Studera på universitet och ha hund

NagelacksBeroende

Trådstartare
Det finns säkert någon liknande tråd, men min dator har bestämt sig för att strejka just nu, så jag kan inte kolla upp det. Någon får gärna länka om det finns en likadan. :D

Hur är det att studera på universitetet och samtidigt ha hund?
Jag kan tänka mig att det kan skilja sig en del beroende på vad man läser, men som jag har förstått det så är det ofta inte så himla mycket som man behöver vara i skolan för? Eller har jag förstått det helt knasigt då?

Jag har suttit och letat efter schema på det program jag antagligen kommer att söka, och när jag såg det så kändes det bra iallafall! Det längsta var 6 timmar (men med 1 timmes lunch emellan då...), och det var max en gång i månaden i genomsnitt. Men så tänkte jag att det kanske är mycket som inte "syns på schemat"?
(Och ja, jag vet att hundar inte ska vara ensamma länge. :D Jag har inte tänkt att lämna en hund ensam hemma om dagen blir lång. Så slipper vi en sådan ev diskussion med ;))

/ NB

Sv: Studera på universitet och ha hund

Senast jag pluggade på universitet så var det föreläsningar7lektioner ca 3 - 4 ggr/vecka o då ca 3-4 timmar, man fick välja om man ville gå på fm eller em grupp.
Ibland, väldigt sällan, var det föreläsningar för hela gruppen.
Till det kom självstudier på 3-500 sidor i veckan + att papers skulle produceras i det oändliga.

Oj det beror helt på vilken kurs du går och vilken typ av utbildning det handlar om. Vissa kurser har massor med obligatoriska moment som man måste vara med på, ofta de med mera vetenskapliga inriktningar som ska ha massor med laborationer och liknande. Andra kurser har ganska snabb takt vilket gör att man helst inte vill missa en massa lektioner eftersom det är dyrbar information. Allra helst i tenta perioder så vill man vara med så mycket som möjligt.
Har du däremot en inriktning som är mera filosofisk, pedagogisk osv. så verkar dessa utbildningar ha en lugnare takt många gånger. Det mesta kan man läsa och arbeta på hemma.

Jag skulle inte råda dig att tänka "jag kan stanna hemma ofta" för det finns en stor chans att du märker att du missar en massa om du gör det. Och då står du där med hunden. Bor du nära skolan så kan man ju alltid åka hem på lunch och liknande, annars skulle jag inte rekommendera det om inte du har någon som kan ta hunden ofta om det skulle hända att du måste vara i skolan mycket. Du måste ändå tänka "skolan först", speciellt om du tar studiebidrag.

Jag har 1 mils pendelavstånd mellan hund och skola. Jag har någon gång fått köra hem och rasta men andra gånger har jag hjälp av mina grannar. Tidigare har jag kunnat lämna hunden hos en kompis. Men i början tänkte jag "jag kan stanna hemma" och det gick illa, klarade inte kurserna alls.

En passande tråd för mig då jag befinner mig i en sådan situation just nu!

Jag läste förra terminen kursen Socialt arbete på distans just för hundens skull, så jag skulle slippa tänka på det. Det funkade bra.. Den här terminen ville jag söka till socionomutbildning på distans, men fick höra att det är mycket svårt på distans o att man ändå inte går många timmar per dag i skolan så det skulle vara lugnt med tanke på hunden. Så jag sökte vanlig utbildning o kom in. Började förra veckan och ojj måste jag säga :crazy: 2 första dagarna gick vi från 8.15 till 17 o 16 (o det tar en halvtimme med buss att åka till skolan o likadant hem, så jag får lägga på en timme till)....så där blev det ingen snack om saken att jag måste ha hundvakt...o resten av veckan gick vi bara en dag till 13, o resten till 16, så de andra två dagarna var jag tvungen ha hundvakt då med. 400kr gick till hundvakten den här veckan. Jag kollade på schemat resten av månaden, o jag kommer komma upp i ca 1900kr på hundvaktskostnad bara den här månaden :crazy:
Nästa vecka har vi två "lediga" dagar, men då är det meningen att vi måste träffas i våra basgrupper på något bibliotek eller liknande o jobba på ett arbete. O till biblan kan ju inte hunden heller följa med.... Nu i början är det mycket introduktion också som är lite frivilligt men rätt viktigt, men senare kommer det mesta vara obligatoriskt.
Vi fick direkt en massa sidor att läsa för vi har seminarium redan på fredag, och kan säga att jag nu varje dag fått prioritera läsning framför långpromenaderna med hunden...gissa om jag haft skuldkänslor den här veckan :(
Jag är nyinflyttad i den här staden så har heller inte bekanta som jag kan lämna hunden hos, o jag har ingen bil så det blir att vakna ännu tidigare o ta bussen till hundvakten först.. Så just nu känns allting jättejobbigt...skolan är jätteviktig för mig, men min hund är mitt allt...o nu ska man försöka hitta en balans mellan de....får helt enkelt vänta o se hur det kommer gå...

Vill dock inte ge en helt negativ bild av att ha hund o studera...men beskrev hur det kan vara i ett fall som mitt. Men finns väl säkert de som det gått bättre för...beror ju helt på om man har nån som kan passa hunden, om man bor långt ifrån skolan, o vilken kurs/utbildning man läser osv..

Det varierar så otroligt mycket beroende på utbildning och vilken kurs man läser. Jag har haft allt från 2 timmar till 8 timmar på en normal dag plus några längre studiebesöksdagar eller resor. För det mesta var det max 5-6 timmar plus en timmes lunch mitt i det så jag hade sällan problem med att hunden var ensam för mycket. Det tog 5 minuter för mig att cykla till skolan så jag kunde ju vara hemma på lunchen.

Det mesta av vår schemalagda tid har inte varit obligatorisk. Jag tycker dock inte man ska tänka på dessa som föreläsningar man kan hoppa över och man ska passa sig för att börja skippa alltför många föreläsningar pga hunden. Det ger nästan alltid mest av att vara med och inte bara läsa in vad de andra gjort.

Det svåraste har varit de där långa dagarna/resorna när man måste fixa hundvakt. Det har alltid varit ett väldigt krångel inför dessa för att försöka hitta någon hon kan vara hos. Så ett tips är att redan från början sätta upp lappar om hundvakt, det är dessutom bra att ha flera som man kan ringa så det inte krisar sig.

Vi var väldigt många i min klass som hade hund och jag tycker det i det stora hela fungerat väldigt bra, kommer väl aldrig ha så mycket tid för min hund som jag haft när jag studerat :laugh:

jag läser tredje året på miljövetarprogrammet, en tvärvetenskaplig utbildning med kurser på nästan alla institutioner. på de kurser jag gått så är det sällan några långa dagar! värst har kemin varit, där var det en del dagar som var 9-17, men långt ifrån alla. dock var man tvungen att plugga i grupp, så en del tid efter den schemalagda tiden gick åt till att sitta kvar i skolan med sina kursare. kursen jag går nu (riskanalys) har en hel del dagar som är 9-15 men med en timmes lunch. juridiken var lättast, där gick vi i skolan 2 timmar om dagen.

jag tycker hur som helst att studietiden är den bästa tiden att ha hund, särskilt om man är runt 20 år och vill vara social med andra studenter. för har du schemalagd tid i skolan så är det garanterat någon annan som är ledig och inte har något emot att passa din hund. jag rekommenderar att du hittar ett jobb vid sidan av, kanske på kvällar och helger. för att få studiemedlet att räcka till en skälig levnadsnivå + akuta veterinärbesök är betydligt lättare sagt än gjort.

Se till att bo ihop med någon alt. bo granne med någon som är hemma när du INTE är hemma (och är villig att passa din hund!) ;)

Jag som är veterinärstudent har ibland väldigt mycket obligatoriska moment där jag måste vara, men vissa veckor eller dagar kanske jag bara måste vara 1 timme i skolan. De gånger det krisat så har antingen min kompis jag delar lägenhet med kunnat ta hand om lillskiten, eller så har jag frågat någon av mina vänner/studiekollegor som kanske inte har övning samma dag som jag.

Ett tips är att bo nära skolan, så att man kan ta sig hem snabbt för att ta ut hunden på promenad/kissrunda. Till exempel har jag 10-15 min cykelväg hem så även på en timmes rast hinner jag hem för att kissa hunden om det skulle behövas.

Jag läser andra året på ekonomprogrammet. Halva terminen kommer jag läsa i stort sett hemifrån då han är liten fortfarande. Alla kurser är ju olika som alla andra redan sagt. Just nu läser jag statistik som bara innehåller ett obligatoriskt moment och det finns massor av material att tillgå då samma kurs även går som distanskurs så då funkar det ju bra. Men man vet ju aldrig hur nästa kurs ser ut.

Ekonomprogrammet räknas ju lite som ett "läsprogram" Vi får tonvis med böcker som vi ska mata in men inte så mycket labbar eller andra praktiska övningar.

Jag tillhör kategorin som inte alltid lyckas fokusera på föreläsningarna så för mig är det inte någon större förlust om man missar någon då och då :angel:

Innan har jag gått från 9-12 tre dagar i veckan ungefär. :D Hade kanske 20 heldagar (9:15-15:00) på hela förra året. Jag har aldrig haft så mycket tid som jag haft sen jag börja studera så för mig passar det perfekt med hund nu. Jag har ju iofs sambo som ställer upp men han jobbar ju heltid så jag har ändå försökt att inte räkna med honom för att de ska fungera även om han såklart hjälper till så mycket han kan.

Jag läste ett år först för att veta lite vad det innebar och hur svårt det var och hur mycket tid jag skulle lägga osv och skaffade vovve nu under sommarlovet då jag vet lite hur det fungerar.

Jag läser till socionom och hör till dom som tycker plugga och hund är bästa kombinationen ever. :p Har hunnit med två valpar under tiden och första året var jag knappt i skolan alls, utom vid obligatoriska seminarium och lite grupparbeten. Men grupparbetena tog ju max några timmar, alla ville bli klara snabbt. Seminarierna var typ 3 timmar långa och inte särskilt ofta. Då hade jag hundvakt.

Jag tycker tempot är så sjukt långsamt på föreläsningar så jag läser hellre hemma. Och man ska ju sällan plugga in hela boken, så att läsa igenom en bok tar inte så lång tid för mig. Jag har iaf aldrig haft så mycket tid för hunderi som nu. Passar dessutom på att läsa terapihundkurs och till hundinstruktör samtidigt, så nog finns det tid här. Inte så mycket nu dock, när jag fyllt på med hundgrejer. ;)

Jag läser till socionom och hör till dom som tycker plugga och hund är bästa kombinationen ever. :p Har hunnit med två valpar under tiden och första året var jag knappt i skolan alls, utom vid obligatoriska seminarium och lite grupparbeten. Men grupparbetena tog ju max några timmar, alla ville bli klara snabbt. Seminarierna var typ 3 timmar långa och inte särskilt ofta. Då hade jag hundvakt.

Jag tycker tempot är så sjukt långsamt på föreläsningar så jag läser hellre hemma. Och man ska ju sällan plugga in hela boken, så att läsa igenom en bok tar inte så lång tid för mig. Jag har iaf aldrig haft så mycket tid för hunderi som nu. Passar dessutom på att läsa terapihundkurs och till hundinstruktör samtidigt, så nog finns det tid här. Inte så mycket nu dock, när jag fyllt på med hundgrejer. ;)

Jag läser samma utbildning som galathea och säger samma sak, det är kanon att ha hund och plugga. Till skillnad från henne så har jag valt att gå på nästan allt. Jag har så usel studieteknik att jag behöver gå på alla föresläsningar och sen läser jag kurslitteraturen.
Det brukar gå att pussla och lite diskret "byta klass" om det blir långa dagar på schemat.

Praktiktider kan dock vara jobbiga eftersom man arbetar men ändå bara har csninkomst.

Jag fasar för hur det kommer bli när man arbetar, jag är van vid att arbeta skift, obekväma tider och sådant.
Förra terminen arbetade jag för första gången 9-17 arbete och det var gräsligt ur hundsynpunkt. Som tur var hade jag flextider och handledare som snarare fick dämpa min arbetslusta och ibland mer eller mindre kommenderade mig till att göra mer hemstudier och reflektioner:angel:.

Jag är inte alls glad i att ha hundvakter även om mina var helt underbara, så hur jag kommer göra den dag jag permanent måste arbeta kontorstider vet jag inte.:crazy:

Se till att bo ihop med någon alt. bo granne med någon som är hemma när du INTE är hemma (och är villig att passa din hund!) ;)

Jag som är veterinärstudent har ibland väldigt mycket obligatoriska moment där jag måste vara, men vissa veckor eller dagar kanske jag bara måste vara 1 timme i skolan. De gånger det krisat så har antingen min kompis jag delar lägenhet med kunnat ta hand om lillskiten, eller så har jag frågat någon av mina vänner/studiekollegor som kanske inte har övning samma dag som jag.

Ett tips är att bo nära skolan, så att man kan ta sig hem snabbt för att ta ut hunden på promenad/kissrunda. Till exempel har jag 10-15 min cykelväg hem så även på en timmes rast hinner jag hem för att kissa hunden om det skulle behövas.

Snor tråden lite halvt..

Jag ska läsa veterinär nästa höst (förutsatt att jag kommer in, men det är tanken iallafall) och har funderat på det här med att ha hund samtidigt.. Vet inte om jag hört/läst det någonstans (eller om jag bara hittat på det själv:angel:), att man under vissa föreläsningar får ha hunden med?
Och är det inte ganska många på vet.-programmet som har hund? Isåfall kanske det är lättare att välja ett ställe för basgrupperna att träffas där det är mer "hundvänligt"? :idea:

Snor tråden lite halvt..

Jag ska läsa veterinär nästa höst (förutsatt att jag kommer in, men det är tanken iallafall) och har funderat på det här med att ha hund samtidigt.. Vet inte om jag hört/läst det någonstans (eller om jag bara hittat på det själv:angel:), att man under vissa föreläsningar får ha hunden med?
Och är det inte ganska många på vet.-programmet som har hund? Isåfall kanske det är lättare att välja ett ställe för basgrupperna att träffas där det är mer "hundvänligt"? :idea:

Min kompis läser till vet i Uppsala nu första året och hon har hunden med sig...dock är han äldre och bryr sig inte att bli lämnad....hon finns här på buke

Min kompis läser till vet i Uppsala nu första året och hon har hunden med sig...dock är han äldre och bryr sig inte att bli lämnad....hon finns här på buke

Oh, lät intressant:D

Har med hunden som i har med till uppsala eller som i har med hunden på "lektioner"?

Ja alltså jag får ta med hunden till "vanliga" föreläsningar. Alltså när man inte gör något praktiskt utan bara sitter i en tråkig sal och lyssnar på professorn. Men nu läser jag ju inte i Uppsala så jag vet inte hur det är där (om det nu är där du tänkt plugga?).

I alla fall så går det absolut att ha hund när man går veterinärprogrammet. Sen har man ju som fördel att man alltid har en försökskanin(hund) hemma som man kan öva på :D
Vet att många ahr både häst och hund som pluggar i Uppsala så visst går det.

Jag har precis börjat på universitetet men jag kommer ha ca 1-3 dagar i veckan i skolan och då nästan alltid bara 8.30-12.00 så för mig funkar det & kommer funka galant. Speciellt när jag har valpar som behöver mig myyycket :) Har pratat lite med folk runt mig innan jag skaffade dem också och alla som pluggat med hund har bara sagt positiva saker om det!

Ja alltså jag får ta med hunden till "vanliga" föreläsningar. Alltså när man inte gör något praktiskt utan bara sitter i en tråkig sal och lyssnar på professorn. Men nu läser jag ju inte i Uppsala så jag vet inte hur det är där (om det nu är där du tänkt plugga?).

I alla fall så går det absolut att ha hund när man går veterinärprogrammet. Sen har man ju som fördel att man alltid har en försökskanin(hund) hemma som man kan öva på :D
Vet att många ahr både häst och hund som pluggar i Uppsala så visst går det.

Har tänkt söka i Uppsala och Oslo.. Vart pluggar du?

Men vad bra, då slipper jag fundera på om det fungerar eller inte :) Skulle ju kännas lite snopet om man inte kunde ha hund när man pluggar till veterinär, men man vet ju aldrig. Hästen sålde jag för två månader sedan, dels pga att jag inte skulle kunna ha häst när jag börjar på universitetet nästa höst (ekonomiskt och tidsmässigt en omöjlighet) :(

I München. Men där är allt på tyska så det gäller att man kan det annars fattar man noll ;)

Ska du inte söka Köpenhamn också?

kl

Funkar helt perfekt. Har läst psykologi A och B och nu läser jag franska A. Tror dock att det beror på hur man är som person. Själv har jag klarat ett par kurser utan att gå på en enda föreläsning (vilket kanske inte är helt optimalt :cool: ) just för att jag mycket hellre läser hemma. Då kan jag dessutom lämna henne själv när jag ska göra roligare saker, än att använda "ensamma-timmarna" till att sitta i skolbänken ;). Beror även mycket på vad läser för kurs. Om det är "läs denna bok och tenta av den sen" eller om det är massa övningar, seminarium etc.

Snor tråden lite halvt..

Jag har precis börjat andra året på vet. programmet i Uppsala och har hund :). Än så länge funkar det jättebra, vi går sällan längre än 9-15 och då har vi minst 1 timmes lunch så man hinner lugnt hem till hunden. Av vad jag hört av äldrekursare så är de tre första åren lugna (dvs inte såå mycket schemalagd tid) men fyran och femman är värre (långa dagar på kliniken, jour osv). Men nu har dom ju ändrat om lite i studieordningen så det kan ju bli lugnare. Kan vara värt att veta iaf, så man inte blir chockad ;)

Ett hett tips är att bo på campus, ställ dig i kö hos Ultuna studentbostäder om du inte redan gör det!

Dock får man INTE ha med sig hunden på lektionerna. Vi har haft kanske sammanlagt 1-2 dagar hittills då vi kunnat ha med dom och det har varit tillfällen då vi har behövt hundar att öva på. Annars får dom snällt vara hemma. Vill man hellre ha hunden i hundgård på dagarna så har kåren några sådana som medlemmarna kan använda (om man hjälper till att bygga nya).

Man får ha hund med sig till kårens lokaler så där kan man sitta och plugga om man vill. Basgruppsmöten är dock schemalagda och man har ett anvisat rum som man sitter i så då är det knivigare. Men på fritiden kan man så klart plugga var man vill :)

I övrigt är det GRYMT att gå ett program där alla är intresserade av djur och väldigt många har hund! Finns alltid nån att gå promenader med eller snacka hund med, riktigt nice :banana:

Nu läser jag inte riktigt på universitetsnivå eller högskolenivå utan förutbildning där jag måste vara med hela tiden och vi har löst det så att vi lämnar hunden hos min kompis som har bröderna till vår hund och jag ser inte något fel i det då han har riktigt roligt under dagen och blir alltid glad när vi ska dit.

Visst känns det lite beklagligt att man vill ha hund men inte kan ha den själv hela tiden men det är nog så man får göra ibland.
Vi pratade lite om att sambon skulla ha med sig hunden på jobbet men han fick inte ha hunden med sig i lastbilen för chefen om det inte var i nödfall så då får det vara.

Det är bara ett år nu, vi får se hur det ser ut senare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 280
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: Theodor
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka