Sv: Stulna bilder
Skall försöka.
Varje gång man direktlänkar till en bild dvs gör så här:
så visas bilden varje gång någon öppnar tråden. Varje gång bilden visas så drar den bandvidd (bandbredd) och hur mycket beror på storleken på bilden.
Se det som en mobiltelefon.
Om jag lånar din mobiltelefon och ringer genom att använda din telefon och simkort (motsvarar direktlänka från en annans server) så är det ju dina pengar jag ringer för. Låt säga att jag gör det utan ditt medgivande (motsvarar direktlänka utan lov) och inte betalar dig för samtalet så är det ju du som får betala och se glad ut sedan. Dessutom gör jag det hemma hos dig när du sitter på toaletten och är dålig i magen och jag ringer utomlands också.
Skillnaden här är då att det är svårare att bevisa att det var jag som ringde upp dom pengarna medans på internet är det inte lika svårt att bevisa sådant speciellt inte om man har ett sådant webhotel jag har där jag kan se vilka filer som visats mest så länge det är mer än 20 gånger. Jag kan också se från vilken server det skett ifrån då sådant också visas där.
Det är svårt ju att bevisa i en polisanmälan att jag har "lånat" din telefon utan tillstånd och dessutom att jag har orsakat till att din telefonräkning blir högre.
Länkar du bara till bilden dvs textlänk dvs så här:
Björnungar
eller så här:
http://www.himidreams.com/minvarld/.../albums/userpics/10001/normal_bjornungar4.jpg
så visas bara bilden varje gång någon trycker på länkarna och visas bara på servern bilden ligger på. Dvs den bilden visas bara om du trycker på länken medans direklänkad bild visas varje gång någon öppnar tråden. Skillnaden på bandvidden kan vara markant om det är en välbesökt tråd. Just så tror jag inte är olagligt men är inte helt säker. Däremot anser jag själv att det inte är artigt om man inte samtidigt lägger in länk till vilken sida man länkar där bilden ligger på.
Själv länkar jag bara till bilder direkt om dom ligger på min server (björnungarna ligger på min server och bilden är min) så skall jag visa en viss bild som ligger på en annans server så länkar jag till hela sidan. Händer dock mycket sällan för min del att jag ens gör så då jag är väl medveten om hur dyrt det kan vara om många gör så på en hemsida.
Så direktlänkning = bilden visas varje gång tråden öppnas med sidan där bilden ligger på och drar bandvidd.
Textlänk till bilden = bilden visas varje gång någon trycker på textlänken och drar bandvidd först då.
Textlänkning till sidan med bilden på = visar vem som är ägare till bilden (om den inte tex är "stulen" eller direktlänkad), var jag kan hitta mer av samma vara och vilken hemsida den ligger på. Drar förvisso bandbredd det också men inte i samma mängd i längden som direktlänkade bilder tenderar att göra om många gör samma sak.
En hel del har inget emot att man visar upp deras bilder om den som ser bilden samtidigt får information om vem som tagit bilden och var den hör "hemma".
Jag själv brukar faktiskt fråga innan jag länkar till hemsidan om det inte är uppenbart att sidan är till för att så många som möjligt av allmänheten skall titta in. Inte heller delar jag med mig av länkar utan att vara säker på om det är ok.
Det är fullt lagligt att dela med mig av en länk till en hemsida men jag följer nätetikett och är artig på nätet. Det är vad jag har valt att göra själv.
Sedan är frågan vill man ha en massa sidor som är krypterade, förhindrade att surfa på med hjälp utav musens högerknapp (eller vänster om man nu valt det istället). Jag vet allt för många som tycker det är ytterst tråkigt men för att förhindra massa direktlänkningar, "stulna" bilder, hela stulna sidor mm så blir det ett måste tillslut. Jag vet att en hel del tycker det är jobbigt men vissa tvingar fram sådana saker genom direktlänkning.
Jag har en kompis som har en firma som säljer saker och han måste hålla på med en massa saker för att förhindra direktlänkningar, stöld av bild mm från andra företag. Man kan tycka att det är mer harmlöst av enskilda personer och att dom enskilda inte tjänar pengar på att direktlänka men det är summan av det hela som avgör om det blir ett problem. Räkningen som ev. uppstår och inte bara det man ev. missar.