Sv: Studera på universitet och ha hund
Det beror lite på hur dyra de andra omkostnaderna man har. Min hyra ligger på 2000, annars hade jag aldrig kunnat ha två hundar. Bilen är stötesstenen faktiskt.det finns inte en chans att jag hade klarat mig enbart på studiemedlet. ena hunden kostar 250 + 250 i mat och försäkring, andra hunden kostar 450 mat, 250 försäkring, 450+350 mediciner = 2 000 kr bara i rent underhåll. till det kommer veterinärkostnader, ena hunden behöver gå till vet var tredje månad och i somras var båda sjuka = runt 5 000 kr sammanlagt från maj - augusti, efter att försäkringen tagit sitt.
den friska hunden tränas och tävlas en del, vi betalar ca 450 kr/termin för att vara med i en träningsgrupp och det brukar bli någon helgkurs per termin också, kostar runt 1500 kr per tillfälle. medlemskapet i klubben tror jag går på knappt 400 kr per år. tävlingar kostar 150 kr per tillfälle.
en okänd summa pengar går åt till bensin. vi har långt till skogen, det blir minst ett par mil enkel resa, ibland mer. att köra och träna/tävla kostar också.