Sv: Strö!!

Torv, eftersom pållen äter för mkt halm för det lilla han rör på sig (är konvalecent). Kunde inte välja spån efterson stallägarna inte kan pjöja ner det på sina åkrar.

Skulle nog välja det om jag hade eget stall också.
Lite lagringsutrymme och lite på gödselstacken + lättare att bli av med än spån

Nu står han på torv. Innan var det spån och det gillade jag bättre, kändes fräschare och lättare att hålla rent... Torven gör dock att det luktar fräscht i stallet!

Varför, för att det är det stallägaren tillhandahåller :D

Sån, tycker det är mest fräscht å så är det dammsuget så det inte är dammigt.Hade gärna haft halm men så dyrt å nästan omöjligt att få tag i här i norr.Måste då frakta från andra delar av landet.

Halm. Det ger hästen bäst möjlighet till naturligt födosök-beteende, och tillfredsställt tuggbehov (kan ej ha hästen på fri hö-tillgång). Tom visat i ett examensarbete på SLU nyligen. http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=176

Jag tycker att det är relativt lättmockat, luktar gott och är ekonomiskt, dessutom. Men det väger mindre i min bedömning än att hästen får bete sig någorlunda naturligt (om än i sin box).

Jag gillar iofs att ha spån under halmen. Känns mjukt och fräscht, men ger fortfarande hästen möjlighet att rota runt och välja goda strån att pilla i sig under natten. Men så har jag hört att spån kan bidra till uttorkning av hovarna - vet inte om det är sant dock?

Använder spån. Alltid gjort det. Vet inte vilket som är billigast men jag tycker det är lättmockat iaf ;)

Hej!
Mina hästar står på torvbädd.
Det är enklast att mocka, tar ca 5 min varje box, tar delvis bort kiss om hästen kissat jätte mycket.
Torv är billigt,går åt ca 2-3 torvbalar i mån á 65:-/st=130/195kr. Köper man en pall på 18 balar så räcker det i en evighet!
Det är varmt på vintern och har man en häst som rullar sig så finns ingen risk för liggsår el dyl om man har en tjockbädd.
Torv är det naturligaste för hästen, innehåller inte terpentin som spån som torkar ut hovar.
Det är luktfritt om man håller den i bra skick.
Jag tycker inget slår en bra torvbädd, ändå har jag haft halm och spån innan.

//ultrabeat :bow:

Araton skrev:
Vad använder ni för strö? Varför? Och vilket är billigast i längden?? :bump:
Halm, för det ingår i stallhyran och finns på gården hur mycket som helst. Hästen går inne bara nån timme per dag så det blir inte mycket att mocka ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
600
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 540
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka