stretcha muskler?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag nu i fyra veckors tid börjat rida ett 14 årigt hoppsto som inte är särskilt välskolat. Hon är svankryggig och går i urusel form. Hård i munnen, fruktansvärt stel i ryggen och då hon inte är riden i dressyr är hon näst intill icke böjbar. I och med att jag själv enbart rider dressyr (hoppar på kul ibland) vill jag givetvis göra ngt åt detta och har börjat stretcha hennes muskulatur i rygg och nacke för att försöka förbättra detta. Hon har mycket svårt för att ställa i nacken och böja åt både höger och vänster och att få henne i låg form är i dagsläget omöjligt. Hon är fullt frisk, bara illa riden sen tidigare och jag behöver nu lite tips på hur jag ska göra för att få henne omformad. Just nu rider jag mycket på böjt spår och försöker ställa ca 5 % åt gången..Det har blivit lite bättre...men några tips på fler övningar för att denna även mkt envisa dam ska bli så fin som hon förtjänar att bli? Tack på förhand! :bow:

Sv: stretcha muskler?

Är hon lyhörd för dina hjälper? För är hästen det brukar arbetet gå bättre och bättre bara man är uthållig.
Att rida "förvänd sluta" på volt kan vara knepigt om hästen är stel, men om man inte kräver allt för mycket utan hästen tycker det är ok så är det väldigt lösgörande.
En övning som fick min häst att bli mjuk som gelé var att rida på 20 meters volt, flytta ut bakdelen ngt (så hästen måste ta i med inner bak) och samtidigt leda in. Även en bra övning för att få hästen i lägre form. Viktigt bara att hästen inte skjuter ut ytterbogen...

Om jag vore du hade jag kört mycket arbete från marken, exv. tömkörning, Horsemanships vändningsövningar... Från ryggen gör jag under VARJE ridpass "apvolten" som innebär att man rider på en ytterst liten volt, innertygelns skall vara sträckt bakåt mot höften, yttertygeln skall vara eftergivande beroende på hur mycket det går att ställa hästen inåt. Detta stretschar hals och nacke mycket bra. Du själv skall i övningen tänka på att sitta på det i volten inre sittbenet, annars mister övningen sin funktion.

En annan sak jag alltid avslutar med är nedjogging i trav, så hästen går i så låg form att den "äter grus". Lyckas du med det är det ett kvitto på att hästen blivit genomarbetad under passet. Om inte, bör du fundera på vad som skall ändras till nästa ridpass...

Lycka till! :banana:

Tömkärning går tyvärr inte att göra då hon sällan är tömkörd och rycker gärna tyglarna ur handen. Släpper jag tyglarn efter ridpasset kör hon upp huvet. Hon är som sagt väldigt illa riden i dressyr och ar inte förmågan att stretcha ut och slappan av, vilket är mitt mål att få henne att göra. Men tack! Jag ska försöka på mig den där apvolten! :D

Nej , hon är väldigt ouppmärksam på fina hjälper , travar så fort man tar tyglarna etc och det är också ngt jag försöker jobba med. Menar du att det är bra om hon kan innan jag börjar med formgivningen?

Att hon lyssnar på fina hjälper är så klart en fördel, eftersom du själv slipper jobba "livet ur dig". När hästen är uppmärksam på hjälperna blir det ju också lättare att samordna hjälper och få respons från hästen...
En bra övning ;) för att få hästen uppmärksam är att rida på en fyrkant (15x15m brukar vara bra) och vid varje hörn göra en halt (var noga med att hon stannar när du ber om det) och sedan göra framdelsvändning. Det är inte så viktigt att den blir bra, utan poängen är att hon flyttar undan för inner skänkel ,ngt tillbakadragen underlättar, mot yttertygel. För att inte flytta hela hästen reglerar du med ytter skänkel lång fram för att hålla bogen på rätt plats. När du vänt 90 grader driver du fram till energisk skritt. När övningen funkar bra kan man göra samma sak fast bakdelsvändning.

Efter ett tag har du (förhoppningsvis) en lite lyhördare häst som är ngt lättare att arbeta med i andra övningar! Övningarna är dessutom lösgörande.

Senast ändrad:

ja jag brukar köra "fyrkanten" och det brukar gå riktigt bra!
Tack för alla tips , jag ska rida igen i slutet av veckan tre daga ri rad och se hur allt urartar sig.

Hej !

Att få hästen att söka sig neråt och framåt och att stretcha ut ryggen innebär inte att du ska släppa tyglarna. Du ska bara långsamt länga tyglarna, men inte mer än att hästen fortfarande är kvar i form. Jag brukar nog också göra det som någon kallade apvolten men jag brukar även när hästen står stilla ta och vrida hästens huvud så pass mycket bakåt så den får snusa på min fot. Skön stretching från hästryggen :rofl:

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 303
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar