strö i transporten

Hallau

Trådstartare
Hur fungerrar det med pappersstö alt pellets i transporten?
Vill ha något dammfritt som möjligt.

Sv: strö i transporten

Måste du ha något alls?

Det är det lag på att man måste så det måste alla som transporterar hästar ha.

Till TS

Har själv funderat på pellets men tror att de blir väldigt hala har man sett en häst svänga runt snabbt i en nyströdd pellets box så glider fötterna iväg rätt bra på de rullande pelletsarna. Skall man använda pellets får man nog först blöta upp dem så att de sväller och ramlar sönder.

Papper har jag sett några ha och det är sällan populärt för den som sedan måste städa området när det är blåsigt så blåser pappret iväg så snart transporten öppnas.
Finns ju även wellpapp strö är ju lite tyngre än papper men lika damfritt vet inte hur det ligger kvar om det blåser.

Tycker det blir ganska annorlunda med box jämfört transport. Har kutterspån i släpet o tycker inte det dammar alls iom att hästen inte kan röra sig så fritt.

Papper (kartongströ) blåser lätt runt som gylle sade och suger inte upp så snabbt om hästen skulle kissa. Jag brukar dock blanda det med spån för att kartongen binder spånet lite, samtidigt som man får spånets snabba uppsugningsförmåga om hästen kissar. Då blåser det inte iväg lika mycket heller.

Lagen säger att golvet ska vara plant, halkfritt samt försett med strö eller bäddmaterial.

Borde inte gummimatta gå under "bäddmaterial"?

Kan ju vara långsökt men jag skulle nog hävda det. De har man ju till både kor och hästar?

Själv kör jag utan strö, just för att strö kan samla sig i skrymslen och ligga och vara blött, vilket resulterat i att golvet (trägolv) ruttnar fortare.

Fick detta tips av en som håller på och lagar transporter hela dagarna.

Jag vet en del hästar som inte vill kissa i släpet om det inte är strött, de gillar inte när det stänker på benen.

Det är ju lätt ordnat. Efter transport sopar man ihop ströet i mitten på transporten, där det ligger med gummimatta under. Inte nära väggar och kanter alltså.

Personligen tycker jag det är oschysst att köra utan strö, om man ska sträckor längre än 10-15 minuter. Många hästar vill inte kissa eller bajsa så länge det saknas strö.

Jag ska köra 45 mil och rädd för transportsjukan och vill minemiera allt damm i transporten.
Vanligtvis när jag åker och tränar kör jag utan strö, några av mina hästar vill inte ens gå in om det ligger stö.

Papper känns inte som ett alternativ då, om det bara yr om kring.
Ska titta på pellets som jag då blöter upp innan. Finns ju olika pellets har jag förstått, vad ska man ha?

Åker sällan med transport och mina hästar har iaf inga problem med att kissa eller bajsa.
Däremot har jag råkat ut för hästar som vägrar kissa när man är ute och rider. Men det kanske inte är samma sak?

Och eftersom strö brukar krypa ner under mattan när hästen rör sig så tror jag inte att ditt råd hjälper. Men nu blev det off topic.

Jag brukar lyfta mattan och sopa bort allt under den och pallar sen upp mattan så golvet får lufta.

torv dammar inte så mycket, speciellt inte fuktig torv(torr torv dammar väldigt mycket och suger inte upp lika bra som fuktig torv).
det är också ett snällt material för tävlings arrangörer som måste städa upp parkeringen efteråt, spån flyger ut så fort man öppnar rampen ju och skräpar ner. torven syns inte lika mycket om det flyger ut ngt(jord som jord :p).

torv är också lätt att mocka i, suger upp kisset bra, lite jobbigare att sopa ur kanske men inte jobbigare än halm pellets.

enda nackdelen med torv är väll att det är att det är mörkt och att vissa hästar tycker att det är gott att äta växt fibrena(enda anledningen till varför jag inte vill ha min fd sand koliks häst på torv, hon äter mängder :().

hade torv i släpet en gång, det dröjde inte länge förens hela insidan på släpet var beklätt med en tunn hinna av brunt damm, ser smutsigt ut och gör det dessutom mörkare inne i släpet.

Jag blev lite nyfiken på det där med torv och miljöpåverkan. Det jag kunde hitta när jag sökte var att det inte är så farligt? Jag läste bl a på energimyndighetens sida. Vår häst står på torv så jag är självklart intresserad om det är så att det påverkar naturen negativt. Finns väl i och för sig inget att ställa hästen på som inte är negativt för miljön, men jag kan försöka göra vad just jag kan. :)

Lagen säger att golvet ska vara plant, halkfritt samt försett med strö eller bäddmaterial.

Borde inte gummimatta gå under "bäddmaterial"?

Kan ju vara långsökt men jag skulle nog hävda det. De har man ju till både kor och hästar?

Men hur många har endast gummimatta som "bäddmaterial" till häst? De har jag aldrig sett, vart har man de? Måste ju bli otroligt blött och obekvämt?

Vi har lite spån i, för att suga upp de ev kisset som kommer. 1/4 bal ungefär. Visst blåser ut om de blåser mycket ute när man lastar av. Men vi kör på samma som de har i boxarna. Lättast så, så man inte behöver köpa separat till transporten bara. (Vi åker ju inte så ofta heller iof)

Om de nu samlar sig så mycket fuktigt strö som du säger så kanske man får städa transporten lite noggrannare och lite oftare om man är så orolig över det!

=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare...
2
Svar
28
· Visningar
835
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V