Studera på heltid och ha hund?

Sv: Studera på heltid och ha hund?

Det har vi alltid fått lov till :) men kan va att dom har börjat säga till dom nya årg. att dom inte får, för att succesivt förbjuda det ? (jag är på år 6, färdig om 14 dagar:banana::bump::banana::bump:)
De vet nog att det inte är nån mening att säga till oss som fått veta att vi får, att vi plötsligt inte får längre..!

KL

Jag pluggar till veteirnär i münchen och har en 11-årig dvärgschnauzer. Bor tillsammans med en kompis i en lägenhet 15 min cykelavstånd från skolan. Är precis i slutet av 5:e terminen (3:e året) och pluggar heltid men går inte till skolan alla dagar så jag är hemma rätt mycket.
Vi får egentligen inte ta med hunden till skolan förutom när vi ska öva på att ultraljuda men jag brukar trotsa reglerna och ta med honom ibland ändå. Har då alltid med en filt som han ligger på nere vid fötterna.

Eftersom nästan alla jag känner här har hund brukar det aldrig vara något problem att ta med hunden till de om vi ska göra något. Han kan ju vara ensam också men lämnar honom aldrig längre än 5 timmar. Skulle jag avra borta längre så kan jag alltid lämna honom hos någon av alla vänner som har hund eller så går min kompis jag bor med ut med honom om det skulle krisa sig.

Det är väldigt lätt med hund här i tyskland eftersom jag kan ta med honom även när jag går och fikar, äter ute eller vill shoppa.

*kl*

Läser till sjuksköterska och har en snart 3-årig DSG-tik. Det fungerar kanonbra, jag är i skolan ca 2 heldagar i veckan och då har jag dagmatte, andra dagar är hon ensam om det bara rör sig om 3-4 timmar eller så pluggar jag hemma. Är jätteskönt att plugga hemma med hund eftersom man tvingar sig att ta välbehövliga pauser och kommer ut ordentligt. Ska snart ut på praktik men jag har en väldigt flexibel dagmatte så det löser sig bra, även fast jag ska vara borta hela dagarna då.

Jag pluggar 100% och det funkar kanon. Jag har dock en sambo som jobbar lite skumma tider så tillsammans ser vi till att hunden inte behöver vara ensam för mycket.
De flesta dagar hade jag klarat det själv, men långt ifrån alla, då hade hundvakt eller liknande behövts.
Har en dvärgschnauzer på 10 månader. Fick hem honom i maj, då jag var hemma hela tiden och skrev exjobbsrapport, sen 3 månaders sommarlov då jag pluggade halvtid på distans och i övrigt var ledig, sen började jag plugga igen.

Går en utbildning där de flesta kurser har rätt mycket schemalagt.

Edit: Social sett funkar det också jättebra. Hemmafester, fikastunder osv kan han oftast följa med på, är det utgång så ser man till att det inte blir alltför länge om både jag och sambon ska gå.
Vi har folk som står i kö för att få vara hundvakt :) De är dock oftast med när vi festar men det har hittills aldrig varit några problem. Flera i min klass har hund och det är nog inte många som inte tycker om djur.
På föreläsningar etc får han inte vara med, han har dock varit med på någon exkursion och ett handledarmöte som vi fick lov att ha ute (dålig framförhållning av oflexibla handledare när vi haft honom i bara 2 veckor eller nåt).

Senast ändrad:

Jag läser också till sjuksköterska, är inne på min fjärde termin nu. Jag har en kooikerhondjehane som är 3 år.
Jag går i skolan cirka två dagar i veckan, eller så går jag i skolan fem dagar i veckan men har cirka 4 timmar i skolan varje dag. De dagar det är heldag kan jag antingen åka hem och rasta på lunchen eller så har jag en dagmatte som ställer upp.
Snart går vi också ut på praktik och då blir det dagmatte/hunddagis varje dag för min hund. Han går halvdagar då han inte orkar med heldagar i en så stor flock som det är hemma hos min dagmatte. Så då blir det att han är själv cirka 5 timmar om dagen.
När jag ska hitta på saker får han alltid följa med. I annat fall väljer jag att göra saker på kvällen när jag inte haft så mycket på dagen. Men visst, ibland blir det att jag väljer bort att t.ex. gå ut på krogen för att jag inte vill lämna honom ensam. Men det skulle ju ha gått att lösa om man verkligen hade velat gå ut.
Dagmatte och vänner är verkligen kanon att ha :bump:

*Halft KL*

Tack snälla för svar allihop, det är väldigt givande att läsa om alla :bump:.

Jag är väldigt peppad på att äntligen köpa egen, men kanske är det som någon sa smartare att vänta ett år och se hur skolan är och sedan köpa valp alternativt någon äldre precis till sommarlovet 2011. Då har man mycket tid tillsammans till en början, och då vet jag dessutom om jag kan få hjälp om det skulle behövas :).

Jag tror dessutom för min egen del att det skulle passa mig väldigt bra eftersom jag älskar att träna och vara ute massor, och dessutom passar det mig väl att plugga hemma :idea:. Jag får se hur jag gör, tur att man har Buke till hjälp!

Ni får gärna fortsätta skriva, allt är av intresse :banana:.

Förstår jag det rätt i att du funderar på att skaffa valp nu och börjar plugga till hösten? Då tror jag det är en bra idé att vänta till sommaren 2011 (iaf förutsatt att du inte måste sommarjobba.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men när jag började plugga (flyttade hemifrån i samma veva) ville både jag och dåvarande sambon ha hund men vi bestämde oss för att ge det ett år för att se om vi hade tid. Det tog ett par månader att inse att tiden då inte fanns. Visst hade det gått att lösa om hunden väl hade varit hos oss, men första åren på utbildningen var en tid då jag ville kunna sitta i skolan och plugga halva nätterna under tenta-perioderna, jag ville kunna vara ute och festa 3 dagar i veckan stundtals och jag ville kunna åka iväg mitt i natten när jag hade tråkigt. Då passade det mig väldigt bra att inte ha en hund att tänka på.
Nu är jag inne på mitt 4e år (3e när jag skaffade hunden) och jag har ledsnat lite. Jag orkar inte festa flera dagar i veckan (2 helger i rad är ovanligt mycket för mig nu), jag kan lika gärna sitta hemma och plugga och jag har ett mer "stabilt" liv.
Som sagt, hade vi redan haft hunden hade det gått att lösa, men jag kände att det då inte hade högsta prioritet. Alla är olika men jag tror att det är bra att känna av utbildningen först, hur mycket det är schemalagt, hur tung den är osv. Plus att nolle-p är underbar att vara med så mycket som möjligt ;)

Jag håller med! Vænta 1 år ni alla fall før att komma in i studierna och studentlivet.
Jag hade redan min hunde nær jag flyttande ner till Køpenhamn før att studera men læmnade bort honom till min mor de førsta 1,5månaderna på terminen då det var så mycket med nollning, festande, hitta boende och komma in i studierna.

Och jag säger tvärt om. Jag skaffade valp precis när jag började första terminen. Det var det bästa jag gjort. Vi har ganska få obligatoriska moment, och man kan läsa massor hemma. Jag hade absolut inget intresse i att festa, hänga på nollningar, kårgrejer och annat. Jag ville ha hund och där låg mitt intresse.

MEN. Vill man lära känna klasskompisar, plugga halva nätterna i skolan, festa en massa osv så ska man nog som Ainon och Jenka säger vänta. Och vet man inte hur studierna kommer se ut så ska man nog också vänta. Vissa har ju massor med obligatoriska moment t.ex.

Hur som helst så läser jag till socionom och läser mycket hemma. Ibland måste jag vara i skolan mer och då löser jag det med hundvakt. Det är nu när jag praktiserar som det blir lite besvärligt, men än så länge har jag löst det med en braig dagmatte. Annars får man pussla.

Är det bara kortare pass i skolan, vilket det ofta är, så är hundarna ensamma hemma. Så även om jag ska gå ut nån kväll, gå på bio eller hem till någon. I övrigt har jag hundarna som största intresse så det mesta jag gör på min fritid är hundrelaterat. :)

Jag tror att jag är mer som dig faktiskt, jag har inte så stort behov av att festa och vara ute och röja. Däremot umgås jag väldigt gärna med folk, men då är ju sällan hund ett problem som sätter stopp :).

Ja, precis, som jag skrev i mitt tidigare inlägg är jag mer inne på att skaffa hund till sommaren 2011, även om jag väldigt gärna skulle vilja ha en nu :). Du har nog väldigt rätt i att det är klokt att känna efter och se hur skolan/det sociala är innan, även om jag inte är mycket för att festa kanske det är bra att ha en period där man inte är uppbunden till en början i alla fall :idea:.

Dessutom finns det ju en annan stor fördel med att vänta tills sommaren 2011 (även om jag förstår att det känns jätte långt bort!). Du har god tid på dig att htta rätt ras/uppfödare/individ och slipper känna någon form av tidspress i att hitta en så det passar till sommaren (för det kan ju vara lite kort framförhållning beroende på vad du är intresserad av för ras och hur insatt du är i allt sånt sedan tidigare) :)

Ja absolut, hittills har jag inte hört av mig till någon kennel utan bara hört mig för och läst på om olika uppfödare :).

Egentligen har jag alltid varit inne mycket på dalmatiner eftersom det är den ras som jag hållit på mest med, men på senare tid har jag läst på mycket om Ungersk Viszla och har fått ett jättebra intryck av både rasen som sådan och uppfödare :bump:.

Så det är nog bra att vänta ett år och kolla upp, tänk vad kul :bump:.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: attheedge
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 545
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka