S

Serioko

Nu vet jag inte om denna tråd har hamnat rätt, men jag kunde inte se var den skulle passa bättre? :confused:
Iallafall, vad använder du för strö och vad betalar du per månad för det?

:bump:

Sv: Strö?

använder halm. köper i rundbal o bet 160:-/bal. vet inte riktigt hur mkt det går åt. kanske 1-1½ halv/månad till två hästar.

Ok, är det någon som vet det ungefärliga priset för torv, och åtgången?

=D

Jag har kutterspån. Min pappa har sågverk och hyvel så det är alldelles gratis:love: Men det är 5 mil dit så om vi ska dit bara för att hämta spån så kostar bensinen men oftast tar vi det när vi är där i andra ärenden.

jag använder spån till ena hästen (72 kr bal på granngården)
och till den andra hästen använder jag torv (106 kr balen en bal räcker smidigt en månad)

Jag har ett lager torv i botten (100:- för en släpkärra full) och sen halm ovanpå. Köpte storbal förra året som kostade 100:-/bal, just nu använder jag en bal som inte kostat nåt. När den är slut vet jag inte riktigt hur jag ska göra, eftersom halmen blev rätt skruttig i år p.g.a. allt regnande. Får se om jag får tag på storbal, annars får det bli spån, eller nåt.

Använder spån på bal. och det går åt ca 3 balar i månaden *väldigt renlig häst*
Har man en skitgris kan det gå åt ca 5-6 st i månaden..
Jag betalar ca 57 kr balen.. men då köpte jag två pall på en gång eller rättare sagt så köpte alla i stallet samtidigt så vi fick det billgare. samanlagt köptes det in 18 pall tror jag det var. vilket gjorde att vi fick ett mycket bättre pris..

jag använder spån till ena hästen (72 kr bal på granngården)
och till den andra hästen använder jag torv (106 kr balen en bal räcker smidigt en månad)

:love: en bal = en månad?
Jag hade funderingar på att lägga in en bal i veckan framöver, men det ska alltså räcka med 1 bal per månad ca? och då utan att bädden blir för tunn? berätta gärna mer om det!:bump: ekonomiskt måste jag säga.

Jag har kutterspån. Min pappa har sågverk och hyvel så det är alldelles gratis:love: Men det är 5 mil dit så om vi ska dit bara för att hämta spån så kostar bensinen men oftast tar vi det när vi är där i andra ärenden.

= lyx! :banana:

Jag hade också tänkt att strö med ca 4 balar i månaden, eventuellt två stycken och att de då iallafall ska räcka i två veckor. Jag vill gärna också veta hur man gör för att få det att räcka så länge! =D

Jag anänder spån och betalade runt 55 kr/bal när jag köpte det. Min häst har en stor box (ca 11-12 kvm), och jag använder MAX 3 balar/månad. Om man inte tar bort allt spån som ligger över det blöta, och skakar bollarna ordentligt så det rena spånet åker igenom tycker jag man sparar mycket.

Jag står i ett stall där det körs dit sågspån i container och betalar ca 250 kr i månaden för det. Min pålle får en stor kärra spån varannan dag.

I vår stallhyra ingår 6 balar spån per månad. Jag brukar använda max 5 (får se om det ändras i vinter när de står inne längre). Jag har ingen permantentbädd till min häst, utan mockar ut alla högar och blött spån varje dag. Är inte överdrivet noggrann, för även om spånet inte är blött så tycker jag det ser skitigt ut rätt fort. Det märks ju om inte annat när man strör nytt... Vill man använda mer än 6 balar i månaden så får man betala extra, kommer inte ihåg exakt men det var nåt på 50 kr per bal.

Jag kör torvmix, dvs torv blandat med 15-20% spån. Det är jättepraktiskt, gör väl av med ungefär 3-4 balar i månaden. Jag har köpt mina torvmix balar av de andra i stallet så jag har betalat mellan 50-55kr styck för dom, med andra ord har det blivit billigt, dessutom blir det extra billigt när det inte går åt så mycket. Dom andra i stallet har spån och dom gör av med 4-6 balar i månaden. Köper man torvmix från ÅF kostar det 64kr inkl frakt.

Jag har sågspån, inte sånt som blir när man hyvlar alltså. Betalar 2000 för ett lass, vet inte hur många kubik det är. Ca 4 lass per år till två hästar.

Jag köper stora färdig packade säckar med spån från hyvleriet i byn o gör åt 1-2 st i veckan till mina 5 hästar, då har jag dock bottnat med 1 bal i början. Dessa kostar 80kr/st vet inte hur mkt de innehåller men skulle tro på runt 700liter, hårt pressade är dom iaf

Torvbal, 3-4/månad kostar 65kr/st, då till en stor box (10kvm+) med bädd och 20 cm tjockt fluffigt lager torv =) Vad heter sorten? I alla fall, vit plast med grön text och nån bild på tror jag... Brunnsberg? I stallet brukar jag inte titta på vad allt heter... :angel:

Hämtar spån gratis hoss några vi känner som har såg. Kostar inget mer än resan dit.Typ 7-8 km :)

Jag använder torv, och det går åt 4-5 balar/månad till mina två hästar. De går ute minst 12 timmar/dygn.
Valacken är en riktig skitgris och där går det åt mer än hos stoet.
Mitt nya sto, som tills vidare bor hos grannen, verkar också vara renlig och gör alla sina behov i samma hörn av boxen.

Torven jag köper heter Söftesmåla, 400 liter kostar 86 kronor.

Immer

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 856
Senast: corzette
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 017
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka