Studera på universitet och ha hund

Sv: Studera på universitet och ha hund

det finns inte en chans att jag hade klarat mig enbart på studiemedlet. ena hunden kostar 250 + 250 i mat och försäkring, andra hunden kostar 450 mat, 250 försäkring, 450+350 mediciner = 2 000 kr bara i rent underhåll. till det kommer veterinärkostnader, ena hunden behöver gå till vet var tredje månad och i somras var båda sjuka = runt 5 000 kr sammanlagt från maj - augusti, efter att försäkringen tagit sitt.

den friska hunden tränas och tävlas en del, vi betalar ca 450 kr/termin för att vara med i en träningsgrupp och det brukar bli någon helgkurs per termin också, kostar runt 1500 kr per tillfälle. medlemskapet i klubben tror jag går på knappt 400 kr per år. tävlingar kostar 150 kr per tillfälle.

en okänd summa pengar går åt till bensin. vi har långt till skogen, det blir minst ett par mil enkel resa, ibland mer. att köra och träna/tävla kostar också.
Det beror lite på hur dyra de andra omkostnaderna man har. Min hyra ligger på 2000, annars hade jag aldrig kunnat ha två hundar. Bilen är stötesstenen faktiskt.

KL

Nu öppnar jag en gammal tråd, men det gäller samma fråga.
Jag kommer börja plugga till hösten och har i dagsläget hunden på dagis.
Det skulle verkligen göra gott i budgeten om jag kunde ha honom hemma istället för på dagis, men jag vill inte säga upp dagisplatsen om jag inte VET att det funkar.

Finns det några andra bud än: vänta och se?

Finns möjligheten att ha hunden på dagis på en halvtidsplats? Det blir ju billigare, samtidigt som du har ett alternativ ifall det inte funkar att ha hunden hemma :)

Min hund har varit hemma hos mig när jag pluggade, i ca 1 år, tills jag blev schemalagd för många timmar för att det skulle kännas ok så då fick han börja på dagis :) Så jag körde taktiken, vänta och se :D

Vad är det du ska läsa? Beroende på kurs/program så är det olika hur mycket tid man spenderar i skolan. Om du har tur så finns det scheman uppe på kurshemsidorna från förra året så kan du se hur långa dagarna blir. Självklart beror det också på hur lång restid du har osv.

De första 3 åren på så tyckte jag att det gick väldigt bra utan hundvakt annat än enstaka tillfällen, men nu när jag läser på masternivå är kurserna mer krävande och jag vill helst inte missa någon föreläsning + att vi oftare har heldagar.

Det är Personalprogrammet på antingen Stockholms universitet eller i Uppsala.
Restiden blir ca en timme oavsett vilket av dem det blir.

Schema från vårterminen finns, men jag har lite svårt att tyda dem med alla olika grupper och kurser osv. Kanske ska göra ett försök till att tyda dem.

Halvtid på dagis gör varken till eller från. Heltid kostar 2600/mån och deltid 2000/mån.

Sambons föräldrar bor i närheten och är gärna hundvakter då och då, så enstaka tillfällen är inga problem att hitta hundvakt. Men varje dag funkar inte.

KL på mig själv

Nu har jag fått lite bättre koll på schemat och det verkar som det handlar om ca 3 timmar föreläsningar per dag. Vissa dagar är det heldagar då det är schemalagda grupparbeten.

Inte helt omöjligt alltså, men med restid på över två timmar är det ändå mycket ensam tid för hunden. Så jag började fundera på alternativen åka kollektivt eller köra bil.

När jag började prata bil så blev min sambo plötsligt väldigt engagerad i mina planerade studier och började göra beräkningar på kostnader.

Vi kom fram till att om jag har bil så blir det färre timmar ensam för hunden, vi kan säga upp dagis och det kommer att bli billigare oavsett om det blir Stockholm eller Uppsala.

Så nu blir det att hålla utkik efter en liten billig bil till mig :bump:

Tänk på att kolla om det kommer vara mycket grupparbeten utanför schemalagd tid! Inte alls ovanligt.

Gå en termin innan ni gör några drastiska förändringar som att säga upp dagisplats (om inte en ny kan hittas snabbt) säger jag. Nu är väl uni och högskola lite olika men ALLA jag pratade med innan jag började studera sa att det var så gott om fritid. Yeah right.... verkligheten var 6h i skola nästan varje dag och lika många timmar jobb efter det schemalagda... Hade otrolig tur att mina föräldrar kunde ha min hund större delen av det år som det tog innan jag hittade dagis åt henne - tyvärr han jag styra in mig själv i väggen under tiden så det blev ändå inget långvarigt.

Så mitt kalla råd är: gör inget förhastat, människor ljuger/har otroligt olika syn på verkligheten...

Fast grupparbeten kan man vanligtvis köra via google docs eller liknande typ skydrive. Så det behöver inte vara något problem :)

Fast grupparbeten kan man vanligtvis köra via google docs eller liknande typ skydrive. Så det behöver inte vara något problem :)

Det beror väl på hur gruppen väljer att jobba?

Vi har väldigt mycket grupparbeten och arbetar till 99% tillsammans. Det är ju liksom vad det går ut på, att arbeta i grupp.

Jag menar inte heller att det behöver vara ett problem men det är en sån sak som man bör kolla i TS situation. Hon kan ju inte räkna med att få göra alla grupparbeten hemifrån.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Theodor
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka