Student- råd med hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emmy_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 398
Sv: Student- råd med hund?

Ja jag har en buffer på 10 000 för mina djur. Nog för att täcka mindre utgifter, men också för att kunna betala självrisken hos försäkringen.
Sedan lägger jag också undan en femhundring varje månad för att vara säker på att jag fyller på bufferten ordentligt.

Jag har 2 katter en häst och hoppas på att skaffa hund snart :P

Men för en hund så skulle jag rekommendera 5000 kr och uppåt.

jag har aldrig haft en egen buffert, i mitt namn, på mitt konto. men jag har aldrig varit orolig för att inte kunna få fram pengar. jag har en släkting som jag vet lånar ut, och även ett par goda vänner som hjälper till om det kniper. en enda gång har jag behövt hjälp från en vän, och det var för att jag glömt plånboken hemma.

har du hyfsad inkomst (eller låga utgifter) så finns också möjligheten att ta lån om det skulle gå riktigt galet.

jag har ca 10,000 undanlagt som endast är till för hunden, om det verkligen krisar, hon är försäkrad i agria extra plus med vetkostnad upp till 60,000 sen har jag annat sparat så skulle inte 10 räcka så har jag mer att ta av, i övrigt räknar jag med att min hund nu kostar ca 6000/år för vacc förs foder o lite annat, första året hade jag nog utgifter på ca 15t, (hund inräknad) har en medelstor hund på 14kg.

Jag tycker att en bra försäkring är det bästa, då slipper man ha en stor budget. Se till att skaffa en försäkring som inte har självrisken i procent på slutsumman, utan en fast självrisk som är konstant. Då behöver man inte vara rädd för att det drar iväg.

Men sen behöver man ju veta vad hunden kostar varje år och dela upp det på varje månad. Jag är student och jag har två stycken hundar. Foder, vaccineringar och sånt är inte det som blir det dyra, utan det är kurser och aktiviteter som kostar. Nu har ju jag 2 st mindre hundar, en Jack Russell och en chihuahua, så fodret går ju inte åt i mängder precis.

Jag har aldrig haft en speciell buffert just för djuren. Däremot alltid maxade försäkringar och annat sparande (pengar som ska vara till allt möjligt oförutsett, aldrig mindre än 30.000 på det kontot). Det dyraste som varit för de hundar jag har haft har varit i år, chihuahuan har vart inne två ggr och kostat ca 4000 kr i veterinärbesök bara i år + att han ska tandsaneras snart (kostar strax under 2000 kr). men utslaget på hans levndsår (8 år) kanske han har kostat 1500 kr/år i veterinärbesök. Med bra försäkringar tror jag en buffert på 10-20 avsatt bara för hunden räcker.

Jag har en buffert nu men det finns perioder då det inte alls finns utrymme för någon sådan. MEN, jag har mina föräldrar som ställer upp om det behövs. De är min säkerhet!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 363
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka