Strup-pipare

N

Nibla

Hej hopp!

Jag har haft min nordis i 7 år. Köpte honom som föl. Nu har det visat sig att han är struppipare. Hans andning har alltid låtit lite ansträngd men inte så att han har haft ont av det. Han har fungerat precis som vanligt vid ridning fram till i höstas då hans kondis och andning inte blev bättre. Jag vet att hans andning kommer att bli sämre. Ofta drabbar detta stora hästar och det blir värre ju äldre de blir. vet sa att om jag bara ska ha honom till skogsridning är det ingen fara. Men jag är tveksam för hans andning låter inget vidare. Finns det någon med erfarenhet av detta? Vad ska jag göra? Det är inte aktuellt med varken medicin eller operation. Han är en alldeles för "uteglad" häst och boxvila efter ex operation skulle ta kål på honom. Hästen ska inte lida. Ge mig råd. :confused:

Sv: Strup-pipare

Jag opererade min ena arab för struppipning i fjol, och han behövde inte boxvila, trots att det blev en ganska stor operation med stora hål både i halsgropen och mitt på...
Han stod i en begränsad hage ett par veckor, tills det inte pyste luft genom såren längre, efter 6 veckor började han ridas igen.

Jag opererade mitt halvblod för två år sen, egen uppfödning som nu är 15 år, han tävlar dressyr och har haft svårt med syresättningen, framförallt om han hetsar upp sig.

Han fick gå ut i liten hage direkt, men fick inte bli anfådd på 3 mån, vilket inte var lätt för en häst som gärna hetsar upp sig och "trumpetar"

Som jag förstod det av "min" vet så är det vanligt att det kan släppa (operationen) och på min så har det släppt lite men är ändå bättre än innan.

Jag kan nämna att det blev en helt annan häst att rida och jobba på efter op, när han kunde andas igenom ordentligt.

OM det släpper beror ju på vilketn operation det var. Ibland nitar dom bara upp den förslappade delen, då kan ju detta hända. På min häst skar de bort den förslappade sidan, så där är det fixat.

just det , de nitade bara, vilket var jobbigt under en lång tid, eftersom jag var rädd att det skulle släppa.

Då sa de att man nitade eller alt, var att skära bort, men det var en större och mer kompliserad operation, och de "gjorde " man helst bara på ex travhästar som har ett tyngre och krävande " jobb".

Säker olika svar runt om i landet?

Min var ju tänkt som galoppör, så jag föredrog den stora, dyra varianten...

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 618
Senast: Murphy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 683
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 541
Senast: Extrakonto
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 225
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka