Stressad ridtravare

holymary

Trådstartare
Hej!

Jag är medryttare 3-4 ggr/vecka på en f.d. travare, riden i ca 10 år. Byggd som ett halvblod, d.v.s. bra förutsättningar. I hanteringen är han oftast lugn och fin, vi myser och har lärt oss lite tricks och så. Med bett gapar han hela tiden och blir stark, så jag rider enbart på hack och väldigt mjuk hand. Ägaren rider på bett men jag vill helst inte eftersom han inte verkar trivas. Kollad i munnen o.s.v. så det är något annat.. Han blir inte rädd för stenar i skogen utan säker på så sätt.

Men jag börjar ledsna något fruktansvärt. Första delen av ridturen brukar han kännas superfin, lugn, lyhörd och reglerbar. Jag jobbar mycket med tempoväxlingar och övergångar och han svarar fint. Men efter ett tag så stressar han upp sig, något kopiöst. Han studsar på stället, det går knappt att hålla honom i skritt, han försöker skena iväg med mig (när han gjort det har jag inte en chans med hackamoret, två gånger har jag fanimej haft dödsrädsla). Jag har försökt ALLT känns det som, vara bestämd - han stressar upp sig ännu mer. Vara lugn och fin och prata med honom, klappa, hoppa av och försöka få kontakt - han fortsätter vara stressad. Rida på långa tyglar för att han inte ska kunna lägga sig i handen och dra iväg - funkar i början men sen slår det slint igen. Jag upplever hela honom som stressad och har därför börjat med att vara SUPERlugn i allt jag gör, men ÄNDÅ blir det såhär i ridningen.

Det är ju inte min häst och ägaren är väldigt "my way or the highway" så jag kan inte påverka foder hur mycket jag än vill, enligt mig får han för mycket i dagsläget. Hon rider (som tur är) bara 1 eller 2 ggr i veckan så egentligen har jag ju stor chans att påverka hur han är i ridningen, men vi kommer ingenstans.

Som det är nu så undviker jag att trava förutom ibland på banan då jag inte litar på vad han tar sig till. Galopp finns inte på kartan, han skenar direkt! Och det blir ju en ond cirkel för häststackarn får ju inte någon motion! Jag känner mig helt handfallen och håller på att lägga av, men jag vill så gärna att det ska bli bra för jag gillar verkligen hästen.

Någon som har någon som helst idé på vad man kan göra? :(
 
Sv: Stressad ridtravare

Låter inget vidare :nailbiting:

Kan ni hålla er i en paddock ?
Longera bort det värsta innan du sitter upp ?
Går han/hon ute i hage på dagarna ?
 
Sv: Stressad ridtravare

Låter inget vidare :nailbiting:

Kan ni hålla er i en paddock ?
Longera bort det värsta innan du sitter upp ?
Går han/hon ute i hage på dagarna ?

Glömde säga det, sorry! Vi kan hålla oss i paddock - ett tag. Men så fort jag sätter någon sorts press på honom så blir det stress stress igen. Som det är nu är jag helnöjd över trav i kontrollerat tempo men jag klarar inte ens av det någon längre stund.
Longera är ingen dum idé, ägaren säger att han är omöjlig att longera (bara springer) men det är värt ett försök!
Han går ute mellan 07-19 varje dag, visserligen i mindre hage nu när det blivit höst men ute går han, och med sällskap.
 
Sv: Stressad ridtravare

Om du rider 3-4 dagar i veckan har jag svårt att tänka mig att ägaren verkligen tycker my way or highway ;).....

Sen är min erfarenhet att mindre mat ger mer stress än mer så där är jag inte säker på om du är rätt ute.

Du kanske ska tänka lite på val av övningar ett tag. Jag kan nog tycka att tempoväxlingar är bra för att det triggar lydnad men likväl triggar det energi och på en häst som man har svårt att kontrollera skulle jag nog göra lite annat till en början.

Skritta lång/låg i bågar runt träd/koner riktigt tråka ut och när allt är lugnt fortsätt samma i undertempo trav länge länge. Försök sätta takten med lättridningen, rid långsamt och dröj gärna kvar lite extra i sadeln.

Har själv tränat supermycket på att bara stå still, skritta en timme eller mer och inte förrän hästen är cool börjat trava och så fort den stissar upp tillbaka till lugn, lång och låg.

Glöm inte - det ska vara roligt att rida! Motgångar/testfaser kommer alltid men tar man sig inte ur dem inom några veckor behöver man hjälp.


Som alltid är det lättast med tränarhjälp men kanske kan tipsen vara lite nyttiga :).
 
Sv: Stressad ridtravare

Om du rider 3-4 dagar i veckan har jag svårt att tänka mig att ägaren verkligen tycker my way or highway ;).....

Sen är min erfarenhet att mindre mat ger mer stress än mer så där är jag inte säker på om du är rätt ute.

Du kanske ska tänka lite på val av övningar ett tag. Jag kan nog tycka att tempoväxlingar är bra för att det triggar lydnad men likväl triggar det energi och på en häst som man har svårt att kontrollera skulle jag nog göra lite annat till en början.

Skritta lång/låg i bågar runt träd/koner riktigt tråka ut och när allt är lugnt fortsätt samma i undertempo trav länge länge. Försök sätta takten med lättridningen, rid långsamt och dröj gärna kvar lite extra i sadeln.

Har själv tränat supermycket på att bara stå still, skritta en timme eller mer och inte förrän hästen är cool börjat trava och så fort den stissar upp tillbaka till lugn, lång och låg.

Glöm inte - det ska vara roligt att rida! Motgångar/testfaser kommer alltid men tar man sig inte ur dem inom några veckor behöver man hjälp.


Som alltid är det lättast med tränarhjälp men kanske kan tipsen vara lite nyttiga :).

Det är svårt att förklara, men jo - hon är my way or the highway.. Hon har synpunkter på allt ifrån hur jag hämtar halm i ladan (påse eller i skottkärra) till i vilken ordning jag gör sysslorna mina dagar - trots att hon inte är där samtidigt som mig.

Bra tips annars, ska provas!! Den här motgången/testfasen har pågått i två månader dock..
 
Sv: Stressad ridtravare

Du har ingen tränare som du kan ta hjälp av?
Gör hästen likadant med ägaren?
Sitter du och spänner dig när du rider? Hamnar du lätt i obalans?
 
Sv: Stressad ridtravare

Har du testat att inte hålla på så mycket med tempoväxlingar och övergångar.

Har själv en hemma som fullkomligt explodera om man håller på för mycket med det.
 
Sv: Stressad ridtravare

Jag tolkar det som att hästen säger ifrån att du sätter för mycket press på den. Att det blir för svårt och/eller jobbigt.
Vissa är väldigt känsliga med sin ländrygg och kan bli halvgalna om man sätter för mycket press på den (sitter för tungt på rumpan eller har en sadel som trycker bak t ex), vissa om man kortar ihop dom för mycket, komprimerar ihop halsen/ryggen, vilket väl är lätt hänt om man försöker få en form som den egentligen inte är skolad och stark nog till. Vissa blir stissiga för att dom inte har balans och teknik nog till det man ber om.

Har också varit med om häst som det inte funkat bra med för mycket tempoväxlingar och övergångar på, och då var det ju egentligen för att det blev för mycket för fysiken.
 
Sv: Stressad ridtravare

Testfaserna ser jag som en stor anledning till att det är svårt att hitta bra medryttare som är uthålliga. Det är inte vanligt att medryttare stannar och rider ur dem.

Sen är vi alla olika på vad vi tycker är viktigt och din hästägare verkar tycka detaljer i hur man tar hand om hästen/allt runt omkring är viktigt. Där får du nog ta dig en funderare för om hon är så behöver du antingen vänja dig vid att gilla hennes sätt eller också kommer du ändå inte att vara kvar som medryttare någon längre stund. (tyvärr)
 
Sv: Stressad ridtravare

Du har ingen tränare som du kan ta hjälp av?
Gör hästen likadant med ägaren?
Sitter du och spänner dig när du rider? Hamnar du lätt i obalans?

Jag har inte ekonomi till att kontakta tränare just nu, tyvärr. Fått mycket hjälp och input av en tjej i stallet som också har en ridtravare utbildad i MSV, även hon blir helt handfallen :(
Ungefär lika med ägaren, förutom att hon har en mycket hårdare hand och "bråkar" med honom tills han TYP ger sig formmässigt, hon rider även mycket med graman. Han är lika stressad, böjer på nacken men går fortfarande och gapar hysteriskt. Ingen ridning jag vill hamna i..
Jag har en bra sits som jag fått både 8:or och 9:or på när jag tävlade dressyr för några år sedan. Känner mig så gott som alltid stabil och balanserad och håller mig lugn när han trilskas; inget slitande i munnen och sitter lugnt kvar.
 
Sv: Stressad ridtravare

Har du testat att inte hålla på så mycket med tempoväxlingar och övergångar.

Har själv en hemma som fullkomligt explodera om man håller på för mycket med det.

Den tanken har faktiskt inte ens slagit mig innan det har nämnts här i tråden! Jag hade ett superpass för några veckor sedan när jag körde mycket av den varan och han gick som Totilas, hehe, så efter det har jag trott att det är ett vinnande koncept. Jag ska försöka tänka om och prova något annat. Tack!
 
Sv: Stressad ridtravare

Där är poängen...

En övning är toppen för ett ändamål men man måste lära sig känna när det är dags att köra nästa övning och nästa och nästa för att sen komma tillbaka dit man var från början.

Om hästen är stissig tänker man till och väljer lugnande övningar, enkelt kanske man kan säga - när den har coolat ner sig börjar man med framåtbjudningen och därefter samlingen. Hela tiden kan man cirkla tillbaka till lugnet igen när det behövs.

Själv är jag i framåtbjudningsfasen och det är jobbigt för det blir så himskans tungt/mycket fram i en liten period innan man fått till styrkan för att hästen ska orka bära sig själv.

För visst är det så att det inte finns några genvägar till en bärig, stabil häst? Men det finns olika vägar att gå dit.
 
Sv: Stressad ridtravare

Jag tolkar det som att hästen säger ifrån att du sätter för mycket press på den. Att det blir för svårt och/eller jobbigt.
Vissa är väldigt känsliga med sin ländrygg och kan bli halvgalna om man sätter för mycket press på den (sitter för tungt på rumpan eller har en sadel som trycker bak t ex), vissa om man kortar ihop dom för mycket, komprimerar ihop halsen/ryggen, vilket väl är lätt hänt om man försöker få en form som den egentligen inte är skolad och stark nog till. Vissa blir stissiga för att dom inte har balans och teknik nog till det man ber om.

Har också varit med om häst som det inte funkat bra med för mycket tempoväxlingar och övergångar på, och då var det ju egentligen för att det blev för mycket för fysiken.

Den känslan får jag också, att han inte gör såhär för att jävlas utan att något inte stämmer. Med bett till exempel drar han hela tiden tygeln ur handen på mig (gjorde ett sista försök), därför rider jag nu på bettlöst. Självklart kan jag hålla emot men han försöker ju uppenbarligen visa att något är fel.
Jag är osäker på sadelns tillpassning, det är inte mitt bästa område tyvärr.. Det jag vet är att hackets nosgrimma satt ungefär en decimeter för långt ner när jag började, och de tre träns han har har för löst spända sidostycken så att bettet ligger för långt ner. När jag ödmjukt försökt påpeka det för ägaren så får jag intrycket av att hon inte har någon aning. Jag tror därför inte att hon har så bra koll på hur sadeln passar..
Det här med formen: När han gör såhär så tolkar jag det som att han inte orkar. Då kräver jag ingen arbetsform av honom alls, jag vill enbart ha ett kontrollerbart tempo. Han lägger sig inte självmant i en lång och låg form utan huvudet vill han ha så högt det bara går. Att komma till lång och låg form är ett halleluja moment. Han orkar inte hålla ihop sig i galoppen (ökad galopp är enda tempot han klarar av, sedan bryter han av oavsett mina signaler) så då får det blir skritt och trav i arbetet. Ett par gången har han jobbat superfint fram till handen men resten av passen har varit katastrof. Jag vill inte tvinga ner honom i en form han inte orkar bära sig i. Ägaren har mer eller mindre tvingat mig att rida med graman ett par gånger och det enda som händer är att det är som att bära runt på hela hans framdel - SÅ tung i handen.
 
Senast ändrad:
Sv: Stressad ridtravare

Där är poängen...

En övning är toppen för ett ändamål men man måste lära sig känna när det är dags att köra nästa övning och nästa och nästa för att sen komma tillbaka dit man var från början.

Om hästen är stissig tänker man till och väljer lugnande övningar, enkelt kanske man kan säga - när den har coolat ner sig börjar man med framåtbjudningen och därefter samlingen. Hela tiden kan man cirkla tillbaka till lugnet igen när det behövs.

Själv är jag i framåtbjudningsfasen och det är jobbigt för det blir så himskans tungt/mycket fram i en liten period innan man fått till styrkan för att hästen ska orka bära sig själv.

För visst är det så att det inte finns några genvägar till en bärig, stabil häst? Men det finns olika vägar att gå dit.

Det där är jag med på, verkligen. Men när jag menar övergångar och tempoväxlingar, så har det varit typ samlad skritt-halt-ökad skritt-halt-10 tavsteg-samlad skritt. Alltså inga ruscher direkt utan fokus på att han ska svara på mina förhållningar. Maler man på i ett och samma tempo på honom så stressar han upp sig direkt, ännu värre än annars.. Vad skulle lugnande övningar kunna vara till exempel?
 
Sv: Stressad ridtravare

Min syster hade en nordsvensk travare, som visserligen startade tills för 4 år sedan.

Men under drygt 3 års tid så testade vi ALLT, alla tänkbara sätt för att försöka få honom lugnare i ridningen. Världens snällaste häst i all hantering och gjorde aldrig några dumheter när man red. Men han stressade och stressade, vi försökte med att bara skritta honom varje dag i flera veckor, försökte trötta ut honom, rida i sällskap, utan sällskap osv osv.. Ingenting funkade, han trivdes helt enkelt inte med att ridas.

När vi däremot satte honom för sulky, vilken prins, vilken gentleman! Coollugn och jätte glad, det var som två helt olika hästar! Så han körs numera enbart och är världens mest nöjda häst :)


Nu är han ju visserligen startad i några år och har järvsöfaks som pappa(vinnarskalle-allan! :p), men han hade nog aldrig trivs som ridhäst hur mnånga år vi än tränat honom :)
 
Sv: Stressad ridtravare

Jag har i alla fall haft 2 hästar som inte skulle köpa övergångar/tempoväxlingar till en början utan måste landa först.

Har du provat olika linjer och bågar på ridbanan? Med kontakt i tygeln men inte samlad. ex båge på långsida och motvänd volt vid medellinjen är en bra tänkt till väg.... Finns hur mycket som helst när man börjar fundera.

Om du gärna vill göra övergångar ändå kan du ju prova att väva in det i kluriga vägar.
 
Sv: Stressad ridtravare

Min syster hade en nordsvensk travare, som visserligen startade tills för 4 år sedan.

Men under drygt 3 års tid så testade vi ALLT, alla tänkbara sätt för att försöka få honom lugnare i ridningen. Världens snällaste häst i all hantering och gjorde aldrig några dumheter när man red. Men han stressade och stressade, vi försökte med att bara skritta honom varje dag i flera veckor, försökte trötta ut honom, rida i sällskap, utan sällskap osv osv.. Ingenting funkade, han trivdes helt enkelt inte med att ridas.

När vi däremot satte honom för sulky, vilken prins, vilken gentleman! Coollugn och jätte glad, det var som två helt olika hästar! Så han körs numera enbart och är världens mest nöjda häst :)


Nu är han ju visserligen startad i några år och har järvsöfaks som pappa(vinnarskalle-allan! :p), men han hade nog aldrig trivs som ridhäst hur mnånga år vi än tränat honom :)

Oh låter roligt ju :) Ja vinnarskalle finns så att det räcker och blir över på den här killen, märks tydligt vid uteritter. Jag skulle jättejättegärna vilja prova att köra då jag tycker det är förbannat kul, hade ett travruss som sköthäst för en massa år sedan som var superduktig och jag ÄLSKADE att köra. Ska fråga ägaren och se vad hon säger!
Järvsöfaks-son alltså, inte dåligt alls! :)
 
Sv: Stressad ridtravare

Jag har i alla fall haft 2 hästar som inte skulle köpa övergångar/tempoväxlingar till en början utan måste landa först.

Har du provat olika linjer och bågar på ridbanan? Med kontakt i tygeln men inte samlad. ex båge på långsida och motvänd volt vid medellinjen är en bra tänkt till väg.... Finns hur mycket som helst när man börjar fundera.

Om du gärna vill göra övergångar ändå kan du ju prova att väva in det i kluriga vägar.

Jag känner mig helt handfallen så jag är absolut inte främmande för att prova, tack för tipset!!
 
Sv: Stressad ridtravare

Oh låter roligt ju :) Ja vinnarskalle finns så att det räcker och blir över på den här killen, märks tydligt vid uteritter. Jag skulle jättejättegärna vilja prova att köra då jag tycker det är förbannat kul, hade ett travruss som sköthäst för en massa år sedan som var superduktig och jag ÄLSKADE att köra. Ska fråga ägaren och se vad hon säger!
Järvsöfaks-son alltså, inte dåligt alls! :)


Ja det var jätte kul! När vi satte honom för sulky hade han inte haft sulky på 2 år och varken jag eller min syster hade nånsin kört travhäst. Men han stod stil medans vi selade, satte för sulkyn, satt upp i sulkyn och var GALET väldresserad och lydig när vi körde, lyssnade på minsta lilla vink. Märktes tydligt att det var vad han ville göra och det han var född att göra :D

Så ja, får du chansen så testa! Vem vet, kanske funkar på din häst också :D


Ja lika snygg som sin far är han också nästan! :love:

goding_sida1.jpg
 
Sv: Stressad ridtravare

Hej, har läst era inlägg och blev lite nyfiken på om någon av pratar Goding? Ska ev hämta honom på lördag och hade varit roligt att veta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp