strö i transporten

Sv: strö i transporten

Jag blev lite nyfiken på det där med torv och miljöpåverkan. Det jag kunde hitta när jag sökte var att det inte är så farligt? Jag läste bl a på energimyndighetens sida. Vår häst står på torv så jag är självklart intresserad om det är så att det påverkar naturen negativt. Finns väl i och för sig inget att ställa hästen på som inte är negativt för miljön, men jag kan försöka göra vad just jag kan. :)

Jag också! Förutom faktumet att hela hästsverige kanske inte kan byta till torv för då skulle det ta slut. Någon som har siffror på hur mycket som bryts resp nybildas?

För vår del så är det överlägset bäst för hästarna (min är dessutom ordinerad torv av vet pga hosta, var så vi kom in på det). Det går åt så himla mycket mindre strö jämfört med halm.

Ang det mörka dammet som många tycker är tråkigt så kan jag lugnt säga att det är MYCKET mindre damm av "normaltorrt" torv som av halm resp spån. Det är bara det att det syns eftersom det är mörkare. Tro mig, min mor är en notorisk dammare i stallet :D Dessutom är ju torvdammet inte på långa vägar lika farligt som halm/spån vad jag fattat det som :)

Jag hittade lite här: Svenska torvmarker och svensk torv utgör en naturresurs som växer. Torvbrukets uttag av torv,4-5 miljoner m3, är en knapp fjärdedel av årstillväxten. Mellan en och två promille av den torvtäckta marken tas i anspråk för närvarande. Tack vare att nydikning praktiskt taget upphört i jordbruk och skogsbruk är det troligt att även arealen av torvmarker är i ökande tillväxt.

http://www.svensktorv.se/?id_item=80

Har hittills bara läst positivt men läser gärna negativt också!

Har också hört av en tjej att det skulle vara dåligt för miljön men får det inte heller att gå ihop. Hon sa i och för sig att torven hämtades från Ungern så det kanske är den långa transporten som hon tyckte var miljöfarlig? Har inte sett det markerat på torvbalarna men det är väl Svensk torv vi använder?

Här är lite vad jag hittade på energimyndighetens sida;

"I Sverige är cirka 25 % av landarealen torvmark, cirka 10 miljoner hektar men man bryter endast en liten del av marken." (Några promille vad jag förstått.)

"Miljöpåverkan
Torvmarken släpper ut koldioxid men genom att starta en brytning av torv stannar utsläppen upp och mindre växthusgaser läcker ut i luften. Vid förbränning av torv bildas det dock växthusgaser igen som kommer ut i luften."
Nu eldar vi (förhoppningsvis! :) ) inte torven till hästarna, så vi släpper inte ut så mycket växthusgaser. Förhoppningsvis. Klart att det "bränner" lite när det multnar, men vad gör inte gödseln?

Det är inte så lätt att hitta miljöpåverkan på torv som används av hästar att stå på. Det mesta handlar om torv som bränsle.

Vad det gäller dammet från torven så tycker jag personligen att det dammar bra mycket mindre och är jättelätt att sopa bort både från häst och stall. Damm från spån är eländigt, i mina ögon. Vi som tävlar vår häst tycker det är jättejobbigt att "städa" häst efter en natt i gästbox på tävlingsplats. ALLT är fullt av spåndamm... :( Hästen själv tror jag knappast bryr sig så länge hon har det varmt och torrt. :)

Däremot så är ju all frakt av allt bäddmaterial ett gissel. Hur vi än bär oss åt. Kör man med lastbil, exempelvis, så spelar det ingen roll vad man ställer hästen på...

Har också hört av en tjej att det skulle vara dåligt för miljön men får det inte heller att gå ihop. Hon sa i och för sig att torven hämtades från Ungern så det kanske är den långa transporten som hon tyckte var miljöfarlig? Har inte sett det markerat på torvbalarna men det är väl Svensk torv vi använder?

Torvbrytningen innebär ett stort ingrepp på naturen och det är väl mycket det som menas med att det är dåligt. Maskinerna är stora och tunga plus en massa annat i tillverkningsprocessen som inte är superbra för miljön...

torv1.jpg

Jag använder pappersströet som kan köpas på Granngården, kartong är det väl och det fungerar super

Papper (kartongströ) blåser lätt runt som gylle sade och suger inte upp så snabbt om hästen skulle kissa. Jag brukar dock blanda det med spån för att kartongen binder spånet lite, samtidigt som man får spånets snabba uppsugningsförmåga om hästen kissar. Då blåser det inte iväg lika mycket heller.

Tycker det fungerar utmärkt, det jag använder flyger inte runt och suger upp jättebra men vi har kanske inte samma sort?

Blir betydligt bättre i transporten än med kutterspån speciellt när man åker långt

Tycker det fungerar utmärkt, det jag använder flyger inte runt och suger upp jättebra men vi har kanske inte samma sort?

Blir betydligt bättre i transporten än med kutterspån speciellt när man åker långt

Har du provat det i stallet också ? Har en kissralla delux här hemma som kissar sådana ofantliga mängder i boxen (ute går ju inte att kissa står med benen i kors vid grinden sen kommer niagarafallet) har aldrig varit med om maken till häst att kissa. Permanentbädd är uteslutet blir gungfly på en vecka, utan bädd så är det inte ovanligt att det flyter i den delen den kissar tom med pellets. Sliter mitt hår och vet i sjutton vad som skulle kunna suga upp ännu mer än pellets wellpappströet från granngården har funnits i mina tankar tyvärr är ju närmsta stället som säljer det eslöv (i alla fall när jag kollade på det för något år sedan) men är det riktigt superuppsugande så får man väl köra en bit för att bunkra upp.

Nej jag har bara haft det i lastbilen och nu i släpet och tycker det fungerar väldigt bra. Har du provat hampaströet?? Annars kunde det kanske varit något, det sög upp som bara den vi provade i en box men tyckte det blev för dyrt i längden

Har funderat på Hampa också men priset avskräcker ju en hel del med tanke på de stora mängder genomkissat strö man får slänga ut från den boxen varje dag. Bara pellets funkade inte eller hade kanske gjort det om man typ strödde minst en säck om dagen, står nu på mix av pellets och spån och måste få en ny spånbal minst varannan dag och till det 2-3 säckar pellets per vecka och då ser ändå boxen ut som en svinstia på morgonen den andra dagen efter man lagt in spån. Har aldrig varit med om något liknande. Frågan är hur mkt mer Hampa suger upp om det motiverar det höga priset är ju nästan dubbelt så dyrt som spånet som redan det är svindyrt nu.

Tillverkningsprocessen? Jag trodde man bara bröt det från de naturliga mossarna och sedan packade men de kanske är flera processer som torvet går igenom? Sen undrar jag om man inte använder minst lika tunga maskiner när man tar skog till spån och pellets? Spån är i och för sig en restprodukt men det är väl inte pellets?
Ledsen för trådkap men tycker bara det är väldigt intressant :)

Jodå pellets är gjorda av samma spån (därav att spån priset gått upp sedan pellets kom för de konkurrerar om att köpa upp samma restpartier av spån).

Det finns en markant skillnad mellan spån och torv, träd är förnybara och utarmar inte naturen. Torv är inte förnybar du kan inte ersätta det du tog med nytt utan det utarmar naturen det finns så att säga bara i en begränsad mängd och vi kan aldrig tillföra nytt den dagen det tar slut.
Dessutom gör torvtäkterna stora sår i naturen.

Jodå pellets är gjorda av samma spån (därav att spån priset gått upp sedan pellets kom för de konkurrerar om att köpa upp samma restpartier av spån).

Det finns en markant skillnad mellan spån och torv, träd är förnybara och utarmar inte naturen. Torv är inte förnybar du kan inte ersätta det du tog med nytt utan det utarmar naturen det finns så att säga bara i en begränsad mängd och vi kan aldrig tillföra nytt den dagen det tar slut.Dessutom gör torvtäkterna stora sår i naturen.

Fast så stod det ju inte alls i länken jag nämnda ovan? Utan att torven nybildas snabbare än vad den tas upp i dagsläget.

Jag hade fått för mig att man gjorde pellets av snabbväxande skog. Men för att gå tillbaka till torven, den är ju förnybar, men hur lång tid det tar för den att bildas har jag ingen koll på. Kanske avverkar man mer än vad som växer nytt (även om the_connemaras artikel och wikipedia säger tvärt om). Eller är det extra känslig fauna och flora i områden där man avverkar? Försöker brainstorma för att förstå de sår som uppkommer i naturen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare...
2
Svar
28
· Visningar
835
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17