Student- råd med hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emmy_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 398
E

Emmy_89

HEj

Jag går i valet och kvalet över att skaffa hund nästa sommar. Jag pluggar nu och har precis börjat, tiden finns och pengarna för hunden finns. Även lite extra finns såklart. Men nervositeten för att hunden ska bli sjuk är stor..
Jag menar den behöver inte bli det men OM..(eftersom priset gärna drar iväg)

Det jag ville med det här inlägget är bara fråga er andra studenter..
Hur stor buffert har ni för er hund?
Hur såg det ut med hundvakt innan ni skaffade hunden?

Hur ser ni på just den biten med ekonomin? JAg menar råd att ha en hund har jag men ja.. vid skador osv.

Vill även tilllägga att hundköpet ej är bestämt!

Mycket tacksam för svar!

Sv: Student- råd med hund?

Ska man ha en hund så måste man ha en buffert, så är det bara.

Man kan inte riskera hundens hälsa om den blir supersjuk, bara för att man inte har råd. Det är inte alls rätt!

Så mitt förslag är att spara ihop en bra buffert innan du skaffar en valp om du är student :)

Jag studerade och sambon jobbade eftermiddag och på så vis behövde aldrig våran hund vara ensam, självklart har vi ensamhetstränat henne iaf.

Nu är jag hemma och snart kommer jag gå på mammaledighet :)

Senast ändrad:

Jo men precis. Men min fråga är hur stor bör den vara för att vara "relativt" säker? Jag är van med hundar och så men inte van vid priser hos veterinären eller så liksom. Man vill ju itne ha en buffert som "tar slut" om man behöver uppsöka veterinären en gång, förstår du hur jag menar? :) Svårt att förklara kanske.. men buffert ska jag ju såklart helt klart ha!

Oj vad svårt, vi har ju stabil inkomst så vi har en buffert för alla utgifter som kan komma huxflux, där är hunden inräknad.

Ja det är klart. Det är väl det bästa egentligen. Jag lägger ju visserligen undan pengar som "blir över" men .. hmm svårt. MEn samtidigt är det så många studenter som har hund så jag blir nyfiken på hur de löst det..

Jag hade ingen jättestor buffert kan jag erkänna när jag studerade, men jag hade föräldrar som alltid ställer upp oavsett :)

ja, okej det är ju jättebra. Ungefär hur stor var den då? Alltså klart att du itne vet exakt men typ 5000 eller 20 000? Sånt där som är svårt att veta liksom...Vill ju verklgien skaffa hund men vill inte behöva ringa mina föräldrar om det verkligen inte behövs liksom. Jag har ju min pojkvän med mig osm också vill skaffa hund så helt självär man ju inte. men jaa ändå...

Jag vill inte ha under 25 000 på sparkontot. Förutom pengar för sommaren och varje månad då. Så inte "25000 inkl denna månadens csn" utan 25 000 + varje månads CSN.

Detta är minst, och då har jag ändå stora hunden försäkrad i "extra allt".

Jag hade då en Grand Danois, ganska dyr hund ;) och då hade jag ungefär 20.000 som buffert.

ja okej. Tack så mkt för hjälpen. Det är så svårt att veta liksom hur mkt som är "för lite" men det låter bra. Det är väl minst vad jag ska ha och vad man behöver ha, om jag nu skaffar hund.

ja okej. Tack så mkt för hjälpen. Det är så svårt att veta liksom hur mkt som är "för lite" men det låter bra. Det är väl minst vad jag ska ha och vad man behöver ha, om jag nu skaffar hund.

Tänk på att det första året har en tendens att bli DYRT.
Jag slutade räkna när jag nått 26 000 med min första hund - och då var det ändå tio år sedan... Gällande lille terroristen jag köpte i maj så blundar jag bara och drar kortet.
Bufferten ska du ju inte röra för sådant. Så räkna med vad du tror att det kostar i månaden och dubbla det.

Menar du i bufferten för skador och oväntade utgifter? Att man ska räkna på månadspriset och dubbla? Svårt att tänka klart när man verkligen vill ha hund, lätt att allt går för fort. Men med tiden går det bra.

Jo men precis. Men min fråga är hur stor bör den vara för att vara "relativt" säker? Jag är van med hundar och så men inte van vid priser hos veterinären eller så liksom. Man vill ju itne ha en buffert som "tar slut" om man behöver uppsöka veterinären en gång, förstår du hur jag menar? :) Svårt att förklara kanske.. men buffert ska jag ju såklart helt klart ha!

En veterinärvårdsförsäkring gör ju att man slipper de riktigt stora kostnaderna, inte många har 20 000 att hosta upp bara sådär, så försäkringen är absolut ett krav.

Men att dels veta att man utan problem har råd att köpa foder etc samt betala övriga eventuella kostnader samt självrisken på försäkringen vid ev skada/sjukdom osv.

Om du känner att du klarar hundköpet och de prylar mm som man måste köpa i början, samt så klart de löpande kostnaderna utan att bli ruinerad, och har en nödbuffert på 5 - 10 000 (eller någon snäll person i din närhet som du vet kan låna ut i krissituation), så kör! Köp dock inte en jättehund som äter kopiösa mängder mat, för kostnaden för fodret till en st bernhard är ju betydligt högre än foderkostnaden för en cocker spaniel ;).

Absolut ska man tänka efter först både en och två och flera gånger innan man skaffar hund (eller vilket djur som helst), men några av svaren här i tråden tycker jag har varit väl svartmålande. Fundera ordentligt och gör upp en plan om du verkligen vill ha hund,
jag tror absolut man fixar ekonomin med en mindre hund på studiemedel, jag har kompisar som fixat HÄST på de pengarna - men DET har däremot varit tufft.

Senast ändrad:

Svartmålade? för höga kostnader eller vad? Eller något som jag skrivit som inte stämmer?? berätta gärna för jag är intresserad av att suga upp allt. :) Tack

Jag hade inte alls så stor buffert när jag skaffade hund. 10.000 kanske. :) Det som jag hade kollat mer på är hundvakt, hur det kommer se ut för dig längre fram, var ska hunden vara på dagarna, etc? :)

Menar du i bufferten för skador och oväntade utgifter? Att man ska räkna på månadspriset och dubbla? Svårt att tänka klart när man verkligen vill ha hund, lätt att allt går för fort. Men med tiden går det bra.

Du bör i mitt tycke ha minst 25 000 i buffert. Den rör man inte annat än för "hunden har blivit påkörd och ligger på blå stjärnan och det kommer bli svindyrt trots försäkring"

Men du måste även räkna på vad hunden kostar i månaden.De löpade kostnaderna. I mat, försäkring,transport, ev hundvakt, veterinär, bajspåsar osv. Sen är det inte dumt att dubbla det första året.

5-10 000 kan försvinna i ett nafs, trots försäkring. Vad gör du då om hunden skadar sig igen veckan efter? Om du blir tvungen att ta ledigt från jobebt/missar poäng pga vård av sjuk hund osv.
Jag har två hundar på studiemedel. Det går om man har låga utgifter för övrigt.

jaha du menade för månadskostnaderna, ja men det är klart.

Vet vårdsförsäkringen har en karenstid på 90-120 dagar och under den tiden går allt på samma självrisk och man har tid på sig att spara i hop nya pengar eller fundera ut hur man kan låna e d... Jag tror faktiskt inte de flesta har 25 000 i buffert - det är ju därför det är så viktigt att ha försäkring.

Svartmålade? för höga kostnader eller vad? Eller något som jag skrivit som inte stämmer?? berätta gärna för jag är intresserad av att suga upp allt. :) Tack

Jag syftade på de rekommenderade 25 000 kronorna i buffert. Även om det så klart alltid underlättar att ha pengar, så tror jag att en buffert på 10" i kombination med en bra försäkring och välskött och planerad ekonomi i övrigt räcker gott.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 363
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka