Stulna bilder

Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Väntar fortfarande på svar från polisen.
Dagen är inte så gammal än och dom tömmer den bara en gång om dagen.
Just nu har jag bara fått ett svarsmail att dom fått min e-mail.
Då kan du ju roa dig med att leta reda på hur det är ställt med den här bilden så länge så har du nåt att pyssla med. Frågan kvarstår: kan du avgöra hur det är ställt med denna bilden och var kommer den ifrån?
 
Sv: Stulna bilder

Skall försöka.
Varje gång man direktlänkar till en bild dvs gör så här:

normal_bjornungar4.jpg


så visas bilden varje gång någon öppnar tråden. Varje gång bilden visas så drar den bandvidd (bandbredd) och hur mycket beror på storleken på bilden.
Se det som en mobiltelefon.
Om jag lånar din mobiltelefon och ringer genom att använda din telefon och simkort (motsvarar direktlänka från en annans server) så är det ju dina pengar jag ringer för. Låt säga att jag gör det utan ditt medgivande (motsvarar direktlänka utan lov) och inte betalar dig för samtalet så är det ju du som får betala och se glad ut sedan. Dessutom gör jag det hemma hos dig när du sitter på toaletten och är dålig i magen och jag ringer utomlands också.
Skillnaden här är då att det är svårare att bevisa att det var jag som ringde upp dom pengarna medans på internet är det inte lika svårt att bevisa sådant speciellt inte om man har ett sådant webhotel jag har där jag kan se vilka filer som visats mest så länge det är mer än 20 gånger. Jag kan också se från vilken server det skett ifrån då sådant också visas där.
Det är svårt ju att bevisa i en polisanmälan att jag har "lånat" din telefon utan tillstånd och dessutom att jag har orsakat till att din telefonräkning blir högre.

Länkar du bara till bilden dvs textlänk dvs så här:

Björnungar

eller så här:

http://www.himidreams.com/minvarld/.../albums/userpics/10001/normal_bjornungar4.jpg

så visas bara bilden varje gång någon trycker på länkarna och visas bara på servern bilden ligger på. Dvs den bilden visas bara om du trycker på länken medans direklänkad bild visas varje gång någon öppnar tråden. Skillnaden på bandvidden kan vara markant om det är en välbesökt tråd. Just så tror jag inte är olagligt men är inte helt säker. Däremot anser jag själv att det inte är artigt om man inte samtidigt lägger in länk till vilken sida man länkar där bilden ligger på.
Själv länkar jag bara till bilder direkt om dom ligger på min server (björnungarna ligger på min server och bilden är min) så skall jag visa en viss bild som ligger på en annans server så länkar jag till hela sidan. Händer dock mycket sällan för min del att jag ens gör så då jag är väl medveten om hur dyrt det kan vara om många gör så på en hemsida.

Så direktlänkning = bilden visas varje gång tråden öppnas med sidan där bilden ligger på och drar bandvidd.
Textlänk till bilden = bilden visas varje gång någon trycker på textlänken och drar bandvidd först då.
Textlänkning till sidan med bilden på = visar vem som är ägare till bilden (om den inte tex är "stulen" eller direktlänkad), var jag kan hitta mer av samma vara och vilken hemsida den ligger på. Drar förvisso bandbredd det också men inte i samma mängd i längden som direktlänkade bilder tenderar att göra om många gör samma sak.
En hel del har inget emot att man visar upp deras bilder om den som ser bilden samtidigt får information om vem som tagit bilden och var den hör "hemma".
Jag själv brukar faktiskt fråga innan jag länkar till hemsidan om det inte är uppenbart att sidan är till för att så många som möjligt av allmänheten skall titta in. Inte heller delar jag med mig av länkar utan att vara säker på om det är ok.
Det är fullt lagligt att dela med mig av en länk till en hemsida men jag följer nätetikett och är artig på nätet. Det är vad jag har valt att göra själv.

Sedan är frågan vill man ha en massa sidor som är krypterade, förhindrade att surfa på med hjälp utav musens högerknapp (eller vänster om man nu valt det istället). Jag vet allt för många som tycker det är ytterst tråkigt men för att förhindra massa direktlänkningar, "stulna" bilder, hela stulna sidor mm så blir det ett måste tillslut. Jag vet att en hel del tycker det är jobbigt men vissa tvingar fram sådana saker genom direktlänkning.
Jag har en kompis som har en firma som säljer saker och han måste hålla på med en massa saker för att förhindra direktlänkningar, stöld av bild mm från andra företag. Man kan tycka att det är mer harmlöst av enskilda personer och att dom enskilda inte tjänar pengar på att direktlänka men det är summan av det hela som avgör om det blir ett problem. Räkningen som ev. uppstår och inte bara det man ev. missar.
 
Sv: Stulna bilder

Jag har fortfarande inte fått svar på den egentliga frågan så den kvarstår:kan du avgöra hur det är ställt med denna bilden och var kommer den ifrån?
 
Sv: Stulna bilder

Jag kan sno bilder från internet om jag ska använda dem privat, gillar te x att rita av bilder. Så skriver jag ut dem, ritar av och sen slänger jag väl bilderna sen antagligen.

(Har så taskig fantasi själv :p )
 
Sv: Stulna bilder

Varför skall jag göra det?
Rättfärdigar det ditt direktlänkande av andras bilder och ev. deltagande i att öka bandvidd och där med också kanske onödiga kostnader för serverägaren?
Dessutom visa upp andras bilder utan någon som helst hänvisning till vem som äger den. Jag är inte fullt så säker på hur lagligt det är även om det ligger på ägarens server. Det är möjligt att även det går under upphovsrättslagen om vi bortser från bandviddsstölden.
Är du säker på det?
Frågan är varför du tycker det är ok att stjäla bandvidd men inte att förändra en bild eller för den delen lägga upp det på egen hemsida?
Hur du sedan väljer att göra skiter jag fullständigt i men jag har upplyst dig OM det nu är så att du bara av ren okunnighet direktlänkade till bilder precis som när folk av okunnighet ofta "Lånar" bilder till sin hemsida. Nu vet jag ju att tydligen så ligger det till oavsätt om du var okunnig eller ej att du skiter i om du kostar andra pengar eller så kommer du upp med sådana här saker som att vi skall leta upp bilder för du vet att du har haft fel och nu skäms för det eller försöker skyla över det hela.
Eller av någon annan anledning....fyll i själv.
Normalt så brukar personer som av okunnighet har gjort fel och inte är rädd för att ha fel och vill göra rätt erkänna att det visste dom inte och ibland tom tacka för upplysningen. Jag har själv varit tacksam för upplysningen när den kom i början av min internettid och började använda egna bilder, egen grafik eller med skriftlig tillåtelse andras bilder och då med copyrightinformation samt länk till e-post eller hemsida till bildägaren.
Själv bryr jag mig inte om vilket så länge du håller tassarna borta från mina bilder så till vida du inte bara vill ha dom som skrivbordsunderlägg, någon annan privat angelägenhet eller frågar mig om lov skrifligen. Skulle du direktlänka mina bilder utom lov så är det bara att PM:a moderator eller Gunnar så får dom ta bort länken. Lägger du upp den på server och delar med dig så kan jag ta reda på vem som har servern och få den borttagen alternativt polisanmäla också samt PM:a moderator och Gunnar om du visar den här utan mitt medgivande och be dom ta bort den.
Däremot brukar jag givmilt dela med mig av mina bilder till den som frågar så länge som det inte handlar om att tjäna pengar samt att upplysningar om vem som äger den finns på plast samt möjlighet att kontakta ägaren (i detta fall mig).

Jag tänker inte jaga "Agda" i Happaranda för att hon ringde olovandes på "Peters" mobiltelefon och skapade en större telefonräkning eller ens ta reda på om det är så då jag inte känner någon av dom.
Det kanske roar dig men inte mig.
Tråden handlade om att andra "lånade" bilder olovandes och där anser jag att direktlänkning ingår. Jag upplyste och delgav min åsikt vilket inte per automatik betyder att jag känner för att jaga någon som möjligtis stjäl bilder lika lite som att jag skulle vilja jaga en möjligen tjuv för att någon lägger in tråd om bilstereostöld.
Det kanske roar dig och det kanske är något du skulle ägna dig åt men jag är inte road av sådant.
 
Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:
Lägger du upp den på server och delar med dig så kan jag ta reda på vem som har servern och få den borttagen alternativt polisanmäla också
För att få tillgång till material i en server så ska informationen i den ge fängelse på straffskalan och en bild kan knappast ge fängelse om den inte visar nåt som har med rikets säkerhet att göra eller är hemligstämplad på annat sätt.
 
Sv: Stulna bilder

Jag har svarat på att frågan är samma som att säga:
"Att göra som du gör nu är som att jag skulle gå ut med en bilstereo och säga "Gissa om jag har stulit den, om jag äger den genom att själv har betalat för den eller om jag har lånat den?"."
Kan du svara på den?
Där har du mitt svar.

Att sitta att leta efter bilder på internet OM du möjligen skulle ha direktlänkat, stulit eller tagit bilden själv roar inte mig.
Inte gör det din dirketlänkning du ägnat dig åt mer riktigt heller för det är vad som diskuteras eller hur?
Direktlänkning och stöld av bilder.
Du ägnar dig åt det ena och gör det inte mer rätt än om du skulle lägga in en bild du ev. ha tagit själv, lånat av någon annan, stulit eller direktlänkat. Vad som jag blir förvånad över är att du tycker det ena är ok och det andra inte är ok.
Jag vet ju att du ofta direktlänkar till bilder här och där och det säger du själv. Vad det sedan har med just bilden ovan för har jag ingen aning.
Hade jag haft intresse av att sätta fast dig för det skulle jag för länge sedan letat upp bland dom bilder du använt dig av förr och meddelat ägarna till dom. Att sätta fast någon är inte samma sak som att upplysa någon eller det kanske är samma sak för dig?
När någon däremot stjäl mina bilder, direktlänkar från dom, stjäl mina texter mm då gör jag något åt det och när en kompis har problem med det så gör jag samma sak. Jag har alltså meddelat folk jag känner när jag sett deras biler och även ibland hela sidor rippade.
 
Sv: Stulna bilder

Dom kan stänga ner din server för du har olagliga saker på den och det behöver dom inte tillgång till din server för utan det räcker med att bevisa via länken du själv ger från din server.
Du själv visar att du har "stöldgods" liggandes där om du delar med dig av länken och det behöver inte leverantören gå in på själva servern för att se eller hur?
Hur tror du internetleverantörer har kunnat stänga ner sidor med tex sångtexter liggandes uppe mm?
Jo den som har det på servern har visat det offentligt.
Ungefär som att sälja stöldgods på öppen gata.
 
Sv: Stulna bilder

*knapplån*

Har bara skummat igenom tråden, men måste säga att jag håller med Stollan till 100 %. Du vet definitivt vad du talar om, och du har helt rätt. Jag jobbar ju som fotograf.

För egen del har jag följande policy:
1. Hittar jag en av mina bilder på internet, så är det lite olika om bilden används i kommersiellt syfte eller ej.
Kommersiellt (t ex hingstägare, uppfödare, häst till salu etc). Jag skickar räkning direkt. Om fotograf anges, till ordinarie pris. Om fotograf ej nämns, 100% påslag.
Ej kommersiellt (t ex rassidor, databaser, övriga hemsidor, även ridklubbar faller inom den här kategorin). Jag mailar webmaster och ber dem (oftast) ta bort bilden. Om bilden får ligga kvar, så måste fotograf anges.
2. Hittar jag en av mina bilder i tryck (tidning, broschyr etc) så skickar jag räkning direkt. 100% påslag om fotograf utelämnats.

Bandbreddsstöld är inte så aktuellt för min egen del, vi har inte så väldigt många bilder på våra egna sidor och dessa är högerklicksskyddade av uppenbara skäl.

Summa summarum: Om någon skulle vilja använda någon av mina bilder - fråga först! Det är alls inte omöjligt att få använda dessa gratis (beror lite på syftet). I vilket fall - ange alltid fotograf... Det kan vara skillnaden mellan att få använda en bild och att få betala tusentals kronor (eller motsvarande, tänker främst på vissa utländska fotografer).

Jag vet att det har varit mycket diskussioner bland utländska fotografer kring det här med bredbandsstöld. Det är ett stort problem... Sedan tror jag (använder det inte själv) att det är ganska utbrett med digital märkning av bilderna så att de går att spåra...
Så, fråga alltid innan ni använder en bild på något sätt, det kan bli en väldigt dyr historia annars... (Och jag pratar inte om mig själv i det fallet, utan andra fotografer med dyyyyr prislista...).

"Hotlinking" av bilder till inlägg här är inget jag kommer att göra något åt, jag hoppas verkligen att Gunnar heller inte råkar ut för något... Om bilder av andra fotografer länkas in i inlägg här menar jag.

Hoppas att inlägget inte blev för virrigt, försökte beskriva kortfattat.

Mvh Cissi
 
Sv: Stulna bilder

Jag har funderat en stund och kommit fram till att jag vet inte vad du är ute efter.
Är du ute efter att ha rätt i att det är din fulla rätt att direktlänka till bilder?
Har du insett att det du gör kanske inte är så rätt men har svårt att erkänna att du kanske hade fel där?
Är du ute efter att du inte bryr dig om att du gör fel och bryr dig inte om ifall du är med och medverkar till extra kostnader för lägger man ut en bild får man "skylla sig själv"?
Var rak och sann i vad du står för och håll inte på att smyga omkring som en katt runt het gröt. Ut med det bara.
Bryr du dig eller bryr du dig inte om att du kanske birdrar till högre räkningar för andra genom att du direktlänkar bilder?
Inga ursäkter eller undanflykter utan rätt ut ja eller nej.
Om ja så undrar jag varför du inte tycker det är ok att lägga bilder som är andras på egen hemsida eller förändra eller skriva att den är tagen av dig men det är ok med bandviddstöld?
Inget hymlande utan raka svar vill jag ha.
Jag kommer inte att predika hur fel du har om du framhävdar utan jag har fått svar på det jag vill ha jag har gett mitt budskap och mitt vetande.
Ett rakt svar gör så att jag vet vad för åsikt du har och och kan lättare avgöra om en vidare diskussion är något att ens fudera på.
Håller du på att du anser att det är din fulla rätt att direktlänka oavsätt om det kommer att kosta den som har servern bilden ligger på extrapengar så anser du det. Jag kommer inte att försöka få dig att byta tanke där och jag tänker inte göra något åt det så länge det inte är mina eller kompisars bilder det handlar om.

Jag tycker inte det är ok att stjäla bandvidd, jag tycker det inte är ok att stjäla bilder, jag tycker inte det är ok att ändra i bilder utan lov MEN har någon ändrat tillräckligt mycket i en bild så den når verkningshöjd så måste jag acceptera att det är fullt lagligt men jag ägnar mig inte åt sådant utan skriftligt lov samt information vem som äger bilden samt länk till dennes sida och/eller e-post.
Det står jag för fullt ut och nu vet du min ståndpunkt är.
Tänker du tala om din eller tänker du låta bli?
Vill du inte tala om var du står får du gärna tala om det också så lägger jag ner för det är inte intressant att diskutera i sådana lägen.
Jag har fått bilder stulna och även psp tutorialer och nu vet du även mitt svar på huvudinlägget. Jag har tagit kontakt med vederbörnade där den med tutorialerna tog bort dom och den som har haft bild har fått "utbildning" i upphovsrätten samt lagt till copyright och länk och sedan har det varit bra. Dom har fått fortsätta låna mina bilder.

Jag är inte ute att sätta dit människor (oj vad jag hade haft fullt upp i så fall) utan vill bara informera om det är så att någon handlar efter okunskap. Jag tycker det är synd när människor som vill göra saker och ting rätt inte ges en chans att göra så därför delar jag med mig av det jag vet och kan.
Jag är heller inte ute efter att förändra andra då jag vet att det inte är möjligt utan att den andre är med på det och vill förändras.
Jag brukar normalt sätt inte lägga mig i mer än säga vad jag tycker och dela med mig av vad jag vet och har upplevt så länge ingen nära eller kära är drabbade. Det finns ingen energi eller för den delen lust till det.
 
Sv: Stulna bilder

Stollan skrev:

Japp gör jag med ibland men folk orkar inte läsa allt på ett forum

Gör en punkt lista istället

* sfsdfsdfs
* sdfsdfsdfsdf
* sdfsdfsdfsdf

osv. så orkar man läsa det :)
 
Sv: Stulna bilder

Jag har fått svar från polisen som hänvisar till internetlevernatören.
Antar dom i sådana här fall menar den som uppehåller plats för hemsidan.
Därför kollade jag B-one och deras vilkor vilket det står följande:
"Olagligt material får inte lagras på någon av B-one’s servrar. Detta gäller allt från bilder, filmklipp eller länkar till bilder eller
motsvarande material."
Klippt från:
https://www.b-one.net/ under info och sedan affärsvilkor.
Det fetmarkerade är det som kallas för direktlänkning/hotlinking.
Troligtvis så är det så att en polisanmälan inte leder så långt och att man skall gå i rätt ordning också och i detta fall den som äger platsen som upplåter en del av den till någon annans hemsidan.
Jag hoppas det ger svar nog om direktlänkade bilder för den som undrar och svar nog att även om du så betalar platsen kan du bli av med den om du har direktlänkade bilder olovandes på hemsidan.
När det gäller denna sidan så är det alltså Bukefalos som ligger illa till OM någon får för sig att statuera exempel. Många blir drabbade med andra ord.
 
Sv: Stulna bilder

Har svår med sammanfattningar som är korta då hjärnan inte koordinerar samt koncentrationen är trasig. Du skall bara veta hur mycket jag faktisk kortat ner dom innan jag skickat ;)
Samfattning kort för alla som följer tråden och inte orkar läsa allt som skrivs:

Det viktiga var att direktlänkning är inte bara olagligt utan kan också vara kostsamt för den som har bilden på sin server. Man går inte bara miste om pengar som tex när någon stjäl bilden utan ev. måste betala pengar ur egen ficka.

Polisen hänvisar till internetleverantören och jag tror i detta fall till den som handhåller hemsidan som har direktlänkade bilder på den. Webserverägaren kan stänga ner hela hemsidan alternativt om den ligger på egen hårddisk kan man troligtvis bli av med sin internetuppkopplning pga olaglig användning. Kan ta reda på hur det ligger till där också.

Det kan bli dyrt att använda en bild på ett sätt som inte är lagligt speciellt om människan som äger bilden är bosatt i tex USA.

Om någon hittar sin bild på bukefalos som är direklänkad och vill göra något åt saken är det Bukefalos dvs forumet som ryker och möjligen Gunnars häck som ligger illa till.
 
Sv: Stulna bilder

Jo jag förstår och hänger med. Vet allt det du har skrivit men orkade inte skriva det själv (Tack för du gjorde det)

Jag tar mååånga bilder och vill de använda det privat så är det helt ok som bakgrundsbild på datorn eller hemsidan. Dock vill man ju ha att det står vem som har tagit det och var det finns. Nu har jag visserligen en liten liten text vid hörnet så alla kan se fast blir bilden mindre så blir det för svårt att se.

Är det en populär bild då kan trafiken går upp eftersom mina bilder är STORA för jag gillar STORA bilder :D men jag kan bjuda de till en viss gräns. kan tänka mig ca 2-3 GB/månad för mina media filer (bild, ljud, video) men över det då får man tänka på saken. Har ett program på servern som kollar alla trafik så man vet var och vilka filer som är länkade

Många tänker inte på att bilder är skyddade och man får inte ha det hur som helst. Det finns även visa som inte alls vill att bilderna ska bli ändrade genom att ha en montage bild på en häst på den eller något annat. även ändra på färger och andra filter kan bara så att personen inte blir glad.

Blää nu har jag åxå skrivit så mycket *slå sig*
 
Sv: Stulna bilder

Så när min syster och min mans syster båda tog bilder på mina barn på min sida så är det olagligt? Jag blev i alla fall irriterad över det, tycker att de borde fråga först.
 
Sv: Stulna bilder

Det beror på vad hon använder bilderna till om det är olagligt eller ej.
Sedan skadar det inte att fråga först oavsätt anser jag själv men det är min privata tyckande och inget annat.
När det gäller bilder på internet och det är människor med på bilden så är det inte bara upphovrättslagen som man måste tänka på utan även om det går under personuppgiftslagen också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp