Stretcha varma/kalla muskler.

eldione

Trådstartare
Jag har alltid hört att man ska stretcha inom ca 10 minuter efter att man ridit eftersom musklerna fortfarande är varma då. Att man aldrig ska stretcha kalla muskler.

Fick nu läsa detta:
"man ska faktikst inte massera å stretcha när dom är varma för då töjer man musklerna å ledbanden så de tillslut går av... det är faktikst fel dedär a att amn ska stretcha när musklerna är varma

Hur ställer ni er till detta påstående?

Sv: Stretcha varma/kalla muskler.

I såna fall skulle jag rekommendera att ALDRIG stretcha, för att stretcha kalla muskler är Inte bra, det gör ju ont! :crazy: Har hört samma som dig...

och.... tror knappast att ledband och musklar GÅR AV om man stretchar, alla som driver med idrott skulle i såna fall vara helt sönder i sina kroppar, eftersom dom ju töjer ut efter varje träning... :smirk:

Men, jag kan hålla med om att man inte ska stretcha för mkt/för långt, man vill ju gärna ha en viss stabilitet i leden, så man ska helst inte töja ut ledbanden sååå mkt,

Att stretcha en varm häst är ju det bästa, men sen kan jag hålla med om att vissa stretchar "fel" och då kan man töja ligament och ledband, så det gäller att inte stretcha fel eller överdrivet.
Själv har jag fått lära mig på utbildningen att stretcha ett fram ben= rakt bakåt och framåt med en viss vinkel, ett bakben rakt bakåt och framför...alltså inga stretchar åt sidan, innåt eller dylikt för då finns risken att man töjer för mycket!
Så, så enkelt som möjligt.
Man får full effekt av strethingen och sträcker ut det som behövs.

Jag är tveksam till att vi människor kan skada hästen med stretching. Jo, om man tar hästen med överraskning och rycker till, eller om man sätter hästen ur balans. Men så länge man stretchar med lugna rörelser så kommer hästen känna smärta och dra till sig benet långt innan man riskerar att skada något. Tror jag, och så är jag också utbildad. Men jag har hört så många säga just som du säger, att man kan övertöja, att jag måste fråga om någon kan säga hur i så fall detta går till? Någon som vet?

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Jag är tveksam till att vi människor kan skada hästen med stretching. Jo, om man tar hästen med överraskning och rycker till, eller om man sätter hästen ur balans. Men så länge man stretchar med lugna rörelser så kommer hästen känna smärta och dra till sig benet långt innan man riskerar att skada något. Tror jag, och så är jag också utbildad. Men jag har hört så många säga just som du säger, att man kan övertöja, att jag måste fråga om någon kan säga hur i så fall detta går till? Någon som vet?

mvh
Lejonelle
Jag tror som du att hästen drar tillbaka benet vid obehag...
När det gäller streching av kalla muskler så brukar då jag göra det... :crazy:

Jag masserar min häst 1 gång i veckan och efter det så stretchar jag:
framben:
framåt, utåt, uppåt
bakben:
framåt, bakåt, utåt, uppåt
nacken:
vänster, höger, uppåt, neråt
hals:
vänster, höger

Det är inte jag själv som kommit på detta utan det är "min" equiterapeft som visat hur jag ska göra och hittills (har gjort detta av och till i 2 år) så har hans ben inte tagit skada...

Jag strechar även då jag kommer in efter att ha kört honom...

Det kan inte vara bra och stretcha kalla muskler :crazy:
Och som någon annan skrev ovanför så kan ju inte en människa förorsaka ngt allvarligt så länge man inte "tvingar" musklerna utan låter det släppa efter själv.

Jag tror att alltför många strechar fel, istället för att faktiskt låta hästen göra störtsa delen av jobbet har jag sett alltförmånga som verkligen tar i och sliter i hästens ben. Stretcha är ju enbart att tänja. Som gammal fotbollsspelare stretchade vi mycket, men bara så det känndes det tog emot litegrann, inte så det gjorde ont och verkligen känndes. Man känner ju när det tar emot, då stannar man ju där...det räcker. Samma med ett hästben.

JAg har fått lära mig att om man stretchar ex. ett bakben uppått och drar den rakt ut så kan man tänja ut vissa leder/ ligament som gör att dessa blir för uttöjda och har svårt att komma tillbaks i "normal läge"
Alltså vad man ska tänka på är att se hur hästen rör sig i hagen, hur den går....har hästar som själv stretchar framdelen genom att gå ner som en katt och sträcker ut frambenen framför sig, sedan ser jag att de efter att ha stått och sovit själv stretchar bak ett bakben och ibland inunder sig....men aldrig att jag ser att hästen gör konstiga viklar åt sidan eller så...plus att man när man nu stretchar fram och bakben som jag beskrev så kommer man åt de muskler , leder m.m som man vill stretcha ut och som ökar hästens rörlighet och välbefinnande.

Vad har du fått lära dig, kul att jämföra.

Men stretching går ut på att tänja och det kommer att kännas första gången man gör det, på hästar som aldrog tidigare blivet stretchade har ryckt åt sig benet av bara det lilla och några har haft ben som skakat osv...men med tiden och med hjälp av att man just hela tiden tänjer och ökar en viss grad kommer man åt de muskler och leder som ökar rörligheten och som leder till ett en hållbarare och välbefinnande häst.

Vem har sagt att det är lätt att stretcha ;)

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt, det finns flera som säger som du men jag har faktiskt inte fått någon förklaring på hur man lyckas göra det. Inte heller hört talas om någon som faktiskt har lyckats. Att stretcha ett bakben uppåt-utåt kan vara mycket bra i vissa lägen t ex för att komma åt de muskler som adducerar benet (gracilis/adductores på baklårets insida). Det finns inte en chans i värden h-e att jag kan hålla kvar ett bakben i det läget om jag närmar mig ytterläget för hur långt musklerna kan töja. I det läget är det höftledens ligament som i så fall skulle töjas och kunna översträckas, om de är förkortade. "Tänja ut" en led, vad är det, menar du att jag skulle av misstag kunna subluxera? En höftled?

Du får nog vara betydligt mera tydlig på vilka strukturer som skulle kunna skadas, om du ska övertyga mig.

mvh
Lejonelle
Hästmassör, utbildad på Axelsons

Jag har en häst hemma som stretchar sig själv varje morgon...ORDENTLIGT.......hon sträcker så nästan buken är i marken. det innebär ju att hon är kall när hon stretchar sig.....så gör ju katter, hundar också...stretchar när dom är kalla....

Är syftet att pressa musklerna till max eller att kroppen ska bli mjuk, harmonisk(avslappnad) och flexibel?
En häst som själv sträcker på sig gör det för att må bättre, precis som katterna. Men en människa som stretchar sin häst kan ha en mindre harmonisk inställning, eftersom det är svårt att stretcha andra och veta hur dom samtidigt känner sig.

Men vet man vad man håller på med och hur man ska andas så kan man stretcha kall, både sig själv och andra. Men då blir stretchen i sig en uppvärmning, och sedan kan man gradvis sträcka ut mer.
En kall muskel är ju stel och stum, och då gör det ont eller är mkt svårt att uppnå resultat bara genom att 'pressa'. Defenitivt varken skönt eller harmoniskt.
Det funkar således bra om man tar det lugnt och andas korrekt. ;)

OM du nu vill tänja ut de muskler som adducerar så kommer du åt dem lika bra genom att föra bakbenet, bakåt och framåt.
Problemet är att man gör FÖR mycket olika sätt att stretcha, att det leder till problem istället för att förebygga.
Jag vet att min lärare varit med om lös sacroilica led med fel stretching som förvärrat leden. Själv har jag inte det. Jag lär ut på ett enkelt och bra sätt att stretcha en häst, utan att det finns en risk att övertänja ligament, det ska igentligen inte finnas nån RISK att man kan skada hästen genomn stretching- och tyvärr gör man det genom att utföra vissa stretchövningar utåt, åt sidan...om man ex stretchar frambenen uppåt och utåt från kroppen, så riskerar man att tänja hästen "hängmatta" dsm håller upp bål och stöjder, då blir risken stor att de muskler som har en adducerande effekt tänjs ut går inte tillbaka i samma läge och det leder till problem.

Det är svårt att övertyga någon som gått och lärt sig andra stretchövningar...men jag tycker att det säger sig själv, och man ska som sagt inte glömma att hur stretchar en frigående häst?

Sante
Massage och Fysioteraput
på STU ;)

Lejonelle skrev:

mvh
Lejonelle
Skillnade ligger ju lite i vad du själv säger... man stretchar inte sönder en häst, man drar sönder den... Dvs. stretchar fel!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka