom jag fram till att en direklänkad bild räknas som stulen. Den visas på en annan plats än där ägaren har sagt är ok. Du får ha hur många bilder som helst som inte är dina på hemsideservern så länge du inte gör dom offentliga. Detta innebär att det inte är att dom ligger på servern som gör det olagligt. Det är när du visar dom offentligt utanför det område som ägaren till bilderna har godkänt som gör att det blir olagligt oavsätt vad bilderna ligger. Visar du dom offentligt utanför ägarens domän utan upphovsmannens tillstånd så har du gjort överträdelse och det spelar faktiskt ingen roll om du så meddelar var du hittat bilden eller vem som äger den för det är överträdelse ialla fall om du inte har tillstånd. Skaffar du tillstånd så begär den skriftligt för att vara på den säkra sidan. Jag sparar alltid sådana själv.
Jag tycker du skall försöka läsa på om upphovsrättlagen om du inte kan den och jag skall göra det enkelt för dig och ge dig länken till den:
Upphovsrättlagen

Tycker jag är rätt så färdigpratad och riskerar att börja låta som en papegoja om jag säger mer. Jag har sagt det jag vill ha sagt.
Tror du mig inte så låt bli.

Sorry Laban, blev lång igen.
Jag är hopplös.
 
Sv: Stulna bilder

Är det så svårt att respektera andras önskemål eller dom är skit samma så länge du får göra som du vill?

Förövrigt tycker jag det låter som om hemsidan är din när man läser på den så har jag löst fallet nu?
Vad vinner jag i så fall?
 
Sv: Stulna bilder

Min pappa tycker mycket om att ta kort, och har därför köpt en svindyr proffskamera som jag brukar låna eftersom jag också tycker om att ta kort. Det har ofta hänt att skitungar från stallet har snott mina bilder jag tagit på hästarna och själv tagit credden för dom fina fotografierna. Otroligt störande! :mad:
 
Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Är det så svårt att respektera andras önskemål eller dom är skit samma så länge du får göra som du vill?

Förövrigt tycker jag det låter som om hemsidan är din när man läser på den så har jag löst fallet nu?
Vad vinner jag i så fall?
Du har vunnit lugn och ro så länge du håller dig lugn. Du tror inte det finns en anledning till mitt sista inlägg, att logga din ip t.ex? Jag har mera kunskaper och programvaror samt kontakter än vad som är nyttigt om nån vill jävlas med mig. Dock är jag en person som sällan retar upp mig på nånting men du ska veta att möjligheterna finns.
 
Sv: Stulna bilder

För det första så vill jag bara säga att det finns INGA lagar som jag tycker är löjliga! Det vill jag dementera på det bestämdaste.

Och generellt sett så är det väl inte så farligt att fråga om lov, bara att det kanske känns lite "omständigt" ibland.

Det är inte jobbigt att lägga in textlänkar, men ofta så går hela effekten förlorad på det sättet. Då kan det lika gärna vara.
Och själv så följer jag som sagt sällan länkar, då jag ofta tycker att det tar för lång tid.

Och har man lagt ut bilder så tycker jag ändå att man måste inse att det är inte samma sak som att ha dom hemma i byrålådan.
Är man så fruktansvärt rädd om dom, så kanske man inte skulle lägga ut dom? Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
 
Sv: Stulna bilder

Ride on skrev:
Du har vunnit lugn och ro så länge du håller dig lugn. Du tror inte det finns en anledning till mitt sista inlägg, att logga din ip t.ex? Jag har mera kunskaper och programvaror samt kontakter än vad som är nyttigt om nån vill jävlas med mig. Dock är jag en person som sällan retar upp mig på nånting men du ska veta att möjligheterna finns.

Vill du ha min IP så är det bara att fråga, så varför gjorde du inte det?
Jag har IP nummer 217.67.85.165 om det nu råkar intressera någon annan.
Vill du ha min adress också?
Jag är allt annat är anonym på internet så vill man ha reda på hela rubbet är det inte svårt att ta reda på det.
Min IP adress har du förövrigt ingen som helst användning för så varför den är intressant har jag ingen aning.

Varför skall jag vet att du kan reta upp dig på saker och ting?
Jag är förövrigt mycket svår att få upprörd själv. Fråga dom som jag diskuterat med förr så får du se.
Vad har programvaror, uppretad, kontakter med mig att göra?
Och vad har min IP adress med det att göra?
För att vara ärlig fattar jag inte vad du vill med inlägget.
Vad har hela inlägget med att man inte får lov att visa andras bilder på andra domäner än dom som ägaren till bilden godkänner?
 
Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Vill du ha min adress också?
Nä den kan vi ta senare ifall jag skulle komma åt dina trakter. Du har väl pannan varm i så fall? :idea:
 
Sv: Stulna bilder

Det de menar med bandbreddstöld är att om det är många bilder på en hemsida och många länkar direkt till sidan så tar det ju kraft och varje konto har sin begränsning per månad för hur mycket trafik få gå, överstiger det så får man betala.
Jag fattar inte det där.

(Jag har läst meningen gång, på gång, på gång...)

Jag är med ungefär till, "sidan".
 
Sv: Stulna bilder

He he jo ibland skriver man ltie för fort så det kan vara svårt att förstå.

exempelvis om en person har högupplösta bilder och många direktlänkar det på sina hemsidor så tar det ju bandbred från den personen som har bilderna och man har bara en viss trafik per månad sedan får man betala eller risken finns att det stänger av kontot (Beroende om du köper eller får det gratis konto)

Då kan det kosta den personen som har bilderna utan ens att få ett enda besök på sin hemsida.
 
Sv: Stulna bilder

Det största problemet är att genom att du direklänkar bilderna så gör ägaren allt för att förhindra att detta går att utföra.
Alla dessa "ta bort http://" inläggen blir fler, krypterade sidor blir vanligare och surfa med musknappar förhindras.
Jag har flera gånger sett människor som klagar och inte orkar titta på bilder som man måste ta bort http:// på och många som fått klagomål när deras hemsida inte är lika surfvänlig längre när dom gör allt för att skydda sig.

Sedan kan man ju säga samma sak om leksaksbyttorna med leksaker som står utanför affären med saker tillsalu. "Om man ställer den där får man räkna med att någon tar för sig utan att betala".
Är det samma om blommor i rabatten, äpplen på träd mm?
Bara för att det finns tillgängligt så alla kan se och inte hemma inlåsta så får man skylla sig själv om någon tar för sig?

Jag själv räknar med att mina bilder kan bli stulna och skulle jag få dom direklänkade i kvantitet så kommer jag att sätta så det inte går att direktlänka från dom. Jag brukar däremot vara givmild och låna ut bilderna bara man frågar.
Att tro att ingen stjäl något man inte låser in är naivt för det finns fullt av människor som bryter mot lagen avsiktligt och oavsiktligt oavsätt om det gäller bilder på nätet, blommor i rabatten eller en cykel.

Jag förstår varför du tänker som du gör och det är därför jag gärna delar med mig av mina bilder men samtidigt förstår jag varför vissa inte vill dela med sig utan vill bara visa upp och det förstår jag också.
För vissa människor är det en stor sak och väldigt ofta är det dom som faktiskt lägger ner massor utav arbeten på sina verk, medans dom som inte gör det oftast inte förstår alls varför det är så tjurigt med utlåning.
Oavsätt tycker då jag att man skall respektera den som äger bilderna och rätta sig efter den specielt eftersom det är Gunnar och Bukefalos i detta fall som ligger risigt till om någon av dessa som anser det är en stor sak gör något åt det.
Om man nu chansar på sin egna hemsida och enbart sin egna häck så är det väl upp till den enskilde men när det sker här och många människor blir drabbade OM någon fotoägare bestämmer sig för att bli jättesur och få ner hela sajten vilket jag tycker är jättesynd och det som jag främst är bekymrad över.
 
Sv: Stulna bilder

Kaffepannan eller tepannan?
Kaffe finns det alltid tillgång till då maken måste ha sina koppar 3 gånger om dagen och tevatten är lätt att koka upp.
Värmepanna råder vi dock brist på för här var vi fjärrvärme och kommunalt vatten.
Du är så välkommen så.
 
Sv: Stulna bilder

För det första så frågar jag alltid om lov om jag får har bilderna på min hemsida.
För det andra är jag så himla kräsen så jag vill ha STORA bilder minst 1024x768 med ju större ju bättre :)
För de tredje så tar jag bilderna själv så vet jag att det blir bra och man har kvar orginalstorleken och kvaliten.
 
Sv: Stulna bilder

Duktig Laban *klappar Laban på huvudet*
Laban tar också finfina bilder och Stollan har tjuvkikat.
 
Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Duktig Laban *klappar Laban på huvudet*
Laban tar också finfina bilder och Stollan har tjuvkikat.

tack så mycket :o
Har tittat på dina bilder och de man kunde se var också väldigt fina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp