A

Araton

Vad använder ni för strö? Varför? Och vilket är billigast i längden?? :bump:

Sv: Strö!!

Jag använder kutterspån av flera skäl:
Enkelt att få hem (köper ett lastbilslass/år) och lagra (under presenning).
Lätt att mocka i och ger en luktfri bädd och stallmiljö. (man KAN gå in och fodra utan att kläderna tar doft)
Ser fräscht ut (förutsatt att man sköter mockningen som man ska...)
Lätt att få tag på, eftersom jag bor i sågverks- och hyvleritrakter
Suger upp urinet absolut tillräckligt bra.
Ger liten gödselstack.

Jag håller med om att spån är det bästa.
Enda nackdelen är att det är svårt att bli av med när gödselstacken behöver tömmas. Det bryts ner så långsamt att bönderna inte vill plöja ner det i åkrarna. (iallafall inte bönderna häromkring)

Jag har använt både halm och kutterspån men just nu är det torv som gäller. Det är nog väldigt individuellt vad som är bäst men jag tror nog att halm är det billigaste alternativet. Platsbrist på höloftet och önskemål av stallägaren om så liten gödselhög som möjligt är bidragande osaker till att jag inte längre ströar med halm. Torv och spån ger liten gödselstack. Tyvärr fryser torvbalarna vid minusgrader så en bal måste alltid stå inne på "tining" om vintrarna. När man väl lärt sig mocka torv går det fort och lätt, luktar inte. När jag ströar med torv räcker det att fylla på var 7:e- 9:e dag. Spån behövde jag fylla ung var 5:e-7:e dag så det gick åt mer. Det innebär att det för min del är ungefär lika stor kostnad vare sig jag har hästen på spån eller torv trots att torv är dyrare per bal att köpa än spån.

Använder kutterspån. Lätt att mocka i, ser fräscht ut och är relativit dammfritt.
Köper på balar, hårdpressade ca 300 liter för ca 45.-/st.
Lätta att hantera och förvara.

Egentligen föredrar jag spån, men två av mina hästar är gräddvisphästar och då blir det jobbigt att mocka spån också. Jag har inga problem att bli av med gödselstacken, oavsett vilket strö jag använder. Den tar en grannbonde hand om. Och jag köper halm för 50 öre/kg. Så för mig är det inte ekonomiskt försvarbart med något annat än halm. Som jämförelse kan jag säga att det nu går ca 20 kg halm om dagen. Det ger en kostnad på 70 kr/vecka. Om jag skulle använda spån istället skulle jag göra av med minst 5 balar á 49 kr = ca 250 kr/vecka.

Carina
www.silverarabians.com

Jag använder mestadels halm som jag köper billigt av grannbonden (2-3 kr balen) men brukar även blanda i spån som jag får gratis av en som jag känner :D så har dom alltid att ligga på även om dom äter av halmen...

Halm :)

Hade spån förut och det är ju väldigt lättmockat och fräscht men unghästen stökade och fixade så i boxen (grävskopa :smirk: ) att det blev äckligt med allt bajs i smulor överallt och då bytte jag till halm och nu håller han sig mycket "renligare". :idea:

Halm!

mysigt för hästen (vad vet jag?) och bra eftersom de har att plocka med hela tiden för att hålla igång systemet. Tycker hästar tuggar för lite per dygn ändå.

Hej!

Just nu har jag kutterspån till hästarna. Vi får hem ett lastbilslass med hårdpackade balar som vi betalar 55 kr/balen för. Egentligen föredrar jag vanligt sågspån för det är mycket lättare att mocka i, men då måste jag åka och hämta själv i säckar... är man bekväm så är man!!

hur mycket går det på ett lastbilslass??
Har halm nu, men det är alldeles för tungmockat och jag funderar på att sätta dom på spån. Har 6 shettisar som står i 10 kvm stora boxar och dom är renliga av sig, så hur mycket behövs under vintersäsongen???

Förr hade jag spån, mycket bra. Förra året hde jag även halm.
Men nu i år använder jag bara torv.
Men jag tycker det blir skitigt äver allt med torv.
Men det fungerar bra och är lätt mockat.

Jag anväder torv för att det inte tar så stor plats på göselstan som halm och för att det passar bättre att sprida ut på våra marker än vad spån gör.

Kram

Använder halm.
Det sysselsätter hästen i boxen och han kan tugga hur mkt han vill ;)

Blandar.

Har en gammal pappersrivare (anno 1986 och väger ca 1 ton) som jag använder för att dryga ut kassan med.

På hösten lägger jag ett tjockt lager torv, spån som jag hämtar på sågen och spån. Över det halm SOM INTE DAMMAR till alla utom min gamla som hade hosta förr så det gäller att vara försiktig.
Hon står på blanding torv,spån papper.
Jag har inte bädd, utan fyller på allteftersom man mockar ut.
Har märkt att ju mer strö i boxen desto mindre behöver man mocka.

Betalar 10 kr/bal för halmen. Tar hem torv på pall.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
600
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
412
Senast: Elo
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 540
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat