STs inställbara järn till Espaniola?

sissu

Trådstartare
Är det någon som har monterat eller fått det monterat på sin Espaniola?

Skulle vilja se hur det är gjort eftersom det inte passar utan att man måste göra åverkan och ändra om en del.

Vissa ÅF anser att det är rätt och kommit med åtgärdsförslag hur man får det att passa (vilket jag tycker är helt galet) andra anser att vissa är helt enkelt felgjorda och behöver bytas.

Så hur ser era ut som ni har till Espaniola?

Sv: STs inställbara järn till Espaniola?

Tyvärr har jag inget svar på frågan men jätte jätte intressant att du tog upp det - hoppas bara att nån som har erfarenhet svarar...

Jag har en Espaniola och behöver ett vidare framvalv. Jag blev ju heeelt lyrisk när det gick upp för mig att man kunde köpa dom med inställbart framvalv och i min blåögdhet så trodde jag ju naturligtvis att det vara "bara att montera".. så jag är jätte jätte glad att den här tråden dök upp! Kanske blir det ett helt "vanligt" framvalv jag investerar i istället...

Vilken vidd har du nu? Om du behöver vidder från och över K4 så rekomenderar jag dig att köra på vanligt järn om det är tänkt till Espaniolan. Det är skillnad på om de blir monterade på farbrik eller om man köper löst och monterar själv har vi kommit fram till. Min gubbe är stark och teknisk och vi har gjort som vi blivit tillsagda gällande ombyggnation men inte ens han fick ut det så brett som jag behöver ha det pga passformen när det sitter i sadeln.

Tanken är god, inget snack om det men då ska det vara till sadeln den är designad för att kunna nyttjas maximalt ut på ett bra vis.
Rekomenderar att investera i vanlig framvalv till Espaniolan.

Just nu har jag nr 2 i framvalv. Hästen har breddat sig rejält under det senaste halvåret men jag antar att det är nr 3 som jag behöver. Lite klurigt att veta - har jätte jätte långt till nån återförsäljare men skall be att få låna en väns framvalv nr 3 och kolla lite innan jag lägger in min beställning. Just för att det här e långt till återförsäljare så tilltalades jag av tanken med ett inställbart framvalv - så skulle det ju liksom bli "rätt" storlek genast utan att man behöver beställa hit o dit, returnera fel storlek osv...

Jag har precis köpt en espaniola med inställbart framvalv. Det är inte likadant som på Deubers bomsadlar, man justerar det annorlunda, och det ser annorlunda ut än med ett vanligt espaniolaframvalv, men det ser helt ok ut.

Köpte du sadeln med detta ställbara monterat från farbrik?

30342596.jpg

Vore intressant att se en bild på det både monterat och hur det ser ut under. Vad som är intressant är om de designar järnet i fabriken så att det faktiskt passar bättre när de monterar direkt än när man köper lösa.

Det är ovanstående järn som man köper om man köper löst och sätter dit själv. Å problemet är att det är för korta ortspetsar och det finns ingen skåra mellan ortdel och valvdel som kåpan kan glida i som det finns på fasta järnet. Det ställbara har heller inte flexibla ortar och lädret i sadeln blir fel när man försöker att vidga det så mycket som det går.

På bilden är det inte korrigerat något.

Senast ändrad:

Håller du dig på dessa smala vidder så kommer ju själva funktionen att vara helt OK för din sadel, men du får räkna med att bygga om järnet eller sadeln för att få det att passa i varandra.

Hej!

Vid montering av det ställbara framvalvet till Espaniola sadlarna ska du inte behöva modifiera eller "bygga om sadeln". Då har du troligen fått ett framvalv för Comfort eller Dolphin sadlarna. Vid beställning så måste det anges till vilken sadel framvalvet ska monteras.

Framvalvet till Espaniolan har flexibla ortspetsar precis som de fasta framvalven och monteras på samma sätt.

För att justera vidden så krävs att de två skruvarna som sitter monterade under sadlen också lossas inte bara skruven i mitten av framvalvet.
Det kräver en del styrka (specielt vid de större storlekarna) men mest handar det om teknik.

Mvh Kapson

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA