Studera på universitet och ha hund

Sv: Studera på universitet och ha hund

Vet att många ahr både häst och hund som pluggar i Uppsala så visst går det.

Jag har ju både häst och hund i Uppsala och det funkar visserligen men det är för att jag har all hjälp i världen från mina stallkamrater när det gäller hund och hästpassning. Dessutom är mina djur lättskötta, hästen är i lösdriften eller står på en lättmockad bädd och hunden är lydig och snäll. Så mina djur är inte direkt jobbiga att få hjälp med (vilket jag tycker är viktigt för mig, att mina kompisar inte behöver slita ut sig bara för att hjälpa mig).
Men min utbildning hade redan från början en ganska hög studietakt med många obligatoriska moment och jag missade en massa i början och klarade inte kurserna för att jag tänkte "jag kan läsa detta hemma". Detta var jag inte alls beredd på. Vissa människor kan ju plugga själv, absolut! Och jag trodde att jag kunde det men icke sa nicke :angel: så man ska vara beredd på att i början, innan man hittar sitt sätt att studera och lära sig på, kanske måste tänka om. Och att man måste ha en backup plan för det vore ju tråkigt om man tog med sig hunden och sen går det inte ..

Ett hett tips är att bo på campus, ställ dig i kö hos Ultuna studentbostäder om du inte redan gör det!

Oh, då ska jag göra det genast! Har stått i kö ett år på Uppsalabostäder (eller vad det nu heter) men korkade jag tänkte att campus skulle vara hundfritt. Haha:angel::D

Min hund är ju väldigt tyst och lugn, dock har vi ytterligare en hund plus en katt hemma, så vet inte hur han reagerar helt själv. De där hundgårdarna man kunde låna av kåren kanske skulle vara något?:idea:

Do it! Smarta jag har typ 7års kötid på Studentstaden (tror jag de heter) men ställde mig i kö hos Ultuna studentbostäder (Susbo) först samma vår som jag sökte till utbildningen :cool: Mycket nytta jag har av de ködagarna, är ju som liite svårt att bo på andra sidan stan när man har hund.
Men ställer du dig i Susbos kö redan nu skulle jag tro att har du rätt stor chans att få ett korridorsrum lagom till du börjar!

Kårens hundgårdar är ett jättebra alternativ men som sagt så måste man vara med och hjälpa till att bygga för att få en plats, så det är kanske svårt att få en direkt från början. Annars finns det säkert nån kursare med hund som gärna vill ha sällskap på dagarna, det löser sig alltid!

Do it! Smarta jag har typ 7års kötid på Studentstaden (tror jag de heter) men ställde mig i kö hos Ultuna studentbostäder (Susbo) först samma vår som jag sökte till utbildningen :cool: Mycket nytta jag har av de ködagarna, är ju som liite svårt att bo på andra sidan stan när man har hund.
Men ställer du dig i Susbos kö redan nu skulle jag tro att har du rätt stor chans att få ett korridorsrum lagom till du börjar!

Kårens hundgårdar är ett jättebra alternativ men som sagt så måste man vara med och hjälpa till att bygga för att få en plats, så det är kanske svårt att få en direkt från början. Annars finns det säkert nån kursare med hund som gärna vill ha sällskap på dagarna, det löser sig alltid!

Studentstaden var det ja! Jo, insåg det jag med när jag började kolla vart studentstaden hade sina lägenheter... Hehe, liite väl långt bort:grin:

Vilka stadsdelar är bäst om man pluggar i/på(?) ultuna, om man inte skulle få plats på campus?

I München. Men där är allt på tyska så det gäller att man kan det annars fattar man noll ;)

Ska du inte söka Köpenhamn också?

Okej, tyska är inte riktigt min grej så münchen-alternativet försvinner från min lista ;):D

Njae, jag vet inte riktigt om Köpenhamn.. Det är trots allt ganska många år man ska plugga, och känner mig inte riktigt hemma i Danmark. Har visserligen inte varit där särskilt mkt, men njae. Har släkten i Norge (mamma är norsk) en timme från Oslo, och älskar staden. Har en hel del av det norska språket med mig dessutom, så känns som att det skulle funka bra. Dessutom slipper man ju karantänen för hunden om man ska hem till Sverige:laugh:

Har funderat lite på GB och Irland också, men är rädd för att jag aldrig skulle tamig ifrån den gröna ön och hälsa på familjen i Sverige om jag väl flyttat dit:angel::love:

Studentstaden var det ja! Jo, insåg det jag med när jag började kolla vart studentstaden hade sina lägenheter... Hehe, liite väl långt bort:grin:

Vilka stadsdelar är bäst om man pluggar i/på(?) ultuna, om man inte skulle få plats på campus?

Lilla Sunnersta ligger också nära skolan, 1-2 km skulle jag tro!

//en annan 2:a årskursare, dock utan hund

Extremt trådkap men..
Gottsunda och Sunnersta är nära! Gottsunda har dessutom ganska billiga lägenheter har jag för mig, inte specifikt studentlägenheter men annat.

Extremt trådkap men..

Jo, jag vet:o Ber så hemst mkt om ursäkt till TS. Får skylla på att jag blev lite carried away när det började ansluta en massa SLU-studenter till tråden som kunde svara på alla mina frågor:angel:

Men, tillbaka till trådens ursprungliga ämne. Om att ha hund på universitetet. Vill lägga till en fråga till TS inlägg. Hur funkar det ekonomiskt? Har man råd med hundkurser, utställningar, tävlingar? Eller är det (som iallafall jag föreställer mig) nudlar varje dag för att få råd med ordentlig hundmat och försäkring?

jag tror inte att han är med på lektionerna, men det är många som har hundar med sig och i specielle fall passar dom väl varandras hundar...ska se om hon vill gå in i tråden o svara själv :)

tråååådkap....

Irland tar bara in studenter från UK och USA, Storbritannien är sjukt svårt att komma in för det behövs en massa praktik och sådant för att bli antagen så som jag förstod det när jag läste på hemsidorna och så!

Annars så skulle jag säga att man har råd med utställning och kurser och sådant, men mycket tid finns det tyvärr inte till det tycker jag (iaf inte på veterinärprogrammet) :(
Nu har ju jag iofs en pensionär till hund, men hade jag haft en yngre tvälande hund så hade det varit svårt att få tiden att räcka till till allt man vill göra. Man fr nog dra ner lite på ambitionerna eller koncenterar sig på bara en sak/gren.

Men, tillbaka till trådens ursprungliga ämne. Om att ha hund på universitetet. Vill lägga till en fråga till TS inlägg. Hur funkar det ekonomiskt? Har man råd med hundkurser, utställningar, tävlingar? Eller är det (som iallafall jag föreställer mig) nudlar varje dag för att få råd med ordentlig hundmat och försäkring?

Det beror på hur duktig du är på att hantera din ekonomi. Du kan få ganska mycket pengar med csn och bostadsbidrag, jag får 9000 kr. Nu eftersom jag har häst och hund och 2 katter så blir det inte alldeles för mycket över men ca. 1500 kr extra. Då är hund och kattmaten redan borträknad, dock köper jag inte ett dyrt foder. Men visst har du råd med försäkring och bra hundmat till en hund (jag har ju råd med foder till hund, katter och häst ;) ), men tävlingar, träningar osv är mera osäkert. Träningar i Uppsala kostar skjortan...

Jag studerar till veterinär i Köpenhamn (startar termin 5 imorrn) och har en liten chihuahua.

Oftast har vi hittils mest haft halvdagar förutom då vi har laborationer och demos, vi har dock schemalagt i princip varje dag så det är väldigt olika beroende på program. Vi har det så att egentligen får man inte, men man kan ändå ta med hunden på föreläsningarna, men det är endast i de vanliga föreläsningssalarna och hunden måste kunna ligga stilla och tyst. Som tur så är min hund bra på att både ligga osynlig i knät samt har inga problem med att vara ensam hemma.

Har inte läst igenom tråden men det skiljer som sagt väldigt mycket på olika utbildningar och även olika kurser inom samma program.
Under min utbildning har jag i perioder varit schemalagd 8-17 dagligen och i andra perioder varit schemalagd 2 timmar/vecka.

Att vara schemalagd 8-17 varenda dag är väl dock inte det vanligaste.

Edit: Ekonomiskt är det inga större problem. Min hund kostar knappt 500 kr/mån (med försäkring och veterinärfoder). Kurser etc har man råd med med lite planering men det är klart att allas ekonomi är olika trots samma inkomst. Prioriterar man har man absolut råd med kurser (och säkert tävlingar etc också, så långt har jag inte kommit än). Veterinärkostnader är ju det värsta så det gäller ju att ha någon typ av buffert dock.

Senast ändrad:

Okej, tyska är inte riktigt min grej så münchen-alternativet försvinner från min lista ;):D

Njae, jag vet inte riktigt om Köpenhamn.. Det är trots allt ganska många år man ska plugga, och känner mig inte riktigt hemma i Danmark. Har visserligen inte varit där särskilt mkt, men njae. Har släkten i Norge (mamma är norsk) en timme från Oslo, och älskar staden. Har en hel del av det norska språket med mig dessutom, så känns som att det skulle funka bra. Dessutom slipper man ju karantänen för hunden om man ska hem till Sverige:laugh:

Har funderat lite på GB och Irland också, men är rädd för att jag aldrig skulle tamig ifrån den gröna ön och hälsa på familjen i Sverige om jag väl flyttat dit:angel::love:

Men inte behöver väl hunden sitta i karantän från Danmark? Dock krävs ju rabiesvaccinering.

Det tillkommer VÄLDIGT mycket tid utöver schemalagda timmar på universitetsnivå. Dessutom förutom detta beror det på hur mycket engagemang man har vilket kan dra upp extra timmarna ytterligare.

Det du kan göra är att se till att vara hemma efter de schemalagda timmarna och plugga. Om ni har grupparbete kan ni ju göra det hemma hos dig eller någon annanstans vart du kan ha med hunden.

Allt gå ju att lösa: men du kanske får en väldigt rastlös hund under de mer hektiska veckorna innan proven.

(knapplån)

Jag har också hund och har precis börjat på universitetet. Har hittills oftast haft en föreläsning/dag och ett seminarium då och då.

Dock kan hunden bara vara ensam i ungefär en timme i taget (han är 10 månader, det tar lååång tid med ensamträning för oss) :crazy: Just nu har min mormor (som bor 20 mil bort) hunden på heltid, men det är ju inte en lösning som är perfekt och jag tänkte ta hit hunden snart.

När lilla hunden kan vara ensam 2-3 timmar så kommer det alltså fungera utmärkt men nu lär jag ju hitta någon hundvakt.

Hur gör man för att hitta hundvakt i en helt ny stad där man knappt känner någon?

Annonsera efter hundvakt. Blocket, annonser i affärer, vårt universitet har ett eget annonseringsställe på internet... Har aldrig letat dagmatte själv men där ser man ju mycket annonser i alla fall. Sen får man givetvis sålla men så är det ju alltid. Sen lär man känna folk fort också!

kl

Kan tillägga en sak; Om ni har möjlighet, lämna hunden hos föräldrar etc första veckorna på utbildningen (om ni har hunden sen innan alltså). Första tiden är det nolle-p och i princip aktiviteter dygnet runt. Sjukt kul, det är då man lär känna alla och jag hade nog tyckt det var grymt jobbigt med hund då...

Jag hade tankar på att skaffa hund redan när jag började plugga. Jag och dåvarande sambon sa att vi skulle vänta ett år innan vi bestämde oss och kom snabbt fram till att vi inte skulle ha tid. På den tiden hade jag inte velat prioritera hunden heller (även om jag givetvis skulle gjort det om jag redan haft en). Jag köpte hund (med ny sambo) i slutet av tredje året och ångrar det inte ett dugg, men det känns samtidigt bra att jag väntade. Dels givetvis för att det första förhållandet tog slut och jag skulle ha svårt att klara hund själv, dels för att jag de första åren ville leva mer "fritt", satt mer i skolan och pluggade, festade mer osv. Nu vet jag hur pluggandet fungerar, kan styra mycket själv, har inte samma festintresse och vet att jag har massor med folk runt mig som hjälper till vid behov.

Men som sagt, alla personer (och utbildningar) är ju olika.

det finns inte en chans att jag hade klarat mig enbart på studiemedlet. ena hunden kostar 250 + 250 i mat och försäkring, andra hunden kostar 450 mat, 250 försäkring, 450+350 mediciner = 2 000 kr bara i rent underhåll. till det kommer veterinärkostnader, ena hunden behöver gå till vet var tredje månad och i somras var båda sjuka = runt 5 000 kr sammanlagt från maj - augusti, efter att försäkringen tagit sitt.

den friska hunden tränas och tävlas en del, vi betalar ca 450 kr/termin för att vara med i en träningsgrupp och det brukar bli någon helgkurs per termin också, kostar runt 1500 kr per tillfälle. medlemskapet i klubben tror jag går på knappt 400 kr per år. tävlingar kostar 150 kr per tillfälle.

en okänd summa pengar går åt till bensin. vi har långt till skogen, det blir minst ett par mil enkel resa, ibland mer. att köra och träna/tävla kostar också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Theodor
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka